abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 6 december 2007 @ 18:56:44 #176
60586 Veulen
Vlinder zonnestraal met vrij
pi_55083785
Stiekeme tvp

Ik heb geen eigen paard.
Maar ben wel paardengek. Geef les en heb een aantal oppaspaardjes
I put the sexy in dyslexia
Voor paardrijles aan huis
pi_55223050
Is pepermunt eigenlijk wel goed voor paarden? Ik heb meestal als ik op de manege kom een flinke hand vol in mijn zak en als ik naar huis ga is het op. Je wordt er bij de paarden wel heel populair mee, maar als het niet goed ik moet ik de pepermunt dan toch maar zelf op eten.
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
  Boks-Chick woensdag 12 december 2007 @ 19:37:34 #178
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_55225344
quote:
Op woensdag 12 december 2007 18:18 schreef buitenbeentje het volgende:
Is pepermunt eigenlijk wel goed voor paarden? Ik heb meestal als ik op de manege kom een flinke hand vol in mijn zak en als ik naar huis ga is het op. Je wordt er bij de paarden wel heel populair mee, maar als het niet goed ik moet ik de pepermunt dan toch maar zelf op eten.
Goeie vraag wel.
een of twee (en stiekem drie ) kan heus geen kwaad, niet meer of minder dan bij jezelf. Maar ook hier geldt (hoe lullig c.q. open deur ook): teveel is nooit goed, een appel of wortel is altijd beter.
Zelfde geldt voor suikerklontjes. Soms zie ik wel eens mensen die gewoon een hand vol in een keer geven alsof dat arme beest last van zijn suikerspiegel moet krijgen ofzo.
lolwut
pi_55225415
Ik weet eigenlijk ook niet of pepermunt en suikerklontjes slecht zijn of niet. Ik geef het eigenlijk nooit, gewoon een beetje brokken of een handje hooi, daar zijn ze ook altijd blij mee

Laten jullie trouwens de paardentandarts regelmatig (1 of 2x per jaar) komen? Ik zit te denken dit eens te doen, volgens mij is Faraj heel lang geleden maar 1x nagekeken en daarna niet meer..
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
  Boks-Chick woensdag 12 december 2007 @ 19:59:50 #180
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_55225921
quote:
Op woensdag 12 december 2007 19:40 schreef Elefes het volgende:
Ik weet eigenlijk ook niet of pepermunt en suikerklontjes slecht zijn of niet. Ik geef het eigenlijk nooit, gewoon een beetje brokken of een handje hooi, daar zijn ze ook altijd blij mee

Laten jullie trouwens de paardentandarts regelmatig (1 of 2x per jaar) komen? Ik zit te denken dit eens te doen, volgens mij is Faraj heel lang geleden maar 1x nagekeken en daarna niet meer..
Een keer in het jaar is meer dan zat (naast het feit dat een paardentandarts aan de prijzige kant is en het standaard werk ook door een veearts gedaan kan worden) want verder kan je zelf goed in de gaten houden of er noodzaak is tot eerder iemand laten komen. Kijk naar de eetgewoonten van je paard. Er zijn meerdere dingen die kunnen wijzen op tandproblemen, maar je moet wel vooraf weten hoe hij normaal eet. Tuurlijk, de meeste paarden eten alles zsm in een keer op, maar sommige paarden zijn langzame eters c.q. kauwers, anderen eten in etappes, en anderen zijn gewoon slechte eters. Als je dat niet van te voren weet kan je al denken dat er iets is terwijl er niets is.

Als je weet hoe je paard normaal eet, kan je het constateren als zijn eetgewoonte anders wordt, en dat kan dan dus wijzen op tandproblemen. Let wel, kan. Wat ook aan de hand kan zijn dat er ander biks is, andere partij hooi, nieuwe buurman, zich gewoon effe niet zo lekker voelen, enz. Dus kijk het eerst een weekje of zo aan voordat je gelijk aan de telefoon hangt.

Wat is anders dan anders: bijv langzaam eten, met de voortanden kauwen, eten laten staan, eten natmaken met water uit de waterbak, eten mengen met hooi, weinig eetlust tonen, dat soort dingen.

Meest voorkomende tandprobleem bij paarden zijn haken. En hiermee kom ik terug op mijn eerdere opmerking: veel standaard werk kan een (fatsoenlijke) dierenarts ook. Als die langskomt voor bijv. influenza of wat anders, kan je sowieso vragen aan hem/haar of hij het gebit even wil bevoelen op haken. Heeft hij die, maar niet van superbijzondere aard, kan de dierenarts dat prima gelijk voor je doen, is goedkoper dan de paardentandarts en minstens zo goed. En ja, soms gaat de mond een beetje bloeden, maar dat is echt niet zo'n probleem als snel geroepen wordt. Het lijkt vaak veel meer dan het is. Zweer niet onnodig heilig bij een paardentandarts, hou in je achterhoofd dat tot een jaartje of 10-15 terug waren die er nog niet eens (nou ja, een in heel nederland ofzo). Toen deed de dierenarts dat gewoon, of de hoefsmid, of een goede stalmeester/manege-eigenaar ofoz. Maar goed, kies wie je wil, dat is je eigen keuze.

Overigens kan je zelf ook voelen of je paard haken heeft. Dat kan zonder gevaar, maar je moet daar wel handig in zijn, en iemand die dat kan moet je dat wel goed vertellen en de eerste keer samen met je doen, anders ben je een vinger of twee kwijt. Als je een beetje handig iemand op stal hebt (bijv. de stalmeester, of de instructeur ofzo) die kunnen doorgaans ook voor je voelen of je paard haken heeft.

Zijn er andere tandproblemen, of rigoreuze tandsteenproblemen, dan kan je natuurlijk de paardentandarts bellen, die hebben vaak wat meer en uitgebreidere hulpmiddelen om je paard te helpen.
lolwut
pi_55229687
quote:
Op woensdag 12 december 2007 19:37 schreef BrandX het volgende:

[..]

Goeie vraag wel.
een of twee (en stiekem drie ) kan heus geen kwaad, niet meer of minder dan bij jezelf. Maar ook hier geldt (hoe lullig c.q. open deur ook): teveel is nooit goed, een appel of wortel is altijd beter.
Zelfde geldt voor suikerklontjes. Soms zie ik wel eens mensen die gewoon een hand vol in een keer geven alsof dat arme beest last van zijn suikerspiegel moet krijgen ofzo.
Maximaal 2 per klant.

Wortel en appel geef ik meestal het paard dat ik gereden heb. Gaat er altijd ook goed in.
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
  Boks-Chick woensdag 12 december 2007 @ 22:42:42 #182
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_55230969

Nog meer vragen over paarden?
lolwut
pi_55231320
Nu even niet, dank je wel.
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
pi_55231417
quote:
Op woensdag 12 december 2007 19:37 schreef BrandX het volgende:
Ik krijg tandpijn als ik er aan denk..
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
pi_55231722
quote:
Op woensdag 12 december 2007 19:59 schreef BrandX het volgende:

[..]

Een keer in het jaar is meer dan zat (naast het feit dat een paardentandarts aan de prijzige kant is en het standaard werk ook door een veearts gedaan kan worden) want verder kan je zelf goed in de gaten houden of er noodzaak is tot eerder iemand laten komen. Kijk naar de eetgewoonten van je paard. Er zijn meerdere dingen die kunnen wijzen op tandproblemen, maar je moet wel vooraf weten hoe hij normaal eet. Tuurlijk, de meeste paarden eten alles zsm in een keer op, maar sommige paarden zijn langzame eters c.q. kauwers, anderen eten in etappes, en anderen zijn gewoon slechte eters. Als je dat niet van te voren weet kan je al denken dat er iets is terwijl er niets is.

Als je weet hoe je paard normaal eet, kan je het constateren als zijn eetgewoonte anders wordt, en dat kan dan dus wijzen op tandproblemen. Let wel, kan. Wat ook aan de hand kan zijn dat er ander biks is, andere partij hooi, nieuwe buurman, zich gewoon effe niet zo lekker voelen, enz. Dus kijk het eerst een weekje of zo aan voordat je gelijk aan de telefoon hangt.

Wat is anders dan anders: bijv langzaam eten, met de voortanden kauwen, eten laten staan, eten natmaken met water uit de waterbak, eten mengen met hooi, weinig eetlust tonen, dat soort dingen.

Meest voorkomende tandprobleem bij paarden zijn haken. En hiermee kom ik terug op mijn eerdere opmerking: veel standaard werk kan een (fatsoenlijke) dierenarts ook. Als die langskomt voor bijv. influenza of wat anders, kan je sowieso vragen aan hem/haar of hij het gebit even wil bevoelen op haken. Heeft hij die, maar niet van superbijzondere aard, kan de dierenarts dat prima gelijk voor je doen, is goedkoper dan de paardentandarts en minstens zo goed. En ja, soms gaat de mond een beetje bloeden, maar dat is echt niet zo'n probleem als snel geroepen wordt. Het lijkt vaak veel meer dan het is. Zweer niet onnodig heilig bij een paardentandarts, hou in je achterhoofd dat tot een jaartje of 10-15 terug waren die er nog niet eens (nou ja, een in heel nederland ofzo). Toen deed de dierenarts dat gewoon, of de hoefsmid, of een goede stalmeester/manege-eigenaar ofoz. Maar goed, kies wie je wil, dat is je eigen keuze.

Overigens kan je zelf ook voelen of je paard haken heeft. Dat kan zonder gevaar, maar je moet daar wel handig in zijn, en iemand die dat kan moet je dat wel goed vertellen en de eerste keer samen met je doen, anders ben je een vinger of twee kwijt. Als je een beetje handig iemand op stal hebt (bijv. de stalmeester, of de instructeur ofzo) die kunnen doorgaans ook voor je voelen of je paard haken heeft.

Zijn er andere tandproblemen, of rigoreuze tandsteenproblemen, dan kan je natuurlijk de paardentandarts bellen, die hebben vaak wat meer en uitgebreidere hulpmiddelen om je paard te helpen.
Tnx voor de info Ik ga er nog eens over nadenken, en eens vragen of ze op stal wel eens tanden laten controleren.
Voorlopig verder geen vragen
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
  Boks-Chick woensdag 12 december 2007 @ 23:06:44 #186
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_55231790
quote:
Op woensdag 12 december 2007 23:04 schreef Elefes het volgende:

[..]

Tnx voor de info Ik ga er nog eens over nadenken, en eens vragen of ze op stal wel eens tanden laten controleren.
Voorlopig verder geen vragen

ik blijf rustig meelezen hier voor het geval dat
lolwut
  vrijdag 14 december 2007 @ 01:27:11 #187
60586 Veulen
pi_55260118
quote:
Op woensdag 12 december 2007 22:02 schreef buitenbeentje het volgende:
Maximaal 2 per klant.

Wortel en appel geef ik meestal het paard dat ik gereden heb. Gaat er altijd ook goed in.
Is het niet veel handiger om gewoon een zak paardensnoepjes te halen dan? Of als je een echte gever bent, zo'n ton van een 2,5 kilo. Lijkt me beter voor je portemonnee.

Paarden zijn trouwens helemaal niet kieskeurig meestal. Halfje bruin (geen wit) laten drogen is vaak ook geliefd, mandarijnen, cornflakes, muesli (zonder toevoegingen beide), stukjes peer, banaan en heel fout maar heel handig voor op het bit... Een beetje honing

Dat zijn in ieder geval allemaal goedkopere oplossingen dan pepermunt en op de honing na ook gezonder.
pi_55261153
quote:
Op vrijdag 14 december 2007 01:27 schreef Veulen het volgende:

[..]

Is het niet veel handiger om gewoon een zak paardensnoepjes te halen dan? Of als je een echte gever bent, zo'n ton van een 2,5 kilo. Lijkt me beter voor je portemonnee.

Paarden zijn trouwens helemaal niet kieskeurig meestal. Halfje bruin (geen wit) laten drogen is vaak ook geliefd, mandarijnen, cornflakes, muesli (zonder toevoegingen beide), stukjes peer, banaan en heel fout maar heel handig voor op het bit... Een beetje honing

Dat zijn in ieder geval allemaal goedkopere oplossingen dan pepermunt en op de honing na ook gezonder.
Ik haal zakken pepermunt van 1.5 kilo bij de Makro, kost ongeveer 3 euro of zo en ik doe er anderhalve maand mee. Dat vind ik nog wel te overzien, rolletjes zou inderdaad veeeeel duurder zijn.

Ik heb laatst trouwens eens banaan geprobeerd, maar dar zijn de meningen van de paarden verdeeld over. De een vond het heerlijk, anderen moesten er niet van hebben.
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
  Boks-Chick vrijdag 14 december 2007 @ 07:41:41 #189
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_55261253
Wat paarden ook erg lekker vinden is komkommer Die van mij en zijn buurman deden er bijna een moord voor. De eerste keer zaten ze echt zo van: wat moet ik met dat rare lange ding, en de eerste hap gaf grappige bekken (de verrassing dat het heel waterig was vooral) en daarna wisten ze niet hoe snel ze het naar binnen moesten werken. Vooral na het rijden .

Tip: de eerste 5 minuten geen knuffel halen, anders zit je kleding onder de komkommerprut
lolwut
pi_55261444
Ik had laatst zowel appel als winterwortel bij me, even in handklare blokken. Eerst een aantal stukken wortel naar binnen, vervolgens een stuk appel. Gaat vol verbazing het hoofd van het paard omhoog: Hee, dat voelt anders. Even aarzelend kauwen, goedkeuren en vervolgens smakelijk doorhappen.
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
pi_55263385
quote:
Op vrijdag 14 december 2007 01:27 schreef Veulen het volgende:

[..]

Waarom bruin brood en geen wit?
Ik geef nooit brood, vooral oud brood schijnt niet goed te zijn voor paarden. Een wortel en appel gaan er altijd wel in (niet in stukken, schijnt beter te zijn voor de tanden om meer te kauwen). In het begin lustte Faraj geen wortel en appel maar nu is hij er dol op. Maar niet te vaak, want anders gaat hij er veel te veel om zeuren
  Boks-Chick vrijdag 14 december 2007 @ 10:21:17 #192
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_55263501
quote:
Op vrijdag 14 december 2007 10:15 schreef Elefes het volgende:

[..]

witbrood (zeker als het nog vers is) brengt gistingsgevaar in de maag met zich mee, en gezien de overmatige gevoeligheid van paarden kunnen ze hier snel koliek van krijgen.
quote:
Ik geef nooit brood, vooral oud brood schijnt niet goed te zijn voor paarden.
oud, en zeker droog brood, is niet erg, zolang het maar niet beschimmeld is. Ook beschimmeld brood breng een verhoogd koliekrisico met zich mee. vers of nog niet zo oud brood een dagje in de open lucht laten drogen is afdoende. Maar, ook hier die open deur weer: geef geen half brood, maar hooguit een paar sneetjes, liefst gemengd met fruit.
quote:
Een wortel en appel gaan er altijd wel in (niet in stukken, schijnt beter te zijn voor de tanden om meer te kauwen).
niet zo zeer voor de tanden, als wel omdat paarden vaak gulzig eten en niet de tijd nemen om te kauwen, waardoor de brokken in de slokdarm komen die slokdarmkoliek kunnen veroorzaken (of eigenlijk meer: in de slokdarm blijven steken omdat het niet door de kringspier naar de maag kan, waardoor voer wat daarna gegeten wordt daar ophoopt). Ook kunnen die stukken (en de ophoping daarna) in de slokdarm de luchtpijp (die langs de slokdarm loopt) afknellen/vernauwen.
quote:
In het begin lustte Faraj geen wortel en appel maar nu is hij er dol op. Maar niet te vaak, want anders gaat hij er veel te veel om zeuren
lolwut
  vrijdag 14 december 2007 @ 13:44:14 #193
60586 Veulen
pi_55268852
quote:
Op vrijdag 14 december 2007 10:15 schreef Elefes het volgende:
Ik geef nooit brood, vooral oud brood schijnt niet goed te zijn voor paarden. Een wortel en appel gaan er altijd wel in (niet in stukken, schijnt beter te zijn voor de tanden om meer te kauwen). In het begin lustte Faraj geen wortel en appel maar nu is hij er dol op. Maar niet te vaak, want anders gaat hij er veel te veel om zeuren
Waarom geen wit brood heeft bandix al goed uitgelegd.

Wortels en appels hebben inderdaad niks te maken met kauwen. Hoewel niet kauwen ontzettende gevolgen kan hebben voor een paard.
Veel paarden vinden de eerste happen van iets vreemd, komt vaak omdat ze het jong niet geleerd hebben. Later is alles lastiger in te halen
  vrijdag 14 december 2007 @ 13:47:15 #194
60586 Veulen
pi_55268936
quote:
Op vrijdag 14 december 2007 07:20 schreef buitenbeentje het volgende:
Ik haal zakken pepermunt van 1.5 kilo bij de Makro, kost ongeveer 3 euro of zo en ik doe er anderhalve maand mee. Dat vind ik nog wel te overzien, rolletjes zou inderdaad veeeeel duurder zijn.
Dat scheelt inderdaad. Schatten je al in als een rijke man.
quote:
Ik heb laatst trouwens eens banaan geprobeerd, maar dar zijn de meningen van de paarden verdeeld over. De een vond het heerlijk, anderen moesten er niet van hebben.
Net als mensen zijn er paarden die van zoet houden en paarden die daar eigenlijk minder van houden. Maar vaker nog is het zo dat ze het nooit hebben leren eten.
pi_55273395
quote:
Op vrijdag 14 december 2007 13:44 schreef Veulen het volgende:

[..]

Wortels en appels hebben inderdaad niks te maken met kauwen. Hoewel niet kauwen ontzettende gevolgen kan hebben voor een paard.
Ik las het pas geleden ergens, een paardentandarts had het geschreven (de stukken afbijten van de wortel/appel is goed voor de stevigheid van het gebit ofzo). Ik kan het alleen niet meer terugvinden zo gauw..
  Boks-Chick maandag 17 december 2007 @ 00:42:23 #196
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_55326712
quote:
Op vrijdag 14 december 2007 17:02 schreef Elefes het volgende:

[..]

Ik las het pas geleden ergens, een paardentandarts had het geschreven (de stukken afbijten van de wortel/appel is goed voor de stevigheid van het gebit ofzo). Ik kan het alleen niet meer terugvinden zo gauw..
heb je nog een idee waar? vind het nogal een vreemd verhaal. Die paar happen die het paard neemt lijken me nou niet echt zoden aan de dijk zetten tbv zijn tanden...
lolwut
pi_55334452
quote:
Op maandag 17 december 2007 00:42 schreef BrandX het volgende:

[..]

heb je nog een idee waar? vind het nogal een vreemd verhaal. Die paar happen die het paard neemt lijken me nou niet echt zoden aan de dijk zetten tbv zijn tanden...
Nee, dat is ook weer waar. Het was meer in de context dat het voor tegenwoordig zachter is dan het was, en dat daardoor de tanden niet genoeg "getraind" worden. Maar ja, het maakt dus ws niet zo veel uit. Faraj krijgt de ene keer ene hele wortel, en de andere keer eentje in stukjes
pi_55336794
Brr het mag van mij trouwens wel weer wat warmer worden.

Hebben jullie paarden/pony's ook zo'n last van dit koude weer met rijden, in de zin dat ze alleen maar hun energie kwijt willen in het begin?
Bij Faraj is dat meestal wel redelijk te rijden. Maar ik rijd ook een jonge pony en die is nu al een keer of drie niet te houden geweest, bokkend er vandoor galopperen (terwijl hij juist zo rustig was geworden) .
  Boks-Chick maandag 17 december 2007 @ 14:47:04 #199
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_55336832
quote:
Op maandag 17 december 2007 14:45 schreef Elefes het volgende:

Hebben jullie paarden/pony's ook zo'n last van dit koude weer met rijden, in de zin dat ze alleen maar hun energie kwijt willen in het begin?
Bij Faraj is dat meestal wel redelijk te rijden. Maar ik rijd ook een jonge pony en die is nu al een keer of drie niet te houden geweest, bokkend er vandoor galopperen (terwijl hij juist zo rustig was geworden) .
heb je niet de mogelijkheid om hem eerst 5 minuutjes te longeren?
lolwut
  maandag 17 december 2007 @ 15:12:57 #200
179307 Saboo
Hoi ik zit op fok
pi_55337435
quote:
Op maandag 17 december 2007 14:45 schreef Elefes het volgende:

Mijn Yv is juist weel vrolijker en voorwaartser maar niet in de zin van, dat ze er alsmaar van door wilt... Ze wordt zelfs bijna fijn om te rijden!

Maar ik zal me maar eventjes voorstellen, want ik heb ook een knol
Ik ben renske, en mijn paard heet Yvke (een fires, papa is fietse X 293)
2 foto's van der in verschillende periodes:

der schöne hoofdje:

Ik heb der nu 2 jaar, en ze is 8 jaartjes jong
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')