abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55337614
quote:
Op maandag 17 december 2007 15:12 schreef Saboo het volgende:

[..]

Mijn Yv is juist weel vrolijker en voorwaartser maar niet in de zin van, dat ze er alsmaar van door wilt... Ze wordt zelfs bijna fijn om te rijden!

Maar ik zal me maar eventjes voorstellen, want ik heb ook een knol
Ik ben renske, en mijn paard heet Yvke (een fires, papa is fietse X 293)
2 foto's van der in verschillende periodes:

[ afbeelding ]
der schöne hoofdje:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Ik heb der nu 2 jaar, en ze is 8 jaartjes jong
Stoer beest zeg.

* buitenbeentje is Friezenfan.
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
  maandag 17 december 2007 @ 16:05:44 #202
179307 Saboo
Hoi ik zit op fok
pi_55338669
quote:
Op maandag 17 december 2007 15:21 schreef buitenbeentje het volgende:

[..]

Stoer beest zeg.

* buitenbeentje is Friezenfan.
Wie is dat nou niet...
(ok dat zijn er og bets veel... Maar 't gaat om het idee hè )

Dankee!
  FOK!Fotograaf maandag 17 december 2007 @ 16:16:58 #203
92797 fraubitch
Heeft een Pwny!!
pi_55338928
quote:
Op maandag 17 december 2007 16:05 schreef Saboo het volgende:

[..]

Wie is dat nou niet...
(ok dat zijn er og bets veel... Maar 't gaat om het idee hè )

Dankee!
friezenhaters zijn stom

ziehier mijn nuttige bijdrage aan het topic
They say I have ADD but I just don't understa...OOOHH!! Look!! A Kitty!!
Screw worldpeace! I want a Pony!
  maandag 17 december 2007 @ 17:25:04 #204
60586 Veulen
Vlinder zonnestraal met vrij
pi_55340487
quote:
Op maandag 17 december 2007 15:12 schreef Saboo het volgende:
Mijn Yv is juist weel vrolijker en voorwaartser maar niet in de zin van, dat ze er alsmaar van door wilt... Ze wordt zelfs bijna fijn om te rijden!

Maar ik zal me maar eventjes voorstellen, want ik heb ook een knol
Ik ben renske, en mijn paard heet Yvke (een fires, papa is fietse X 293)
2 foto's van der in verschillende periodes:

[ afbeelding ]
der schöne hoofdje:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Ik heb der nu 2 jaar, en ze is 8 jaartjes jong
Knap koppie
I put the sexy in dyslexia
Voor paardrijles aan huis
  maandag 17 december 2007 @ 17:27:20 #205
60586 Veulen
Vlinder zonnestraal met vrij
pi_55340556
quote:
Op maandag 17 december 2007 14:45 schreef Elefes het volgende:
Brr het mag van mij trouwens wel weer wat warmer worden.

Hebben jullie paarden/pony's ook zo'n last van dit koude weer met rijden, in de zin dat ze alleen maar hun energie kwijt willen in het begin?
Bij Faraj is dat meestal wel redelijk te rijden. Maar ik rijd ook een jonge pony en die is nu al een keer of drie niet te houden geweest, bokkend er vandoor galopperen (terwijl hij juist zo rustig was geworden) .
Echt wel, ik eindigde vanmorgen bijna onder het paard van een lesklant.
Die was helemaal doorgedraaid. Bleek ook al 2 dagen niet van stal te zijn geweest.
I put the sexy in dyslexia
Voor paardrijles aan huis
pi_55346340
quote:
Op maandag 17 december 2007 14:47 schreef BrandX het volgende:

[..]

heb je niet de mogelijkheid om hem eerst 5 minuutjes te longeren?
Nee, helaas niet. Binnen mag niet gelongeerd worden (en kan ook niet als er iemand aan het rijden is, wat bijna altijd wel het geval is). En buiten is het nu te hard om echt te longeren o.i.d..
quote:
Op maandag 17 december 2007 17:27 schreef Veulen het volgende:

[..]

Echt wel, ik eindigde vanmorgen bijna onder het paard van een lesklant.
Die was helemaal doorgedraaid. Bleek ook al 2 dagen niet van stal te zijn geweest.
Dat vind ik altijd het nare aan dit weer. Je kunt ze ook niet echt in de wei zetten want die is toch al best wel hard bevroren.. Toch wil ik in ieder geval Faraj wel elke dag iets van beweging geven (of rijden, of een paar uurtjes de wei in).

Het is ook vooral lomp als je met meerderen aan het rijden bent, en dan vooral als de andere paarden/pony's ook onrustig zijn en mee gaan doen
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
  maandag 17 december 2007 @ 21:56:29 #207
179307 Saboo
Hoi ik zit op fok
pi_55347035
quote:
Op maandag 17 december 2007 21:33 schreef Elefes het volgende:

[..]

Nee, helaas niet. Binnen mag niet gelongeerd worden (en kan ook niet als er iemand aan het rijden is, wat bijna altijd wel het geval is). En buiten is het nu te hard om echt te longeren o.i.d..
[..]

Dat vind ik altijd het nare aan dit weer. Je kunt ze ook niet echt in de wei zetten want die is toch al best wel hard bevroren.. Toch wil ik in ieder geval Faraj wel elke dag iets van beweging geven (of rijden, of een paar uurtjes de wei in).

Het is ook vooral lomp als je met meerderen aan het rijden bent, en dan vooral als de andere paarden/pony's ook onrustig zijn en mee gaan doen
pff, dus dan hebben wij het wel luxe met een overdekte longeerbaan en een overdekte paddock.. Lastig zeg!

Nou is mijn paard echt chronisch energie-loos.. Maar op het moment loopt ze zo lekker .. Daar word je echt blij van.. En ze is eigenlijk totaal niet schrikachtig, heb zelfs met haar in de grote bak gereden, waar ze maar 1x echt schrok

Morgen weer les ! Onze bijrijdster heeft haar de afgelopen 3 dagen gedaan, dus ben heel benieuwd..
pi_55347233
quote:
Op maandag 17 december 2007 21:56 schreef Saboo het volgende:

[..]

pff, dus dan hebben wij het wel luxe met een overdekte longeerbaan en een overdekte paddock.. Lastig zeg!

Nou is mijn paard echt chronisch energie-loos.. Maar op het moment loopt ze zo lekker .. Daar word je echt blij van.. En ze is eigenlijk totaal niet schrikachtig, heb zelfs met haar in de grote bak gereden, waar ze maar 1x echt schrok

Morgen weer les ! Onze bijrijdster heeft haar de afgelopen 3 dagen gedaan, dus ben heel benieuwd..
Ik vind het al luxe om een binnenbak bij stal te hebben, een buitenbak met goede bodem, een longeercirkel en stapmolen buiten. Haha maar het kan dus nog luxer

Ik weet trouwens niet wat je paard aan voer krijgt? Faraj is soms best gevoelig op voer (als hij meer krijgt, krijgt hij echt teveel energie, in het rijden).
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
  maandag 17 december 2007 @ 22:17:14 #209
179307 Saboo
Hoi ik zit op fok
pi_55347692
quote:
Op maandag 17 december 2007 22:02 schreef Elefes het volgende:

[..]

Ik vind het al luxe om een binnenbak bij stal te hebben, een buitenbak met goede bodem, een longeercirkel en stapmolen buiten. Haha maar het kan dus nog luxer

Ik weet trouwens niet wat je paard aan voer krijgt? Faraj is soms best gevoelig op voer (als hij meer krijgt, krijgt hij echt teveel energie, in het rijden).
Ja yv's stal is echt enorm groot en luxe.. Heeft zowel z'n voordelen als nadelen ('t is een manege dus je hebt ook wel te maken met jengelende kindjes enzo, dat is bv. wel weer jammer)

Naah, Yv is qua karakter best moeilijk en een beetje lui... En in het begin toen ik er net had, kon ik daar echt totaal niet mee omgaan.. Dus heb haar doen totaal in de prak gereden, waardoor ze helemaal niet meer voor het been was ed. en ze eigenlijk alleen nog maar stilstond. We hebben toen ook wel heel veel uitgeprobeerd qua voer, maar het had gewoon met mijn dramatische rijstijl te maken..

Maar ik kan nu al wat beter rijden, dus het gaat het sinds het laattste half jaar eigenlijk heel goed.. Maar echt supervoorwaarts zal ze nooit worden (maar ze reageert iig op mijn been..). , dus wat extra energie is nooit weg.
pi_55351466
quote:
Op maandag 17 december 2007 22:17 schreef Saboo het volgende:

[..]

Ja yv's stal is echt enorm groot en luxe.. Heeft zowel z'n voordelen als nadelen ('t is een manege dus je hebt ook wel te maken met jengelende kindjes enzo, dat is bv. wel weer jammer)

Naah, Yv is qua karakter best moeilijk en een beetje lui... En in het begin toen ik er net had, kon ik daar echt totaal niet mee omgaan.. Dus heb haar doen totaal in de prak gereden, waardoor ze helemaal niet meer voor het been was ed. en ze eigenlijk alleen nog maar stilstond. We hebben toen ook wel heel veel uitgeprobeerd qua voer, maar het had gewoon met mijn dramatische rijstijl te maken..

Maar ik kan nu al wat beter rijden, dus het gaat het sinds het laattste half jaar eigenlijk heel goed.. Maar echt supervoorwaarts zal ze nooit worden (maar ze reageert iig op mijn been..). , dus wat extra energie is nooit weg.
Doe je ook aan wedstrijden? Of gewoon meer recreatief rijden?
  Boks-Chick dinsdag 18 december 2007 @ 00:53:34 #211
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_55351653
quote:
Op maandag 17 december 2007 22:17 schreef Saboo het volgende:

[..]

mijn complimenten dat je hebt utigevonden dat het aan je eigen rijstijl lag! Zijn er niet zo veel die dat kunnen erkennen. Het ligt namelijk in 99% van de gevallen aan de ruiter!. Heel goed van je, want dat is de enige manier waarop je het beter kan krijgen. Ander voer helpt daar idd niet bij. Alles draait om samenspel tussen jou en je paard. En alleen het rijden is niet afdoende, ook met hem/haar bezig zijn op stal is zeer waardevol.

Zo had ik een keer een amazone wier paard 'niet te rijden is voor mensen die hij niet kent' nou geloof ik daar sowieso al niet in (en dat is naar mij toe meerdere malen bewezen) maar goed, kende het beest niet, dus de eerste keer dat ik er op zat was drama, en terecht. Vanuit het paard gezien dan.

ik zei: "geef mij 2 weken op stal met hem, en dan stap ik er weer op!" nou dat deed zijn eigenaresse. Ik twee weken met hem gewerkt op stal. Puur gebaseert op respect en begrip, puur op het begrijpen van hoe de natuur van een paard in elkaar steekt. Ik heb het wel moeten verdienen, want het was een portret!

maar goed, na 2 weken steeg ik op, en ja hoor, hij deed in 20 minuten meer dan voor zijn eigenaar en eigenlijke instructeur. Hij herkende mij, herinnerde zich de wijze waarop we met elkaar om gingen (wederzijds respect en begrip) en ik kon heerlijk met hem rondrijden.

En dit is mij zo vaak gebeurt, dat dit een werkwijze is die mij zeer na is gebleven. Geef mij een probleempaard en ik kan er op zeker wat mee. Heerlijke ervaring is dat. Afstappen van zo'n type paard, en dan dat hij naast je staat, helemaal uitgeput maar intens tevreden. Zo, dat wanneer je hem masseert achter zijn oren, hij diep zuchtend zijn hoofd en hals laat dalen in heerlijke harmonie en vertrouwen met jou.

Dat is wat mij betreft het ultieme rijden.
lolwut
pi_55353287
Waarom zou je een paard niet even kunnen laten uitrazen in de bak als die bevroren is? In de natuur is ook wel eens alles bevroren en dan moet er ook gerend worden als er een roofdier aankomt. Longeren zou ik zelf ook niet doen, maar beetje los laten lopen en eventueel wat opjagen om de gekkigheid eruit te halen lijkt mij geen probleem. Ik deed dat tenminste vroeger wel altijd gewoon met mijn paardje.
  Boks-Chick dinsdag 18 december 2007 @ 07:22:33 #213
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_55353306
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 07:17 schreef Isegrim het volgende:
Waarom zou je een paard niet even kunnen laten uitrazen in de bak als die bevroren is? In de natuur is ook wel eens alles bevroren en dan moet er ook gerend worden als er een roofdier aankomt. Longeren zou ik zelf ook niet doen, maar beetje los laten lopen en eventueel wat opjagen om de gekkigheid eruit te halen lijkt mij geen probleem. Ik deed dat tenminste vroeger wel altijd gewoon met mijn paardje.
oeh! Dat vind ik wel risicovol met een paard wat zo van stal komt en koud is... peesproblemen zijn zo geboren. Heb dat te vaak mis zien gaan.
Verschil met de natuur is wel dat ze dan rechtuit gaan, en niet elke 40 meter een krappe bocht moeten nemen. Daar zit het probleem wat mij betreft. Ik zou het in ieder geval nooit doen.
lolwut
pi_55353317
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 07:22 schreef BrandX het volgende:

[..]

oeh! Dat vind ik wel risicovol met een paard wat zo van stal komt en koud is... peesproblemen zijn zo geboren. Heb dat te vaak mis zien gaan.
Verschil met de natuur is wel dat ze dan rechtuit gaan, en niet elke 40 meter een krappe bocht moeten nemen. Daar zit het probleem wat mij betreft. Ik zou het in ieder geval nooit doen.
Tja, nooit problemen mee gehad. Hangt er misschien wel van af wat je paard doet. Als hij als een gek de hoeken in gaat vliegen en de ene na de andere noodstop maakt, dan is het misschien niet zo verstandig.
  Boks-Chick dinsdag 18 december 2007 @ 07:30:06 #215
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_55353328
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 07:26 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Tja, nooit problemen mee gehad. Hangt er misschien wel van af wat je paard doet. Als hij als een gek de hoeken in gaat vliegen en de ene na de andere noodstop maakt, dan is het misschien niet zo verstandig.
Kijkend naar de geschetste situaties hier, is het niet gelijk er op gaan zitten voor mij alleen een issue als het beessie zo knetter als een deur is. Als hij in zijn frissigheid alleen maar af en toe een spurt neemt en niet al te veel bijzonders doet ga ik er gewoon gelijk op.
lolwut
pi_55353361
Ik ben van plan om mijn toekomstige paard (nog even sparen ) bij een stalling te zetten die een Hit-Actief-stal hebben, ken je dat? Nooit meer knettergekke winterpaarden.

http://www.aktivstall.de/holl/produkte/holltxtAktivstall.html

Op 10 km van waar ik woon zit een pensionstalling met dit systeem.
  Boks-Chick dinsdag 18 december 2007 @ 07:39:56 #217
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_55353375
hé dat is gaaf! kende ik niet. Dat wil ik wel eens in het eggie bekijken.
lolwut
pi_55353391
Ga ik binnenkort doen, met iemand die er gestald staat. Ik zal je mijn bevindingen laten weten.
  Boks-Chick dinsdag 18 december 2007 @ 08:00:16 #219
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_55353495
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 07:42 schreef Isegrim het volgende:
Ga ik binnenkort doen, met iemand die er gestald staat. Ik zal je mijn bevindingen laten weten.
ben benieuwd. Ziet er erg idylliek (hoe schrijf je dat? ) uit.
lolwut
pi_55355668
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 07:26 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Faraj ging eerst ook gewoon naar buiten als het maar een beetje gevroren had. Maar inderdaad, de wei is nu best riskant vind ik (grote gaten omdat het erg modderig was) en de longeercirkel is toch wel heel klein om uit te razen als ie bevroren is. Gisteren ging het goed. Het scheelt ook als de andere paarden die aan het rijden zijn zich gedragen
Verder vind ik het ook altijd wel mooi om te zien hoe mijn paardje zich even uitleeft in de wei Ik kan uren naar 'm kijken.
pi_55366934
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 08:00 schreef BrandX het volgende:

[..]

ben benieuwd. Ziet er erg idylliek (hoe schrijf je dat? ) uit.
Idyllisch. Van de mensen die er ervaring mee hebben hoor ik alleen maar positieve dingen.
  dinsdag 18 december 2007 @ 22:21:36 #222
179307 Saboo
Hoi ik zit op fok
pi_55373578
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 00:43 schreef Elefes het volgende:

[..]

Doe je ook aan wedstrijden? Of gewoon meer recreatief rijden?
Ooit wil ik nog wel wedstrijden gaan rijden...

Alleen daar zijn we op het moment nog niet aan toe (pff en ze is al 8.. Ten dode opgeschreven!)
Ik ben altijd erg gespannen op die wedstrijden, en Yvje maakt daar dan weer dankbaar misbruik van, de basis is nog niet echt bevestigd zeg maar. Mjaa we doen wel voornamelijk dressuur

De les vandaag ging trouwens heel goed... Yv was heel braaf en ik had eindelijk het idee dat ze echt ging nageven ipv druk ontwijken En ze sprong ook nog eens goed aan op links (is een probleem puntje.. Ze is een beetje scheef).

Instructrice helpt me wel met rechtrichten... Maar heb er zelf nog totaal geen zicht op wanneer ze alleen haar nek buigt, of haar hele lichaam... En ze moet wat sterker worden op rechts dus durf er zelf ook niet ehct mee 'aan de slag' te gaan..

En met de bijrijdster gaat het ook heel goed... 't is de eerste die volgens mij én gemotiveerd is én die met Yvje op kan schieten (jeuj.. Bijrijdsters zijn over 't algemeen echt een drama )!

Dus eigenlijk niets dan positiefs ... Oohja, eigenlijk wel.. Ze heeft een ontstoken wondje op haar hoofd, maar 't lijkt eerder erger te worden dan te verbeteren.. Dus morgen even wassen.. en hopen dat het over gaat..
pi_55373915
Zijn er hier eigenlijk ook mensen die bezig zijn met grondwerk, natural horsemanship, bitloos rijden etc.?
pi_55377500
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 22:21 schreef Saboo het volgende:

[..]

Ooit wil ik nog wel wedstrijden gaan rijden...
Zeker goed om eerst de basis thuis goed te hebben. Anders werkt het op wedstrijd toch niet

Ik had vandaag ook les en dat ging ook goed. Meer actief gereden, en ik voelde in de middengalop echt dat Faraj voor "omhoog" kwam als het ware, na een paar keer flink voorwaarts te galopperen.
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 22:32 schreef Isegrim het volgende:
Zijn er hier eigenlijk ook mensen die bezig zijn met grondwerk, natural horsemanship, bitloos rijden etc.?
Nee, niet echt. Het interesseert me wel daarentegen. Doe jij er wat mee?
pi_55379410
quote:
Op woensdag 19 december 2007 00:34 schreef Elefes het volgende:
Nee, niet echt. Het interesseert me wel daarentegen. Doe jij er wat mee?
Met mijn verzorgpaardje probeer ik 't een en ander. Als ik weer een eigen paard koop wil ik er serieus mee aan de slag. Ben me er nu vast in aan het verdiepen, met name in grondwerk. Ik denk dat het de band met je paard enorm kan versterken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')