abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_50777203
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 11:34 schreef moussie het volgende:

[..]

ik begrijp uit je post even later dat je ouders een bedrijf hadden en dat je daar werkte ?

maar hoe zit dat met kinderen wiens ouders geen bedrijf hebben, wiens ouders geen geld hebben om te geven op verjaardagen of om een extra premie te geven per gewerkte dag .. ?
die mogen vanaf hun 13de tot hun 15de maar maximaal 12 uur per week werken, met de extra beperking dat het dicht bij huis moet zijn .. met wat mazzel lukt het je om 1 van de 3 of 4 folderrondjes te pakken te krijgen, dan verdien je pakweg ¤ 40 per maand, dus als je werkelijk alles spaart wat je verdient heb je op je 15de eindelijk genoeg bij elkaar om een enigszins redelijke PC te kopen ..
maar je hebt die PC dus al nodig vanaf het moment dat je in de brugklas komt, dus op je 12de .. hoe los je dat op ?

anyway, wij hebben er hier in Nederland werkelijk alles gedaan om te voorkomen dat jonge kinderen meer kunnen verdienen dan een zakcentje, we hebben kinderarbeid aan hele strakke banden gelegd, en mi terecht, zulke jonge kinderen horen niet te werken, en al helemaal niet voor een PC die zij wel moeten hebben gezien het materiaal dat zij van school krijgen .. op hun 12de !!
[..]

idd, maar ja, wat doet dit af aan het verhaal dat ook diegenen die het wel halen verderop op de ladder stelselmatig worden overgeslagen ?
als je ouders geen bedrijf hebben ga je gewoon in de buurt kijken.
ik werkte vroeger als bijbaantje in tuinkassen. beetje met 40 graden celcius slepen met planten waarbij je na een dag keihard werken met 30 a 40 gulden naar huis kon (afhankelijk van leeftijd).
later natuurlijk betere bijbaantjes gekregen maar sinds mijn 13/14 had ik echt wel vaste bijbaantjes.
daarvoor auto's wassen of andere karweitjes voor een gulden of zo.

mijn ouders hebben btw ook bedrijven maar vroeger tot een paar jaar geleden kon ik alles echt zelf betalen. leren werken voor je geld.
nu ik weet wat dat is zijn ze iets coulanter.

trouwens ik type dit op mijn lappie die ik zelf heb betaald, net als al mijn andere pc meuk.

leren werken doe je jong, eerst speels en dan steed serieuzer, arme ouders hebben kan ook een zegen zijn.
als je arm opgroeit heb je motivatie en weet je dat je hard moet werken/studeren om iets te bereiken.
pi_50778685
quote:
Op zondag 24 juni 2007 01:02 schreef JaZekerZ het volgende:

Een kind van een minima die schoolgaand is en een PC nodig heeft om de reguliere opleiding tot een goed einde te brengen, kan PRIMA gaan werken voor deze PC en is op geen enkele manier te vergelijken met een Jostiband. Sterker nog, ik vind het nogal respectloos om dat te doen.

Niet zo ongeloofelijk dom lullen dus!
Alle respect voor iemand die zich in moeilijke omstandigheden weet te redden.
Maar jouw opmerkimg was:
quote:
En ik blijf zeggen: ik heb het ook allemaal zelf moeten en kunnen doen. Een ander kan dat ook. niet_links heeft gewoon gelijk: het is een kwestie van mentaliteit en helemaal niets anders dan dat.
Vet van mij. Dat je alles zelf doet, is lofwaardig. Dat je dan meteen denkt dat anderen dat ook wel zullen kunnen, is betreurenswaardig.
Zoals een van mijn broertjes zei (de meest actieve!): "We hebben onszelf niet gemaakt!" Ook onze mentaliteit niet. Diverse verhalen hier op dit onderwerp wijzen er op, dat de mentaliteit voortkomt uit de opvoeding. Ik geloof dat niet zomaar, want ik ben een bewijs van het tegendeel. Maar de schrijvers geloven er wel in.
Maar juist dan zou een project om kinderen op te voeden heilzaam werken. Via de computer komen ze in contact met een andere wereld.

PS: Is het eigenlijk niet erg links om te geloven in een maakbare samenelving: als je maar de goede opvoeding krijgt, kom je wel goed terecht.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_50780053
quote:
Op zondag 24 juni 2007 00:37 schreef JaZekerZ het volgende:

[..]

Goh, je kent mijn situatie niet en toch kun je maar één ding bedenken? Ik zou niet weten hoe ik 'verwend' anders/beter zou kunnen omschrijven..
verwend .. ikke ?
zo direct ga je nog zeggen dat ik blij moet zijn dat ik kanker heb gehad .. hip hoi, wat een geluk heb ik gehad ?
pleased to meet you
pi_50780072
quote:
Op zondag 24 juni 2007 01:27 schreef Bresser het volgende:

[..]

als je ouders geen bedrijf hebben ga je gewoon in de buurt kijken.
ik werkte vroeger als bijbaantje in tuinkassen. beetje met 40 graden celcius slepen met planten waarbij je na een dag keihard werken met 30 a 40 gulden naar huis kon (afhankelijk van leeftijd).
later natuurlijk betere bijbaantjes gekregen maar sinds mijn 13/14 had ik echt wel vaste bijbaantjes.
daarvoor auto's wassen of andere karweitjes voor een gulden of zo.

mijn ouders hebben btw ook bedrijven maar vroeger tot een paar jaar geleden kon ik alles echt zelf betalen. leren werken voor je geld.
nu ik weet wat dat is zijn ze iets coulanter.

trouwens ik type dit op mijn lappie die ik zelf heb betaald, net als al mijn andere pc meuk.

leren werken doe je jong, eerst speels en dan steed serieuzer, arme ouders hebben kan ook een zegen zijn.
als je arm opgroeit heb je motivatie en weet je dat je hard moet werken/studeren om iets te bereiken.
pff, nog een keer .. vroeger is vroeger .. vroeger kon je idd makkelijker werker als je jonger was dan 15, en vroeger had je ook nog geen PC nodig als brugpieper
pleased to meet you
pi_50780116
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 19:05 schreef niet_links het volgende:

[..]

Mijn ouders hadden geen bedrijf maar gaven me gewoon een extra zakcentje als ik werkte. Ach als je 12 uur mag werken kan je best een euro of 30 per week verdienen hoor. Dat zou betekenen dat je na een half jaar beste een computer kan kopen. Maar goed sparen en werken voor je geld zegt jou vrij weinig dat weet ik.

In principe heb je dus gelijk over kinderen van 12 jaar maar 13 en 14 kunnen al weer wat meer en 15 en 16 al een stuk meer. Maar goed geld afpakken van andere en het herverdelen gaat veel makkelijker en je geeft gelijk de kinderen een goede arbeidsethos mee.
dat doen we ook al voor schoolboeken en daar hoor ik je niet zeiken over "zelf verdienen" en "arbeidsethos", hoe zit dat dan, want dat is in principe precies hetzelfde ?
pleased to meet you
pi_50780135
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 17:10 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:

[..]

Zullen er vast een paar tussen zitten ja en voor die mensen vind ik ook dat er voorzieningen moeten zijn daarvoor wil ik best een beetje van mijn loon inleveren maar het grootste deel heeft gewoon geen ZIN om te werken en die mensen verdienen niks te krijgen, wat voegen zij toe aan deze maatschappij?
die mensen krijgen dan ook niets .. hun kinderen, die nog niet mogen werken krijgen iets !!
pleased to meet you
  † In Memoriam † zondag 24 juni 2007 @ 09:47:03 #207
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_50780212
quote:
Op zondag 24 juni 2007 09:36 schreef moussie het volgende:

[..]

die mensen krijgen dan ook niets .. hun kinderen, die nog niet mogen werken krijgen iets !!

In de praktijk zitten de ouders achter de pc, die vervelen zich suf..of slaan oudere broers/zussen de brugpiepers achter de pc vandaan omdat ze móeten msn-en
pi_50780229
quote:
Op zondag 24 juni 2007 09:47 schreef Loedertje het volgende:

[..]

In de praktijk zitten de ouders achter de pc, die vervelen zich suf..of slaan oudere broers/zussen de brugpiepers achter de pc vandaan omdat ze móeten msn-en
Of erger nog, 50-plussers die de hele dag zitten te "hyven".
  zondag 24 juni 2007 @ 09:49:39 #209
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_50780231
quote:
Op zondag 24 juni 2007 09:23 schreef moussie het volgende:

[..]

verwend .. ikke ?
zo direct ga je nog zeggen dat ik blij moet zijn dat ik kanker heb gehad .. hip hoi, wat een geluk heb ik gehad ?
Ja, je gaat er vanuit dat het bijna niet slechter kan dan jouw specifieke situatie. En hoewel het zeker ernstig is, bestaan er wel evident slechtere omstandigheden..in Nederland ook. Dat onderken je niet eens
  zondag 24 juni 2007 @ 09:58:47 #210
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_50780330
quote:
Op zondag 24 juni 2007 02:51 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Alle respect voor iemand die zich in moeilijke omstandigheden weet te redden.
Maar jouw opmerkimg was:
[..]

Vet van mij. Dat je alles zelf doet, is lofwaardig. Dat je dan meteen denkt dat anderen dat ook wel zullen kunnen, is betreurenswaardig.
Zoals een van mijn broertjes zei (de meest actieve!): "We hebben onszelf niet gemaakt!" Ook onze mentaliteit niet. Diverse verhalen hier op dit onderwerp wijzen er op, dat de mentaliteit voortkomt uit de opvoeding. Ik geloof dat niet zomaar, want ik ben een bewijs van het tegendeel. Maar de schrijvers geloven er wel in.
Maar juist dan zou een project om kinderen op te voeden heilzaam werken. Via de computer komen ze in contact met een andere wereld.

PS: Is het eigenlijk niet erg links om te geloven in een maakbare samenelving: als je maar de goede opvoeding krijgt, kom je wel goed terecht.
Ah, je kaart het prima aan. Mijn opmerking is inderdaad kort door de bocht. Doch vind ik een PC met internet schenken, terwijl ik (en anderen met mij) diverse andere manieren aandragen, nog veel korter door de bocht. Zeker met inachtneming dat de mensen zonder de benodigde mentaliteit het ook met een kado-pc het niet zullen redden; dit zal immers niet het enige struikelblok vormen.

Maar je kunt het niet met mij eens zijn, dat er meer kans op mentaliteit is, als ze in de rij moeten staan voor de PC? Een vorm van offer moeten brengen, voor datgene wat ze kunnen krijgen? Het principe 'voor niets gaat de zon op' aanleren ? Of moeten we er maar van uitgaan dat het pertinent zielig is en daarom sinterklaas met een PC langs laten komen.. Hoe moeten deze kinderen dan straks beter weten dan dit? Het probleem is, nogmaals, niet de PC maar de boodschap die erachter zit..de manier waarop.
quote:
Ongeacht politieke kleur, waar ik mij verder niet aan stoor in mijn oordeel, is het uiteraard ontegenzeggelijk waar dat een goede opvoeding beter is dan een slechte. Anders hadden we het geen goede opvoeding genoemd. Maar ik ben het met je eens; een samenleving is niet maakbaar. Neemt niet weg dat een goede opvoeding geen kwaad kan en altijd nastrevenswaardig is boven een slechtere opvoeding

[ Bericht 7% gewijzigd door JaZekerZ op 24-06-2007 10:05:09 ]
  † In Memoriam † zondag 24 juni 2007 @ 09:58:49 #211
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_50780331
quote:
Op zondag 24 juni 2007 09:49 schreef hermandeperman het volgende:

[..]

Of erger nog, 50-plussers die de hele dag zitten te "hyven".
Ik ben laatst ook maar eens gaan kijken en verbaas mij er écht over hoeveel collega´s en ex-collega''s een HYVE pagina hebben
(en dan de dingen die ik helemaal niet van ze wil weten lezen ... )
pi_50780509
quote:
Op zondag 24 juni 2007 09:49 schreef JaZekerZ het volgende:

[..]

Ja, je gaat er vanuit dat het bijna niet slechter kan dan jouw specifieke situatie. En hoewel het zeker ernstig is, bestaan er wel evident slechtere omstandigheden..in Nederland ook. Dat onderken je niet eens
uiteraard bestaan er slechtere omstandigheden .. maar zolang jij lichamelijk en psychisch gezond bent is er niets dat je tegenhoud om iets aan de situatie te doen .. toch .. ?
dat verwacht je toch ook van kinderen van 12 die nog niet eens mogen werken, dat ze het zelf doen ?
pleased to meet you
  zondag 24 juni 2007 @ 10:32:49 #213
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_50780730
quote:
Op zondag 24 juni 2007 10:15 schreef moussie het volgende:

[..]

uiteraard bestaan er slechtere omstandigheden .. maar zolang jij lichamelijk en psychisch gezond bent is er niets dat je tegenhoud om iets aan de situatie te doen .. toch .. ?
dat verwacht je toch ook van kinderen van 12 die nog niet eens mogen werken, dat ze het zelf doen ?
Ja, klopt.

En je kunt het heel zwart wit blijven brengen, maar na 50+ posts moet het je toch duidelijk geworden zijn wat ik bedoel: dat ze gerust moeite mogen doen voor die PC. Al is het maar in de rij staan of zichzelf verplaatsen naar een andere lokatie en die middag niet te buiten spelen, als offer voor de eigen toekomst. Lijkt me uitstekend voor de vorming van deze kinderen, waar je het eerder over had.
pi_50781108
quote:
Op zondag 24 juni 2007 10:32 schreef JaZekerZ het volgende:

[..]

Ja, klopt.

En je kunt het heel zwart wit blijven brengen, maar na 50+ posts moet het je toch duidelijk geworden zijn wat ik bedoel: dat ze gerust moeite mogen doen voor die PC. Al is het maar in de rij staan of zichzelf verplaatsen naar een andere lokatie en die middag niet te buiten spelen, als offer voor de eigen toekomst. Lijkt me uitstekend voor de vorming van deze kinderen, waar je het eerder over had.
ze hebben die PC nodig vanaf hun 12de maar kunnen pas op hun 13de beginnen met werken .. en in het gunstigste geval, dus idd 12 uur per week kunnen werken en de volle 4 weken á 35 uur in de vakantie, duurt het nog 1 jaar voor je ¤ 600 bij elkaar hebt voor een redelijk systeem ..
(tenzij je zoals niet_links ouders hebt die je nog wat extra toe kunnen stoppen ter stimulans)
dat houd dus in dat zo'n kind de eerste 2 jaar die broodnodige PC moet missen, in de periode dus waarin gekeken word of je wel in de goede richting bent ingedeeld etc .. erg lullig als je die periode door moet met een hand gebonden op de rug

en btw .. het gaat niet over "die middag", het gaat over iedere dag .. en je hebt het hier over pubers, kinderen in de groei .. je verwacht van een 12-jarige de inzet die een 16-jarige net begint te leren ..
dat is ongeveer hetzelfde als van een peuter verwachten dat die binnen de lijntjes kleurt
pleased to meet you
  zondag 24 juni 2007 @ 11:11:31 #215
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_50781319
quote:
Op zondag 24 juni 2007 10:58 schreef moussie het volgende:

[..]

ze hebben die PC nodig vanaf hun 12de maar kunnen pas op hun 13de beginnen met werken .. en in het gunstigste geval, dus idd 12 uur per week kunnen werken en de volle 4 weken á 35 uur in de vakantie, duurt het nog 1 jaar voor je ¤ 600 bij elkaar hebt voor een redelijk systeem ..
(tenzij je zoals niet_links ouders hebt die je nog wat extra toe kunnen stoppen ter stimulans)
dat houd dus in dat zo'n kind de eerste 2 jaar die broodnodige PC moet missen, in de periode dus waarin gekeken word of je wel in de goede richting bent ingedeeld etc .. erg lullig als je die periode door moet met een hand gebonden op de rug

en btw .. het gaat niet over "die middag", het gaat over iedere dag .. en je hebt het hier over pubers, kinderen in de groei .. je verwacht van een 12-jarige de inzet die een 16-jarige net begint te leren ..
dat is ongeveer hetzelfde als van een peuter verwachten dat die binnen de lijntjes kleurt
Prima hoor. Jij blijft ze tegen wil en dank dit concept maar bij brengen. Ik kan het je niet kwalijk nemen. Ignorance is a bliss.
pi_50781806
quote:
Op zondag 24 juni 2007 11:11 schreef JaZekerZ het volgende:

[..]

Prima hoor. Jij blijft ze tegen wil en dank dit concept maar bij brengen. Ik kan het je niet kwalijk nemen. Ignorance is a bliss.
diegene die hier ignorant is ben jij .. even afgezien van het feit dat een 12-jarige nog niet mag werken, wat je pertinent blijft negeren, ga je geheel voorbij aan het feit dat kinderen van die leeftijd de geestelijke rijpheid nog niet hebben voor hetgeen jij voorstelt .. het inzicht in oorzaak-gevolg is er nog niet, de hersendelen die dat bij elkaar optellen moeten nog groeien
http://www.jellejolles.nl(...)al_public/index.html

lees het eens zou ik zo zeggen, misschien kom je tot inzicht
pleased to meet you
pi_50781961
quote:
Op zondag 24 juni 2007 10:58 schreef moussie het volgende:

[..]

ze hebben die PC nodig vanaf hun 12de
Er staan toch PC's op school. Sowieso ken ik nog mensen die de TU zonder PC doen. Het zijn er nog maar een paar, maar het kan dus wel. Alleen zul je wat beter moeten plannen.
  zondag 24 juni 2007 @ 11:53:53 #218
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_50782077
quote:
Op zondag 24 juni 2007 11:41 schreef moussie het volgende:

[..]

diegene die hier ignorant is ben jij .. even afgezien van het feit dat een 12-jarige nog niet mag werken, wat je pertinent blijft negeren, ga je geheel voorbij aan het feit dat kinderen van die leeftijd de geestelijke rijpheid nog niet hebben voor hetgeen jij voorstelt .. het inzicht in oorzaak-gevolg is er nog niet, de hersendelen die dat bij elkaar optellen moeten nog groeien
http://www.jellejolles.nl(...)al_public/index.html

lees het eens zou ik zo zeggen, misschien kom je tot inzicht

En ook deze reactie kan ik je niet kwalijk nemen.
pi_50802242
quote:
Op zondag 24 juni 2007 09:47 schreef Loedertje het volgende:

[..]

In de praktijk?
Het was toch nog maar een plan? Dan is er dus nog helemaal geen praktijk!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_50802662
quote:
Op zondag 24 juni 2007 10:32 schreef JaZekerZ het volgende:

[..]
Ja, klopt.

Dit vond ik in de discussie over die flat in Wageningen, die in de fik heeft gestaan. Opmerkingen van een slactoffer:
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 23:44 schreef Ouzooo het volgende:
Morgen onder begeleiding tussen 0900 en 1500 spullen uit je kamer halen, daarna inchecken in noodopvang . Maandag presentatie, vrijdag inleveren verslag en tentamen, dus voor mij valt het opzich nog wel mee. Minstens 10 dagen niet naar binnen kunnen is geen feest though.

Het enige echt vervelende vind ik geen toegang hebben tot m'n eigen PC, en dus geen toegang tot het netwerk. Kan wel in de bieb gaan zitten, maar daar zijn die pc's zo ontzettend traag, en moet je ook op tijd weg, argh.
Opmerkingen van een goed opgeleide student (die protesteert als hij voor geitewollen sok uitgemaakt wordt (dus met de juiste mentaliteit!)) in een stad vol met wetenschappelijke bibliotheken en zelfs een goede bibliotheek tegenover zijn flat!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')