volhouden, T wordt nog watquote:Op maandag 27 augustus 2007 07:39 schreef Bluezz het volgende:
Het lijkt wel of ie een groeispurt krijgt nu ik extra water en vitamientjes geef
veel water en voeding, lees mijn eerdere post.quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 12:43 schreef dubidub het volgende:
bij ons knallen ze nu echt omhoog, niet normaal
een nachtvorstje en al onze planten zijn vaarwel, knoppen of niet. als je er nu nog geen knoppen hebt krijg je er ook niet veel meer, volgend jaar meer water en meer mest geven, ook in de volle grond.quote:Op donderdag 30 augustus 2007 08:36 schreef Bluezz het volgende:
Dan ben ik nog ff blij dat ik geen knoppen heb
de geur is t zelfde, tegen de avond ruiken ze heel sterk. tot koppijn toe. een week geleden had ik heel veel bloemen, nu weer heel veel kleine knoppen , en 2.5 meter hoog, de stengels lijken boomstammen. ik hoop dat ze nog opengaan voordat ik moet snoeien.quote:Op maandag 3 september 2007 23:07 schreef Mind_Fuck het volgende:
Ik weet niet of de brugmansia lekker ruikt, heb er wel eens aan geroken @ tuincentrum.
Maar kon niks ruiken.
Bij de datura is het zo dat de bloem de eerste 12 tot 24 uur echt lekker ruikt, zeker parfum waardig.
Hoe zit het met de brugmansia?
Ja mamquote:Op dinsdag 4 september 2007 00:21 schreef Killer_Mom het volgende:
een nachtvorstje en al onze planten zijn vaarwel, knoppen of niet. als je er nu nog geen knoppen hebt krijg je er ook niet veel meer, volgend jaar meer water en meer mest geven, ook in de volle grond.
Oeh... zou het mogelijk zijn een stekje te ontvangen/kopen/ruilen?quote:Op dinsdag 4 september 2007 00:36 schreef Killer_Mom het volgende:
[..]
de geur is t zelfde, tegen de avond ruiken ze heel sterk. tot koppijn toe. een week geleden had ik heel veel bloemen, nu weer heel veel kleine knoppen , en 2.5 meter hoog, de stengels lijken boomstammen. ik hoop dat ze nog opengaan voordat ik moet snoeien.
half november haal ik er een paar takken uit voor volgend jaar, en de rest laat ik staan, misschien vriest t niet dit jaar.....
Daar moeten we maar eens een stek-ruil-topic over openen tegen die tijdquote:Op woensdag 5 september 2007 21:30 schreef Killer_Mom het volgende:
ik houd niet veel planten over, de resten van dit jaar gooi ik weg, ieder jaar weer nieuwe stekken is t beste wat ik kan doen, de Oleander gaat de berging in, daar vriest t niet.
stekjes ruilen doen we zeker, met heel t forum![]()
Dit is een goed idee, vorig jaar heb ik ook stekjes via de post gestuurd, adressen via PM , en Het grote bloemen en planten in eigen tuin topic erbij betrekken. ook leuk om te horen welke stekken iedereen heeft. niet alleen Brugmansia, dit hoort thuis ook thuis in t andere bloemen topic. ......jouw idee, open jij ook t topic?quote:Op woensdag 5 september 2007 21:42 schreef senesta het volgende:
[..]
Daar moeten we maar eens een stek-ruil-topic over openen tegen die tijd![]()
Ehm kan natuurlijk, of wilde je wachten tot het voorjaar?quote:Op woensdag 5 september 2007 23:31 schreef Killer_Mom het volgende:
[..]
Dit is een goed idee, vorig jaar heb ik ook stekjes via de post gestuurd, adressen via PM , en Het grote bloemen en planten in eigen tuin topic erbij betrekken. ook leuk om te horen welke stekken iedereen heeft. niet alleen Brugmansia, dit hoort thuis ook thuis in t andere bloemen topic. ......jouw idee, open jij ook t topic?
quote:Op woensdag 5 september 2007 23:35 schreef senesta het volgende:
[..]
Ehm kan natuurlijk, of wilde je wachten tot het voorjaar?
Ik weet niet wat handiger is![]()
Ik heb van mijn nieuwe brugmansia's niet veel stekken denk ik, ze zijn niet veel gegroeid, helaas.
Zit er aan te denken ze gewoon uit te spitten en binnen te zetten.
Die brugmansia die ik van jou heb die heeft wel wat stekspul![]()
je hebt nog 2 maanden.quote:Op donderdag 6 september 2007 00:51 schreef Bluezz het volgende:
Hier ook takken genoeg, maar ik wacht echt nog ff met binnenzetten
nieuw leven uit een stokje is wonderbaarlijk zoals je al het leven doorgeeft, in mens of bloem,quote:Op donderdag 6 september 2007 00:59 schreef Bluezz het volgende:
Ja mam![]()
Nog ffies genieten van die enorme boom die uit een takje in een brief ontsproot!
natuurlijk!, tegen die tijd stuur je een PM met wat je wil hebben en hoeveel, met je adres, en t komt per post de dag erna aan. de porto kosten maak je dan over via de bank, no prob.quote:Op donderdag 6 september 2007 11:25 schreef Koningin het volgende:
Mag ik ook een stekkie als ik niets te ruilen heb?
Deze plant hoef je niet te stekken.quote:Op vrijdag 7 september 2007 00:15 schreef Killer_Mom het volgende:
voor t stekjes topic moeten we deze gast zeker vragen.
Pepers uit je eigen tuin.
goede tip.quote:Op vrijdag 7 september 2007 00:48 schreef Mind_Fuck het volgende:
[..]
Deze plant hoef je niet te stekken.
De capsicum familie kan je beter van zaad kweken, ze groeien echt als kool.
Plant ze zo vroeg mogelijk, vroeg mei op zijn laatst.
Als je achter glas kan kweken dan al zo vroeg als laat maart.
Ik heb zelf de Lombardo en de ... ehr... <ben de naam even kwijt> varianten.
De zaadjes kan je voor een habbekrats kopen bij b.v. vreekens zaden handel.
Je zou een druppel systeem kunnen aanschaffen.quote:Op maandag 16 juli 2007 00:46 schreef Killer_Mom het volgende:
[..]
nordic walking slakken?met een gipspoot. meestal zijn t kleine sprinkhanen die de groene blaadjes lusten, of een oude bok, of mijn bijziende over buurman met een bril van min 16. ik zie ook nooit iets wat ik kan verdelgen.
![]()
volgend jaar ga ik iets anders doen, dit loopt uit de hand. de schutting is 2 meter, ff gemeten, de monsterplanten gaat er al ver overheen. iedere dag sta ik per plant minstens 7 minuten water te geven met de kraan wijd open. warm water voor die Centerparks bubbelblad verwende joekels. en dan de bladeren sproeien aan de onderkant en bovenop. dit jaar is t de laatste keer.
de scheuten gaan dan in een te kleine pot naar buiten, iets van 25 cm, en dan watergeven en zo, mest ook, maar de wortels indammen, nu zitten de bakken al tot aan de rand vol met wortels. de scheuten zijn zo slap dat ze bij een beedje wind afbreken, volgend jaaar ga ik de strijd aan van groot naar klein, als ze de vakantie overleven.
Volgens mij is de Datura niet over te houden in de winter. Ik heb er zelf ook een gehad maar de plant verdwijnt gewoon. Ik heb al eens een poging gedaan om de zaadbollen te planten na de winter maar ook dat leverde niets op.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 13:31 schreef Xebber het volgende:
Ik weet niet of ik kan stekken met de Datura. Als 't mogelijk is krijg je uiteraard een stekkie K_M.
Eén knop van mijn Brugmansia is trouwens aan 't open gaan!
De datura kan je net zo goed van zaad kweken.quote:Op maandag 10 september 2007 01:51 schreef Killer_Mom het volgende:
deze bedoel je, een heel verschil. de Datura lijkt me aan t blad te zien heel anders als de brugmantsia . ander blad, de stand van de bloermen. geen watjes plant als de brugmansia. daar wil ik wel een stekje van, t ziet eruit als een goeweer plant.
De zaaddoos.quote:Op maandag 10 september 2007 14:08 schreef Bluezz het volgende:
Mooi zeg!
Wat is die stekelige bol op de eerste foto?
Op je huid ken het niet zo veel kwaad, maar als je het daadwerkelijk inneemt (of in je ogen smeert) knap je er écht niet van opquote:Op maandag 10 september 2007 14:04 schreef Mind_Fuck het volgende:
[afbeelding]
Zaaddozen en bloemen
Als iemand ooit de zaden wilt oogsten dan adviseer ik ten stelligste om latex handschoenen te dragen.
De alkaloides schijnen door de huid opgenomen te worden en bij langdurige blootstelling hieraan (je bent wel even bezig de zaden tussen het vruchtvlees uit te plukken) komen ze in je bloedsomloop terecht.
Bij die dosering is het nog niet gevaarlijk, maar je kan een heel erg zware psychedelische reactie verwachten die meestal niet fijn is.
Check erowid.org maar eens onder de sectie: Experiences
http://www.erowid.org/plants/datura/datura.shtml
Zelf heb ik dit een keer meegemaakt.
Het was heel mild... maar genoeg om te voelen dat het i.d.d. wel eens naar kan zijn.
Na ca. een uur met de zaaddozen in de weer te zijn geweest begon ik me ineens een beetje vaag voelen met een naar gevoel van dreiging.
Besefte toen waar ik mee bezig was en herinnerde dat atropine en scopalomine ook in pleistervorm wordt toegepast![]()
[afbeelding]
De plant zelf stinkt nogal maar de bloemen ruiken, de eerste 12 a 24 uur na het open gaan, echt heerlijk
ziet er goed uit. de scheuten die je snoeit in een emmer zetten, de oude plant binnen en beide opkweken in t voorjaar, ik wed dat de scheuten er beter uitzien als je aankomende 3e jaars plant, ze zal wel bloemen hebben , maar weinig blad, en dan ziet t er eigenlijk ook niet uit, t proberen waard.........quote:Op maandag 10 september 2007 16:33 schreef it_was_me het volgende:
@ killer-mom:
Mijn brugmansia is van een 2-de jaars. Ook dit jaar gaat de plant weer naar binnen op een koele donkere plaats. De zijscheuten van de kroon snoei ik kort af en in het voorjaar gaat deze met een vers voetbed weer naar buiten.
Op dit moment heb ik ook nog een hele jonge witte staan en een iets oudere roze bloem. Die staat nu ook vol in knop.
de geur alleen al is een waarschuwing dat er iets niet klopt. , zie de eerste foto in dit topic. 5 van die bakken jagen je naar binnen met hoofdpijn. nu met 2 planten is t minder sterk .quote:Op dinsdag 11 september 2007 18:28 schreef dubidub het volgende:
[..]
Op je huid ken het niet zo veel kwaad, maar als je het daadwerkelijk inneemt (of in je ogen smeert) knap je er écht niet van op
Hm....mijn moeder heeft een 5dejaars op stam en die zit nog mooier in het blad en bloem. Die staat sinds vorig jaar wel in de volle grond.quote:Op woensdag 12 september 2007 00:48 schreef Killer_Mom het volgende:
[..]
ziet er goed uit. de scheuten die je snoeit in een emmer zetten, de oude plant binnen en beide opkweken in t voorjaar, ik wed dat de scheuten er beter uitzien als je aankomende 3e jaars plant, ze zal wel bloemen hebben , maar weinig blad, en dan ziet t er eigenlijk ook niet uit, t proberen waard.........
Nou staan de planten op m'n werk niet in bloei, maar als we teeltwerkzaamheden aan het uitvoeren zijn (toppen, sorteren oid) en we staan echt tussen 20000 van die krengen, heb ik nergens last van. Alleen goed je handen schrobben als je gaat etenquote:Op woensdag 12 september 2007 01:21 schreef Killer_Mom het volgende:
[..]
de geur alleen al is een waarschuwing dat er iets niet klopt. , zie de eerste foto in dit topic. 5 van die bakken jagen je naar binnen met hoofdpijn. nu met 2 planten is t minder sterk .
Dat hoop ik wel want dan komen al die knoppen bij mij ook uit en heb ik nog een bloemenzee zo aan het eind van het seizoen.quote:Op woensdag 12 september 2007 17:17 schreef Bluezz het volgende:
Vanmiddag :
[afbeelding]
Knopjes... ben benieuwd of ze nog uitkomen :
[afbeelding]
al die knoppen gaan open, het zijn t laatbloeiers. [ lezen, t staat er al tig keer ] een nachtvorst en je hebt helemaal niets meer.quote:Op donderdag 13 september 2007 22:21 schreef it_was_me het volgende:
[..]
Dat hoop ik wel want dan komen al die knoppen bij mij ook uit en heb ik nog een bloemenzee zo aan het eind van het seizoen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |