abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_50657392

Zonsondergang over de Seine

Vorige delen
Parijs!
Parijs... hoe duur/tips etc?
Parijs... hoe duur/tips etc? #2
Parijs - Tips, hints, tricks, kosten, etc... #3
Parijs - Tips, hints, tricks, kosten, etc... #4
Parijs #5 - Tips etc.. Bon marché vers Paris
Parijs #6
Parijs #7
Parijs #8 - La Ville-lumiere

Hoe zit dat met die arrondissementen? Wat ligt nou waar?
Rondom Parijs ligt een rondweg (de Periferique). Binnen de rondweg is de stad opgedeeld in twintig arrondissementen die qua nummering in een spiraalvorm vanuit het centrum naar buiten draaien (zie plaatje). De meeste bekende bezienswaardigheden liggen binnen de periferique (uitzonderingen zijn bijvoorbeeld Disney en La Défense).

Hoe kom ik er?
Met de bus, vliegtuig, trein, auto, fiets. Wat jij wil. Met de bus (Eurolines bijvoorbeeld) is meestal het goedkoopst. De trein (Thalys) zal echter meestal de beste verhouding bieden tussen comfort, reistijd en prijs. Je komt dan aan op het Gare du Nord. Kijk op www.thalys.nl of www.ns.nl/internationaal/

Hoe werkt het OV?
Binnen Parijs zul je vooral de metro en de RER (snelmetro) gebruiken. Voor beiden kun je dezelfde kaartjes gebruiken. Welk soort kaartje het voordeligst is, is erg afhankelijk van hoe lang je blijft, hoe veel je reist en wat je wilt bezoeken. Voor een paar dagen is het voor de meeste mensen het voordeligst om metrokaartjes per tien tegelijk te kopen (carnet heet dat).

Hier vind je een kaartje met de metrolijnen en hier een (Nederlandstalige) reisplanner.

Ik heb een leuk hotelletje gevonden, maar waar zit het ergens?
Kijk naar de postcode. Alle postcodes binnen de periferique hebben het nummer 750xx. De xx zijn de cijfers van het arrondissement (75013 is dus dertiende arrondissement). Of je kunt hier het adres zoeken.

Oh. En is dat wel een nette buurt?
Geen idee, maar hier kun je foto’s bekijken van alle adressen in Parijs.

Nog wat tips...
... een paar essentiële dingen zijn toch wel de volgende:

*de EIFFELTOREN natuurlijk!!!!

*de kathedraal "Notre Dame" op 1 van de 2 eilanden in de Seine
+ daar in de buurt:
*de 2 eilandjes zelf ontdekken (dat is waar Parijs ontstaan is)
*evt de restaurantjes/boetiekjes in de daaraan grenzende wijk "St Michel"

*het monument "Arc de Triomphe", bovenaan de "Champs Elysées", (winkelen, terrasje pikken..)
*almaar rechtdoor de Champs Elysées afwandelend kom je dan achtereenvolgens
langs zijstraat "Avenue Montaigne (winkels luxe-merken),
langs het presidentiële paleis, het "Elysée" (niet goed te zien trouwens),
langs zijstraat met het "Grand Palais" en "Petit Palais",
over het grote verkeersplein "Concorde",
door de "Tuileries" (park),
tot bij het "Louvre" (alleen van buiten al de moeite van het bezichtigen waard!)

*de witte basiliek op de heuvel "Sacré Coeur" en het wijkje "Montmartre" daaromheen (veel portretschilders en terrasjes)
*onderaan de trappen naar de Sacré Coeur: de "Parijse walletjes" met de bekende "Moulin Rouge" (shows) en veel sex shops enzo.

Alle tips zijn natuurlijk super toeristisch, maar voor een allereerste keer zijn het gewoon een aantal aanknopingspunten.

Heb je veel tijd, dan heb je aan deze punten misschien nog wat:

*Je kunt ook de toren "Montparnasse" beklimmen (met lift), als het mooi weer is heb je van daaruit een schitterend uitzicht;
*Zakencentrum "La Défense" heeft weer een heel andere sfeer, met hoge moderne kantoorgebouwen;
*Centre Pompidou (gek gebouw+museum+bibliotheek) : ligt tussen Le Marais (gay buurt) en Les Halles (overdekt winkelcentrum -niet echt de moeite waard, behalve als het regent ) ) : in dit hele gebied vind je ook veel eettentjes en winkeltjes (en ook een gedeelte sex shops)
*Parken: "Jardins du Luxembourg" (mooi), "Monceau", "Buttes Chaumont", "Parc André Citroën" (modern/beetje botanisch),...
*Musea: Louvre, Musée d'Orsay, Rodin,..................
*"Les Invalides" is overigens het monument waar Napoleon ligt ;
*Het "Panthéon" is waar andere historisch belangrijke Fransen begraven liggen (erg statig) ;
*enz enz enz...

Laat het gewoon over je heen komen, enne,
VEEL PLEZIER!!!!!

Deze OP is opgesteld door k_man. Met dank aan de Wiki info van koei.
Suggesties over aanvullingen en verbeteringen zijn uiteraard welkom

[ Bericht 27% gewijzigd door DutchTrain op 25-06-2007 02:25:37 ]
pi_50657560
pi_50657870
Nog 2 vraagjes van mij uit het vorige deeltje:

- Kun je met de RER naar Stade de France - st. Denis gewoon gebruik maken van zo'n paars kaartje, of moet je een apart kaartje hebben? Het RER-station ligt in zone 2.

