abonnement Unibet Coolblue
pi_45210293
Mijn goede voornemen voor 2007 is het vernieuwen van het toilet en de badkamer.. De spullen zijn besteld en voor een deel al aanwezig.

Dit weekend ga ik beginnen met het strippen van het toilet (de eerste tegel is er al af).
Ik zal vanavond wel wat foto's van de huidige situatie posten. Foto's zijn altijd leuk.

Maar even een paar vraagjes.
- Tot hoe hoog is jullie toilet betegeld?
- Mensen met een zwevend toilet hebben julle boven het plateautje (inbouw reservoir) nog een laagje tegels of is dat bij julie het hoogste tegelniveau?
- Hebben mensen nog tips..
pi_45210944
Ik heb het tot het hoogste punt van het toilet betegeld.
Tevens heb ik het plateautje niet betegeld maar afgewerkt met RVS is veel mooier en straker.
Kijk wat je zelf mooi vind.
pi_45211504
Volgens het bouwbesluit moeten sanitaire ruimten (in nieuwbouw) momenteel tot minimaal 1200mm betegeld zijn. Dus verwacht dat de meesten minimaal 1200 mm tegels hebben.

Vind zelf wel erg mooi om tot plafond te tegelen
Trots van het Noorden!
pi_45211808
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 13:48 schreef HarryP het volgende:
Mijn goede voornemen voor 2007 is het vernieuwen van het toilet en de badkamer.. De spullen zijn besteld en voor een deel al aanwezig.

Dit weekend ga ik beginnen met het strippen van het toilet (de eerste tegel is er al af).
Ik zal vanavond wel wat foto's van de huidige situatie posten. Foto's zijn altijd leuk.
Foto's zijn idd altijd leuk.
quote:
Maar even een paar vraagjes.
- Tot hoe hoog is jullie toilet betegeld?
tot 180 cm boven de vloer, daarboven structuurpleister (doe het zelf spack)
quote:
- Mensen met een zwevend toilet hebben julle boven het plateautje (inbouw reservoir) nog een laagje tegels of is dat bij julie het hoogste tegelniveau?
een laagje tegels, maar een glasplaat of spiegel of rvs is ook een optie, het is maar net wat je wilt
quote:
- Hebben mensen nog tips..
-gebruik goede tegellijm en voegmiddel (en evt voorstrijk), niets is zo vervelend als loskomende tegels of lekkages na een aantal jaar
- gebruik een tegelzaagmachine, vele malen beter als een tegelsnijer
- dubbelcheck de werking en waterdichtheid van je inbouwreservoir 2 keer voordat je gaat tegelen.
pi_45213124
Ik heb geen randje boven het inbouwtoilet. De wand is rechtdoor getrokken tot aan het plafond. Omdat het de badkamer is heb ik ervoor gekozen om tot het plafond te tegelen.
pi_45217286
let vooral op de goede hoogte van je inbouwreservoir...

bij mijn vriendin vind ik em hoog hangen en ergens anders zit je weer met je knien in je nek...

dus houd ook rekening met de dikte die nog op de vloer komt qua tegels en de dikte van de pleebril...

ik heb tot ongeveer 1.20 meter getegeld daar boven moet (nog steeds) spachtelputz komen, emmer staat al klaar....
pi_45222385
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 15:18 schreef Marsepein het volgende:
Ik heb geen randje boven het inbouwtoilet. De wand is rechtdoor getrokken tot aan het plafond. Omdat het de badkamer is heb ik ervoor gekozen om tot het plafond te tegelen.
Hoe heb je de muur doorgetrokken dan boven het toilet? Met gipsplaten ofzo?
  woensdag 10 januari 2007 @ 20:03:04 #8
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_45223870
tvp, even dit topic in de gaten houden.

Persoonlijk vind ik het mooier om tot boven aan te tegelen. Ik heb altijd het idee dat er minder hoog wordt betegeld vanwege de kosten, maar in een kleine ruimte als een toilet scheelt dat helemaal niet zo veel.
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_45226281
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 15:18 schreef Marsepein het volgende:
Ik heb geen randje boven het inbouwtoilet. De wand is rechtdoor getrokken tot aan het plafond. Omdat het de badkamer is heb ik ervoor gekozen om tot het plafond te tegelen.
beetje zonde. Kan je beter een soort kast maken daarboven, waarvan de deur "verborgen" is door die ook te betegelen. Kan je daar nog wat wcspul kwijt. Staat niet mooi anders, die glorix en wc-eend zo op je strakke badkamervloer.
pi_45228583
Hierbij de foto's van de oude situatie

Toilet beneden:


Toilet boven:


Badkamer:

pi_45231022
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 19:31 schreef Burbujas het volgende:

[..]

Hoe heb je de muur doorgetrokken dan boven het toilet? Met gipsplaten ofzo?
Ik heb er watervast multiplex voor gebruikt, Ik zou geen gipsplaten gebruiken, dat is me iets te flexibel voor een wandje waar de pot tegen hangt.
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 20:57 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

beetje zonde. Kan je beter een soort kast maken daarboven, waarvan de deur "verborgen" is door die ook te betegelen. Kan je daar nog wat wcspul kwijt. Staat niet mooi anders, die glorix en wc-eend zo op je strakke badkamervloer.
Tja, ik vind het niet zonde. Het is een schuin verlopende wand, Waar nog e.e.a. aan beluchtingspijpen voor de standleiding achterlangs lopen. Ook zit er nog een ventilator in. En het is in de badkamer, flessen glorix en ander schoonmaakspul staan gewoon in de emmer in het keukenkastje beneden.

Een foto kan ik even niet laten zien omdat ik niet thuis ben en ik er online niet bijkan. ALs ik er van het weekend aan denk zal ik er alsnog 1 plaatsen.
pi_45231212
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 22:45 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Ik heb er watervast multiplex voor gebruikt, Ik zou geen gipsplaten gebruiken, dat is me iets te flexibel voor een wandje waar de pot tegen hangt.
Precies, dat was dus de fout ik ik gemaakt had. Met als gevolg een scheurende tegel achter de toiletpot. Kon ik de boel weer afbreken en opnieuw doen. Heb ik dus maar deels gedaan, de onderste helft waar de krachten opkomen is van watervast multiplex.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_45231350
Ik heb de ruimte tot het plafond betegeld aangezien de sierpleister die er op zat (boven de tegels) vreselijk van kleur was en niet fatsoenlijk schoon te maken was.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_45231391
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 22:45 schreef Marsepein het volgende:
Een foto kan ik even niet laten zien omdat ik niet thuis ben en ik er online niet bijkan. ALs ik er van het weekend aan denk zal ik er alsnog 1 plaatsen.
Ik kon er toch 1 vinden:



En in een erg prematuur stadium, wat je blauw ziet is de wand waar het inbouwtoilet tegenaankomt:


[ Bericht 16% gewijzigd door Marsepein op 10-01-2007 22:58:32 ]
pi_45231673
Wat is het verschil tussen waterbestendig MDF en watervast multiplex en wat is beter om te gebruiken?
En waar hebben jullie dat gehaald / is dat te koop..??.. En hoe dik moet het minimaal en mag het maximaal zijn.
pi_45231981
Ik heb 18 mm dik watervast Multiplex Aquagarant 15 jaar gehaald bij de Gamma, het is alleen zo vreselijk duur dat zelfs de kassa mevrouw de prijs niet geloofde en de chef belde
  donderdag 11 januari 2007 @ 07:22:42 #17
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_45238280
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 22:59 schreef HarryP het volgende:
Wat is het verschil tussen waterbestendig MDF en watervast multiplex en wat is beter om te gebruiken?
En waar hebben jullie dat gehaald / is dat te koop..??.. En hoe dik moet het minimaal en mag het maximaal zijn.
Goede vraag, ben ik ook benieuwd naar!
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_45238660
Met watervastheid is er eigenlijk geen verschil. Maar MDF is een heel ander materiaal dan multiplex. Multiplex is een plaat opgebouwd uit verschillende kruislings verlijmde lagen, terwijl MDF een geperste plaat is van houtvezel en lijm.
pi_45238815
Dus bij het doortrekken van een muur in de badkamer is het beter om voor zo'n multiplex plaat te gaan dan bv ytong blokken ?
pi_45239604
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 08:32 schreef Burbujas het volgende:
Dus bij het doortrekken van een muur in de badkamer is het beter om voor zo'n multiplex plaat te gaan dan bv ytong blokken ?
Ytong is meteen weer zo dik, minimaal 5 cm. En dat moet voor het tegelen toch nog worden afgesmeerd met een stuclaagje. Want helemaal vlak is het niet. Terwijl als je multiplex neemt en direct strak en glad is.

