Hoe kom je daarbij? Die dialecten blijven. Een limburger zal nooit AN spreken op de zelfde manier als een westvlaming dat doet. 1830 of niet. De mensen spreken de taal die ze elke dag rondom zich horen. Door televisie en scholing ( in deze volgordequote:Op dinsdag 7 augustus 2007 00:20 schreef zuiderbuur het volgende:
Tja, als je de vergelijking met Fries wil maken:
- zijn er schoolboeken in het Westvlaams?
- is er een orgaan dat het standaardwestvlaams reguleert en de spelling bepaalt?
- is er onderwijs in het Westvlaams?
- ...
Taalevoluties kunnen snel gaan hoor. Het Waals is vervangen door het Frans in Wallonië. In Nederland heeft een accent van de streek van Hilversum zich kunnen verspreiden over bijna heel Nederland.
Oudere mensen in Vlaanderen spreken niet zoals de jeugd.
Was Vlaanderen onafgebroken bij Nederland gebleven sinds 1815, dan spraken wij net zoals de mensen in Zeeland, Noord-Brabant of Nederlands Limburg.
(Dat zou bovendien veel veel beter geweest zijn.)
Ik zal wel nooit begrijpen waarom B-H-V uberhaupt een kwestie is en al helemaal niet waarom het zo essentieel is. Een opgeklopt symbooldossier voor mediageile politici, op zoek naar hun fifteen minutes of fame omdat zij het beruchte B-H-V gevecht willen winnen.quote:Op maandag 6 augustus 2007 22:08 schreef Reya het volgende:
Ik blijf het huidige onderhandelingsprogramma twijfelachtig vinden; het is voor het welslagen van de onderhandelingen essentieel dat zo snel mogelijk de kwestie Brussel-Halle-Vilvoorde wordt opgelost.
Het is precies die houding die Vlamingen slaaf maakt, terwijl Franstaligen knokken voor meer rechten, voelen Vlamingen zich te beroerd om te knokken voor wat reeds hun recht is.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 13:35 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Ik zal wel nooit begrijpen waarom B-H-V uberhaupt een kwestie is en al helemaal niet waarom het zo essentieel is. Een opgeklopt symbooldossier voor mediageile politici, op zoek naar hun fifteen minutes of fame omdat zij het beruchte B-H-V gevecht willen winnen.
quote:'Happart wil discussie uitstellen tot 2009'
Waals parlementsvoorzitter José Happart (PS) zegt woensdag in de kranten van de groep Sud Presse dat de onderhandelaars in Hertoginnedal de discussie moeten uitstellen tot 2009 en 'op vakantie vertrekken'.
(belga) - 'Niemand is klaar voor dit communautaire rondje, noch aan Nederlandstalige, noch aan Franstalige kant. Dus laten we ermee ophouden en de discussie uitstellen tot 2009', zegt Happart in La Capitale, La Meuse en La Nouvelle Gazette.
Volgens de parlementsvoorzitter zal er op communautair vlak niets meer bewegen. 'Aan Nederlandstalige kant omdat, wat Reynders ook beweert, het discours van de N-VA niet dat van een minderheid is in Vlaanderen. Aan Franstalige kant omdat als de liberalen of de cdH op dat terrein toegeven, ze bij de regionale verkiezingen in juni 2009 afgeslacht zullen worden', voegt hij daaraan toe.
'Laten we de onderhandelingen dus gewoon stopzetten en tot in 2009 een regering voor lopende zaken installeren met alle democratische partijen van dit land. Guy Verhofstadt zou daarbij premier blijven', stelt Happart voor.Voor Clothilde Nyssen (cdH), die deelneemt aan de onderhandelingen wat justitie betreft, 'ruikt dit een beetje aangebrand'. 'Ik kan me niet vinden in de debatten. Ik zit al twintig jaar in het parlement en een dergelijke toon is er nog nooit gebruikt,' betreurt ze.
Ja, dat interesseert mij dus geen bal, dat is een Brussels probleem, geen nationaal probleem.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 14:18 schreef zuiderbuur het volgende:
BHV maakt op electorale wijze van BHV een soort Grossbrüssel, terwijl de vele Vlamingen in Waalsbrabant niet kunnen stemmen op de Vlaamse partijen uit Brussel.
Het is geen Brussels probleem, het is een Brussels en Vlaams probleem. Doordat een mogelijke positie Waals-brabant erbij betrekt, heeft het dus betekenis voor alle regio's in het land.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 14:31 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Ja, dat interesseert mij dus geen bal, dat is een Brussels probleem, geen nationaal probleem.
Omdat dat net als de Vlamingen een stel kleuters zijn.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 15:48 schreef zuiderbuur het volgende:
Als het trouwens echt maar een symbooldossier is, waarom laten de Franstaligen het dan niet gewoon vallen (dat zou , in tegenstelling tot een status quo, ook niet in strijd zijn met de grondwet)
Voor mij is het simpel : als het echt niets waard is, pas je toch gewoon de wet toe, zoals het in een normaal land gaat?quote:Op woensdag 8 augustus 2007 16:02 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Omdat dat net als de Vlamingen een stel kleuters zijn.
Maar goed, Yves "Peter's principle" Leterme zal wel volhouden.
Leg dat eens aan de Walen uit ...quote:Op woensdag 8 augustus 2007 16:22 schreef SaintOfKillers het volgende:
Schaf gewoon faciliteitengemeenten af, gedaan met al die zever, had er eigenlijk nooit moeten komen.
Precies, dat voorstel klinkt mij als muziek in de oren, ik ben helemaal akkoord, en ik denk dat alle Vlaamse partijen akkoord zullen gaan!quote:Op woensdag 8 augustus 2007 22:58 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Leg dat eens aan de Walen uit ...
Wat is dat nu voor argument ? Ga je dan in Borgerhout of Sint-Jans Molenbeek het Arabisch als taal gaan invoeren ?quote:Op woensdag 8 augustus 2007 23:29 schreef Heero87 het volgende:
En wat maak je er dan van? Een Nederlandstalige gemeente? Met 80% Franstaligen?![]()
Dat waren inderdaad Vlaamse gemeentes. De situatie is nu dus duidelijk veranderd, dus vraag ik me af waarom je dan 80% van de bevolking daar een taal moet opleggen die niet hun moedertaal is? Wat doet het verleden er dan toe?quote:Op woensdag 8 augustus 2007 23:34 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Wat is dat nu voor argument ? Ga je dan in Borgerhout of Sint-Jans Molenbeek het Arabisch als taal gaan invoeren ?
Dat waren Vlaamse gemeentes, waar Waalse bewoners naar geëmigreerd zijn. Als ze geen Nederlands willen leren, er is nog bouwgrond te over in Wallonië hoor ...
België is NIET drietalig. Dat hebben de Franstaligen na WO II geweigerd. België is een land met een Nederlandstalig , een Franstalig en een Frans/Duitstalig taalgebied. Géén drietalig land.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 23:39 schreef Daffodil31LE het volgende:
Dat gezeik over een taaltje zal ik wel nooit begrijpen... Als er dan zoveel Franstaligen wonen is het toch een kleine moeite om te zorgen dat de ambtenaren tweetalig worden? Eigenlijk drietalig, want dat is België nu eenmaal officieel.
Die ambtenaren zijn vaak al tweetalig, het is gewoon het feit dat die gemeenten een Vlaams karakter hebben.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 23:39 schreef Daffodil31LE het volgende:
Dat gezeik over een taaltje zal ik wel nooit begrijpen... Als er dan zoveel Franstaligen wonen is het toch een kleine moeite om te zorgen dat de ambtenaren tweetalig worden? Eigenlijk drietalig, want dat is België nu eenmaal officieel.
Whatever. Dat ze dan morgen maar de gehele Belgische bevolking verplichten tot het spreken van 1 taal. Bij voorkeur Engels.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 23:48 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
België is NIET drietalig. Dat hebben de Franstaligen na WO II geweigerd. België is een land met een Nederlandstalig , een Franstalig en een Frans/Duitstalig taalgebied. Géén drietalig land.
Dat had je dan veertig jaar geleden moeten doen, en niet nu. Je gaat toch geen taalwetten invoeren om het Nederlands te verdedigen als 80% al Frans spreekt? Dat zijn principes die gewoon aan de realiteit voorbij gaan. En als je principes gaat plaatsen boven het belang en welzijn van mensen, ben je fout bezig.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 23:50 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Die ambtenaren zijn vaak al tweetalig, het is gewoon het feit dat die gemeenten een Vlaams karakter hebben.
Maak die gemeenten werkelijk tweetalig, en het Nederlands is er vogelvrij (vind jij het normaal dat een Ecuadoriaans meisje perfect geïntegreerd genoemd wordt terwijl ze in een Vlaamse gemeente woont en Frans praat?
In Quebec gelden de strengste taalwetten van de wereld, om het Frans te verdedigen, waarom mogen wij dit niet doen?
De meeste Vlamingen spreken Engels en Frans.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 23:50 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Whatever. Dat ze dan morgen maar de gehele Belgische bevolking verplichten tot het spreken van 1 taal. Bij voorkeur Engels.
Ik plaats niets boven het welzijn van de Vlamingen. En soms gaat dat ten koste van die Franstaligen, ja zo zit de wereld in elkaar, je kan niet iedereen volledig zijn zin geven. Omgekeerd zouden ze het zeker ook niet doen, want dat doen ze nu al niet.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 23:53 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Dat had je dan veertig jaar geleden moeten doen, en niet nu. Je gaat toch geen taalwetten invoeren om het Nederlands te verdedigen als 80% al Frans spreekt? Dat zijn principes die gewoon aan de realiteit voorbij gaan. En als je principes gaat plaatsen boven het belang en welzijn van mensen, ben je fout bezig.
Tjah, wat doe je dan met gemeentes waar 80 % arabisch spreekt ? Of Turks ? Of Italiaans ?quote:Op woensdag 8 augustus 2007 23:53 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Dat had je dan veertig jaar geleden moeten doen, en niet nu. Je gaat toch geen taalwetten invoeren om het Nederlands te verdedigen als 80% al Frans spreekt? Dat zijn principes die gewoon aan de realiteit voorbij gaan. En als je principes gaat plaatsen boven het belang en welzijn van mensen, ben je fout bezig.
Doet men dat in Nederland dan ook voor die Friezen?quote:Op woensdag 8 augustus 2007 23:56 schreef Daffodil31LE het volgende:
Dat iedereen verplicht wordt om Engels te spreken. Of voor mijn part Esperanto. In elk geval een taal die hier nu niet massaal wordt gesproken. Resultaat is dat iedereen dan naar school moet om de staatstaal te leren en iedereen daarna gelijk is voor de wet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |