abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_50692192







De OP


De NS1312 loc .

De NS-locserie 1300 is een serie elektrische locomotieven die tussen 1952 en 2000 werd ingezet door de Nederlandse Spoorwegen.

Naast de 60 locomotieven van Frans fabrikaat van de serie 1100 ontving de NS in de jaren vijftig nog eens 16 locs uit Frankrijk van een grotere zesassige uitvoering. De 1300 komt uit dezelfde fabriek als de 1100-en en later de 1600-en en 1700-en, Alsthom te Belfort.

De locomotieven van de serie CC 7100 werden in de jaren vijftig niet alleen voor de Franse spoorwegen gebouwd, maar ook geëxporteerd naar zes andere landen, waaronder Nederland. De CC 7107 werd in 1955 beroemd toen deze het wereldsnelheidsrecord op rails vestigde met een snelheid van 331 km/h. Pas in 1981 was de TGV nog sneller. In 1952-’53 werden er tien exemplaren van dit succesvolle type aan de Nederlandse Spoorwegen geleverd. Net als de 1100-en waren zij turkoois geschilderd.

De 1301 maakte in 1952 zijn eerste ritten bij de opening van de elektrische dienst op de spoorlijnen van Zwolle naar Groningen en Leeuwarden.

Al in het eerste jaar sneuvelde de 1303 door een spoorwegongeval in 1953 bij Weesp. Een in aanbouw zijnde CC 7100 werd ter vervanging aan de NS geleverd met het nummer 1311, zodat er weer tien exemplaren beschikbaar waren. Ook de 1311 raakte later betrokken bij een groot spoorwegongeval, bij Schiedam in 1976, maar werd hersteld.

De 1312-1316 werden als nabestelling geleverd in 1956. Vanaf de 1312 werden de locs niet meer turkoois, doch Berlijns blauw geschilderd. Met de inmiddels geleverde series 1100, 1200 en 1300 beschikte de NS toen over honderd moderne elektrische locomotieven.

De 1300 was jarenlang de sterkste loc van de NS en kon dus voor alle diensten worden ingezet, maar reed voornamelijk (zware) goederentreinen.

Nadat de locomotieven in 1955 Berlijns blauw waren geschilderd, werden zij in de jaren zeventig in de NS-huisstijl geel-grijs geschilderd, waarbij het grijs overheerste. Halverwege de jaren tachtig ondergingen de 1300-en, net als de 1200-en, een levensduurverlenging zodat ze nog konden blijven rijden tot de komst van de 1700-en in de jaren negentig. Hierbij werden de locs (bijna) geheel geel geschilderd.

De locs van de serie 1300 kregen na hun renovatie in de jaren tachtig in navolging van de 1600-en allemaal een naam:

* 1301 Dieren
* 1302 Woerden
* 1304 Culemborg
* 1305 Alphen aan den Rijn
* 1306 Brummen
* 1307 Etten-Leur
* 1308 Nunspeet
* 1309 Susteren

* 1310 Bussum
* 1311 Best
* 1312 Zoetermeer
* 1313 Uitgeest
* 1314 Hoorn
* 1315 Tiel
* 1316 Geldermalsen


In 2000 gingen de laatste 1300-en na 48 jaar buiten dienst. De 1302 en 1312 zijn bewaard in de collectie van het Nederlands Spoorwegmuseum, terwijl de 1304 en 1315 voor museumdoeleinden bewaard zijn gebleven bij de Werkgroep 1501/Stichting KLOK.


Leuke pta blunders
Tjabbo's fleshlight
Bojo's date begin Eind
Ook_Gek avatar blunder

vorige deeltjes
http://ptaslowchat.tk


De code voor de op is hier te vinden

Chat on


Leuke quotes uit het PTA SC archief
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 18:13 schreef PeuRac het volgende:
oeh, k kwam een canadees meisje tegen vandaag, die werd helemaal gek toen ik vertelde dat ik een Alfa had en dr weer een ga kopen
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 22:10 schreef Alexxxxx het volgende:
Herm mag dan een domme mongool zijn, dit keer heeft ie wel gelijk
https://gulden.com/nl/ - Hoe gulden jouw vermogen laat groeien!
pi_50692232
Kan dicht .
https://gulden.com/nl/ - Hoe gulden jouw vermogen laat groeien!
pi_50692241
Oké!
pi_50692252
Nu gaat Alex weer boos worden omdat ik gastmod.

Kusjekroelknuf Alex Prrrrt!
pi_50709968
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 14:48 schreef ijsmeis het volgende:
Nu gaat Alex weer boos worden omdat ik gastmod.

Kusjekroelknuf Alex Prrrrt!
Nee, integendeel, ik ben blij dat je gastmod.

Some things DO change
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')