Maar als je liever of makkelijker met Ytong werkt kun je het gewoon gebruiken hoor.
  zondag 14 januari 2007 @ 18:00:41 #21
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_45349393
Zelf ga ik op advies van een andere klusser ook maar voor multiplex. Het is wel 2 keer zo duur als watervast MDF maar na een aantal jaar tegels weer moeten wegbikken omdat de plaat rot is is natuurlijk een heel stuk duurder..

Maar ondertussen ook nog even het toilet gestript en nog een gat door de vloer naar de kruipruimte gemaakt voor de afvoer. Nog even een tip van flip een haakseslijper is heeeel handig voor het maken van een groot gat in een betonnen vloer:



Deze kan dus terug want ik heb liever 2 keer 45 graden bochten in de kruipruimte dan 2 keer 90 graden in de grond.


[ Bericht 8% gewijzigd door HarryP op 14-01-2007 22:25:03 ]
pi_45349508
zo'n verloop heb ik ook onder mijn pleepot zitten...

als je pist hoor je het water lopen... best leuk....
  zondag 14 januari 2007 @ 21:32:10 #23
55928 Suzziieee
Don't fear the reaper!
pi_45357306
Leuk topic om te volgen!!

Succes met je verbouwing..

je helpt me wel herinneren dat ik echt foto's moet maken van mijn badkamer zodat ik eindelijk mijn topic eens kan updaten....dan is die ook in 'bijna af' staat te bewonderen
  zondag 14 januari 2007 @ 22:21:47 #24
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_45357607
Even een vraagje.
Ik ga het inbouwreservoir wegwerken achter een watervaste multiplex plaat. Dit wil ik gaan doen door aan beide muren een balk te bevestigen waar de plaat tegenaan kan schroeven.
Wat voor hout moet ik hiervoor gebruiken (vuren hout of hardhout) en moet ik dit hout nog behandelen (beitsen, lakken)..
Dit is meteen een vraag voor de houten ombouw voor het bad dat over een tijdje op het programma staat.

En vraagje 2.
Wat is het beste om mee te beginnen de vloertegels of de wandtegels. En dan tegelen en voegen of eerste alles tegelen en daarna voegen.. (Ik ga voor de vloer een andere kleur voeg gebruiken dan voor de wand).

[ Bericht 10% gewijzigd door HarryP op 14-01-2007 22:38:44 (Vraag 2 toegevoegd) ]
pi_45360473
Ik heb het vurenhout van de ombouw in de loodvrije menie gezet waar het tegen de muren en de vloer komt verder is het niet behandeld, er komt immers geen vocht achter de tegels. De houtenplaat voor de ombouw is berkentriplex welke met eurocol 099 dispersieprimer en 685 eurocoat behandeld is om het waterdicht te maken en voor te strijken voor het tegelwerk.

Normaal tegel en voeg je eerst de wanden en daarna tegel en voeg je de vloer. Vergeet niet alle naden wand-wand en wand-vloer te voorzien van een 063 naaldvliesband en 685 eurocoat voor de waterdichtheid van de aansluiting.
Zie ook de lijmwijzer van eurocol op http://www.eurocol.com/page.asp?name=natteruimtensysteem
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')