- Weet iemand n lekker japans eettentje in de buurt van Les Halles/Centre Pompidou waar je om ongeveer 18.00 al lekker kan eten?
pi_50657904
Van die eettentjes zijn er talloze. Gewoon een beetje rondslenteren door de winkelstraten.

Je kunt volgens mij een gewoon metrokaartje gebruiken, als je maar rekening houdt met het aantal zones.

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 20-06-2007 16:46:42 ]
pi_50669053
@ 12bhippy, ga je speciaal voor Cirque du Soleil naar Parijs?
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_50669384
TVPARIJS!
Billie Holiday is Lady Day!
pi_50671664
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 21:18 schreef Vava het volgende:
@ 12bhippy, ga je speciaal voor Cirque du Soleil naar Parijs?
Nee hoor, had al vier dagen parijs geboekt. Toen kwam ik er achter dat Cirque du Soleil in Parijs was.
Ik weet dat mijn vriendin daar vorig jaar in Amsterdam graag heen wilde, maar dat hebben we toen niet gedaan. Dus ik denk dat ze dit nu wel héél leuk gaat vinden! (het is nog een verrassing )

Hoezo? Heb je positieve of negatieve ervaringen met Cirque du Soleil Alegria?

We zijn vorig jaar b.t.w. ook in parijs geweest en toen hebben we de bekende toetistische attracties gedaan: Eiffeltoren, Louvre, Musee d'Orsay, Tuilerien, Champs Elysée, etc.
Deze keer wordt het dus de wat "minder toeristische" dingen en Cirque du Soleil.

[ Bericht 2% gewijzigd door 12bhippy op 20-06-2007 22:36:22 ]
pi_50671856
Kom er net van terug. Parijs is een beetje zoals Amsterdam eerst was. Heel gewoon. Maar gelukkig heb ik nog regelmatig mijn toeristische minuutjes!!!!
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
pi_50674049
Het is weer geweldig ici!!!
pi_50675169
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 22:11 schreef 12bhippy het volgende:

[..]

Nee hoor, had al vier dagen parijs geboekt. Toen kwam ik er achter dat Cirque du Soleil in Parijs was.
Ik weet dat mijn vriendin daar vorig jaar in Amsterdam graag heen wilde, maar dat hebben we toen niet gedaan. Dus ik denk dat ze dit nu wel héél leuk gaat vinden! (het is nog een verrassing )

Hoezo? Heb je positieve of negatieve ervaringen met Cirque du Soleil Alegria?
Goede keus om naar Cirque du Soleil te gaan! Ik heb er alleen maar positieve ervaringen mee. Alegria was de eerste show die ik zag (paar jaar geleden alweer, toen ze voor de eerste keer met Alegria in Europa waren). Later heb ik ook nog Quidam, Saltimbanco en Dralion gezien. In maart 2008 ga ik naar Varekai in Amsterdam

Ik vond ze tot nu toe allemaal erg mooi maar Alegria heeft wel de meeste indruk op me gemaakt, ik denk omdat dat de eerste show was die ik zag.
Let's plant a tree
  vrijdag 22 juni 2007 @ 17:09:47 #11
129025 Delicieux
Délicieux A Paris
pi_50734615
En? Hoe vonden jullie het Fête de la musique?

Bij mij voor de deur stond een bandje te spelen, en ze speelden best aardig.
Al was ik blij dat ze er om 00h30 mee nokten.
Je venais, je voyais, je devenais fonctionnaire......
pi_50753412
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 17:09 schreef Delicieux het volgende:
En? Hoe vonden jullie het Fête de la musique?

Bij mij voor de deur stond een bandje te spelen, en ze speelden best aardig.
Al was ik blij dat ze er om 00h30 mee nokten.
Vond het vroeger erg leuk en ging de straat op om bandjes te beluisteren, maar nu begint het toch wel erg eentonig te worden....
Rien ne sert de penser. Il faut réfléchir avant.
pi_50758790
We zijn in Les Halles, le Marais, bij Odeon, het Louvre, Concorde geweest en het was leuk en "bon enfant"*, er was veel volk op de been enzo, en veel gekke mensen (leuk om te zien) MAAR,

het viel ons op dat er veeeeel minder muzikanten waren dan in het verleden! Een paar jaar terug was het altijd zo dat je bijna het ene bandje niet kon horen omdat er vlak naast/tegenover/achter/onder nog tien andere muzikanten muziek stonden te maken, maar nu,
nu was het gewoon bijna zoeken naar waar muziek werd gemaakt!

Vooral veel restaurants en clubs die speciaal muziekbands/dj's enzo hadden ingehuurd...

Minder amateurisme dus: wel een beetje jammer!

*Erg rustig ook, want veel politie op straat, dus geen racaille te bekennen, maar die waren allemaal bij de Eiffeltoren op het Champs de Mars, hoorde ik later!
 FR
pi_50759869
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 16:43 schreef 12bhippy het volgende:
Nog 2 vraagjes van mij uit het vorige deeltje:

- Kun je met de RER naar Stade de France - st. Denis gewoon gebruik maken van zo'n paars kaartje, of moet je een apart kaartje hebben? Het RER-station ligt in zone 2.
Altijd een apart kaartje als het niet aan het einde van een metrolijn ligt.
(metro is voor Fransen niet hetzelfde als RER )
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 16:43 schreef 12bhippy het volgende:
- Weet iemand n lekker japans eettentje in de buurt van Les Halles/Centre Pompidou waar je om ongeveer 18.00 al lekker kan eten?
MacDonald's?

