Maar met genoeg voeding zou het toch evengoed gewoon moeten kunnen?quote:Op woensdag 15 augustus 2007 20:40 schreef Xebber het volgende:
In de volle grond is in de meeste gevallen niet zo heel erg vruchtbaar, tenzij je hem in een énorme kuil potgrond hebt gestopt.
Niets gezien, alleen een eind wit plasticquote:Op woensdag 15 augustus 2007 20:22 schreef dubidub het volgende:
Morgen maar weer 'es een kijkje gaan nemen![]()
vorig jaar had ik 2 potten die ik nu heb en 3 die kleiner zijn. heel wat kleiner, { zie eerste foto van dit topic} plus een plant in de volle grond, allemaal waren t monsters die niet voor elkaar onderdeden, dus.. mest en vooral water . je moet er met de tuinslang bij blijven staan, dat wel. iedere avond sta ik een half uur te gieten. pot vol laten lopen, 10 minuten wachten en nog een keer vol tot aan de rand,quote:Op woensdag 15 augustus 2007 20:31 schreef Xebber het volgende:
KM, gebruik jij dit jaar grotere potten dan vorig jaar? Of dezelfde?
Ik heb namelijk sterk de indruk dat hoe groter de pot, hoe groter de plant zal worden. Vriend van mij heeft eenzelfde soort gekocht met een lengte van 40 cm. Die loopt nu ook tegen de 4 meter aan. Maar die zit dan ook in een pot van 80 cm doorsnee.
De stammen zijn zo dik, ze staan flink stevig!quote:Op donderdag 16 augustus 2007 08:47 schreef Koningin het volgende:
Jemig, wat groeien die planten hard
Moeten jullie ze ook ergens aan vast maken of houden ze zich zelf staand?
dik en stevig in de pot, dat wel met al die wind waaien ze toch half tegen de vlakte,quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 07:35 schreef Bluezz het volgende:
[..]
De stammen zijn zo dik, ze staan flink stevig!
Morgen even een foto nemen van de voortgang van de bloem (en de plant)
Hoe zit dat met huisdieren (hond/kat)?quote:Op maandag 20 augustus 2007 12:30 schreef Xebber het volgende:
Een beetje anijsachtig. Maar omdat de Brugmansia officieel als giftig bekend staat, kan je daar lichte hallucinaties van krijgen. Zeker als je 't gaat eten ga je flink trippen.
(Nee, ik heb het niet geprobeerd, wel ergens gelezen)
Behoorlijk giftig, als je het aan je handen hebt en per ongeluk in je ogen wrijft kunnen die flink geirriteerd raken, als je het eet dan kun je er hartritmestoornissen en dergelijke van krijgen.quote:Op maandag 20 augustus 2007 12:44 schreef Koningin het volgende:
[..]
Hoe zit dat met huisdieren (hond/kat)?
In hoeverre is ie giftig?
Valt wel mee, zijn wel vergeten slakkenkorrels te strooien, maar dat blad wat je ziet, hebben we toch niet nodig. Die uitloper, die is nodig om een plant te maken, dat ene blad wat je ziet red het toch nooit tot de verkoopfase.quote:Op maandag 20 augustus 2007 19:13 schreef Bluezz het volgende:
Wauw
Jullie ook last van slakkenIk zie dezelfde gatenkaas als bij mijn bluezzemansia.
wat zijn uitlopers? bij mij meteen dikke zijttakken . beginnen jullie met stekjes, net als wij? in november in een emmer water lijkt me geen kweek voor een paar honderd planten, of zaaien? hoe werkt t? die plant van Bleuzz , ik snap er niets van. misschien andere grond ? zoiets wil ik volgend jaar,quote:Op maandag 20 augustus 2007 18:50 schreef dubidub het volgende:
Vandaag plastic van 2 banen afgehaald:
Voor:
[[url=http://xs118.xs.to/xs118/07341/Image_091.jpg.xs.jpg]afbeelding][/url]
Klikbaar
[[url=http://xs118.xs.to/xs118/07341/Image_095.jpg.xs.jpg]afbeelding][/url]
Klikbaar
Na:
[[url=http://xs118.xs.to/xs118/07341/Image_092.jpg.xs.jpg]afbeelding][/url]
Klikbaar
[[url=http://xs118.xs.to/xs118/07341/Image_093.jpg.xs.jpg]afbeelding][/url]
Klikbaar
[[url=http://xs118.xs.to/xs118/07341/Image_094.jpg.xs.jpg]afbeelding][/url]
Klikbaar
Kortom, uitlopersVolgens mij gaan ze morgen weer onder het acryldoek.
Oh dat klinkt wel mooiquote:Op dinsdag 21 augustus 2007 09:13 schreef Bluezz het volgende:
Oh en dat stuk oude schutting wil ik gaan schilderen... ik hou zo van zuidelijke tinten in een tuin, spaans, italiaansachtig. Wat voor kleur zal ik dan doen? Terracotta vind ik zo gauw roze, heeeel lichtpaars/blauw, is dat wat?
Met 'uitlopers' bedoel ik die kleine blaadjes op de laatste foto. Wij zijn begonnen met alleen tussenstekken, dus een stukje steel + 'n blad, aangezien uitlopers uit de bladoksel komen. Ergens anders hebben ze de kopstekken gepoot, 'n kopstek is gewoon een afgeknipte kop van een plant. Die lopen sneller uit geloof ik.quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 01:09 schreef Killer_Mom het volgende:
[..]
wat zijn uitlopers? bij mij meteen dikke zijttakken . beginnen jullie met stekjes, net als wij? in november in een emmer water lijkt me geen kweek voor een paar honderd planten, of zaaien? hoe werkt t? die plant van Bleuzz , ik snap er niets van. misschien andere grond ? zoiets wil ik volgend jaar,
kopstekke , de niet verhoute stengels eruithalen, en opkweken voor t volgende seizoen. en minder verwennen, alhoewel ik krijg wildvreemde mensen aan de deur die langsfietsen en aanbellen, ze zien de bloemen over de schutting en vragen of ze even in mijn tuin mogen kijken.[ fiets route rondje Helmond.] . die mensen snappen er geen reet van dat dit ieder jaar uit een stokje groeit. nog even en ik ben beroemdquote:Op dinsdag 21 augustus 2007 12:43 schreef dubidub het volgende:
[..]
Met 'uitlopers' bedoel ik die kleine blaadjes op de laatste foto. Wij zijn begonnen met alleen tussenstekken, dus een stukje steel + 'n blad, aangezien uitlopers uit de bladoksel komen. Ergens anders hebben ze de
n gepoot, 'n kopstek is gewoon een afgeknipte kop van een plant. Die lopen sneller uit geloof ik.
net zoals in een van mijn vorige post. kwekers gaan er anders mee om. wij [ ik] doen daar niet aan mee, stekje, water en mest en we hebben een te grote plant. ik ben gewoon benieuwd hoe jullie die planten klein kweken.quote:Op woensdag 22 augustus 2007 20:25 schreef dubidub het volgende:
Vandaag nog ff gekeken. Je ziet duidelijk dat de bladeren van de tussenstekken één voor één afsterven, waarna er een goeie uitloper overblijft
doe ik, langs de fietspomp die smoesjes ook altijdquote:Op woensdag 22 augustus 2007 18:53 schreef Bluezz het volgende:
Idd uit een stokje![]()
![]()
Tis toch ook niet te geloven
Ik zou meteen een schoteltje neerzetten.
Die stekken we niet, we stekken gewoon de planten die we nu kweken. EN waarom 'ie binnen staat, ik weet het niet, misschien is het een laatbloeier ofzo.quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 00:02 schreef Killer_Mom het volgende:
zonder bloemen inderdaad, zoiets zagen mijn 2de jarige planten er ook uit, de bloemen kwamen pas begin oktober. toen de bladeren al geel werden van armoede, weet ik nu. misschien heeft hij ze voor te stekken? ik ga er een laten overwinteren, kijken hoe dat deze keer gaat. nu stikt t van de bloemen en de beestjes. en niet meer buiten kunnen zitten.![]()
wat een andere [ vroege ] tijd met stekken als nja wij hobby kweekers? ik zou niets overhouden als een verrotte stek. kweken is een apart vak. voor mij begint t pas in November.quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 19:33 schreef dubidub het volgende:
[..]
Die stekken we niet, we stekken gewoon de planten die we nu kweken. EN waarom 'ie binnen staat, ik weet het niet, misschien is het een laatbloeier ofzo.
Vandaag nog een paar duizend van die dingen neergezet, maar die feestweken begonnen hun tol te eisen. vannacht half 2 thuis, wekkertje om kwart over 6Ik was gelukkig niet de enige en me baas kan er de lol van inzien. Morgen werken we niet
't gaat erom dat wij in het voorjaar veel kunnen leveren. In de winter groeien ze niet ontzettend hard, en we moeten er veel hebben. Dus als je nu stekt en veel, grote planten maakt, hoef je ze alleen maar te onderhouden in de winter. Dan gaan ze ook nog wat de breedte in en hebben we in het voorjaar veel goeie planten.quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 01:30 schreef Killer_Mom het volgende:
[..]
wat een andere [ vroege ] tijd met stekken als nja wij hobby kweekers? ik zou niets overhouden als een verrotte stek. kweken is een apart vak. voor mij begint t pas in November.
voor Bleuzz, en de toekomstige stekkers....
tegen de tijd dat er nachtvorst is. moet je plant tot aan de grond toe afknippen, helaas, vaak zitten er nog bloemen aan, en de stekken, elk tot 30 a 40 cm in een emmer zetten, geen vaas of zo, dan krijg je al goen water en rot en zo, en de bladeren erafhalen. geen verhoute stengels. ..10 cm water, en dat is t. je kunt je zus ook meteen stekken geven om zelf in een emmer te zetten, maar t is dat je voor de nachtvorst moet smoeien, als t niet vriest ben je ook weer telaat en hebben de scheuten niet langenoeg kans om wortel te maken voor ze in t voorjaar in de pot gaan of in de volle grond. .... Heb ze maar groot![]()
jullie doen dat ook onder heel anderere omstandigheden, met klimaaat en water en zo, ik kan nu ook gaan stekken, maar dan mis ik 2 maanden bloemen.nu bomvol. en ik zou niet weten hoe dat ik die handel moet stekken zonder dat t wegrot in een emmer, ieder zijn eigen vak, heel leuk om te zien hoe jullie dat doen en ik leer er ook van, deze week ga ik kijken of t op jullie manier kan, stekken genoeg. .quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 14:18 schreef dubidub het volgende:
[..]
't gaat erom dat wij in het voorjaar veel kunnen leveren. In de winter groeien ze niet ontzettend hard, en we moeten er veel hebben. Dus als je nu stekt en veel, grote planten maakt, hoef je ze alleen maar te onderhouden in de winter. Dan gaan ze ook nog wat de breedte in en hebben we in het voorjaar veel goeie planten.
kijk uit voor bijen en zoemende beesten, een bloem gaat 2 dagen mee als ze open is en de dag erna hangt t slap, dan moet je ze eruit breken vanaf de stengel. t i s niet anders. ik [ patser] haal er iedere dag tussen de 15 en 20 bloemen uit als ik er al bij kan, meters hoog zijn ze inmiddels .quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 21:31 schreef Bluezz het volgende:
De bloem hangt heel erg
Valt ie er vanzelf af of zo? De plant groeit wel enorm, veel nieuw blad e.d. maar nog geen nieuwe bloem gesignaleerd.
Ik ga er morgen even goed onderhangen om te kijken
volhouden, T wordt nog watquote:Op maandag 27 augustus 2007 07:39 schreef Bluezz het volgende:
Het lijkt wel of ie een groeispurt krijgt nu ik extra water en vitamientjes geef
veel water en voeding, lees mijn eerdere post.quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 12:43 schreef dubidub het volgende:
bij ons knallen ze nu echt omhoog, niet normaal
een nachtvorstje en al onze planten zijn vaarwel, knoppen of niet. als je er nu nog geen knoppen hebt krijg je er ook niet veel meer, volgend jaar meer water en meer mest geven, ook in de volle grond.quote:Op donderdag 30 augustus 2007 08:36 schreef Bluezz het volgende:
Dan ben ik nog ff blij dat ik geen knoppen heb
de geur is t zelfde, tegen de avond ruiken ze heel sterk. tot koppijn toe. een week geleden had ik heel veel bloemen, nu weer heel veel kleine knoppen , en 2.5 meter hoog, de stengels lijken boomstammen. ik hoop dat ze nog opengaan voordat ik moet snoeien.quote:Op maandag 3 september 2007 23:07 schreef Mind_Fuck het volgende:
Ik weet niet of de brugmansia lekker ruikt, heb er wel eens aan geroken @ tuincentrum.
Maar kon niks ruiken.
Bij de datura is het zo dat de bloem de eerste 12 tot 24 uur echt lekker ruikt, zeker parfum waardig.
Hoe zit het met de brugmansia?
Ja mamquote:Op dinsdag 4 september 2007 00:21 schreef Killer_Mom het volgende:
een nachtvorstje en al onze planten zijn vaarwel, knoppen of niet. als je er nu nog geen knoppen hebt krijg je er ook niet veel meer, volgend jaar meer water en meer mest geven, ook in de volle grond.
Oeh... zou het mogelijk zijn een stekje te ontvangen/kopen/ruilen?quote:Op dinsdag 4 september 2007 00:36 schreef Killer_Mom het volgende:
[..]
de geur is t zelfde, tegen de avond ruiken ze heel sterk. tot koppijn toe. een week geleden had ik heel veel bloemen, nu weer heel veel kleine knoppen , en 2.5 meter hoog, de stengels lijken boomstammen. ik hoop dat ze nog opengaan voordat ik moet snoeien.
half november haal ik er een paar takken uit voor volgend jaar, en de rest laat ik staan, misschien vriest t niet dit jaar.....
Daar moeten we maar eens een stek-ruil-topic over openen tegen die tijdquote:Op woensdag 5 september 2007 21:30 schreef Killer_Mom het volgende:
ik houd niet veel planten over, de resten van dit jaar gooi ik weg, ieder jaar weer nieuwe stekken is t beste wat ik kan doen, de Oleander gaat de berging in, daar vriest t niet.
stekjes ruilen doen we zeker, met heel t forum![]()
Dit is een goed idee, vorig jaar heb ik ook stekjes via de post gestuurd, adressen via PM , en Het grote bloemen en planten in eigen tuin topic erbij betrekken. ook leuk om te horen welke stekken iedereen heeft. niet alleen Brugmansia, dit hoort thuis ook thuis in t andere bloemen topic. ......jouw idee, open jij ook t topic?quote:Op woensdag 5 september 2007 21:42 schreef senesta het volgende:
[..]
Daar moeten we maar eens een stek-ruil-topic over openen tegen die tijd![]()
Ehm kan natuurlijk, of wilde je wachten tot het voorjaar?quote:Op woensdag 5 september 2007 23:31 schreef Killer_Mom het volgende:
[..]
Dit is een goed idee, vorig jaar heb ik ook stekjes via de post gestuurd, adressen via PM , en Het grote bloemen en planten in eigen tuin topic erbij betrekken. ook leuk om te horen welke stekken iedereen heeft. niet alleen Brugmansia, dit hoort thuis ook thuis in t andere bloemen topic. ......jouw idee, open jij ook t topic?
quote:Op woensdag 5 september 2007 23:35 schreef senesta het volgende:
[..]
Ehm kan natuurlijk, of wilde je wachten tot het voorjaar?
Ik weet niet wat handiger is![]()
Ik heb van mijn nieuwe brugmansia's niet veel stekken denk ik, ze zijn niet veel gegroeid, helaas.
Zit er aan te denken ze gewoon uit te spitten en binnen te zetten.
Die brugmansia die ik van jou heb die heeft wel wat stekspul![]()
je hebt nog 2 maanden.quote:Op donderdag 6 september 2007 00:51 schreef Bluezz het volgende:
Hier ook takken genoeg, maar ik wacht echt nog ff met binnenzetten
nieuw leven uit een stokje is wonderbaarlijk zoals je al het leven doorgeeft, in mens of bloem,quote:Op donderdag 6 september 2007 00:59 schreef Bluezz het volgende:
Ja mam![]()
Nog ffies genieten van die enorme boom die uit een takje in een brief ontsproot!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |