Op lokale schaal bestaan dit soort initiatieven al. In Delft en Rotterdam heb je respectievelijk de Delft- en de Rotterdampas. Hiermee kun je gratis naar musea en met korting naar de dierentuin en dergelijke. Voor de lagere inkomensgroepen kost deze pas slechts 5 euro per jaar. Ook andere groepen als studenten en senioren betalen gereduceerd tarief. Zonder korting kost de pas 55 euro per jaar.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 14:38 schreef Reya het volgende:
[..]
Als blijkt dat dergelijke maatregelen er echt voor zorgen dat er veel meer mensen in musea komen die er voorheen niet kwamen omdat ze niet over voldoende middelen beschikten, dan zou ik het nog te overwegen achten. Maar ik heb sterk de indruk dat dit effect minimaal zal blijken.
Daarnaast; voor de mensen die echt te armlastig zijn om musea te bezoeken - en dat wel graag willen - kan ook een fonds worden opgericht waarin welwillende particulieren en bedrijven bijdragen kunnen storten. Een dergelijk fonds zou ook veel effectiever zijn, omdat het dan alleen kaartjes zou weggeven aan mensen die graag naar een museum willen en aantoonbaar daarvoor niet over de middelen beschikken; dan kan je waarschijnlijk al met een flink stuk minder geld af dan wanneer je automatisch degenen die wel draagkrachtig genoeg zijn meesubsidieert.
Maar is dat sowieso niet het geval bij musea die eigendom zijn van de staat?quote:Op vrijdag 22 juni 2007 13:37 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Volgens mij worden die dagen bezocht door mensen die geld genoeg hebben, en die op zich geen kennis tekort komen. De kosten worden hiermee dus verhaald op mensen die geen interesse in musea hebben, ook niet als het gratis is. En dat zijn niet de rijken.
Mensen die interesse hebben in een museum, prima, maar dwing de vuilnisman er niet aan mee te betalen.
De laatste keer dat ik een museum was was het publiek heel diversquote:Op vrijdag 22 juni 2007 13:42 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Wanneer was de laatste keer dat je er een vuilnisman, een stratenmaker, een metselaar zag? Die gaan niet - ook niet als het gratis is. Toch dwing jij ze nu hier aan mee te betalen. Als je nou eerlijk bent, hoe ethisch vind je dat?
[..]
Je bent er dus tegen om minder bedeelde mensen de kans te geven om toch naar een museum te kunnenquote:Je stimuleert met deze oplossing geen opdoen van kennis, je stimuleert de rijken om op kosten van de armen kennis op te doen. Het spijt me, maar je hebt blijkbaar geen moeite met het opdoen van gedwongen armoede.
De Efteling is geen museum.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 15:57 schreef du_ke het volgende:
De laatste keer dat ik een museum was was het publiek heel divers.
Wat een kutpoging tot trollen.quote:
Vast heel divers, maar er komen geen vuilnismannen en schoonmakers - ook niet als het gratis is, en dat weet jij ook.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 15:57 schreef du_ke het volgende:
[..]
De laatste keer dat ik een museum was was het publiek heel divers.
Ik ben ertegen om minder bedeelde mensen te dwingen geld af te staan zodat de rijke kunstliefhebber goedkoper in zijn behoefte wordt voorzien. Ik zou positief tegen initiatieven staan van mensen die geld inzamelen (denk aan de Grote Clubactie) om bijvoorbeeld kinderen van een zwarte basisschool gratis naar een museum te laten gaan. Of sponsors die kaartjes weggeven etc.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 15:57 schreef du_ke het volgende:
Je bent er dus tegen om minder bedeelde mensen de kans te geven om toch naar een museum te kunnen?
Oh voglens mij valt dat best mee maar het zou inderdaad aan de dure kant kunnen zijn. Prima motief om het dus goedkoper te maken.quote:Op zaterdag 23 juni 2007 20:52 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Vast heel divers, maar er komen geen vuilnismannen en schoonmakers - ook niet als het gratis is, en dat weet jij ook.
[..]
Dna maken we er een solidariteitstaks voor bedrijven van is het dan wel goed?quote:Ik ben ertegen om minder bedeelde mensen te dwingen geld af te staan zodat de rijke kunstliefhebber goedkoper in zijn behoefte wordt voorzien.
In ruil voor wat?quote:Ik zou positief tegen initiatieven staan van mensen die geld inzamelen (denk aan de Grote Clubactie) om bijvoorbeeld kinderen van een zwarte basisschool gratis naar een museum te laten gaan. Of sponsors die kaartjes weggeven etc.
Dat is wel heel erg huilerig en gechargeerd. ben beter van je gewend RQ.quote:Maar geld afpakken van armen om de rijken te steunen vind ik onethisch.
Waarom zou je het goedkoper maken als ze toch niet komen?quote:Op zondag 24 juni 2007 19:48 schreef du_ke het volgende:
[..]
Oh voglens mij valt dat best mee maar het zou inderdaad aan de dure kant kunnen zijn. Prima motief om het dus goedkoper te maken.
Dan betalen rijke mensen (uiteraard zal de middenklasse ervoor op moeten draaien) die geen interesse hebben in musea voor de lusten van rijken die er wel interesse in hebben? Waarom toch?quote:Op zondag 24 juni 2007 19:48 schreef du_ke het volgende:
Dna maken we er een solidariteitstaks voor bedrijven van is het dan wel goed?
Is dat wat jij zegt als er iemand langs komt voor de grote clubactie?quote:Op zondag 24 juni 2007 19:48 schreef du_ke het volgende:
In ruil voor wat?
Ik kan me niet voorstellen dat je van mij gewend bent dat ik het subsidiëren van de lusten van de rijken steun.quote:Dat is wel heel erg huilerig en gechargeerd. ben beter van je gewend RQ.
Waarom zouden ze niet komen? Waar haal jij toch het idee vandaan dat arme kinderen niet geinteresseerd zijn in het leren van wat ze in een museum te vertellen hebben?quote:Op maandag 25 juni 2007 09:08 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Waarom zou je het goedkoper maken als ze toch niet komen?
[..]
Wel dat je iets verder kijkt dan je neus lang is.quote:Ik kan me niet voorstellen dat je van mij gewend bent dat ik het subsidiëren van de lusten van de rijken steun.
Nog drie en half jaar aan deze onzin krijg je voor je kiezen.quote:Op maandag 2 juli 2007 10:02 schreef _Qmars_ het volgende:
Wanneer houdt die eindeloze stroom verboden en andere onzin op! Ik ben het zo spuugzat, ik heb zelf gelukkig nooit gestemd op die spruitenpartijen zoals CU en CDA, en de partij zonder ruggegraat: de PvdA. Tsjonge, moet de staat in alles partij zijn tegenwoordig?
quote:Op maandag 2 juli 2007 10:09 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Nog drie en half jaar aan deze onzin krijg je voor je kiezen.
quote:Op maandag 2 juli 2007 01:29 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Verbod van de dag:
Kamer wil boycot adverteerders Gouden Kooi
Moeten we eigenlijk geen onderscheid maken tussen bemoeizucht van de Kamer en bemoeizucht van het kabinet? Met alleen kabinetsmaatregelen krijgen we het topic ook wel volquote:
Een "CDA wil *** verbieden" topic is ook binnen een week vol waarschijnlijk. Waarom pikken mensen het toch dat hun vrijheid ingenomen wordt als een ander er niet mee om kan gaan?quote:Op dinsdag 3 juli 2007 10:42 schreef ijsbrekertje het volgende:
[..]
[..]
Moeten we eigenlijk geen onderscheid maken tussen bemoeizucht van de Kamer en bemoeizucht van het kabinet? Met alleen kabinetsmaatregelen krijgen we het topic ook wel vol![]()
Want dat is sociaal?quote:Op dinsdag 3 juli 2007 11:16 schreef Autodidact het volgende:
Een "CDA wil *** verbieden" topic is ook binnen een week vol waarschijnlijk. Waarom pikken mensen het toch dat hun vrijheid ingenomen wordt als een ander er niet mee om kan gaan?
Het klopt wel dat een CDA of kamer wil *** verbieden topic ook snel vol zit, maar door het gescheiden te houden hebben we over 4 jaar een compleet lijstje van bemoeizuchtige kabinetsverboden. Dat lijkt mij informatiever dan een lijst met kabinetsplannen en mislukte kamerproefballonnetjes.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 11:16 schreef Autodidact het volgende:
Een "CDA wil *** verbieden" topic is ook binnen een week vol waarschijnlijk. Waarom pikken mensen het toch dat hun vrijheid ingenomen wordt als een ander er niet mee om kan gaan?
Dat is waar. Ik zal mijn best doen er op te letten.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 11:24 schreef ijsbrekertje het volgende:
Dat lijkt mij informatiever dan een lijst met kabinetsplannen en mislukte kamerproefballonnetjes.
Het gaat hier om maatregelen die worden ingevoerd door gemeenten; dat valt Kamer en kabinet natuurlijk moeilijk te verwijtenquote:Op dinsdag 3 juli 2007 09:41 schreef Boze_Appel het volgende:
Verbod van de dag
Verbod vieze vrachtwagens in mileuzone
Ik zag op het journaal wel 1 van de vrouwelijke ministers voorbij waggelen.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 12:54 schreef Reya het volgende:
[..]
Het gaat hier om maatregelen die worden ingevoerd door gemeenten; dat valt Kamer en kabinet natuurlijk moeilijk te verwijten
http://www.nos.nl/nos/art(...)1C7BDAED049698D.htmlquote:Minister Klink van Volksgezondheid voelt ervoor nicotinepleisters en cursussen om te stoppen met roken in het basispakket op te nemen. Na de zomer komt hij met een breed pakket aan preventieve gezondheidsmaatregelen. In de Kamer nam hij daar een voorschot op.
No shit.quote:'Straathandel profiteert van sluiting koffieshops bij scholen'
DEN HAAG - Het regeringsbeleid om koffieshops in de nabijheid van scholen te sluiten heeft een averechts effect. Door de sluitingen ontstaat er een oncontroleerbare straathandel en het toezicht op de scheiding tussen hard- en softdrugs verdwijnt.
Dat meent criminoloog Dirk Korf van de Universiteit van Amsterdam. "Dit beleid creëert dealertjes", zegt Korf, die medeauteur is van het rapport Cannabis Zonder Coffeeshop, dat in opdracht van het Wetenschappelijk Onderzoeks- en Documentatie Centrum van het ministerie van Justitie is geschreven. Korf: "De koffieshop wordt gedoogd om het circuit van soft- en harddrugs gescheiden te houden. Dat moet je niet opgeven."
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |