Israel kan de tanks alvast opwarmen. No way dat ze een terroristische staat aan hun grenzen zullen accepteren.quote:A new, Islamist mini-state was emerging in the Gaza Strip yesterday, as victorious Hamas forces surrounded and blew up their secular rivals’ last strongholds in bitter fighting that threw the entire future of the Middle East peace process into doubt.
Supporters of the Fatah movement fled to Egypt or surrendered as Hamas leaders predicted that they would control the entire coastal strip by the end of the week.
European Union chiefs said that the deployment of an international force should be urgently considered to curb the bloodshed.
In Gaza, Hamas strengthened its grip as its fighters surrounded die-hard Fatah supporters in isolated, last-stand strongholds. In Khan Younis in the south, Hamas guerrillas tunnelled under a Fatah security base and blew it up with its defenders still inside. Those refusing to give up in other besieged bastions were given two days to surrender
”This is a victory for Islam and I hope we will build our Islamic state,” said Abu Qatada, a masked 22-year-old Hamas fighter, standing outside the smouldering ruin of the Fatah security base. “We must now complete the job,” he said.
In a symbolic moment, a large crowd of Gaza civilians demonstrating for an end to the internecine fighting came under fire from unidentified attackers who killed at least two marchers.
Political leaders of Fatah were also being hunted, and several hundred members of a Fatah-affiliated clan gave themselves up to Hamas militiamen after a deadly ambush. Fifty Fatah policemen crossed the border with Egypt and gave up their weapons to Egyptian troops after their positions came under Hamas rocket attacks.
“The situation is very, very bad,” Maher Mekhdad, a high-ranking Fatah official in Gaza, told The Times by mobile phone after his well-defended house was overrun by Hamas gunmen. “Hamas is going for total control of all the Gaza Strip. They want to push us into oblivion.”
Mahmoud Abbas, the Palestinian President and leader of Fatah, lamented the “madness” that was unfolding. At least 33 people were killed yesterday, bringing the toll since Saturday to 81 as the violence escalates into what many Palestinians see as all-out civil war in Gaza.
The United Nations said that it would scale back its operations in Gaza after two of its Palestinian employees were killed and two others seriously wounded in crossfire.
Benni Eilon, an extreme right-wing member of the Israeli parliament, said that the fighting would put paid to Palestinian plans for an independent state. “The Fatah is diminishing in front of our eyes, and a group of gangsters is taking over.
http://www.timesonline.co(...)t/article1929392.ece
Dat Peres nu president is lijkt me voor de situatie waarin Israël zit wel goed, maar minister Peretz van defensie moet heel snel opkrassen en vervangen worden door Ami Ayalon.quote:Op donderdag 14 juni 2007 09:58 schreef Strolie75 het volgende:
Israel kan de tanks alvast opwarmen. No way dat ze een terroristische staat aan hun grenzen zullen accepteren.
De President in Israël mag alleen zo af en toe aan z'n piemel trekken en een handje her en der schudden. That's it.quote:Op donderdag 14 juni 2007 10:07 schreef SteveBallmer het volgende:
[..]
Dat Peres nu president is lijkt me voor de situatie waarin Israël zit wel goed, maar minister Peretz van defensie moet heel snel opkrassen en vervangen worden door Ami Ayalon.
Presidentschap is in Israel een ceremoniële functie. Zelfde als de Beatrix hier.quote:Op donderdag 14 juni 2007 10:07 schreef SteveBallmer het volgende:
Dat Peres nu president is lijkt me voor de situatie waarin Israël zit wel goed, maar minister Peretz van defensie moet heel snel opkrassen en vervangen worden door Ami Ayalon.
Die heeft in Gaza zijn pionnen in stelling gebracht nu.quote:Op donderdag 14 juni 2007 10:26 schreef Mutant01 het volgende:
Wat zou de rol van Iran in dit geheel zijn.
Shabra en Shattila revisitedquote:Op donderdag 14 juni 2007 09:58 schreef Strolie75 het volgende:
[..]
Israel kan de tanks alvast opwarmen. No way dat ze een terroristische staat aan hun grenzen zullen accepteren.
