abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52215267
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 23:55 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Tjah, wat doe je dan met gemeentes waar 80 % arabisch spreekt ? Of Turks ? Of Italiaans ?
Dat is iets helemaal anders, dat zijn buitenlandse talen, die bestuurlijk niet worden erkend door de grondwet. Het is nogal wiedens dat je daar dan ook geen taalwetgeving voor gaat maken hé.
pi_52215302
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 23:58 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Doet men dat in Nederland dan ook voor die Friezen?
Ik moet trouwens nog de eerste Franstalige tegenkomen in Vlaanderen die mij in het Engels aanspreekt. Dat is gewoon direct in het Frans. Italianen, Polen, ... die ik tegenkom doen vaak moeite om me op straat iets te vragen in het Nederlands of vragen op zijn minst of ik Engels of zo spreek.
Mag van mij. Liever vandaag dan morgen.

Al moet erbij worden gezegd dat als je als niet-Fries in Friesland komt, je geen enkele Fries aantreft die geen Nederlands spreekt.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  donderdag 9 augustus 2007 @ 00:02:50 #228
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_52215403
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 23:59 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Dat is iets helemaal anders, dat zijn buitenlandse talen, die bestuurlijk niet worden erkend door de grondwet. Het is nogal wiedens dat je daar dan ook geen taalwetgeving voor gaat maken hé.
Bestuurlijk is dat in principe net hetzelfde hé. Voor de grondwet is Vlaanderen een Nederlandstalig taalgebied, Wallonië een Franstalig, de Oostkantons een Frans/Duitstalig en Brussel een Nederlands/Franstalig taalgebied.

Die faciliteitengemeentes zijn eigenlijk al uitzonderingen met speciale taalwetgeving die feitelijk al niet volledig conform de grondwet is ... Ze Franstalig maken kan al helemaal niet, want het Frans is net als het Italiaans, het Turks, het Arabisch, ... geen officiele voertaal in Vlaanderen.
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_52215571
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 00:00 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Mag van mij. Liever vandaag dan morgen.
Al moet erbij worden gezegd dat als je als niet-Fries in Friesland komt, je geen enkele Fries aantreft die geen Nederlands spreekt.
En die spreken waarschijnlijk ook allemaal Engels, net zoals de meeste Nederlanders.

Is het normaal dat in een Vlaamse gemeente de Vlamingen vaak beter Frans spreken dan het Nederlands van die inwijkende Franstaligen?
Moest je heel België tweetalig maken, dan zal dat neerkomen op de tweetaligheid van Vlaanderen en de eentaligheid van Wallonië. Als we zien hoe de Franstaligen hun verplichtingen zijn nagekomen in Brussel en de Waalse faciliteitengemeenten, vraag ik me af hoe iemand nog in zo'n open val zou kunnen lopen.
Heel Halle-Vilvoorde zal dan heel snel een plek worden waar Vlamingen zich buitenlander zullen voelen. Om een banaal voorbeeld te geven : in die officieel eentalig Nederlandse gemeenten zijn er nu reeds bedrijven die uitsluitend Franstalig adverteren.
Met die Franstaligen valt op dat vlak niet veel aan te vangen, wat zij beloven is weinig waard, ik hou ze liever buiten hoor.
pi_52215763
Ik bedoel het niet zo negatief als jij denkt, zuiderbuur....

Ik probeer enkel een aanzet te geven tot het nadenken over een ééntalig land. De reden dat dat niet Nederlands, Frans of Duits mag zijn, ligt voor de hand: de anderstaligen voelen zich dan achtergesteld. Daarom dat ik schreef dat het een taal zou moeten zijn die iedereen moet leren. Engels is inderdaad geen goed voorbeeld, omdat de Nederlandstaligen dan in het voordeel zijn, mede dankzij de ondertitelde TV-programma's. Vandaar ook dat ik in tweede instantie Esperanto als taalkeuze gaf; dat moet iedereen leren en is er dus niemand achtergesteld ten opzichte van een ander. Okay, natuurlijk zijn er in België nu al mensen die het Esperanto beheersen, maar die moet je met een microscoop zoeken, dus die tel ik maar even voor 't gemak niet mee.
pi_52215972
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 00:13 schreef Daffodil31LE het volgende:
Ik bedoel het niet zo negatief als jij denkt, zuiderbuur....

Ik probeer enkel een aanzet te geven tot het nadenken over een ééntalig land. De reden dat dat niet Nederlands, Frans of Duits mag zijn, ligt voor de hand: de anderstaligen voelen zich dan achtergesteld. Daarom dat ik schreef dat het een taal zou moeten zijn die iedereen moet leren. Engels is inderdaad geen goed voorbeeld, omdat de Nederlandstaligen dan in het voordeel zijn, mede dankzij de ondertitelde TV-programma's. Vandaar ook dat ik in tweede instantie Esperanto als taalkeuze gaf; dat moet iedereen leren en is er dus niemand achtergesteld ten opzichte van een ander. Okay, natuurlijk zijn er in België nu al mensen die het Esperanto beheersen, maar die moet je met een microscoop zoeken, dus die tel ik maar even voor 't gemak niet mee.
Het is de wereld op zijn kop dat het nu ook al geen Engels mag zijn, omdat wij dat ook al kunnen (kunnen wij het helpen dat zijn geen ondertitels willen lezen )
Waarom moeten wij al deze grootse projecten doen, terwijl die Franstaligen zich als semifransen gedragen en zelf amper van Vlaanderen willen weten (behalve als het op geld aankomt natuurlijk)? Ik weet een veel betere oplossing: Vlaanderen (desnoods zonder Brussel) onafhankelijk als eentalig Nederlandstalig land, net zoals Nederland. Faciliteiten blijven bestaan, maar enkel voor mensen met de Vlaamse nationaliteit. Fransen, Turken, ... die erbij komen-> Nederlands leren.
pi_52216177
Goh, ik ken dit soort woorden. Maar dan komen ze van een zekere De Winter.

Maar in principe heeft hij (en jij dus ook) gelijk.

Het is ofwel onafhankelijke landjes maken, ofwel een ééntalig land. Niet dat halfslachtige waar ze nu al zo lang over aan 't bekvechten zijn met meerdere taaltjes en "dit is hier en dat daar de officiële taal". Het is en wordt steeds opnieuw bewezen dat dat nooit kan werken.
pi_52216353
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 00:26 schreef Daffodil31LE het volgende:

Maar in principe heeft hij (en jij dus ook) gelijk.

Het is ofwel onafhankelijke landjes maken, ofwel een ééntalig land. Niet dat halfslachtige waar ze nu al zo lang over aan 't bekvechten zijn met meerdere taaltjes en "dit is hier en dat daar de officiële taal". Het is en wordt steeds opnieuw bewezen dat dat nooit kan werken.
!!!! Ik wil niet vergeleken worden met De Winter, een nepnationalist die voortdurend inhakt op de moslims en de allochtonen!
Mijn stem ging naar de N-VA.

Ik ben het daar trouwens niet mee eens, je kan best een land hebben met hier en daar wat minderheden aan de rand. Heel veel landen hebben dat (Griekenland, Polen,..) Die kan je best rechten geven, maar verwacht geen gelul : die minderheden zien zich toch gedwongen om DE taal van het vaderland ook te kennen, en moeten dat heus niet verwachten als ze zich elders gaan vestigen.
Dat is nu net het probleem, ik wil enkel dat de leidcultuur in Vlaanderen de Nederlandse taal omvat. Ik acht het wenselijk dat een allochtoon voor het nederlands kiest, en niet voor het Frans. Ik acht het wenselijk dat een Nederlandstalige heel vlot terecht kan in de winkel, bij de politie, in het ziekenhuis,... binnen Vlaanderen.
  donderdag 9 augustus 2007 @ 00:36:44 #234
pi_52216449
quote:
Goh, Ik ken ook een zekere A.H. uit Duitsland die het had over autosnelwegen en een goedkope gezinsauto voor iedereen ...

Met dat soort dooddoeners kun je iedereen pakken. Niet alles wat Dewinter zegt is per definitie slecht hé. Nu scheer je weer het volledige Vlaams nationalisme over één kam ...
pi_52216570
Maar wat is dan het hele probleem? Een Vlaming kan ook in een stadsdeel van Brussel terecht bij de politie, in een winkel of in het ziekenhuis. Maar een Waal kan dat ook. Dan is er toch een win-win situatie?

Als jij in een "officieel" Nederlandstalige gemeente woont en overal gewoon in het Nederlands geholpen wordt, wat boeit het jou dan als de 80% Walen ook vlot worden geholpen in het Frans?
pi_52217193
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 00:40 schreef Daffodil31LE het volgende:
Maar wat is dan het hele probleem? Een Vlaming kan ook in een stadsdeel van Brussel terecht bij de politie, in een winkel of in het ziekenhuis. Maar een Waal kan dat ook. Dan is er toch een win-win situatie?

Als jij in een "officieel" Nederlandstalige gemeente woont en overal gewoon in het Nederlands geholpen wordt, wat boeit het jou dan als de 80% Walen ook vlot worden geholpen in het Frans?
ALS ja, ALS. Dat kan jij niet verwezenlijken op die manier.

Dan zijn we echter nog niet begonnen over het territoriale, de logica dat de grenzen van een deelstaat voortdurend per referendum per gemeente (in hun voordeel uiteraard) mogen veranderen.
pi_52219946
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 00:02 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Bestuurlijk is dat in principe net hetzelfde hé. Voor de grondwet is Vlaanderen een Nederlandstalig taalgebied, Wallonië een Franstalig, de Oostkantons een Frans/Duitstalig en Brussel een Nederlands/Franstalig taalgebied.

Die faciliteitengemeentes zijn eigenlijk al uitzonderingen met speciale taalwetgeving die feitelijk al niet volledig conform de grondwet is ... Ze Franstalig maken kan al helemaal niet, want het Frans is net als het Italiaans, het Turks, het Arabisch, ... geen officiele voertaal in Vlaanderen.
Faciliteitengemeentes niet comform de grondwet? De faciliteitengemeentes zijn zelfs in de grondwet opgenomen, hoe kunnen ze dan niet comform de grondwet zijn?

Trouwens ik pleit absoluut niet voor het Franstalig maken van de faciliteitengemeenten hé. Ik zou het gewoon houden zoals het nu is: optitionele tweetaligheid voor bestuurszaken.

Ze Franstalig maken zou in principe wel kunnen hoor, door ze gewoon via stemming in het parlement naar de Franstalige gemeenschap over te hevelen. Zou perfect kunnent.
pi_52219999
quote:
Dan zijn we echter nog niet begonnen over het territoriale, de logica dat de grenzen van een deelstaat voortdurend per referendum per gemeente (in hun voordeel uiteraard) mogen veranderen.
Dat is NIET waar. De grenzen van een deelstaat kunnen enkel in het parlement veranderd worden, en dat bij meerderheid in elke taalgroep en drie/vierde meerderheid in totaal.

Een gemeente kan NOOIT op eigen houtje een referendum aankondigen, want het bepalen van de grenzen van de deelstaten is een federale bevoegdheid. Referenda over federale bevoegdheden zijn trouwens sowieso uitgesloten.

Moest dat mogelijk zijn, het had rond Brussel al lang gebeurd hé.
  donderdag 9 augustus 2007 @ 10:42:27 #239
66825 Reya
Fier Wallon
pi_52221549
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 13:35 schreef SaintOfKillers het volgende:

[..]

Ik zal wel nooit begrijpen waarom B-H-V uberhaupt een kwestie is en al helemaal niet waarom het zo essentieel is. Een opgeklopt symbooldossier voor mediageile politici, op zoek naar hun fifteen minutes of fame omdat zij het beruchte B-H-V gevecht willen winnen.
Juist daarom is het essentieel: wanneer het niet opgelost wordt zal het een twistappel binnen de federale politieke verhoudingen blijven, en een uitstekend issue waarop de Vlaamse oppositie de regeringspartijen kan aanvallen. Welbezien is het natuurlijk tot bizarre proporties gegroeid, maar het ligt nu dermate gevoelig dat pacificatie me absoluut noodzakelijk lijkt.
  donderdag 9 augustus 2007 @ 10:45:57 #240
66825 Reya
Fier Wallon
pi_52221621
quote:
Dat ligt aan veel meer dan de taalkwestie; in Zwitserland spreekt men drie verschillende talen (pro forma zelfs vier), en daar zijn er nooit veel problemen mee. Wat er voporal speelt is een behoorlijk verschil in cultuur en mentaliteit aan weerszijden van de taalgrens; hetgeen elkaar wederzijds bijt en lastig te verenigen is.
pi_52226993
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 09:11 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Faciliteitengemeentes niet comform de grondwet? De faciliteitengemeentes zijn zelfs in de grondwet opgenomen, hoe kunnen ze dan niet comform de grondwet zijn?

Trouwens ik pleit absoluut niet voor het Franstalig maken van de faciliteitengemeenten hé. Ik zou het gewoon houden zoals het nu is: optitionele tweetaligheid voor bestuurszaken.

Ze Franstalig maken zou in principe wel kunnen hoor, door ze gewoon via stemming in het parlement naar de Franstalige gemeenschap over te hevelen. Zou perfect kunnent.
Blijkbaar beseffen veel Vlamingen niet dat Vlaams-Brabant, mijn provincie, elke dag verder verfranst. En door deze houding van "ach laat ze toch" wordt het zelfs in de hand gewerkt. Waar gaat dit eindigen? Dat straks de randgemeenten rond Leuven en misschien Leuven zelf weer verfransen?

Vlamingen zijn veel te makke lammetjes. In plaats van onze grenzen (die vast liggen in de grondwet) te laten respecteren, doen we gewoon niks - "omdat we toch allemaal zo'n goeie Belgen zijn hé. We zijn toch één land hé?" En meer van die zever...

Belgie barst!
pi_52227586
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 09:15 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Dat is NIET waar. De grenzen van een deelstaat kunnen enkel in het parlement veranderd worden, en dat bij meerderheid in elke taalgroep en drie/vierde meerderheid in totaal.

Een gemeente kan NOOIT op eigen houtje een referendum aankondigen, want het bepalen van de grenzen van de deelstaten is een federale bevoegdheid. Referenda over federale bevoegdheden zijn trouwens sowieso uitgesloten.

Moest dat mogelijk zijn, het had rond Brussel al lang gebeurd hé.
Dat weet ik natuurlijk wel, ik vroeg me alleen af of jij ook daarin FDF het volgde, want zij vinden dat een grote misdaad van de Vlamingen dat zij hun gewest niet laten oppeuzelen (zij verspreiden het soort kaartjes dat de Nazi's ook van Sudetenland verspreidden)
pi_52227647
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 13:53 schreef Frederic het volgende:

[..]

Blijkbaar beseffen veel Vlamingen niet dat Vlaams-Brabant, mijn provincie, elke dag verder verfranst. En door deze houding van "ach laat ze toch" wordt het zelfs in de hand gewerkt. Waar gaat dit eindigen? Dat straks de randgemeenten rond Leuven en misschien Leuven zelf weer verfransen?

Vlamingen zijn veel te makke lammetjes. In plaats van onze grenzen (die vast liggen in de grondwet) te laten respecteren, doen we gewoon niks - "omdat we toch allemaal zo'n goeie Belgen zijn hé. We zijn toch één land hé?" En meer van die zever...
Belgie barst!
http://www.youtube.com/watch?v=kNYAhVftGl0
Dit is een interessant filmpje van Jan en Jean, een Vlaming en een Franstalige die samen beide landsdelen doorkruisten. Iedereen zegt dat ze de verfransing irritant vinden, behalve de Franstaligen..
  donderdag 9 augustus 2007 @ 16:46:12 #244
pi_52232345
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 09:11 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Ze zijn een uitzondering opgenomen in de grondwet die eigenlijk een tegenstrijdigheid is met wat daarboven over de taalwetten in de deelstaten staat ...

En met een stemming in het parlement zou men in theorie zelfs heel België of een deelgebied naar Nederland, Frankrijk, ... kunnen overhevelen ook hoor, maar dat laat je toch ook niet gebeuren ?
pi_52233167
Dit moet een kort bezoekje geweest zijn
http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_548761.html?wt.bron=homeArt2
quote:
Vanochtend vonden geen gesprekken plaats tussen formateur Leterme en de Franstalige oranje-blauwe partijen over communautaire dossiers. Formateur Leterme moest de besprekingen uitstellen toen bleek dat cdH-voorzitster Joëlle Milquet gisterenavond halsoverkop het land heeft verlaten om bij haar gezin te zijn in Zuid-Frankrijk. Volgens Milquet was er geen vergadering voorzien en maakte ze van de gelegenheid gebruik om haar zieke zoon te gaan bezoeken. Ondertussen is Milquet teruggekeerd uit Frankrijk en zijn de onderhandelingen hervat.

Zieke zoon
Ondertussen bevestigde Milquet dat ze gisterenavond richting Zuid-Frankrijk vertrokken is om haar zieke zoon te gaan bezoeken. Volgens de voorzitster van de cdH was begin van de week al vastgelegd dat er deze voormiddag niet zou vergaderd worden. Aangezien haar zoon, die momenteel met zijn gezin op vakantie is in het Zuid-Franse Grasse, ziek is, besliste ze naar eigen zeggen om van het gat in de agenda gebruik te maken om hem snel te gaan bezoeken. Bedoeling was om deze middag al weer terug te zijn in Brussel en dat is nu dus gebeurd.

Sms
Pas toen ze al in Frankrijk was, stootte ze op een sms van de formateur waarin stond dat hij haar trachtte te bereiken. "Er zit hier geen enkele strategie achter. Ik wil de onderhandelingen niet vertragen. Ik heb totnogtoe aan alle vergaderingen deelgenomen. Er was gewoon geen vergadering voorzien toen ik vertrok", verklaarde Milquet. (belga/hln)
pi_52233598
De paus die het einde van zijn leven voelt naderen stuurt een Boodschapper naar Elio di Rupo en Guy Verhofstadt.
Hij vraagt hen hem zo vlug mogelijk te komen opzoeken.
Zodra ze op het Vaticaan aankomen worden ze naar de kamer gebracht waar de paus op sterven ligt.
Men laat hen plaatsnemen aan beide zijden van het sterfbed, Guy Verhofstadt rechts en Elio di Rupo links.
De Paus bekijkt hen met een indringende blik, glimlacht en kijkt naar de zoldering.
Gedurende al die tijd zeggen Di Rupo en Verhofstadt geen woord.
Ze schijnen diep getroffen door het feit dat de Paus aan hen heeft gedacht op zijn sterfbed.
Ze zijn echter evenzeer nieuwsgierig naar "Het Waarom".
Uiteindelijk kan Elio di Rupo zijn nieuwsgierigheid niet meer de baas en vraagt
"Uwe Heiligheid waarom hebt U ons aan Uw sterfbed ontboden ?".
In een laatste krachtsinspanning antwoordt de Paus, nauwelijks hoorbaar:
"Jezus is gestorven... Tussen twee boeven.... Ik wil ook zo sterven...
pi_52237814
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 14:11 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Dat weet ik natuurlijk wel, ik vroeg me alleen af of jij ook daarin FDF het volgde, want zij vinden dat een grote misdaad van de Vlamingen dat zij hun gewest niet laten oppeuzelen (zij verspreiden het soort kaartjes dat de Nazi's ook van Sudetenland verspreidden)
Tuurlijk volg ik het FDF daar niet in. Het zou belachelijk zijn moesten gemeentes door middel van referenda zich kunnen verplaatsen naar een andere gemeenschap. Dan krijg je knotsgekke situaties met gemeentes die wekelijks veranderen ofzo.
pi_52238057
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 16:46 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Ze zijn een uitzondering opgenomen in de grondwet die eigenlijk een tegenstrijdigheid is met wat daarboven over de taalwetten in de deelstaten staat ...
Er staat in de Grondwet dat de Vlaamse en Franstalige Gemeenschap voor hun gebied de taal regelen wat betreft bestuurszaken, het onderwijs en de sociale betrekkingen. Met daarbij direct de vermelding van de uitzondering van de faciliteitengemeenten. Een uitzondering die letterlijk zo in de grondwet staat is toch niet ongrondwettelijk?
quote:
En met een stemming in het parlement zou men in theorie zelfs heel België of een deelgebied naar Nederland, Frankrijk, ... kunnen overhevelen ook hoor, maar dat laat je toch ook niet gebeuren ?
Maar ik zeg toch helemaal niet dat men die faciliteitengemeenten Franstalig moet maken en ze naar de Franstalige gemeenschap moet versluizen? Zeker niet! Houd het gewoon zoals het nu is. En voer striktere criteria en controles in opdat het Nederlands beschermd wordt in ziekenhuizen en andere instellingen.

[ Bericht 14% gewijzigd door Heero87 op 09-08-2007 20:34:10 ]
pi_52238617
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 20:15 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Tuurlijk volg ik het FDF daar niet in. Het zou belachelijk zijn moesten gemeentes door middel van referenda zich kunnen verplaatsen naar een andere gemeenschap. Dan krijg je knotsgekke situaties met gemeentes die wekelijks veranderen ofzo.
Mooi, daarover zijn we het dan eens. Trouwens, alle Franstalige partijen volgen het FDF daarin, het is gewoon het FDF dat daar het hardst over lult en zelfs al betogingen heeft georganiseerd in Vlaanderen daarvoor. Maar separatisten zijn ze niet hoor, ze zijn "democratiques et pas extremistes" Maar één ding klopt niet : het zou echt niet elke week veranderen, het zou in één richting gaan : Brussel zou blijven opzwellen, en zou als het Rode absorbeert grenzen aan Wallonië, zodat ze de eenheid "Wallobrux" nog veel meer zullen kunnen opdringen.
pi_52238667
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 20:25 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Er staat in de Grondwet dat de Vlaamse en Franstalige Gemeenschap voor hun gebied de taal regelen wat betreft bestuurszaken, het onderwijs en de sociale betrekkingen. Met daarbij direct de vermelding van de uitzondering van de faciliteitengemeenten. Een uitzondering die letterlijk zo in de grondwet staat is toch niet ongrondwettelijk?
[..]
Volgens mij is dat wel zo, de faciliteiten zijn grondwettelijk in orde en zelfs verankerd. Het "idee" was dat ze tijdelijk waren, en zo is het ook door de commissie Harmel (ook door Franstaligen) verdedigd, maar in de wet staat het niet letterlijk en er is dus ook geen termijn of zo.
quote:
Maar ik zeg toch helemaal niet dat men die faciliteitengemeenten Franstalig moet maken en ze naar de Franstalige gemeenschap moet versluizen? Zeker niet! Houd het gewoon zoals het nu is. En voer striktere criteria en controles in opdat het Nederlands beschermd wordt in ziekenhuizen en andere instellingen.
Hoe, als dat in het Brussels Gewest is?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')