Mooi geschreven en goed verwoord. Ik ben het volledig met je eens.quote:Op zaterdag 16 juni 2007 14:02 schreef Schuifpui het volgende:
Mensen die zelfmoordenaars egoïstisch vinden, zijn zelf ontzettend egoïstisch. Jullie weten dan duidelijk niet wat iemand doormaakt, er is echt wel wat voor nodig om zelfmoord te plegen. Toch vinden jullie kosten wat kost dat hij/zij zal moeten blijven leven, dat is pas egoïstisch!
Ik kan me goed voorstellen dat iemand zelfmoord pleegt, ik vind het ook absoluut niet zwak. Als je op een perron staat en die trein komt eraan, dan is er toch heel wat moed nodig ook daadwerkelijk te springen. Die mensen hebben dus juist een sterke wil.
Bovendien als je op het punt staat om zelfmoord te plegen, vind ik dat je het ook beter maar kunt doen. Gewoon zeer ongelukkig doorleven gaat op een gegeven moment niet meer en je bent je omgeving ook alleen maar tot last. Dan kan je er beter maar voor kiezen om er mee te stoppen, en je omgeving één kut week te bezorgen, dan nog jaren lang door modderen en je vrienden en familie met al je problemen op te zadelen. Dus ik vind het totaal niet egoïstisch.
Dan de manier waarop; voor een trein springen wordt vaak als fout bestempeld. Maar zoveel manieren zijn er niet om snel, zonder al te veel pijn en met veel zekerheid zelfmoord te plegen. Dan kom je toch al snel uit bij de NS. Eigenlijk ben ik ook gewoon voor invoeren van een zelfmoordpil, dat bespaard een hoop problemen voor de directe omgeving en de maatschappij. Denk daarbij aan trauma's van machinisten, het niet kunnen zien van het lichaam door te familie etc.
Mijn mening hierover verschilt waarschijnlijk nogal met de gangbare gedachte tegenwoordig, dan komt o.a. door eigen ervaringen. Mensen die roepen dat zelfmoordenaars egoisten zijn, hebben vaak (ik zeg vaak, niet altijd!) nooit een zelfmoord van dichtbij meegemaakt en weten er dus niets vanaf.
Ik ben het ook bijna helemaal met de post van Schuifpui eens, maar inderdaad niet met dat stuk over de NS.quote:Op zaterdag 16 juni 2007 21:13 schreef Marietje_34 het volgende:
[..]
Mooi geschreven en goed verwoord. Ik ben het volledig met je eens.
Edit: volledig moet bij nader inzien zijn 'bijna helemaal'.
De 'NS-optie' vind ik geen goede manier. De NS-machinist zou zoiets niet mee hoeven te maken. Maar idd, wat is nu dan wel een goede manier?
Ook denk ik dat de impact op de 'omgeving' zoals je dat noemt, veel ingrijpender kan zijn dan het hebben van 'een kutweek'.
Desalniettemin vind ik dat als iemand na jaren lijden er uiteindelijk voor kiest om eruit te stappen, die persoon dat recht heeft. Ik vind dat absoluut niet laf. Hoe triest ook.
Van een hotelkamer huren ga je niet dood hoorquote:Op zaterdag 16 juni 2007 23:52 schreef hh84 het volgende:
Als je het zo graag wilt, dan zijn er wel andere manieren, waarbij je anderen zo min mogelijk lastig valt.
Huur voor het weekend een goedkope hotelkamer, meld bij de receptie dat je niet gestoord wilt worden.
Schrijf de mensen van wie je houdt een laatste brief.
welbekendquote:Dat geeft genoeg tijd om bijvoorbeeld op de welbekende "De Einder-manier" waardig en zonder veel pijn een einde aan je leven te maken.
die stelling vind ik dus juist egoistisch, omdat het de achterblijvers zich mogelijk schuldig voelen en verdriet hebben, moet de persoon waar het om gaat doorleven, terwijl zijn of haar leven misschien wel ondraaglijk is.quote:Op zondag 17 juni 2007 07:56 schreef djenneke het volgende:
Ik ben het absoluut niet eens met schuifpui. Achterblijvers willen namelijk helemaal niet dat iemand koste wat kost blijft leven. Ze hadden gewenst dat ze hadden geweten hoe diep iemand in de put zat eigenlijk, en hem helpen daaruit te komen. Het is niet voor niets dat mensen die achterblijven altijd met een enorm schuldgevoel rondlopen. Daarnaast zitten zij niet alleen met hun eigen verdriet, maar misschien nog wel meer met het verdriet van hun omgeving.
En als mensen dan werkelijk zo'n sterke wil hebben als ze zelfmoord plegen, dan hadden ze die wil toch beter op een andere manier kunnen aanwenden, nee, moeten aanwenden. En zeker als je je omgeving ten last bent, ben je ze dat toch wel verplicht. Jezelf van het leven beroven is de grootste last die je ze kan bezorgen namelijk.
Nee maar daarmee kun je wel voorkomen dat je familie je niet dood hoeft aan te treffen.quote:Op zondag 17 juni 2007 09:26 schreef D.Rose het volgende:
[..]
Van een hotelkamer huren ga je niet dood hoor
[..]
Voldoende slaappillen innemen zodat je in een diepe slaap valt, vlak voordat je in slaap valt een zak over je hoofd die je afsluit met elastiek, de dood is mild omdat je in je slaap overlijdt aan zuurstofgebrek.quote:welbekend![]()
Nee idd iemand die zich nooit in die materie heeft verdiept zal er ook nooit van gehoord hebben.quote:Nooit van gehoord
Het een is niet zozeer egoistischer dan het andere. Maar over het algemeen wordt het als egoistischer beschouwd als je een belang van een eigen boven dat van een collectief stelt. Objectief gezien, kun je mijns inziens dus stellen dat het plegen van zelfmoord egoistischer is, dan het wensen dat iemand dat niet doet, ondanks zijn of haar staat van leven.quote:Op zondag 17 juni 2007 11:46 schreef Marietje_34 het volgende:
[..]
die stelling vind ik dus juist egoistisch, omdat het de achterblijvers zich mogelijk schuldig voelen en verdriet hebben, moet de persoon waar het om gaat doorleven, terwijl zijn of haar leven misschien wel ondraaglijk is.
Verder ga je er vanuit dat iemand die er een eind aan wil maken zijn/haar omgeving nooit heeft laten weten hoe het ervoor stond of hulp gezocht heeft. Dat is niet in alle gevallen zo dus.
Iemand heeft het recht om over zijn eigen leven te beslissen.
Nee, het klinkt allemaal heel sociaal. Helemaal niet egocentrisch/egoistisch... :/quote:Op zondag 17 juni 2007 12:48 schreef Fredo55 het volgende:
Zelfmoordenaars vind ik niet egoisten.(mijn mening)
je kan om bepaalde redenen radeloos zijn,terugtrekken van de buitenwereld,
om niemand meer iets geven,met niemand meer contact hebben.
Je gaat denken dat niemand meer van je houd,zo gaat het als een negatieve spiraal naar
beneden,totdat je het niet meer ziet zitten.Je ziet om je heen dat mensen het beter hebben als jou,niemand kijkt meer naar je om.Dat is die saaie jongen die depri is,je begint jezelf te haten.
Was ik maar even dood,wat zou de rest dan denken?
Gaan ze opeens janken of.. geven ze er niets om.
Dan ga je jezelf echt iets aandoen,zelfverwonding oid, om het verdriet om te
laten gaan in pijn,want dat zou je verdient hebben.
Later zou het tot zelfmoord uit kunnen komen.
Nee,zelfmoordenaars zijn geen egoisten.
Ik geef ook maar een voorbeeld uit me directe omgeving.quote:Op zondag 17 juni 2007 13:11 schreef djenneke het volgende:
[..]
Nee, het klinkt allemaal heel sociaal. Helemaal niet egocentrisch/egoistisch... :/
Ik heb toevallig vd week gelezen dat uit onderzoek is gebleken dat 85% vd mensen die verlamd raken na een ongeluk in het eerste jaar denken aan zelfmoord. Na dit eerste jaar gaat het met veel van deze mensen beter en zijn ze gemiddeld net zo gelukkig als "normale" mensen.quote:Op zondag 17 juni 2007 08:36 schreef EdwinHeijmen het volgende:
een van de weinige redenen waarom ik nooit een poging heb gedaan is omdat ik mijn ouders geen pijn wilde doen... zou me een egoist voelen als ik het deed... vaak genoeg neigingen gehad...
ik heb wel vaak gedacht van was het ongeluk dat mij gehandicapt maakte maar gewoon fataal geweest...
dan had ik het tenminste niet zelf gedaan...
maar ik hoop dat dat gevoel afneemt naarmate de tijd vordert...
alleen tijdens de gelukkig korte sombere perioden die ik heb jaagt die gedachte wel eens door mijn hoofd...
Die achterblijvers zullen echt al wel er het een en ander aan hebben geprobeert om die persoon te helpen. Met hulpverlening etc. Maar vaak willen deze personen op geen enkele manier verder met leven.quote:Op zondag 17 juni 2007 07:56 schreef djenneke het volgende:
Ik ben het absoluut niet eens met schuifpui. Achterblijvers willen namelijk helemaal niet dat iemand koste wat kost blijft leven. Ze hadden gewenst dat ze hadden geweten hoe diep iemand in de put zat eigenlijk, en hem helpen daaruit te komen. Het is niet voor niets dat mensen die achterblijven altijd met een enorm schuldgevoel rondlopen. Daarnaast zitten zij niet alleen met hun eigen verdriet, maar misschien nog wel meer met het verdriet van hun omgeving.
En als mensen dan werkelijk zo'n sterke wil hebben als ze zelfmoord plegen, dan hadden ze die wil toch beter op een andere manier kunnen aanwenden, nee, moeten aanwenden. En zeker als je je omgeving ten last bent, ben je ze dat toch wel verplicht. Jezelf van het leven beroven is de grootste last die je ze kan bezorgen namelijk.
Eigenlijk is op deze ene zin je hele openingspost gebouwd, alleen haal je nog wat extra voorbeelden aan om hem kracht bij te zetten. En nu is mijn vraag; waar baseer je dat in hemelsnaam op?quote:Op vrijdag 15 juni 2007 21:10 schreef PDOA het volgende:
Zelfmoordenaars zijn egoisten. Ze stappen uit het leven zonder daarbij rationeel na te denken wat ze ander daarmee aandoen.
Precies. Het is eveneens egoistisch om van mensen te verlangen dat ze puur voor jouw geluk blijven leven.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 21:15 schreef wonderer het volgende:
Eigenlijk vind ik jou de egoist, die loopt te piepen dat het zo zielig is voor jou en andere nabestaanden, terwijl je helemaal niet weet wat voor problemen die mensen hadden.
Ben ik het volkomen mee eens.quote:Op zondag 17 juni 2007 18:25 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Precies. Het is eveneens egoistisch om van mensen te verlangen dat ze puur voor jouw geluk blijven leven.
Ja, het is heel egoistisch om te verlangen dat een ander jouw leven net zo kapot maakt, als het zijne al was... eh... nee. Je kunt iemand sowieso niet dwingen te blijven leven, maar het te verlangen lijkt me dan wel weer zo aardig.quote:Op zondag 17 juni 2007 18:25 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Precies. Het is eveneens egoistisch om van mensen te verlangen dat ze puur voor jouw geluk blijven leven.
Ik denk dat de dood van iemand door zelfmoord minder ellende oplevert dan die persoon zelf al had toen ie zelfmoord pleegde, hoor.quote:Op zondag 17 juni 2007 19:21 schreef djenneke het volgende:
[..]
Ja, het is heel egoistisch om te verlangen dat een ander jouw leven net zo kapot maakt, als het zijne al was... eh... nee. Je kunt iemand sowieso niet dwingen te blijven leven, maar het te verlangen lijkt me dan wel weer zo aardig.
Ik denk dat dat nogal afhankelijk is van de toestand van diegene die achterblijven... En dan gaat het meestal niet om maar één persoon, maar vaak om meerdere personen. En er gaan wel degelijk heel veel mensen kapot aan een zelfmoord bij een geliefde.quote:Op zondag 17 juni 2007 19:23 schreef wonderer het volgende:
[..]
Ik denk dat de dood van iemand door zelfmoord minder ellende oplevert dan die persoon zelf al had toen ie zelfmoord pleegde, hoor.
Maar niet zo kapot als die persoon in kwestie zich voelde. Anders zouden zij ook wel zelfmoord plegen.quote:Op zondag 17 juni 2007 19:25 schreef djenneke het volgende:
[..]
Ik denk dat dat nogal afhankelijk is van de toestand van diegene die achterblijven... En dan gaat het meestal niet om maar één persoon, maar vaak om meerdere personen. En er gaan wel degelijk heel veel mensen kapot aan een zelfmoord bij een geliefde.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |