abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 21 juni 2007 @ 21:43:25 #1
8846 milanese
Satan van de televisie
pi_50706238
Het is mijn plan om volgende maand te beginnen met het renoveren van ons toilet. Het toilet wat zich nu in de woning bevindt stamt voor zover als ik kan opmaken uit de tijd dat dit huis hier werd gebouwd, inmiddels zo'n 25 jaar geleden.

Geinspireerd door het goede topic van HarryP (Toilet en badkamer verbouwen) ga ik dus hier een log bijhouden van de vorderingen (wat ook wel motiverend werkt omdat ik zo'n klusser ben die begint te breken en daarna geen zin meer heeft ). Gelukkig hebben we wel 2 toilets in huis

Op dit moment bevind ik me nog in de orienterende fase. Ik heb het plan om een inbouwtoilet te monteren ter vervangen van het huidige oude lijk, ik vind "gewone" toilets eigenlijk niet meer van deze tijd, inbouwtoiletten zijn veel mooier

Ik heb de volgende plattegrond van de huidige situatie gemaakt:

De linkermuur in de tekening is de buitenmuur, dit is een betonnen blokkendoos met kanaalplaten e.d. Toen ik in de kruipruimte ging inspecteren kwam ik het volgende tegen:

Op de 1e 2 foto's kan je de buitenmuur zien (die kleine aftakking op de afvoerbuis loopt evenwijdig aan de buitenmuur), de 3e foto is een doorsnede foto van de betonnen vloer platen (valt dit ook onder de noemer kanaalplaten?)

Toen ik even ging hoofdrekeken had ik bedacht dat ik de huidige afvoerbuis (11cm) zal moeten verwijderen, dit dichtmaken (so far so good) en een nieuw gat moet maken beginnende vanaf een centimeter of 5/6 vanaf de buitenmuur. Echter als ik dan in de vloer ga hakken dan ga ik een drager van de betonnen vloer aantasen of misschien zelfs helemaal doormidden halen, en dat lijkt me nou niet helemaal de bedoeling

Dit is 1 van de vele zaken die ik zal moeten overwinnen. Alle tips zijn welkom want ik ben qua klussen een redelijke newbie maar heb mezelf voorgenomen om me gewoon in het diepe te gooien en maar te zien wat er van terecht komt Uiteraard ga ik dan de ervaringen in dit topic posten voor jullie informatie amusement
  donderdag 21 juni 2007 @ 21:46:41 #2
8846 milanese
Satan van de televisie
pi_50706354
En uiteraard wil ik jullie de foto van de huidige situatie ook niet onthouden:

En ja, het laminaat in het toilet is van de vorige bewoners
en de toiletbril ook!

[ Bericht 6% gewijzigd door milanese op 21-06-2007 21:53:30 ]
  donderdag 21 juni 2007 @ 22:01:22 #3
16454 eNaSnI
Zie signature
pi_50706962
Waarom wil je verbouwen?
<a href="http://www.google.nl/search?q=utfs" rel="nofollow" target="_blank">UTFS!!</a>
  donderdag 21 juni 2007 @ 22:16:22 #4
8846 milanese
Satan van de televisie
pi_50707572
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 22:01 schreef eNaSnI het volgende:
Waarom wil je verbouwen?
Dat lijkt me vrij duidelijk

• Laminaat moet weg, daaronder schuilt nog een bruine tegelvloer die ook weg moet
  • De muurtegels vind ik niet mooi
  • Leiding wil ik infrezen
  • Verlichting wil ik anders hebben

En nog het allerbelangrijkste:
  • Dit toilet is 25 jaar oud, hard aan vervanging toe voor wat nieuws, de badkamer en keuken zijn al achter de rug namelijk
  • pi_50707631
    quote:
    Op donderdag 21 juni 2007 22:01 schreef eNaSnI het volgende:
    Waarom wil je verbouwen?
    Euh... Het is lelijk? Laminaatvloer in het toilet al die leidingen over de muur, die pleepot die niet gewoon wit is maar "gebroken wit". Ik ben met Milanese eens dat het niet echt mooi is maar of ik die verbouwing aan hem durf over te laten
    quote:
    Op donderdag 21 juni 2007 21:43 schreef milanese het volgende:

Geinspireerd door het goede topic van HarryP (Toilet en badkamer verbouwen) ga ik dus hier een log bijhouden van de vorderingen (wat ook wel motiverend werkt omdat ik zo'n klusser ben die begint te breken en daarna geen zin meer heeft ). Gelukkig hebben we wel 2 toilets in huis
    Een log? Van hoe je iedere dag de gamma in en uit loopt?
    pi_50709189
    quote:
    Op donderdag 21 juni 2007 21:43 schreef milanese het volgende:
    Gelukkig hebben we wel 2 toilets in huis
    Dan zou ik ze alle 2 tegelijk aanpakken, dan moet je wel.
    pi_50709563
    Joh, ik had zoeits ook nog nooit gedaan, zo was het:

En zo heb ik het het nu:

Gewoon beginnen, gewoon doen.
    pi_50709631
    Water komt van rechts toch. Niet in de muur maar de kruipruimte in en dan weer naar boven.
    Scheelt je freeswerk en kans op lekkage(in de muur)

Ik denk dat de huidige afvoer wel goed zit. In de kruipruimte dan. Mss het gat iets naar achter verplaatsen. Dan eventueel met een bocht naar de inbouw unit.
    Probleem opgelost.
    pi_50709684
    quote:
    Op donderdag 21 juni 2007 22:57 schreef Blapiet het volgende:
    Joh, ik had zoeits ook nog nooit gedaan

Heel goed Blapiet
    pi_50710064
    quote:
    Op donderdag 21 juni 2007 23:00 schreef Solingjan het volgende:

[..]

Heel goed Blapiet
    Nou ja, eerlijk is eerlijk, ik heb een buurman die in de bouw zit dus als ik ergens mee zat had hij een antwoord....

ere wie ere toekomt zeg maar
    pi_50711269
    Kun je het toilet niet 90 graden draaien, met je knieen richting de deur zitten?
    pi_50712098
    Ik begrijp het niet helemaal.
    Op de tekening ligt het hart de afvoer op 285 + 110/2 = 340 mm van de binnenmuur.
    Op foto 1 en 2 lijkt het vertikale deel van de afvoerbuis strak tegen de betonnen ligger geplaatst te zijn, en de ligger ligt tegen de binnenmuur.
    Het lijkt mij toe dat als je de vertikale buis precies rechtomhoog brengt je op de goede plaats in het inbouwframe uitkomt.
    -
    pi_50714123
    quote:
    Op donderdag 21 juni 2007 23:33 schreef Marsepein het volgende:
    Kun je het toilet niet 90 graden draaien, met je knieen richting de deur zitten?
    Of nog beter, neem een inbouwreservoir voor in een hoek van 90 graden, heb je way meer ruimte voor de knietjes, plus zonder problemen kun je een knap fonteintje ophangen ipv een altijd te klein ding
    pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
      vrijdag 22 juni 2007 @ 07:58:34 #14
    8846 milanese
    Satan van de televisie
    pi_50717355
    quote:
    Op donderdag 21 juni 2007 23:49 schreef quo_ het volgende:
    Ik begrijp het niet helemaal.
    Op de tekening ligt het hart de afvoer op 285 + 110/2 = 340 mm van de binnenmuur.
    Op foto 1 en 2 lijkt het vertikale deel van de afvoerbuis strak tegen de betonnen ligger geplaatst te zijn, en de ligger ligt tegen de binnenmuur.
    Het lijkt mij toe dat als je de vertikale buis precies rechtomhoog brengt je op de goede plaats in het inbouwframe uitkomt.
    De buis ligt een paar centimeters (moeilijk nog kunnen meten, ik gok 5cm o.i.d.) van de ligger af, de bocht die er in zit gaat niet naar binnen of buiten in het toilet, maar naar rechts.

Deze foto heb ik van links genomen, dan kijk ik dus tegen de deur van het toilet aan.

vrijdag 22 juni 2007 @ 08:01:58 #15
    8846 milanese
    Satan van de televisie
    pi_50717383
    quote:
    Op donderdag 21 juni 2007 22:59 schreef Solingjan het volgende:
    Water komt van rechts toch. Niet in de muur maar de kruipruimte in en dan weer naar boven.
    Scheelt je freeswerk en kans op lekkage(in de muur)

Ik denk dat de huidige afvoer wel goed zit. In de kruipruimte dan. Mss het gat iets naar achter verplaatsen. Dan eventueel met een bocht naar de inbouw unit.
    Probleem opgelost.
    Is ook een idee ja, scheelt wel een hoop stof als ik dan in de hoek nog een fonteintje wil maken dan kan ik vanaf onder de vloer een stuk de kalkzandsteen muur in frezen (linkermuur is beton, rechtermuur is kalkzandsteen)
      vrijdag 22 juni 2007 @ 08:07:44 #16
    8846 milanese
    Satan van de televisie
    pi_50717434
    quote:
    Op donderdag 21 juni 2007 23:33 schreef Marsepein het volgende:
    Het is al zo'n krappe ellende daar, nu zit ik zowat met m'n knieen tegen de muur.
    Hokje is maar 1,15x0,88. Als ik ga draaien zit ik op het stukje van 88
    pi_50721152
    beginnen met breken , mooi gaatje strak langs die balk en dan kijken waar je uitkomt? De riolering pas je er wel om heen in.
      vrijdag 22 juni 2007 @ 11:00:11 #18
    56958 richie29
    Help, ik ben klusser!
    pi_50721362
    Kijk des noods ook even in mijn topic (vorige deel staat het meeste).

Als ik de indeling van je toilet zo bekijk lijkt die erg veel op de indeling zoals ik het heb.

Ik heb nog niet af, dit is de status nu:

De vorige afvoer zat op de plek waar nu de steeksleutel ligt ongeveer. Die dicht gemaakt en stortvloertje er overheen.
    pi_50725760
    quote:
    Op donderdag 21 juni 2007 22:57 schreef Blapiet het volgende:
    Joh, ik had zoeits ook nog nooit gedaan, zo was het:
    [afbeelding]

En zo heb ik het het nu:
    [afbeelding]
    [afbeelding]

Dat kastje boven het toilet!!

Dat wil ik ook Milanese!
    pi_50728910
    quote:
    Op vrijdag 22 juni 2007 11:00 schreef richie29 het volgende:
    Kijk des noods ook even in mijn topic (vorige deel staat het meeste).

Als ik de indeling van je toilet zo bekijk lijkt die erg veel op de indeling zoals ik het heb.

Ik heb nog niet af, dit is de status nu:
    [afbeelding]

De vorige afvoer zat op de plek waar nu de steeksleutel ligt ongeveer. Die dicht gemaakt en stortvloertje er overheen.
    Is dit zo'n Geberit UP700?

Die heeft een hele kleine inbouwdiepte namelijk. Vind ik ook wel interresant
      vrijdag 22 juni 2007 @ 14:39:11 #21
    56958 richie29
    Help, ik ben klusser!
    pi_50729295
    * Zoekt bestelling erbij*

Nee, die niet..zegt me ook niet wat eigenlijk

[b]Geberit duofix frontbediening[b]

• Uitvoering Voorwandsysteem
  • Bediening Frontbediening
  • Hartafstand bevestiging sanitair 180 mm en 230 mm
  • Hoogte 1120 t/m 1120 mm
  • Breedte 500 mm
  • Minimale diepte 120 mm
  • Maximale diepte 150 mm (klopt volgens mij geen reet van)
  • Hoeveelheid spoelwater 3 en 6 ltr max 7,5 ltr
  • Met spoelonderbreking Ja
  • Geschikt voor pneumat. bediening Ja
  • Geschikt voor elektr. bediening Ja
  • Met deur N.v.t.
  • Diameter toevoer 15 mm
  • Richting afvoer
  • Diameter afvoer 110 mm

Bruto-prijs (excl btw) : 247,05

Maar meestal betaal je die brutoprijs voor zo'n inbouwelement niet hoor.
    Ik heb 'm zo strak mogelijk tegen de muur gezet en de voorkant van het reservoir staat 17cm van de muur.
  •   vrijdag 22 juni 2007 @ 14:43:22 #22
    8846 milanese
    Satan van de televisie
    pi_50729461
    quote:
    Op vrijdag 22 juni 2007 14:39 schreef richie29 het volgende:
    * Zoekt bestelling erbij*

Nee, die niet..zegt me ook niet wat eigenlijk

[b]Geberit duofix frontbediening[b]

• Uitvoering Voorwandsysteem
  • Bediening Frontbediening
  • Hartafstand bevestiging sanitair 180 mm en 230 mm
  • Hoogte 1120 t/m 1120 mm
  • Breedte 500 mm
  • Minimale diepte 120 mm
  • Maximale diepte 150 mm (klopt volgens mij geen reet van)
  • Hoeveelheid spoelwater 3 en 6 ltr max 7,5 ltr
  • Met spoelonderbreking Ja
  • Geschikt voor pneumat. bediening Ja
  • Geschikt voor elektr. bediening Ja
  • Met deur N.v.t.
  • Diameter toevoer 15 mm
  • Richting afvoer
  • Diameter afvoer 110 mm

Bruto-prijs (excl btw) : 247,05

Maar meestal betaal je die brutoprijs voor zo'n inbouwelement niet hoor.
    Ik heb 'm zo strak mogelijk tegen de muur gezet en de voorkant van het reservoir staat 17cm van de muur.
  • Ik heb mijn oog laten vallen op dit pareltje:
    http://www.geberit.nl/geb(...)f/pages/prod-pron-16

Heeft een brutoprijs van 580, nettoprijs na een beetje zoeken op internet: +/- 275. Als dat echt veel ruimte scheelt dan wil ik dat nog wel overwegen. Vind het wel een mooi idee

Maar ik denk dat ik dit weekend maar ga beginnen met breken om de situatie beter in te kunnen schatten
    pi_50733114
    quote:
    Op vrijdag 22 juni 2007 13:01 schreef Raissa het volgende:

[..]

Dat kastje boven het toilet!!

Dat wil ik ook Milanese!
    Dat bedacht ik me ook toen ik de achterplaat er al in had

Was ook best een lastig stuc klusje
      vrijdag 22 juni 2007 @ 16:30:29 #24
    79128 HarryP
    mijnCV.com
    pi_50733332
    quote:
    Op vrijdag 22 juni 2007 14:43 schreef milanese het volgende:

[..]

Ik heb mijn oog laten vallen op dit pareltje:
    http://www.geberit.nl/geb(...)f/pages/prod-pron-16

Heeft een brutoprijs van 580, nettoprijs na een beetje zoeken op internet: +/- 275. Als dat echt veel ruimte scheelt dan wil ik dat nog wel overwegen. Vind het wel een mooi idee

Maar ik denk dat ik dit weekend maar ga beginnen met breken om de situatie beter in te kunnen schatten
    Bij mij was niet de diepte van het inbouw reservoir de reden dat ik +/- 20 cm (inclusief tegels etc) naar voren ben gekomen maar de afvoer en waterleiding die ervoor zorgde dat het inbouw reservoir niet verder naar achteren kon.
    Zelf heb ik de duofix van geberit gebruikt.
    pi_50761712
    Wat zijn jullie kwijt geweest (totaal) qua geld en tijd?
      zaterdag 23 juni 2007 @ 20:28:02 #26
    8846 milanese
    Satan van de televisie
    pi_50768309
    Het begin is verschoven naar volgend weekend Ik moest van de baas (Raissa) eerst de andere klusjes afronden
    Vandaag dus een koof gemaakt om de afzuigkap die al een behoorlijke tijd bloot lag
    pi_50769833
    wel interessant onderwerpje dit. Ik ben ook nieuw op het gebied van vernieuwen/renoveren, dus ik vind dit wel makkelijk zo met foto's en tips enzo. Zal dit wel blijven volgen. Succes alvast!
    Je bent nooit te oud om te leren....toch?
    pi_55548928
    Nou, 26 december 2007 gaat Milanese dan eindelijk beginnen. Ik ben bang dat het een duurder klusje gaat worden dan gebudgetteerd maar goed, we gaan zien wat het resultaat wordt.

Foto's van de vorderingen komen natuurlijk snel
      woensdag 26 december 2007 @ 13:00:57 #29
    3185 Adelante
    To let it go now
    pi_55549022
    komt er ook een nieuwe bril op?
    "We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
    pi_55549553
    quote:
    Op woensdag 26 december 2007 13:00 schreef Adelante het volgende:
    komt er ook een nieuwe bril op?
    Die bril is de hoofdreden van verbouwing
    pi_55550901
    pi_55553768
    quote:
    Op donderdag 21 juni 2007 22:17 schreef Raissa het volgende:

[..]

Euh... Het is lelijk? Laminaatvloer in het toilet al die leidingen over de muur, die pleepot die niet gewoon wit is maar "gebroken wit". Ik ben met Milanese eens dat het niet echt mooi is maar of ik die verbouwing aan hem durf over te laten
    [..]

Een log? Van hoe je iedere dag de gamma in en uit loopt?
    Het kan erger dan laminaat. Toen mijn broer in zijn huis kwam wonen lag er hoogpolig tapijt in de wc. Lekker fris.
    pi_55556848
    quote:
    Op woensdag 26 december 2007 16:08 schreef RealZeus het volgende:

[..]

Het kan erger dan laminaat. Toen mijn broer in zijn huis kwam wonen lag er hoogpolig tapijt in de wc. Lekker fris.
    Dat is inderdaad wel erger ja

Foto van huidige status:
      Moderator woensdag 26 december 2007 @ 19:07:55 #34
    92034 crew  Vonkenboer
    Geen woorden, maar draden !
    pi_55557434
    Ben benieuwd hoe het er uit gaat zien
    Binnenkort moet hier het kleinste kamertje er ook aan geloven
    pi_55559072
    Goed hoor - handmatig eruit gebikt
    Vandaar die sporttas ook natuurlijk
    pi_55601098
    Een update:

Milanese is gisteren bezig geweest met het afslijpen van de betonmortel waarmee de vorige bewoners de tegels hadden geplakt.. Het gaf onwijs veel stof, maar het is eindelijk klaar.

Op dit moment is Milanese bezig met het plafond. Het plafond is er helemaal uit zodat het stroompunt wat oorspronkelijk uit de muur kwam naar het plafond kan verhuizen. Er komt een gipsplaat weer tegenaan als nieuw plafond met 2 inbouwspotjes.

Ter illustratie de huidige situatie:

[ Bericht 21% gewijzigd door Raissa op 28-12-2007 14:42:04 ]
    pi_55601276
    We hebben trouwens een Geberit UP300 gekocht.
      zaterdag 29 december 2007 @ 11:23:30 #38
    36763 Automatic_Rock
    Onaangepast eerlijk..
    pi_55620138
    Ben benieuwd!!
    Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
      zaterdag 29 december 2007 @ 19:47:32 #39
    8846 milanese
    Satan van de televisie
    pi_55630855
    Vandaag de riolering verplaatst naar zijn nieuwe plekkie. Dat gaf wat meer getrut dan verwacht en daardoor was ik ook wat meer tijd kwijt.. Het oude gat heb ik gedicht met cement, ook dit gaf wat getrut en duurde ook wat langer dan verwacht.. Had gehoopt wat meer te kunnen doen vandaag, morgen verder.
      zondag 30 december 2007 @ 00:34:58 #40
    8846 milanese
    Satan van de televisie
    pi_55640597
    Gaatjes gevuld, cement was alleen op

Op de foto lijkt het niet egaal, op het oog is het wel egaal en de waterpas gaat het morgen vertellen.

Morgen verder met electra, plafond, muur, van alles
      zondag 30 december 2007 @ 10:14:44 #41
    8846 milanese
    Satan van de televisie
    pi_55646163
    Update: de vloer is beloopbaar, waterpas en zo goed als egaal, van de spaan streken (om het te verdelen) kan je in principe de overgangen voelen (waar de kleur verschilt op de fotl) maar dat zijn echt minimale verschillen die op de waterpas binnen de marge vallen, denk dat ik die lekker laat zitten, belangrijkste is dat de vloertegels een stabiele en rechte ondergrond hebben en niet direct op dat oude tegelwerk zitten welke schots en scheef was
    pi_55650293
    Tvp . Toilet moet hier ook volgend jaar!
      zondag 30 december 2007 @ 14:07:54 #43
    36763 Automatic_Rock
    Onaangepast eerlijk..
    pi_55651635
    quote:
    Op zondag 30 december 2007 13:30 schreef dennisdotcom het volgende:
    Tvp . Toilet moet hier ook volgend jaar!
    Overmorgen?
    Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
    pi_55651878
    quote:
    Op zondag 30 december 2007 14:07 schreef Automatic_Rock het volgende:
    Overmorgen?
    . Eigenlijk wel ja, want het huidige toilet van de vorige bewoners is dik aan vervanging toe. Maar ik moet even wachten op wat centjes, dus ik denk dat het in de zomer een projectje wordt.
      zondag 30 december 2007 @ 17:34:14 #45
    8846 milanese
    Satan van de televisie
    pi_55657752
    Een vraagje:
    Het oude toilet zat niet precies in het midden, waarschijnlijk om wat meer ruimte te creeren voor het fonteintje.
    Nu heb ik met een zelfde achterliggende gedachte de afvoer naar achteren verplaatst.

Op de voorzetwand gaan we witte tegels doen aan de zijkant en in het midden doen we een verticale strook mozaiksteentjes. Maar als het toilet niet precies in het midden zit kan dat er een beetje gek uit zien.

Is er een simpele manier om de afvoer 3cm naar rechts te manouvreren of moet ik er maar vrede mee hebben of kijken of ik op een andere manier kan smokkelen?
    pi_55658114
    Ik zou de toilet of de functionele plaats houden. (dus uit het midden).
    En de verticale strook mozaiksteentjes gelijk houden met de spoelknop / toilet.
      zondag 30 december 2007 @ 17:47:27 #47
    8846 milanese
    Satan van de televisie
    pi_55658159
    quote:
    Op zondag 30 december 2007 17:45 schreef HarryP het volgende:
    Ik zou de toilet of de functionele plaats houden. (dus uit het midden).
    En de verticale strook mozaiksteentjes gelijk houden met de spoelknop / toilet.
    Dat zowiezo, maar dan heb je rechts ongeveer 3cm meer witte tegel dan links.
    pi_55659370
    Even ter verduidelijking de tegels die we hebben uitgezocht.

Dit zijn de mozaiekmatten (31 x 31 cm) die we in het midden van het inbouwreservoir willen hebben (maar misschien wordt dit dus iets uit het midden..)

En de gewone wandtegels (40 x 25 cm)

De vloertegels kan ik nog even niet op de foto zetten, misschien doe ik dat later even.
      zondag 30 december 2007 @ 20:54:04 #49
    8846 milanese
    Satan van de televisie
    pi_55662832
    En nog een vraag:
    Op de duofix zitten 2 plastic klemmen, de bovenste zit om de wateraanvoer, de onderste is er voor de waterafvoer. Is het de bedoeling dat de klem precies over de geberit bocht valt? Dus ongeveer 1cm achter het einde van de bocht? (beetje lastig uit te leggen..).

Is er tevens een gebruiksaanwijzing online te vinden? Bij de mijne zat een half A4tje
    pi_55664068
    Hmmm, ik vraag me af hoe jullie het water uit de wc pot hebben gehaald. Als je het zo los draai, wordt het dan niet een zooitje? Iemand die het weet?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')