...Bistrot Romain eventueel. Verder schiet me even nix te binnen.
Gewoon rondwandelen, en je ziet wel, zou ik zeggen!
 FR
pi_50759999
Ik vond het tegenvallen, was mijn eerste keer en had er veel over gehoord. Wel druk, dat had ik dus niet echt verwacht. Wij waren vooral bij St. Michel toen ik een vriendin opzocht en daarvoor waren we vooral langs de Seine daar daar veel vrienden van een andere vriend van mij was, zij kozen dus meer voor relaxen. Maar eenmaal toen ik dus bij St. Michel kwam werd het leuk en daarna langs Odeon geweest. Al met al, weer een geslaagde trip!

Wat was er bij Champs de Mars gebeurd dan?
pi_50768182
Vrienden van ons waren daarnaartoe gegaan en die vertelden dat daar wel aardig wat tuig had rondgelopen. Eén van de meisjes was o.a. door een groep van 30 lui lastiggevallen en ondergespuugd!! Zonder aanleiding!

Respectloos rottuig!!
 FR
pi_50779904
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 20:23 schreef Bora-Bora het volgende:
Vrienden van ons waren daarnaartoe gegaan en die vertelden dat daar wel aardig wat tuig had rondgelopen. Eén van de meisjes was o.a. door een groep van 30 lui lastiggevallen en ondergespuugd!! Zonder aanleiding!

Respectloos rottuig!!
Arrfff wat walgelijk is zoiets;word ik nou zo kwaad van ze zouden dat soort volk een flink lesje moeten leren
Rien ne sert de penser. Il faut réfléchir avant.
pi_50802801
Parijs/oktober/ tvp
pi_50803329
Goed, ik ga dus over drie weken voor het eerst en heb echt géén idee wat ik allemaal zou moeten zien . Ik hoop dat het vriendinnetje waarmee ik ga er de weg nog een beetje kent, zodat ik daarop kan vertrouwen.

Heeft iemand tips voor een Parijsmaagd?
pi_50803663
quote:
Op zondag 24 juni 2007 23:10 schreef clumsy_clown het volgende:
Goed, ik ga dus over drie weken voor het eerst en heb echt géén idee wat ik allemaal zou moeten zien . Ik hoop dat het vriendinnetje waarmee ik ga er de weg nog een beetje kent, zodat ik daarop kan vertrouwen.

Dit boekje van Parijs kopen hij is niet duur en voor een eerste bezoek staat er precies de juiste informatie in en er zit nog een plattegrond bij ook!

Ja en verder staat er in de topics al heel veel! Gewoon de toerist uithangen en met een stadstour mee gaan dat heb ik twee jaar geleden ook gedaan (was niet mijn eerste bezoek aan Parijs maar ik was met een tante van me en voor haar was het wel de eerste keer), het was best leuk! En je hebt daarna een beetje een idee van waar alles is en wat je nog wat beter zou willen zien!
Let's plant a tree
pi_50806393
quote:
Op zondag 24 juni 2007 23:10 schreef clumsy_clown het volgende:

Tja, een paar essentiële dingen zijn denk ik toch wel de volgende:

*de EIFFELTOREN natuurlijk!!!!

*de kathedraal "Notre Dame" op 1 van de 2 eilanden in de Seine
+ daar in de buurt:
*de 2 eilandjes zelf ontdekken (dat is waar Parijs ontstaan is)
*evt de restaurantjes/boetiekjes in de daaraan grenzende wijk "St Michel"

*het monument "Arc de Triomphe", bovenaan de "Champs Elysées", (winkelen, terrasje pikken..)
*almaar rechtdoor de Champs Elysées afwandelend kom je dan achtereenvolgens
langs zijstraat "Avenue Montaigne (winkels luxe-merken),
langs het presidentiële paleis, het "Elysée" (niet goed te zien trouwens),
langs zijstraat met het "Grand Palais" en "Petit Palais",
over het grote verkeersplein "Concorde",
door de "Tuileries" (park),
tot bij het "Louvre" (alleen van buiten al de moeite van het bezichtigen waard!)

*de witte basiliek op de heuvel "Sacré Coeur" en het wijkje "Montmartre" daaromheen (veel portretschilders en terrasjes)
*onderaan de trappen naar de Sacré Coeur: de "Parijse walletjes" met de bekende "Moulin Rouge" (shows) en veel sex shops enzo.

Alle tips zijn natuurlijk super toeristisch, maar voor een allereerste keer zijn het gewoon een aantal aanknopingspunten. Verder zou ik -zoals Vava zei- indd maar lekker gaan wandelen en ontdekken!
Hoe lang gaan jullie?
Heb je veel tijd, dan heb je aan deze punten misschien nog wat:

*Je kunt ook de toren "Montparnasse" beklimmen (met lift), als het mooi weer is heb je van daaruit een schitterend uitzicht;
*Zakencentrum "La Défense" heeft weer een heel andere sfeer, met hoge moderne kantoorgebouwen;
*Centre Pompidou (gek gebouw+museum+bibliotheek) : ligt tussen Le Marais (gay buurt) en Les Halles (overdekt winkelcentrum -niet echt de moeite waard, behalve als het regent ) ) : in dit hele gebied vind je ook veel eettentjes en winkeltjes (en ook een gedeelte sex shops)
*Parken: "Jardins du Luxembourg" (mooi), "Monceau", "Buttes Chaumont", "Parc André Citroën" (modern/beetje botanisch),...
*Musea: Louvre, Musée d'Orsay, Rodin,..................
*"Les Invalides" is overigens het monument waar Napoleon ligt ;
*Het "Panthéon" is waar andere historisch belangrijke Fransen begraven liggen (erg statig) ;
*enz enz enz...

Laat het gewoon over je heen komen, enne,
VEEL PLEZIER!!!!!
 FR
pi_50808460
quote:
Op maandag 25 juni 2007 00:48 schreef Bora-Bora het volgende:
Superhandige post, dank je wel! We gaan 4 volle dagen, dus hebben op zich best tijd om het één en ander te zien. Ik heb een hotel op het oog wat bij La Défence ligt, hoe is de aansluiting vanaf daar naar het Centrum en hoelang duurt het?
pi_50808779
Fijn dat je wat aan het overzichtje hebt!

Zorg dat het hotel op loopafstand van de metro (lijn 1) afligt, dan is het centrum gewoon "om de hoek" (10 min) :

Voor een indruk: zie hier een pagina met de eerste + laatste metro richting La Défense.

Handig om te weten: metrostation "Charles de Gaulle - Etoile" is het plein met de Arc de Triomphe, bovenaan de Champs Elysées; verder is dit ook een goed overstapstation voor andere metrolijnen.

Het "Hotel de Ville" (op metrolijn 1) is het bloedjemooie stadhuis van Parijs;
verder kun je ook nog gaan winkelen in de groot warenhuizen "Printemps", "Galeries Lafayette" enzo en als je daarvoor op station "Opera" uitstapt, zie je in het voorbijgaan ook nog even het schitterende oude opera-gebouw. (grootwarenhuizen liggen daar achter).
 FR
pi_50809022
Oh, das balen, het hotel ligt niet héél dichtbij de metro. Nou ja, Pont de Neuilly is 1,4 km ervandaan. Maar lui als ik ben zie ik mezelf al steunen en kreunen als ik dat moet lopen na een avondje door het centrum struinen .

Maar dat hotel klinkt zo goéd .
pi_50856079
quote:
Op maandag 25 juni 2007 02:59 schreef clumsy_clown het volgende:
Oh, das balen, het hotel ligt niet héél dichtbij de metro. Nou ja, Pont de Neuilly is 1,4 km ervandaan. Maar lui als ik ben zie ik mezelf al steunen en kreunen als ik dat moet lopen na een avondje door het centrum struinen .

Maar dat hotel klinkt zo goéd .
Welk hotel heb je op het oog?
  dinsdag 26 juni 2007 @ 14:10:48 #26
179645 Sjaak_P
Alias de schoffelaar
pi_50857390
De franse slag?!

En hier komt dan een kankah moskee
pi_50858719
Huh?
pi_50891316
Leuke stad
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  woensdag 27 juni 2007 @ 15:20:53 #29
179645 Sjaak_P
Alias de schoffelaar
pi_50900858
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 14:43 schreef k_man het volgende:
Huh?
.

Jij bent zeer beperkt in je doen en laten.
En hier komt dan een kankah moskee
pi_50901702
Goeie OP zeg, DutchTrain!
 FR
pi_50908046
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 15:20 schreef Sjaak_P het volgende:

[..]

.

Jij bent zeer beperkt in je doen en laten.
Vast. Maar miscchien kun je ff uitleggen wat er zo grappig was en wat een voetballer (?) doet in een Parijs-topic?
pi_50908667
Ik moest ook meteen denken aan Sansoni (voetballer van Vitesse ja) bij het lezen van de TT en was vergeten te vragen waarom
pi_50913819
OK, het zal wel aan mij liggen, maar ik begrijp er dus geen zak van. Iets 'met de Franse slag doen' is een gangbare Nederlandse uitdrukking. Wat dat met een of andere voetballer (?) te maken heeft ontgaat me volkomen.
pi_50916579
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 20:58 schreef k_man het volgende:
Wat dat met een of andere voetballer (?) te maken heeft ontgaat me volkomen.
De franse voetballer Sansoni die bij Vitesse speelt heeft nogal losse handjes.
Maar ik vind het inderdaad ook een beetje ver gezocht.

Back on topic:

Zijn er nog leuke evenementen in de week van 9 t/m 14 juli?
pi_50917799
Zal best. 14 Juli is de nationale feestdag
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_50918146
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 13:37 schreef 12bhippy het volgende:

[..]

Welk hotel heb je op het oog?
Het hotel wat zo perfect klonk heeft z'n prijzen ineens verhoogd, dus dat gaat sowieso niet meer door .

Ik hoor heel graag tips voor hotelletjes waarvandaan ik makkelijk in het centrum kan komen en die rond de 50-75 euro zijn voor een twin room.
pi_50918262
Er loopt trouwens een serie op de BBC over bezienswaardigheden in Parijs. Gisteren was de eerste aflevering en er volgen nog twee afleveringen (elk van een uur!).
pi_50923271
Hoe heet die serie, k_man?
 FR
pi_50923907
Nee, ik niet.
 FR
pi_50927989
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 22:25 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Zal best. 14 Juli is de nationale feestdag
Dat wist ik natuurlijk ook
Maar de 14e moeten we 's morgens al weer weg
Nog andere leuke dingen/evenementen in de week van 9 t/m 13 juli?
pi_50928008
Wanneer valt de 14e?
pi_50928521
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 09:20 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Wanneer valt de 14e?
Zaterdag

PS heb nog een capitool compact Parijs reisgids 2006 te koop voor 6,50 euro

[ Bericht 15% gewijzigd door 12bhippy op 28-06-2007 15:11:00 ]
pi_50929445
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 00:26 schreef Bora-Bora het volgende:
Hoe heet die serie, k_man?
'Paris'

Volgende aflevering is komende dinsdagavond, BBC2
pi_50929651
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 22:34 schreef k_man het volgende:
Er loopt trouwens een serie op de BBC over bezienswaardigheden in Parijs. Gisteren was de eerste aflevering en er volgen nog twee afleveringen (elk van een uur!).
Jah, viel er met verrassing in toen het NET was begonnen..
pi_50952923
12 augustus ga ik weer!!

Ik heb een vraagje over het OV. Voorgaande jaren kocht ik altijd een Paris Visité. Nou ga ik dit jaar 7 dagen en Paris Visité is maar tot 5 dagen verkrijgbaar. Nu dacht ik eraan om gewoon een Carte Orange aan te schaffen: deze is én goedkoper én wel in een versie van 7 dagen verkrijgbaar. Dit is echter gewoon een soort abonnement en nu vraag ik me af wat je allemaal nodig hebt hiervoor... alleen een pasfoto?
pi_50953397
Waarom koop je niet gewoon kaartjes per tien? Je moet wel heel veel met de metro reizen om een Paris Visite eruit te halen. Ik heb het een paar keer nagerekend en mij zou het nooit gelukt zijn.
pi_50958740
Let op: De carte orange is dan wel 7 dagen geldig, alleen van maandag tot en met zondag! Dus als je van woensdag tot woensdag in Parijs bent, heb je twee cartes orange nodig.

(of het is van zondag tot en met zaterdag wie weet het zeker?)

Je hebt alleen een pasfoto nodig inderdaad
pi_50994465
Bedankt! Ik heb het nog even opgezocht en inderdaad is een Carte Orange geldig van maandag t/m zondag. Nou kom ik op een zondag aan, dus dan kan ik er 6 dagen gebruik van maken en dan ben ik nog steeds goedkoper uit dan met een Paris Visité kaartje.

Ik vind losse kaartjes vervelend, want dan denk je steeds na of het niet voordeliger is om niet te gaan lopen, etc. Bovendien ben ik metrofiel dus ik zal daar wel zoveel mogelijk met de metro willen reizen .

Wat nog vreemder is: die Carte Orange wordt vervangen door de NaviGo kaart, waarmee je een contactloze chip hebt (vergelijkbaar met de OV-chipkaart in Nederland). Om die aan te vragen moet je in Frankrijk wonen, wat mij in strijd lijkt met Europese regelgeving omtrent vrij verkeer van diensten en goederen binnen de EU. Maarja, om daar nou op zo'n korte termijn iets tegen te doen...
pi_51018397
Ik denk eerder dat praktische overwegingen de doorslag geven.

Je haalt overigens wel aan: ik kan als inwoner van frankrijk geen tickets bij NS International bestellen, moet ze evt. naar een adres in Nederland sturen. Maar dit lijkt me eerder een afspraak tussen de spoorbedrijven onderling
pi_51030647
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 22:11 schreef dennisdotcom het volgende:
12 augustus ga ik weer!!
Hallo

Ik ga 16 augustus een week naar Parijs en naar aanleiding van dennisdotcom's opmerkingen vroeg ik me af of je, als je in de buurt van Montmartre zit met je hotel, veel gebruik moet maken van de metro om de andere bezienswaardigheden te kunnen bereiken of dat bepaalde dingen ook best wel te lopen zijn. Het lijkt mij, na jullie adviezen te hebben gelezen, iig het beste om zo'n 10 ritten kaart te kopen Alvast bedankt!
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_51035136
Parijs is een vrij kleine stad, dus eigenlijk zijn de meeste afstanden prima te lopen. Maarja, je moet dan wel bereid zijn om bijvoorbeeld een uur of anderhalf uur te lopen. Ik ben lekker gemakzuchtig en pak dan liever de metro, dan ben je er binnen 10 minuten.
pi_51057372
Ok, ik heb een vraag. Een Australische vriend (exchange student hier) van mij gaat vrijdag naar Parijs en hij zal daar zijn Australische vriendin weer ontmoeten na 5-6 maanden. Zij is net jarig geweest en hij vroeg aan mij of ik wellicht een leuke verrassing/cadeautje (uit eten of een of andere activiteit) voor ogen had zodat hij haar kan verrassen. Enige "probleem" is dat die meid al een tijdje in Parijs heeft gewoond dus de stad aardig goed kent volgens hem.
Ik zat te denken aan die ballon van Citroen park, al heb ik dat zelf niet ervaren.. is dat wat? Voor al jullie andere Parisiens.. gooi je creativiteit en kennis los!
pi_51057655
quote:
Op maandag 2 juli 2007 14:08 schreef Smeich het volgende:
Zij is net jarig geweest en hij vroeg aan mij of ik wellicht een leuke verrassing/cadeautje (uit eten of een of andere activiteit) voor ogen had zodat hij haar kan verrassen.
Cirque du Soleil Alegria is misschien iets als ze daar van houden. Er is vrijdag een voorstelling (bij Stade de France) om 20.00u en er zijn nog kaarten beschikbaar vanaf 20 euro p.p. Kaarten kun je online bestellen en ter plekke anderhalf uur voor de voorstelling afhalen. Ik ga volgende week woensdag
pi_51059118
Ik zal t doorgeven, wellicht is het een leuk idee voor ze merci!
Meer ideeen zijn welcome
  maandag 2 juli 2007 @ 17:05:00 #56
129025 Delicieux
Délicieux A Paris
pi_51063273
Ballon bij Parc André Citroen is erg leuk, maar het weer is een beetje kut op het moment.

Tip: Champagne drinken in het Ritz hotel: Kost ongeveer 100 Euri voor een fles, maar de ervaring is leuk! Exchange studenten gaan namelijk meestal niet naar de Ritz.
Je venais, je voyais, je devenais fonctionnaire......
pi_51069179
Okee halp

Bevestig uw bestelling door on-line te betalen en kies voor het afhalen van uw ticket aan het loket in een station te Frankrijk :
Kies voor een elektronisch ticket en haal uw treinkaartje af aan de hand van uw dossiernummer en uw naam in één van de self service automaten terug te vinden in het station te Frankrijk.
pi_51074240
Hey!

Ik heb een vraagje

Ik ga in 30 juli naar Parijs met een vriend. Wij gaan al om 8 uur sochtends vertrekken met de Thalys, en we komen daar dus rond 11 uur aan. Wij mogen pas 15.00 uur in onze hotelkamer.
Is er een mogelijkheid om kluisjes te huren bij Gare du Nord en hoe groot is de kans dat er nog kluisjes beschikbaar zijn. Wie weet ook eventueel de prijzen? Aangezien ik het echt niet zie zitten om een paar uur met onze reistassen te zeulen

Alvast bedankt!!!!!
  maandag 2 juli 2007 @ 21:56:04 #59
1348 Liejannuh
MCCCXLVIII
pi_51074532
Je kunt je tassen vast wel kwijt in het hotel. Over het algemeen hebben ze daar een aparte ruimte voor.
pi_51074698
Eeej, dat is een goede haha, niet aan gedacht. *stom*

"safe deposit boxes at front desk, luggage storage facility"

Ze hebben het daar het dus gewoon in het hotel! Bedankt

Ik heb er echt zin in!!! Eerste x Parijs!
  maandag 2 juli 2007 @ 22:01:55 #61
1348 Liejannuh
MCCCXLVIII
pi_51074818
Parijs is zo leuk!
Overal proberen de Eiffeltoren te spotten. De Sacre Coeur, de Notre Dame, slenteren door de stad.
Heeeeeeeeeel veel plezier alvast.
pi_51074867
Jaaa, dat gaan wij ook doen! Wieehhh!!

En natuurlijk ook een dagje Disney!
pi_51078809
Ik ga morgen
pi_51078816
quote:
Op maandag 2 juli 2007 21:59 schreef timp0e het volgende:
Eeej, dat is een goede haha, niet aan gedacht. *stom*

"safe deposit boxes at front desk, luggage storage facility"

Ze hebben het daar het dus gewoon in het hotel! Bedankt

Ik heb er echt zin in!!! Eerste x Parijs!
En als je eerst de stad in wilt zijn er grote en kleine bagagekluizen op Gare du Nord. Er zijn er altijd wel vrij.
pi_51082086
quote:
Op maandag 2 juli 2007 17:05 schreef Delicieux het volgende:
Ballon bij Parc André Citroen is erg leuk, maar het weer is een beetje kut op het moment.

Tip: Champagne drinken in het Ritz hotel: Kost ongeveer 100 Euri voor een fles, maar de ervaring is leuk! Exchange studenten gaan namelijk meestal niet naar de Ritz.

Die ballon heb jij dus ook gedaan? Hoe zit t precies, gaat die nu lang de lucht in? Blijft die ballon op 1 plaats? Met hoeveel zit je erin? Dien je te reserveren? 10 euro maar.. dus kan nooit lang zijn neem ik aan? Ik kan dus geen (Engelstalige) site vinden ook nu hierover.. Franse wel maar daar vind ik het antwoord niet op voor mijn vragen. Hopelijk weet jij meer? Merci beaucoup e
pi_51082604
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 01:44 schreef Smeich het volgende:

Die ballon heb jij dus ook gedaan? Hoe zit t precies, gaat die nu lang de lucht in? Blijft die ballon op 1 plaats? Met hoeveel zit je erin? Dien je te reserveren? 10 euro maar.. dus kan nooit lang zijn neem ik aan? Ik kan dus geen (Engelstalige) site vinden ook nu hierover.. Franse wel maar daar vind ik het antwoord niet op voor mijn vragen. Hopelijk weet jij meer? Merci beaucoup e
De ballon zit aan kabels vast en gaat alleen verticaal omhoog (150m), om daar een tijdje op één en dezelfde plek te blijven hangen. (reserveren niet nodig)
Is denk ik alleen leuk als het weer okee is. Verder ligt het ook niet echt in de buurt van andere bezienswaardigheden -afgezien van het park zelf dan, dus mooi weer = essentieel-.
Foto's van het park.
Alles over de ballon.

Andere ideeën (als je het hogerop zoekt) :
-eten in het restaurant op de Eiffeltoren (reserveren!!)
-de Montparnasse-toren op (daar kun je trouwens ook wat happen, bovenin)
-(gratis) naar het dakterras van het Institut du Monde Arabe (en evt een leuke tentoonstelling bekijken)

-nagaan of er in de diverse musea geen speciale exposition is waar die vriendin een speciale belangstelling voor zou hebben;
-een gloednieuw museum bezoeken (wat ze dus nog niet kan kennen als ze al meer dan een jaar uit Parijs weg is) : le Musée du Quai Branly/Musée des Arts Premiers (vlakbij Eiffeltoren) :
-dineren op een rondvaartboot...

...ik moet toegeven dat m'n inspiratie op een bijzonder laag pitje staat, vanavond...
 FR
pi_51082618
quote:
Op zondag 1 juli 2007 19:28 schreef dennisdotcom het volgende:
Parijs is een vrij kleine stad, dus eigenlijk zijn de meeste afstanden prima te lopen. Maarja, je moet dan wel bereid zijn om bijvoorbeeld een uur of anderhalf uur te lopen. Ik ben lekker gemakzuchtig en pak dan liever de metro, dan ben je er binnen 10 minuten.
Mee eens!
 FR
pi_51082650
Volgende week donderdag weer .

Een lang weekend.
pi_51082665
Ik ben er lekker even weer weg!
 FR
pi_51102797
quote:
Op zondag 1 juli 2007 19:28 schreef dennisdotcom het volgende:
Okj dan, nog een vraagje. We arriveren rond 9 uur s avonds met de Thalys. Kun je vanaf Gare Du Nord met de metro en zo ja, staan daar dan van die automaten waar je metrotickets (zo'n 10 strippen kaart) kunt kopen? We moeten namelijk naar Montmartre en dat is vanaf Gare du Nord niet echt te belopen. Thanks
pi_51102982
ja je kunt met de metro en er staan automaten waaruit je (geloof ik) ook tien kaartjes tegelijk kunt halen. Je kunt ook bij het loket vragen naar "une carnet" (of is 't "un"?)

Vanaf Gare du Nord naar Montmartre moet je Ligne 2 r. Porte Dauphine hebben (of Ligne 4 r. Porte de Clignancourt als je heel erg aan de oostkant van montmartre zit). Naar metrostation Pigalle duurt het ongeveer 15 min zonder overstap. Het is op Gare du Nord wel nog n stukje lopen want Ligne 2 vertrekt vanaf metrostation La Chapelle. Het is dan ook sneller om Ligne 4 r. Porte de Clignancourt te pakken en op station Barbes-Rouchechouart over te stappen op Ligne 2 r. Porte Dauphine. (ong. 9 min.)
(Als je het eng vind om ergens over te stappen kun je dus beter direct Ligne 2 pakken.)

Metro kaartjes zijn per 1 juli wel duurder geworden en zijn nu wit van kleur.
1 kaartje kost 1,50 en een carnet kost 11,10.

Het is niet echt n 10-strippenkaart trouwens maar gewoon 10 losse kaartjes.

[ Bericht 3% gewijzigd door 12bhippy op 03-07-2007 19:14:59 ]
pi_51113440
erg nuttig, bedankt!
pi_51114339
Ok, ik heb een hotel geboekt wat echt náást metrostation Crimée ligt. Weet iemand iets van deze buurt? Is er een rechtstreekse verbinding naar Gare Du Nord?
pi_51114680
Crimee ligt echt ontzettend dichtbij Gare du Nord, geen rechtstreekse verbinding maar 1 overstap als ik het goed heb. Een vriend van een Franse vriendin van mij raadde mij aan om hier heen te gaan daar volgens hem dit een erg leuke buurt was dat deed herinneren aan de studentenstaking van vele jaren terug (als ik het goed herinner). Wij kwamen daar toen aan en wat een shithole.. we zijn na 10 minuten lopen omgedraaid en teruggegaan. Hopelijk kun jij wel ondervinden wat er zou moeten zijn...

Bedankt ook voor de tips Bora-Bora Really appreciate it
pi_51117922
Smeich heeft gelijk: 1 overstap tussen Gare du Nord en Crimée;
het station wat je hebben moet, ligt op lijn 7 richting Courneuve...
Metro-kaartje: Crimée vind je rechtsboven.

Om eerlijk te zijn is dit -binnen de stadsring- één van de minst befaamde wijken (en metrolijnen)...
Pas extreem goed op je spullen, zou ik zeggen.

Voor betere lokaties zit je het beste wat meer naar het midden van de stad.
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 19:02 schreef 12bhippy het volgende:
ja je kunt met de metro en er staan automaten waaruit je (geloof ik) ook tien kaartjes tegelijk kunt halen. Je kunt ook bij het loket vragen naar "une carnet" (of is 't "un"?)
Klopt, hippy!

En het is un carnet.
 FR
pi_51117931
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 23:48 schreef Smeich het volgende:
Bedankt ook voor de tips Bora-Bora Really appreciate it
Graag gedaan.

Wens ze een leuke dag toe!
 FR
pi_51117964
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 02:51 schreef Bora-Bora het volgende:
Smeich heeft gelijk: 1 overstap tussen Gare du Nord en Crimée;
het station wat je hebben moet, ligt op lijn 7 richting Courneuve...
Metro-kaartje: Crimée vind je rechtsboven.

Om eerlijk te zijn is dit -binnen de stadsring- één van de minst befaamde wijken (en metrolijnen)...
Pas extreem goed op je spullen, zou ik zeggen.
Hmm, jammer om te horen, maar bedankt voor de informatie. Ik ga alleen met een vriendinnetje, moeten we ons zorgen maken? .
pi_51117993
Ehm... zorgen zou ik me nou ook weer niet maken... maarreh, heb je al een aanbetaling gedaan?
 FR
pi_51139133
quote:
Op maandag 2 juli 2007 23:29 schreef 12bhippy het volgende:

[..]

En als je eerst de stad in wilt zijn er grote en kleine bagagekluizen op Gare du Nord. Er zijn er altijd wel vrij.
Ach, onze hotel staat iets van 200 meter naast Gare Du Nord. Dus dat is eigenlijk niet meer nodig!
Nog maar iets van 26 dagen!
pi_51143469
nog maar vijf dagen
pi_51144110
Sorry, nog een vraagje!
Wij hebben zo een Paris Visite pasje voor 3 zones voor 5 dagen. We willen ook 1 dagje naar Disney met het OV. Nu zien wij dat dat buiten de zones valt. Hoe kan je dan bijbetalen ofzo? Of moet je een nieuwe kaartje kopen?

Alvast bedankt!
pi_51145552
Waarom toch?

Hoe vaak moet ik nou nog zeggen dat je zo'n Paris Visite er meestal niet uit haalt?
pi_51146151
Niet iedereen weet dat toevallig?
Ik heb liever dat je mijn vraag beantwoord Het is toch al gekocht, niks meer aan te doen
pi_51146183
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 21:06 schreef k_man het volgende:
Waarom toch?

Hoe vaak moet ik nou nog zeggen dat je zo'n Paris Visite er meestal niet uit haalt?
sommige mensen hebben er geld voor over om niet continue aan kaartjes te moeten denken, "heb ik nog wel n kaartje op zak?", "ojee, als ik nu de metro pak kost dat weer een kaartje!" van die overwegingen.

Rationeel gezien haal je het er inderdaad niet uit, of je moet alle kortingen in het boekje gebruiken.

Ik koop er ook nooit een, maar als je het geld hebt en onbezorgd met de metro wil toeren dan snap ik het wel
pi_51146707
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 03:03 schreef Bora-Bora het volgende:
Ehm... zorgen zou ik me nou ook weer niet maken... maarreh, heb je al een aanbetaling gedaan?
Nee, wel een reservering en ik heb echt geen idee welk ander hotel ik dan zou moeten nemen in die prijscategorie. Ik ben het zoeken naar een fatsoenlijk hotel echt heel erg zat namelijk . Als je tips hebt sta ik ervoor open though.
pi_51146832
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 21:32 schreef clumsy_clown het volgende:
Als je tips hebt sta ik ervoor open though.
welke prijscategorie en welke data?
pi_51147043
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 21:35 schreef 12bhippy het volgende:

[..]

welke prijscategorie en welke data?
18-21 juli, prijscategorie: 150-250 euro voor een twin kamer. Maar goed, dan moet er wel een badkamer bij zitten en het liefst airco, en dat hotel bij Crimee heeft het én is dicht bij een metrostatoin, ook niet onbelangrijk.
pi_51147132
Voor dat bedrag moet er toch genoeg te vinden zijn?
pi_51147184
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 21:44 schreef k_man het volgende:
Voor dat bedrag moet er toch genoeg te vinden zijn?
ik heb www.booking.com gebruikt en viel op zich best tegen. Maarja, ik ben een Parijs-newbie.
pi_51147201
oh, 150-250 euro voor een twin kamer voor 3 nachten dus hè.
pi_51147264
Voor 170 euro zit je bijvoorbeeld hier:
quote:
Golden Tulip Opera De Noailles
Golden Tulip Hotel of the year 2006 - France & Monaco
9 Rue De La Michodiere, 75002, Paris

18-07-2007 / 21-07-2007 Nachten: 3 Kamers: 1 Personen per kamer: 2

Prijzen vanaf: EUR 170.00
pi_51147346
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 21:45 schreef clumsy_clown het volgende:
oh, 150-250 euro voor een twin kamer voor 3 nachten dus hè.
In totaal?

OK, ik dacht per nacht.
pi_51147436
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 21:48 schreef k_man het volgende:

[..]

In totaal?

OK, ik dacht per nacht.
Twee studenten hè .
pi_51147688
Deze lijkt mij wel wat: Hotel Marigny

3 nachten voor 245 euro.
en n beoordeling van n 7 op booking.com

geen ontbijt, maar dat haal je gewoon bij een bakkertje op de hoek.

Vlakbij Place de Madeleine, de Opera, de grote warenhuizen, restaurantjes!

Metrostation Madeleine op 330 meter,
Place de la Concorde (met die grote obelisk) op 700 meter

[ Bericht 6% gewijzigd door 12bhippy op 04-07-2007 22:11:44 ]
pi_51152110
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 21:56 schreef 12bhippy het volgende:
Deze lijkt mij wel wat: Hotel Marigny

3 nachten voor 245 euro.
en n beoordeling van n 7 op booking.com

geen ontbijt, maar dat haal je gewoon bij een bakkertje op de hoek.

Vlakbij Place de Madeleine, de Opera, de grote warenhuizen, restaurantjes!

Metrostation Madeleine op 330 meter,
Place de la Concorde (met die grote obelisk) op 700 meter

[afbeelding][afbeelding]
Ziet er erg goed uit, hippy!
Vooral als je ziet dat het afgeprijsd is van 450¤!
Volgens mij is het moeilijk om beter te vinden. Ga ervoor, Clumsy Clown!
(en prima arrondissement!)
 FR
pi_51153034
ja he ik heb nu Jardin de Paris Marais Bastille geboekt vlakbij het Place des Vosges, is *** iets duurder, maar ziet er op de foto's minder mooi uit. Volgende keer wordt het voor mij i.i.g. Hotel Marigny!
pi_51154897
Ow wat ben ik toch blij met al mijn vrienden in Parijs
pi_51169106
Iemand ervaringen met campings (voor 1 nachtje) zo dicht mogelijk in de buurt van Parijs?
pi_51170274
Ik weet dat er een camping in het "Bois de Boulogne" is, maar verder.....
 FR
pi_51178298
Aangezien het in tegenstelling tot onze parijs trip van vorig jaar juli (+29c), het de komende week een stuk koeler en vooral natter zal zijn overwegen we deze keer toch een bezoek aan het Louvre.

Wat is de snelste manier om het Louvre binnen te komen? Zijn er andere ingangen naast de centrale ingang onder de piramide waar het sneller gaat? Kun je kaartjes vooraf ergens in parijs kopen, bij FNAC ofzo?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')