Als je de bijbel letterlijk neemt is de aarde 6000 jaar oud. Er zijn een hoop mensen die de bijbel ondertussen niet meer zo letterlijk nemen.quote:Op maandag 25 juni 2007 10:24 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Ik ben wel benieuwd naar absolute waarheden binnen religie die gewijzigd zijn.
Het is maar hoe hard je kan geloven hierin. Hoe hard je ook zal proberen, alle dieren konden nooit in de Ark. De berekeningen die gemaakt worden om het te laten passen in de boot is veelal gebaseerd op assumpties( alleen soorten gingen mee, hadden niet al te veel eten nodig, jonkies gingen mee(deze is echt zo fout) en vast nog wel meer) Dit staat nergens vermeld.quote:Op maandag 25 juni 2007 10:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Jawel joh, Op dode beesten, drijvende vegetatie, ze gingen zelf op de ark zitten (zonder dat Noach er dus een apart hokje voor had ofzo) etc.
Tja, je zal altijd assumpties moeten doen als je het over zo'n lange tijd geleden hebt. Ik kan het me wel voorstellen, en hij hoeft niet voor elke soort de jongen mee te hebben genomen als dat absoluut niet praktisch was.quote:Op maandag 25 juni 2007 10:31 schreef bigore het volgende:
[..]
Het is maar hoe hard je kan geloven hierin. Hoe hard je ook zal proberen, alle dieren konden nooit in de Ark. De berekeningen die gemaakt worden om het te laten passen in de boot is veelal gebaseerd op assumpties( alleen soorten gingen mee, hadden niet al te veel eten nodig, jonkies gingen mee(deze is echt zo fout) en vast nog wel meer) Dit staat nergens vermeld.
Het letterlijk nemen van de bijbel is toch geen absolute waarheid in de kerk? Dat bepaalde interpretaties misschien anders zijn, zou kunnen. Absolute punten lijken me meer te zitten in bijvoorbeeld het apostolicum. Daar staan echter geen punten in die ontkracht kunnen worden. (Op pontius pilatus na misschien).quote:Op maandag 25 juni 2007 10:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als je de bijbel letterlijk neemt is de aarde 6000 jaar oud. Er zijn een hoop mensen die de bijbel ondertussen niet meer zo letterlijk nemen.
Ongeloof in de christelijke god noem ik wel een levensbeschouwing. Het is bij de christelijke god duidelijk dat het om een metafysische entiteit gaat. Daar een uitspraak over doen ("Hij bestaat niet") vereist geloof. Een vergelijking met een theepotje gaat niet op, omdat dat gewoon een fysisch object is.quote:Maar ben je het met mij eens dat Atheïsme (of in ieder geval on-geloof) geen levensovertuiging is zoals het christendom of het socialisme?
Ik vind mijn ongeloof geen levensbeschouwing zoals religie of socialisme dat is. Het is geen ding dat ik aanneem en waar ik naar leef. Ik neem het leven zoals het komt en probeer de juiste beslissingen te nemen gebaseert op kennis en waarschijnlijkheid, niet gebaseert op op een algemeen idee van een waarheid (religie of socialisme)quote:Op zondag 24 juni 2007 15:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik ga mezelf quoten:
[quote]Ik heb geen reden om in God te geloven, net zomin als ik een reden heb om in het Grote SpagettiMonster te geloven. Ik heb dus niet de "levensovertuiging" van ongeloof, ik geloof gewoon niet dat er een God is net zomin dat er een Spagettimonster is.
Jij bent gelovig en jij gaat uit van het bestaan van God. Het is voor jou vanzelfsprekend dat er een God is en jij hebt allemaal redenen en motivaties nodig om niet in God te geloven. Vandaar dat jij Atheïsme ziet als een geloof of levensovertuiging.
Wetenschap gaat uit van aantoonbaarheid, waarschijnlijkheid en empirisch bewijs, ongeacht levensovertuiging. Die in weze neutrale houding heeft het met het Atheïsme gemeen. De wetenschap vind zijn geldigheid in de (controleerbare) werkelijkheid. Een religie vind zijn geldigheid in een boek en het geloof daarin, dit geeft een religie een zwakkere basis dan de wetenschap (en ook het Atheïsme).
Religieuze mensen hebben de neiging die nadelige positie te compenseren door Atheïsme (en soms ook wetenschap) af te doen als "alleen maar een ander geloof"
Het socialisme is een politieke overtuiging, geen levensovertuiging. Ook niet voor Castro en Lenin.quote:Op maandag 25 juni 2007 10:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Maar ben je het met mij eens dat Atheïsme (of in ieder geval on-geloof) geen levensovertuiging is zoals het christendom of het socialisme?
Dat maakt niet uit. Je kan net zo goed heilig in het socialisme geloven als oplossing voor alle problemen als in het Spagettimonster.quote:Op maandag 25 juni 2007 10:49 schreef Rasing het volgende:
[..]
Het socialisme is een politieke overtuiging, geen levensovertuiging. Ook niet voor Castro en Lenin.
Dit maakt je ongeloof in Poseidon jouw levensovertuiging.quote:Op maandag 25 juni 2007 10:40 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Ongeloof in de christelijke god noem ik wel een levensbeschouwing. Het is bij de christelijke god duidelijk dat het om een metafysische entiteit gaat. Daar een uitspraak over doen ("Hij bestaat niet") vereist geloof. Een vergelijking met een theepotje gaat niet op, omdat dat gewoon een fysisch object is.
Als iemand zegt dat niet te bepalen is of de christelijke god bestaat, dan zou dat dichter zitten bij een non-levensovertuiging.
Klopt helemaal.quote:Op maandag 25 juni 2007 10:54 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Dit maakt je ongeloof in Poseidon jouw levensovertuiging.
Heiden!quote:
Nou goed, dan weet je wat voor gewicht aan zo'n levensovertuiging hangt: nul. Ik gok dat je niet vaak aan Poseidon denkt.quote:
Volgens Dwerfion is je ongeloof in Poseidon je levensovertuiging....quote:Op maandag 25 juni 2007 11:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Haha ik geloof ook niet in poseidon, ben ik nu een niet-poseidonaanhanger of een christen?
Als mijn levensbeschouwelijke claim is dat Poseidon niet bestaat, dan is een logisch gevolg dat ik daar niet uitentreure mee bezig ga. Mijn ongeloof in Poseidon is een overtuiging die niet centraal staat in mijn levensovertuiging. Ik hang meer gewicht aan mijn overtuigingen die stellen dat iets wél bestaat.quote:Op maandag 25 juni 2007 11:08 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Nou goed, dan weet je wat voor gewicht aan zo'n levensovertuiging hangt: nul. Ik gok dat je niet vaak aan Poseidon denkt.
Dat maakt imo jouw ongeloof in Poseidon nog geen levensovertuiging. Net zomin als mijn niet geloven in welke God dan ook een levensovertuiging is.quote:Op maandag 25 juni 2007 11:19 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Als mijn levensbeschouwelijke claim is dat Poseidon niet bestaat, dan is een logisch gevolg dat ik daar niet uitentreure mee bezig ga. Mijn ongeloof in Poseidon is een overtuiging die niet centraal staat in mijn levensovertuiging. Ik hang meer gewicht aan mijn overtuigingen die stellen dat iets wél bestaat.
Kijk eens aan. Nu weet je wat de houding is van een atheïst jegens de Christelijke god en welk gewicht hij daar aan hangt: dezelfde als jouw houding jegens Poseidon. Het ongeloof in die specifieke god staat niet centraal in het leven van een atheïst.quote:Op maandag 25 juni 2007 11:19 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Als mijn levensbeschouwelijke claim is dat Poseidon niet bestaat, dan is een logisch gevolg dat ik daar niet uitentreure mee bezig ga. Mijn ongeloof in Poseidon is een overtuiging die niet centraal staat in mijn levensovertuiging. Ik hang meer gewicht aan mijn overtuigingen die stellen dat iets wél bestaat.
Maar dan nog zijn er 2 verschillende zaken:quote:Op maandag 25 juni 2007 11:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik heb geen reden om in een God te geloven dus doe ik dat niet, daar heb ik geen overtuiging voor nodig. Dat is een keuze bij default.
Dat ligt puur aan je uitgangspunt. Als je ervanuit gaat dat er een God is, is de uitspraak "er is geen God" een hele heftige, dus een overtuiging.quote:Op maandag 25 juni 2007 11:37 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Maar dan nog zijn er 2 verschillende zaken:
1) Je bent niet overtuigd dat God bestaat
2) Zeggen dat God niet bestaat.
De 1e zou ik geen levensovertuiging noemen. De tweede wel.
Het feit dat iemand iets verwerpt geeft al aan dat hij er mee in aanraking komt. Dan was er dus al een eerste aanwijzing. Hoe het tweede uit het eerste een gevolgtrekking door logica kan zijn is me volstrekt onduidelijk.quote:Op maandag 25 juni 2007 11:43 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als je nergens vanuitgaat en er is geen bewijs of aanwijzing van een God, dan is dezelfde uitspraak alleen maar een loigische gevolgtrekking. En dus geen overtuiging.
Het is *precies* hetzelfde als hoe jij tegenover Poseidon en Thor staat.quote:Op maandag 25 juni 2007 11:50 schreef Dwerfion het volgende:
Het feit dat iemand iets verwerpt geeft al aan dat hij er mee in aanraking komt. Dan was er dus al een eerste aanwijzing. Hoe het tweede uit het eerste een gevolgtrekking door logica kan zijn is me volstrekt onduidelijk.
Ik denk dat de ideeen over de griekse goden mede onder invloed van het metafysische zijn ontstaan. Het lijkt me sterk dat de atheist dat ook denkt.quote:Op maandag 25 juni 2007 11:54 schreef Rasing het volgende:
[..]
Het is *precies* hetzelfde als hoe jij tegenover Poseidon en Thor staat.
Ten eerste hoef ik niets te verwerpen. Jij geloofd in een God. Ik niet, dus hoef ik ook niets te verwerpen.quote:Op maandag 25 juni 2007 11:50 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Het feit dat iemand iets verwerpt geeft al aan dat hij er mee in aanraking komt. Dan was er dus al een eerste aanwijzing. Hoe het tweede uit het eerste een gevolgtrekking door logica kan zijn is me volstrekt onduidelijk.
Jij hebt de overtuiging dat...quote:Op maandag 25 juni 2007 11:58 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Ik denk dat de ideeen over de griekse goden mede onder invloed van het metafysische zijn ontstaan. Het lijkt me sterk dat de atheist dat ook denkt.
quote:De ontwikkeling van een Godsbesef verliep parallel aan de ontwikkeling van het menselijk bewustzijn en het menselijk zelfbewustzijn.
Lang geleden toen de mens iets minder ver ontwikkeld was dan nu, begreep de mens niet dat gedachten en herinneringen uit zijn eigen hoofd kwamen. Als iemand zat te vissen en dacht:”Ik heb honger” dan leek er voor deze persoon een stem uit de rivier te komen die zei dat ie honger had. Op deze manier ontstonden de natuurgodsdiensten, god van de boom, god van de berg.
Naarmate het menselijk bewustzijn zich ontwikkelde, leek de oorsprong van deze “stemmen” vager te worden. In de Griekse tijd, als iemand een verhaal wilde vertellen of opschrijven, riep men de Sirenen aan (een stelletje gekke wijven op een rots ergens in zee) om hem “de herinneringen in te blazen”. In de Romeinse tijd had men Goden op de Berg Olympus. Later werden dat Goden in de lucht (Wodan, Thor) toen 1 God en tegenwoordig geloven steeds meer mensen helemaal niet meer in een God.
Het tegenwoordige godsbesef is een combinatie van opvoeding, en toevallige emoties of “magische” gebeurtenissen die aan een eventuele God worden toegeschreven.
Nee, want ik zeg net dat het metafysische mede oorzaak is van oa de Griekse mythologie. Dus niet alleen het fysische.quote:Op maandag 25 juni 2007 12:07 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Jij hebt de overtuiging dat...
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |