abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 16 juni 2007 @ 21:13:00 #151
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_50529428
quote:
Op zaterdag 16 juni 2007 14:02 schreef Schuifpui het volgende:
Mensen die zelfmoordenaars egoïstisch vinden, zijn zelf ontzettend egoïstisch. Jullie weten dan duidelijk niet wat iemand doormaakt, er is echt wel wat voor nodig om zelfmoord te plegen. Toch vinden jullie kosten wat kost dat hij/zij zal moeten blijven leven, dat is pas egoïstisch!

Ik kan me goed voorstellen dat iemand zelfmoord pleegt, ik vind het ook absoluut niet zwak. Als je op een perron staat en die trein komt eraan, dan is er toch heel wat moed nodig ook daadwerkelijk te springen. Die mensen hebben dus juist een sterke wil.

Bovendien als je op het punt staat om zelfmoord te plegen, vind ik dat je het ook beter maar kunt doen. Gewoon zeer ongelukkig doorleven gaat op een gegeven moment niet meer en je bent je omgeving ook alleen maar tot last. Dan kan je er beter maar voor kiezen om er mee te stoppen, en je omgeving één kut week te bezorgen, dan nog jaren lang door modderen en je vrienden en familie met al je problemen op te zadelen. Dus ik vind het totaal niet egoïstisch.

Dan de manier waarop; voor een trein springen wordt vaak als fout bestempeld. Maar zoveel manieren zijn er niet om snel, zonder al te veel pijn en met veel zekerheid zelfmoord te plegen. Dan kom je toch al snel uit bij de NS. Eigenlijk ben ik ook gewoon voor invoeren van een zelfmoordpil, dat bespaard een hoop problemen voor de directe omgeving en de maatschappij. Denk daarbij aan trauma's van machinisten, het niet kunnen zien van het lichaam door te familie etc.

Mijn mening hierover verschilt waarschijnlijk nogal met de gangbare gedachte tegenwoordig, dan komt o.a. door eigen ervaringen. Mensen die roepen dat zelfmoordenaars egoisten zijn, hebben vaak (ik zeg vaak, niet altijd!) nooit een zelfmoord van dichtbij meegemaakt en weten er dus niets vanaf.
Mooi geschreven en goed verwoord. Ik ben het volledig met je eens.

Edit: volledig moet bij nader inzien zijn 'bijna helemaal'.

De 'NS-optie' vind ik geen goede manier. De NS-machinist zou zoiets niet mee hoeven te maken. Maar idd, wat is nu dan wel een goede manier?

Ook denk ik dat de impact op de 'omgeving' zoals je dat noemt, veel ingrijpender kan zijn dan het hebben van 'een kutweek'.

Desalniettemin vind ik dat als iemand na jaren lijden er uiteindelijk voor kiest om eruit te stappen, die persoon dat recht heeft. Ik vind dat absoluut niet laf. Hoe triest ook.

[ Bericht 11% gewijzigd door Marietje_34 op 16-06-2007 21:22:21 ]
Het enige wat ik zeker weet, is dat ik niets zeker weet...denk ik.
  zaterdag 16 juni 2007 @ 21:16:51 #152
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_50529533
ik ben het totaal niet met je eens schuifpui, en yep, heb het van heel dichtbij meegemaakt

verder heb ik geen zin om mijn mening te onderbouwen, maar hey, daar zijn meningen voor, en gelukkig heeft een ieder een andere mening, anders was het hier ook maar een saaie boel.
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_50533990
Ik merk uit ervaring dat mensen die zelfmoordenaars als egoisten bestempelen zelf nooit psychische problemen hebben gehad. Dit ontkennen ze dan want ze weten wel degelijk hoe het is om "verdrietig te zijn".

Zelf dacht ik ook zo, totdat ik zelf een klinische depressie kreeg (wat overigens lichamelijk is). Ik geef daarbij oprecht toe dat als deze niet was afgenomen ik nog liever levend wou verbranden dan mij altijd zo te voelen.

Zonder het gehad te hebben is het bijna onmogelijk om te begrijpen hoe zo'n depressie in elkaar zit. Je komt dichtbij als je psychologie studeert, maar dan nog is het net zoiets als kleur uitleggen aan een blinde.

Wel kan ik jullie overtuigen dat zelfmoord bijna nooit egoistisch bedoeld is. Mensen die zelfmoord plegen denken namelijk juist dat ze de wereld daar een plezier mee doen, omdat deze volgens hun alleen maar last van hun heeft.

Respecteer daarom aub al deze slachtoffers door ze niet achter hun rug om als egoist te bestempelen. Wie wint daar iets mee? Daar daalt het aantal zelfmoorden echt niet mee. Laten we niet vergeten dat het aantal zelfmoorden veel hoger is dan het aantal moorden in Nederland.
ik wil mn username veranderen :(
pi_50534030
quote:
Op zaterdag 16 juni 2007 21:13 schreef Marietje_34 het volgende:

[..]

Mooi geschreven en goed verwoord. Ik ben het volledig met je eens.

Edit: volledig moet bij nader inzien zijn 'bijna helemaal'.

De 'NS-optie' vind ik geen goede manier. De NS-machinist zou zoiets niet mee hoeven te maken. Maar idd, wat is nu dan wel een goede manier?

Ook denk ik dat de impact op de 'omgeving' zoals je dat noemt, veel ingrijpender kan zijn dan het hebben van 'een kutweek'.

Desalniettemin vind ik dat als iemand na jaren lijden er uiteindelijk voor kiest om eruit te stappen, die persoon dat recht heeft. Ik vind dat absoluut niet laf. Hoe triest ook.
Ik ben het ook bijna helemaal met de post van Schuifpui eens, maar inderdaad niet met dat stuk over de NS.
Als je het zo graag wilt, dan zijn er wel andere manieren, waarbij je anderen zo min mogelijk lastig valt.
Huur voor het weekend een goedkope hotelkamer, meld bij de receptie dat je niet gestoord wilt worden.
Schrijf de mensen van wie je houdt een laatste brief.
Maar schrijf daarnaast ook een brief aan de politie waarin je de situatie uitlegt, en ze verteld waar ze je lichaam kunnen vinden.
Als je die brief vrijdagavond na de laatste buslichting op de post doet, zullen ze de brief nooit eerder dan maandag lezen.
Dat geeft genoeg tijd om bijvoorbeeld op de welbekende "De Einder-manier" waardig en zonder veel pijn een einde aan je leven te maken.

En zo zijn er nog wel veel meer voorbereidingen die je kunt treffen om je nabestaanden zo weinig mogelijk last te bezorgen, maar dat doet nu even niet ter zake.
OS: Win7 Ultimate x64, Mobo: ASRock X79 Extreme6, Processor: Intel Core i7 4820K 3.7GHz,
GFX: EVGA GeForce GTX 770 2.0GB GDDR5, Mem: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) - DIMM 240-pins - DDR3 - 1600 MHz / PC3-12800,
HDD: Samsung 970 EVO 1TB
pi_50538310
Ik ben het absoluut niet eens met schuifpui. Achterblijvers willen namelijk helemaal niet dat iemand koste wat kost blijft leven. Ze hadden gewenst dat ze hadden geweten hoe diep iemand in de put zat eigenlijk, en hem helpen daaruit te komen. Het is niet voor niets dat mensen die achterblijven altijd met een enorm schuldgevoel rondlopen. Daarnaast zitten zij niet alleen met hun eigen verdriet, maar misschien nog wel meer met het verdriet van hun omgeving.

En als mensen dan werkelijk zo'n sterke wil hebben als ze zelfmoord plegen, dan hadden ze die wil toch beter op een andere manier kunnen aanwenden, nee, moeten aanwenden. En zeker als je je omgeving ten last bent, ben je ze dat toch wel verplicht. Jezelf van het leven beroven is de grootste last die je ze kan bezorgen namelijk.
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_50538387
een van de weinige redenen waarom ik nooit een poging heb gedaan is omdat ik mijn ouders geen pijn wilde doen... zou me een egoist voelen als ik het deed... vaak genoeg neigingen gehad...
ik heb wel vaak gedacht van was het ongeluk dat mij gehandicapt maakte maar gewoon fataal geweest...
dan had ik het tenminste niet zelf gedaan...
maar ik hoop dat dat gevoel afneemt naarmate de tijd vordert...
alleen tijdens de gelukkig korte sombere perioden die ik heb jaagt die gedachte wel eens door mijn hoofd...
  Moderator zondag 17 juni 2007 @ 09:26:58 #157
18653 crew  D.
pi_50538593
quote:
Op zaterdag 16 juni 2007 23:52 schreef hh84 het volgende:

Als je het zo graag wilt, dan zijn er wel andere manieren, waarbij je anderen zo min mogelijk lastig valt.
Huur voor het weekend een goedkope hotelkamer, meld bij de receptie dat je niet gestoord wilt worden.
Schrijf de mensen van wie je houdt een laatste brief.
Van een hotelkamer huren ga je niet dood hoor
quote:
Dat geeft genoeg tijd om bijvoorbeeld op de welbekende "De Einder-manier" waardig en zonder veel pijn een einde aan je leven te maken.
welbekend Nooit van gehoord
  zondag 17 juni 2007 @ 11:46:53 #158
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_50540177
quote:
Op zondag 17 juni 2007 07:56 schreef djenneke het volgende:
Ik ben het absoluut niet eens met schuifpui. Achterblijvers willen namelijk helemaal niet dat iemand koste wat kost blijft leven. Ze hadden gewenst dat ze hadden geweten hoe diep iemand in de put zat eigenlijk, en hem helpen daaruit te komen. Het is niet voor niets dat mensen die achterblijven altijd met een enorm schuldgevoel rondlopen. Daarnaast zitten zij niet alleen met hun eigen verdriet, maar misschien nog wel meer met het verdriet van hun omgeving.

En als mensen dan werkelijk zo'n sterke wil hebben als ze zelfmoord plegen, dan hadden ze die wil toch beter op een andere manier kunnen aanwenden, nee, moeten aanwenden. En zeker als je je omgeving ten last bent, ben je ze dat toch wel verplicht. Jezelf van het leven beroven is de grootste last die je ze kan bezorgen namelijk.
die stelling vind ik dus juist egoistisch, omdat het de achterblijvers zich mogelijk schuldig voelen en verdriet hebben, moet de persoon waar het om gaat doorleven, terwijl zijn of haar leven misschien wel ondraaglijk is.

Verder ga je er vanuit dat iemand die er een eind aan wil maken zijn/haar omgeving nooit heeft laten weten hoe het ervoor stond of hulp gezocht heeft. Dat is niet in alle gevallen zo dus.

Iemand heeft het recht om over zijn eigen leven te beslissen.
Het enige wat ik zeker weet, is dat ik niets zeker weet...denk ik.
pi_50540648
quote:
Op zondag 17 juni 2007 09:26 schreef D.Rose het volgende:
[..]

Van een hotelkamer huren ga je niet dood hoor
[..]
Nee maar daarmee kun je wel voorkomen dat je familie je niet dood hoeft aan te treffen.
hoezo kortzichtig?
quote:
welbekend
Voldoende slaappillen innemen zodat je in een diepe slaap valt, vlak voordat je in slaap valt een zak over je hoofd die je afsluit met elastiek, de dood is mild omdat je in je slaap overlijdt aan zuurstofgebrek.
quote:
Nooit van gehoord
Nee idd iemand die zich nooit in die materie heeft verdiept zal er ook nooit van gehoord hebben.
OS: Win7 Ultimate x64, Mobo: ASRock X79 Extreme6, Processor: Intel Core i7 4820K 3.7GHz,
GFX: EVGA GeForce GTX 770 2.0GB GDDR5, Mem: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) - DIMM 240-pins - DDR3 - 1600 MHz / PC3-12800,
HDD: Samsung 970 EVO 1TB
  zondag 17 juni 2007 @ 12:24:15 #160
262 Re
Kiss & Swallow
pi_50541204
een trein koppen is voor 75% van de gevallen een impuls daad, zo niet meer en is vaak ook een morbiede hippe trend
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_50541416
quote:
Op zondag 17 juni 2007 11:46 schreef Marietje_34 het volgende:

[..]

die stelling vind ik dus juist egoistisch, omdat het de achterblijvers zich mogelijk schuldig voelen en verdriet hebben, moet de persoon waar het om gaat doorleven, terwijl zijn of haar leven misschien wel ondraaglijk is.

Verder ga je er vanuit dat iemand die er een eind aan wil maken zijn/haar omgeving nooit heeft laten weten hoe het ervoor stond of hulp gezocht heeft. Dat is niet in alle gevallen zo dus.

Iemand heeft het recht om over zijn eigen leven te beslissen.
Het een is niet zozeer egoistischer dan het andere. Maar over het algemeen wordt het als egoistischer beschouwd als je een belang van een eigen boven dat van een collectief stelt. Objectief gezien, kun je mijns inziens dus stellen dat het plegen van zelfmoord egoistischer is, dan het wensen dat iemand dat niet doet, ondanks zijn of haar staat van leven.

Niks is in alle gevallen zo nee. Maar de meeste zelfmoordenaars kondigen hun daad niet aan. Mensen die zelfmoord aankondigen doen het ook meestal niet. Dus vaak heeft de omgeving helemaal niet door hoe slecht het met iemand gesteld is.

Wettelijk heeft iemand helemaal niet het recht om dat te doen. Moreel gezien is het ook nogal wankel. En als we dat allemaal niet meetellen, dan kun je er nog niet onderuit dat het toch echt heel egoistisch is. Of dit nou komt door een aandoening, en werkelijk kutleven, of wat dan ook. Ik zeg niet dat het daarom slecht is. Iedereen in dit topic hangt meteen zo'n enorme negatieve lading aan egoistisch zijn. Dat is onzin, want zoals eerder gezegd doet of laat iedereen alles wat hij doet of laat omdat dat op dat moment het beste is voor hem of haar en eventueel naaste omgeving. Alleen zijn mensen die het collectief tot eigen belang rekenen over het algemeen wat prettiger in de omgang.
pi_50541824
Wat is er trouwens mis met egoisme? Het is toch hun leven? Sommige hebben niet eens familie die verdrietig wordt, sommige zijn zelfs jonger dan 16 jaar oud, en de meeste zijn bejaard.
ik wil mn username veranderen :(
pi_50541921
Zelfmoordenaars vind ik niet egoisten.(mijn mening)
je kan om bepaalde redenen radeloos zijn,terugtrekken van de buitenwereld,
om niemand meer iets geven,met niemand meer contact hebben.
Je gaat denken dat niemand meer van je houd,zo gaat het als een negatieve spiraal naar
beneden,totdat je het niet meer ziet zitten.Je ziet om je heen dat mensen het beter hebben als jou,niemand kijkt meer naar je om.Dat is die saaie jongen die depri is,je begint jezelf te haten.
Was ik maar even dood,wat zou de rest dan denken?
Gaan ze opeens janken of.. geven ze er niets om.
Dan ga je jezelf echt iets aandoen,zelfverwonding oid, om het verdriet om te
laten gaan in pijn,want dat zou je verdient hebben.
Later zou het tot zelfmoord uit kunnen komen.
Nee,zelfmoordenaars zijn geen egoisten.
Life is Music
pi_50542672
quote:
Op zondag 17 juni 2007 12:48 schreef Fredo55 het volgende:
Zelfmoordenaars vind ik niet egoisten.(mijn mening)
je kan om bepaalde redenen radeloos zijn,terugtrekken van de buitenwereld,
om niemand meer iets geven,met niemand meer contact hebben.
Je gaat denken dat niemand meer van je houd,zo gaat het als een negatieve spiraal naar
beneden,totdat je het niet meer ziet zitten.Je ziet om je heen dat mensen het beter hebben als jou,niemand kijkt meer naar je om.Dat is die saaie jongen die depri is,je begint jezelf te haten.
Was ik maar even dood,wat zou de rest dan denken?
Gaan ze opeens janken of.. geven ze er niets om.
Dan ga je jezelf echt iets aandoen,zelfverwonding oid, om het verdriet om te
laten gaan in pijn,want dat zou je verdient hebben.
Later zou het tot zelfmoord uit kunnen komen.
Nee,zelfmoordenaars zijn geen egoisten.
Nee, het klinkt allemaal heel sociaal. Helemaal niet egocentrisch/egoistisch... :/
pi_50543039
Ik vind het niet egoïstisch.
Al is het wel zo kennelijk, dat ze de strijd met het ego hebben verloren.
En in die zin het ego aan de teugels staat, en zij het/dat niet meer aankunnen. Het ego heeft alles
overgenomen. In die zin is het wel een egoïstische daad wellicht -> daad van het ego.

Maar dit is niet egoïstisch van de mens zelf, hooguit erg wrang.
pi_50543347
quote:
Op zondag 17 juni 2007 13:11 schreef djenneke het volgende:

[..]

Nee, het klinkt allemaal heel sociaal. Helemaal niet egocentrisch/egoistisch... :/
Ik geef ook maar een voorbeeld uit me directe omgeving.
Life is Music
pi_50543506
quote:
Op zondag 17 juni 2007 08:36 schreef EdwinHeijmen het volgende:
een van de weinige redenen waarom ik nooit een poging heb gedaan is omdat ik mijn ouders geen pijn wilde doen... zou me een egoist voelen als ik het deed... vaak genoeg neigingen gehad...
ik heb wel vaak gedacht van was het ongeluk dat mij gehandicapt maakte maar gewoon fataal geweest...
dan had ik het tenminste niet zelf gedaan...
maar ik hoop dat dat gevoel afneemt naarmate de tijd vordert...
alleen tijdens de gelukkig korte sombere perioden die ik heb jaagt die gedachte wel eens door mijn hoofd...
Ik heb toevallig vd week gelezen dat uit onderzoek is gebleken dat 85% vd mensen die verlamd raken na een ongeluk in het eerste jaar denken aan zelfmoord. Na dit eerste jaar gaat het met veel van deze mensen beter en zijn ze gemiddeld net zo gelukkig als "normale" mensen.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_50550041
quote:
Op zondag 17 juni 2007 07:56 schreef djenneke het volgende:

Die achterblijvers zullen echt al wel er het een en ander aan hebben geprobeert om die persoon te helpen. Met hulpverlening etc. Maar vaak willen deze personen op geen enkele manier verder met leven.
Zelfmoord gebeurt echt niet op de een of andere dag. Er gaat lijden aan vooraf. En dat lijden gebeurt niet onopgemerkt. Vaak gaan daar eenzaamheid, verslavingen etc aan vooraf. Die achterblijvers/naasten zitten op dat moment als de persoon nog in leven is, waarschijnlijk al met de handen in het haar. En lopen met vragen hoe het zo heeft kunnen komen. En als het dan gebeurt dan denk ik zelfs dat in sommige gevallen de achterblijvers het minder erg vinden.Toch vind ik het sneu voor de achterblijvers. Die blijven toch met vragen achter.
Je moet dat per situatie verschillend zien. Tuurlijk zijn er situaties dat men diegene teveel alleen heeft gelaten mischien of niet goed wist wat er in het hoofd speelde. En daardoor er te laat achter kwam wat er met die persoon aan de hand was.

[ Bericht 2% gewijzigd door punkiie op 17-06-2007 17:53:43 ]
pi_50550952
quote:
Op vrijdag 15 juni 2007 21:10 schreef PDOA het volgende:
Zelfmoordenaars zijn egoisten. Ze stappen uit het leven zonder daarbij rationeel na te denken wat ze ander daarmee aandoen.
Eigenlijk is op deze ene zin je hele openingspost gebouwd, alleen haal je nog wat extra voorbeelden aan om hem kracht bij te zetten. En nu is mijn vraag; waar baseer je dat in hemelsnaam op?
pi_50551002
quote:
Op vrijdag 15 juni 2007 21:15 schreef wonderer het volgende:
Eigenlijk vind ik jou de egoist, die loopt te piepen dat het zo zielig is voor jou en andere nabestaanden, terwijl je helemaal niet weet wat voor problemen die mensen hadden.
Precies. Het is eveneens egoistisch om van mensen te verlangen dat ze puur voor jouw geluk blijven leven.
pi_50552235
quote:
Op zondag 17 juni 2007 18:25 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Precies. Het is eveneens egoistisch om van mensen te verlangen dat ze puur voor jouw geluk blijven leven.
Ben ik het volkomen mee eens.
Fake it till you make it...
pi_50552401
quote:
Op zondag 17 juni 2007 18:25 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Ja, het is heel egoistisch om te verlangen dat een ander jouw leven net zo kapot maakt, als het zijne al was... eh... nee. Je kunt iemand sowieso niet dwingen te blijven leven, maar het te verlangen lijkt me dan wel weer zo aardig.
  zondag 17 juni 2007 @ 19:23:00 #173
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_50552450
quote:
Op zondag 17 juni 2007 19:21 schreef djenneke het volgende:

[..]

Ja, het is heel egoistisch om te verlangen dat een ander jouw leven net zo kapot maakt, als het zijne al was... eh... nee. Je kunt iemand sowieso niet dwingen te blijven leven, maar het te verlangen lijkt me dan wel weer zo aardig.
Ik denk dat de dood van iemand door zelfmoord minder ellende oplevert dan die persoon zelf al had toen ie zelfmoord pleegde, hoor.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_50552535
quote:
Op zondag 17 juni 2007 19:23 schreef wonderer het volgende:

[..]

Ik denk dat de dood van iemand door zelfmoord minder ellende oplevert dan die persoon zelf al had toen ie zelfmoord pleegde, hoor.
Ik denk dat dat nogal afhankelijk is van de toestand van diegene die achterblijven... En dan gaat het meestal niet om maar één persoon, maar vaak om meerdere personen. En er gaan wel degelijk heel veel mensen kapot aan een zelfmoord bij een geliefde.
  zondag 17 juni 2007 @ 19:27:43 #175
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_50552611
quote:
Op zondag 17 juni 2007 19:25 schreef djenneke het volgende:

[..]

Ik denk dat dat nogal afhankelijk is van de toestand van diegene die achterblijven... En dan gaat het meestal niet om maar één persoon, maar vaak om meerdere personen. En er gaan wel degelijk heel veel mensen kapot aan een zelfmoord bij een geliefde.
Maar niet zo kapot als die persoon in kwestie zich voelde. Anders zouden zij ook wel zelfmoord plegen.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')