Achter de schermen de boel financieren en ophitsen (hetzelfde als Syrië in Libanon doet). Handig om de aandacht weer van het Iraanse kernprogramma af te leiden.quote:Op donderdag 14 juni 2007 10:26 schreef Mutant01 het volgende:
Volgens mij wordt die erg overschat. Hamas is van oudsher een afdeling van het Moslimbroederschap die op zijn beurt weer veel banden heeft met Al-Qaida ideologen.quote:Op donderdag 14 juni 2007 10:26 schreef Mutant01 het volgende:
Nou, daar vergis je je dan toch in. Ik heb contact met een ex sergeant van het IDF, pas afgezwaaid en vorig jaar deelnemend aan de operatie in Libanon, en die verteld mij dat over het algemeen men dit zeer amusant vind wat er nu in de Palestijnse gebieden plaatsvind. Men hoopt daar letterlijk dat ze met stokken en stenen verdergaan op het moment dat de munitie opraakt. Hij spreekt natuurlijk niet namens iedere Israeli, maar volgens hem is dit wel de meest gangbare gedachte.quote:Op donderdag 14 juni 2007 09:29 schreef buachaille het volgende:
[..]
Niemand is volgens mij 100% Nederlander. Als je een paar generaties terugkijkt zit er altijd wel een belg/duitser/portugees etc. tussen. Ik plaatste mijn opmerking omdat de Israelisch heus niet zitten te wachten op palestijnse ongeregeldheden. Ze zouden het liefst naast een vredig staatje wonen waar de inwoners in vrede en welvaart leven en gemiddeld 2,3 kinderen per echtpaar krijgen.
Tis niet te hopen, overigens kan je die opmerking beter plaatsen als Libanon een Palestijns "vluchtelingenkamp" aanvalt.quote:
http://home.hetnet.nl/~fm(...)n%20in%20Libanon.htmquote:In het vluchtelingenkamp Ain-el-Hilweh duurden de gevechten 6 dagen, van 9 tot 14 juni 1982. Oorzaak waren hier de schier bovenmenselijke inspanningen om de civiele, niet strijdende bevolking die door de PLO in gijzeling gehouden werd en als menselijke schilden werden gebruikt, te vrijwaren van schade. (Ook tijdens de huidige gevechten met het Israëlische leger passen de Palestijnse terreurgroepen deze strategie nog steeds toe, door onder meer kinderen als schietschijf te gebruiken.) In het genoemde kamp werden bunkers vol wapens, munitie en andere door de Russen geleverde militaire uitrustingen aangetroffen. Israël heeft door haar ingrijpen Libanon behoed voor een totale ondergang. Binnen enkele dagen stond het IDF voor de poorten van Beiroet. Op 15 september 1982 bezetten Israëlische troepen West-Beiroet en omsingelen ze de Palestijnse wijken Sabra en Shatilla. Doel van de actie was het uitschakelen van de naar schatting 2000 PLO terroristen die zich daar nog bevonden. Steeds opnieuw laait de discussie op over het bloedbad dat destijds in de beide Palestijnse ‘vluchtelingenkampen’ is aangericht en wordt Israël’s huidige premier Ariel Sharon door de anti-Israël lobby aangewezen als de grote boosdoener voor deze massamoord. In werkelijkheid waren het de Christelijke Libanese Strijdkrachten onder leiding van Elie Hobeika, de vroegere chef van de inlichtingendienst van de christelijke milities in Libanon, die verantwoordelijk waren voor het bloedbad. De Libanezen houden het aantal slachtoffers op ca 460, het Israëlische leger spreekt van een aantal van 700 tot 800 doden, en het Rode Kruis van ca 2750 slachtoffers.
Volgens mij wordt die enorm onderschat, voor hen is deze situatie ideaal namelijk. Al-Qaida heeft er niet zo'n baat bij omdat het alleen maar een wig drijft.quote:Op donderdag 14 juni 2007 10:34 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Volgens mij wordt die erg overschat. Hamas is van oudsher een afdeling van het Moslimbroederschap die op zijn beurt weer veel banden heeft met Al-Qaida ideologen.
Daar zijn ze nog lang niet.quote:
quote:VN-medewerkers in Gaza doodgeschoten
GAZA-STAD - Bij vuurgevechten in de Gazastrook zijn woensdag twee Palestijnse medewerkers van de vluchtelingenorganisatie Unrwa om het leven gekomen. Dat zei een zegsman van de VN-organisatie die zich bekommerd om de opvang van Palestijnse vluchtelingen.
De Unrwa heeft naar aanleiding van het geweld haar activiteiten in de Gazastrook gedeeltelijk gestaakt. Naar schatting een miljoen van de 1,3 miljoen Palestijnen in de kleine Gazastrook zijn voor hun eerste levensbehoeften afhankelijk van Unwra.
Bron.
Je hebt in Israel gewoond ofzo dat je pas afgezwaaide commandanten kent?quote:Op donderdag 14 juni 2007 10:36 schreef Hathor het volgende:
[..]
Nou, daar vergis je je dan toch in. Ik heb contact met een ex sergeant van het IDF, pas afgezwaaid en vorig jaar deelnemend aan de operatie in Libanon, en die verteld mij dat over het algemeen men dit zeer amusant vind wat er nu in de Palestijnse gebieden plaatsvind. Men hoopt daar letterlijk dat ze met stokken en stenen verdergaan op het moment dat de munitie opraakt. Hij spreekt natuurlijk niet namens iedere Israeli, maar volgens hem is dit wel de meest gangbare gedachte.
quote:'Herbezetting Gazastrook uitgesloten'
Israël zal geen operatie lanceren voor de herbezetting van de Gazastrook om Fatah en de Palestijnse president Mahmoud Abbas te hulp te schieten. Dat heeft een woordvoerder van de Israëlische premier Ehud Olmert laten weten.
"Israël heeft geen enkele intentie om de Gazastrook opnieuw te bezetten'', aldus woordvoerster Miri Eisin van de regeringsleider. "Onze militaire aanwezigheid in Gaza zou alleen maar problemen creëren in plaats van ze op te lossen'', ging ze verder. Op vragen over mogelijke wapenleveranties aan Fatah, die in een bloedige strijd is verwikkeld met Hamas, gaf Eisin ontwijkende antwoorden.
Burgeroorlog
De zaak is zeer gecompliceerd en alle opties moeten met zorg bekeken worden. "De enige zekerheid is dat deze burgeroorlog, die is begonnen door een militaire acties van Hamas, noch voor de Palestijnen, noch voor de Israëliërs goed is.''
Ze gaf aan dat Olmert de Palestijnse kwestie volgende week ook zal aansnijden tijdens een ontmoeting met de Amerikaanse president George Bush. De regeringsleider zou volgens radioberichten van afgelopen zondag ook pleiten voor de inzet van een multinationale troepenmacht in het uiterste zuiden van de Gazastrook aan de grens met Egypte. Die zou de wapensmokkel tegen moeten gaan.
Bron.
Moet ik perse in Israel gewoond hebben hebben om contact te hebben met Israelische ex militairen? Wat is dat voor logica? Ik kende die die jongen toevallig al via internationale forums voordat ie in dienst ging drie jaar geleden, en er is nog steeds contact nu ie weer terug in de burgermaatschappij is. Wat is daar zo bijzonder aan?quote:Op donderdag 14 juni 2007 10:43 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Je hebt in Israel gewoond ofzo dat je pas afgezwaaide commandanten kent?
@ B, het is waar dat het Libanezen waren maar wat Israel deed verdiende niet bepaald de schoonheidsprijs alhoewel het niet zo'n 'evil' daad was zoals sommigen ons willen doen geloven.
Ik ben bang dat je daar 100% gelijk in hebt. Zelf landen van de Arabische liga zullen hun handen hier niet aan willen branden lijkt me.quote:Op donderdag 14 juni 2007 10:49 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Geen enkel land zou willen meedoen aan een dergelijke troepenmacht.
Geef ze ongelijk.quote:Op donderdag 14 juni 2007 10:49 schreef Mutant01 het volgende:
Geen enkel land zou willen meedoen aan een dergelijke troepenmacht.
Naar Egypte wilden ze nog weleens luisteren maar dat is ook over.quote:Op donderdag 14 juni 2007 10:54 schreef Hathor het volgende:
Zelf landen van de Arabische liga zullen hun handen hier niet aan willen branden lijkt me.
Egypte heeft zelf bloed aan hun poten door jarenlang toe te staan dat wapens naar de Gazastrook werden gesmokkeld. Van wie komen die wapens eigenlijk? Van het Moslimbroederschap?quote:Op donderdag 14 juni 2007 10:55 schreef SteveBallmer het volgende:
[..]
Naar Egypte wilden ze nog weleens luisteren maar dat is ook over.
Zou me niks verbazen als een fors deel ervan gewoon uit Nederland komt, of op zijn minst via Nederland daar terechtkomt. Nederland scoort nogal hoog op de ranglijst van wapenhandel.quote:Op donderdag 14 juni 2007 11:30 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Egypte heeft zelf bloed aan hun poten door jarenlang toe te staan dat wapens naar de Gazastrook werden gesmokkeld. Van wie komen die wapens eigenlijk? Van het Moslimbroederschap?
Of uit corrupte door Moslimbroeders gedomineerde Egyptische autoriteiten die door Amerika geleverde wapens illegaal doorvoeren naar Gaza (ik zie Hamas met het nieuwste M16 model schieten, hoe komen ze daaraan?quote:Op donderdag 14 juni 2007 11:38 schreef Hathor het volgende:
[..]
Zou me niks verbazen als een fors deel ervan gewoon uit Nederland komt, of op zijn minst via Nederland daar terechtkomt. Nederland scoort nogal hoog op de ranglijst van wapenhandel.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |