Ik ben net terug van een weekje voornamelijk Israel (familie, vrienden, kopie halen van een handschrift), maar ook Palestina (vrienden). Ik was op een universiteit aan de grens (geen muur), en de universiteit werd bevolkt door een gemeleerd gezelschap van joodse, christelijke, islamitische en atheistische wetenschappers. Er waren Joodse Israeliers, Palestijnse Israeliers, Palestijnen met alleen een permanente verblijfsvergunning, Palestijnen zonder verblijfsvergunning, buitenlanders, enzovoorts.
Enkele gesprekken aan de cafetariatafels (versimpeld):
Floripas
Een of andere jood
Een of andere christen
Een of andere moslim
Een of andere atheist. ![]()
Zijn jullie bang voor aanslagen?
![]()
Ben je gek, heb je gezien hoe we rijden? Er komen hier mensen om door het verkeer dan door aanslagen, zelfs in jaren waar het erg is, zelfs daar in Jeruzalem.
![]()
Daarnaast zijn christenen daar maar zelden het doelwit van (*grijns*).
![]()
De meeste slachtoffers zijn streng orthodoxe joden. Ook al mogen we allen vooral atheisten niet.
![]()
Godverdomme.
![]()
Even serieus: we vinden dat de schending van de mensenrechten moet stoppen, maar laten we niet doen alsof elke Palestijn op elk moment wordt gemarginaliseerd.
![]()
Of de staat Israel op het punt staat van de kaart te worden geveegd.
![]()
Hebben jullie enig idee hoe deze regio voornamelijk in de media komt in Nederland?
![]()
Ja, aanslagen, zo nu en dan, en mensenrechtenschendingen....badplaatsen?
![]()
Genetische modificatie?
![]()
Toerisme? Kruistochten? De dode zee? De heilige hartkerk?
![]()
De president die iemand had verkracht? Ruzie in de knesset?
![]()
Allemaal wel, maar toch voornamelijk geweld. Ik gok dat het beeld van de meeste Nederlanders een enorme zandbak is met in puin geschoten gebouwen van gasbeton en kalashnikovs op elke straathoek.
![]()
De kalashnikovs zijn alomtegenwoordig, maar het is hier heel groen en vredig. Wij, hier, wonen door elkaar, we trouwen zelfs onderling, we respecteren elkaars religieuze gebruiken...
![]()
....of de afwezigheid daarvan...
![]()
....dat hoef je in bepaalde delen van Jeruzalem niet te doen. Ik heb vrienden en die zijn kolonisten, extremisten. Ja, die lopen gevaar. Die zijn geindoctrineerd tijdens hun dienstplicht: dan maken ze een tour door Israel en wordt de joodse identiteit aan de staat Israel gekoppeld. Absurd natuurlijk, want er wonen hier voldoende niet-joden. En welk land koppelt anno 2007 nou genetica aan staatsburgerschap?
![]()
Ik heb geen extremistische familieleden, maar een collega van me wel, die zaten vroeger vrij hoog in de Palestijnse Autoriteit, in een radicale hoek. Het hele slachtofferschap in combinatie met "laat ons de wapenen opnemen" maakt een vicieuze cirkel van geweld. Plus, om de een of andere reden willen Amerika en Europa vaak de idealistischer, en daarom dus ook gewelddadiger en corrupter facties steunen of juist bestrijden (hetgeen ze ook sterker maakt). De meeste Palestijnen wonen niet in kampen; de meesten gaan gewoon naar hun werk en houden zich afzijdig van politiek. Wij ook.
![]()
Jullie weten dat het conflict de crux is van veel debat in de VS, en ook in Nederland? (*Denkt aan bepaalde fok-users*)
![]()
Ha! Laat ze een hobby zoeken.
![]()
Dus ze
moeten een kant kiezen in het debat?
![]()
*snork* moeten ze in Europa nodig zeggen, na de Holocaust.
![]()
Wat achterlijk dat dat zo gaat, waarom?
![]()
Er is nog een vorm van antisemitisme waar wij ons hier op de universiteit kwaad om maken. Dat is niet het "ze hebben zoveel macht, ze moeten dood"- of het "kijk ze rijk en onzuiver zijn"-antisemitisme, maar juist het ophemelen van joden.
![]()
Dat gebeurt bij Palestijnen en moslims en christenen trouwens ook.
![]()
Dan geef je mensen alsnog een rare status aparte. Alsof het niet gewone mensen zijn die afgerekend moeten worden op hun daden, maar bijzondere wezens met een ander soort verantwoordelijkheid. Individu is individu.
![]()
En iedereen hier is stevig corrupt.
![]()
Ik zit op een discussieforum waar het er fel aan toegaat. Wat zal ik ze melden?
![]()
Dat het nieuws wordt gekaapt door extremisten.
![]()
Dat ze moeten ophouden futiel een kant te kiezen en mensen ongeacht afkomst eens beginnen voor dat oorlogstribunaal te brengen, dammit.
![]()
Dat mensen moeten ophouden een raar beeld te hebben van ons, Israel.
![]()
Wat is de beste oplossing voor het conflict daar helemaal in Jeruzalem?
![]()
Alle extremisten doodschieten.
![]()
Daar zijn ze al rap onderling mee bezig, anders.
![]()
Even serieus: een eenheidsstaat. Zonder joodse identiteit.
![]()
Maar wel met joodse wortels.
![]()
Best, als iedereen er maar gelijk is voor het recht.
![]()
Zeg dat ze meer blonde vrouwen naar onze badplaats moeten sturen.
Conclusie: Israel en Palestina wordt gekaapt door extremisten. Plus, het is belachelijk om "een kant te kiezen". Het is verdomme geen voetbal.