Ik zie zo geen rekenfout hoor.quote:Op zondag 19 augustus 2007 22:21 schreef Merkie het volgende:
Inhoud ciilinder = pi*r²*z = 500. z = 500/(pi*r²)
Totale oppervlakte van een cilinder = 2pi*r² + z*2pi*r. Dit omdat je 2x een cirkel met oppervlakte pi*r² hebt, en een hoogte z * de omtrek van de cirkel (= 2pi * r).
Substitueren levert op: 2pi*r² + (2pi*r*500)/(pi*r²) = 2pi*r² + 1000 / r. Volgens mij.
Het enige niet-abelse quotient van D3 is D3 zelf (groepen van orde kleiner dan 6 zijn immers altijd abels). Als het beeld niet abels zou zijn, dan is het beeld dus isomorf met D3. Maar D3 heeft orde 6 en A4 heeft geen ondergroepen van orde 6.quote:Op maandag 6 augustus 2007 17:54 schreef teletubbies het volgende:
[..]
Een vraagje over Hom(D3, A4). De vraag is, bepaal het aantal homomorfismen in deze groep.
A4 heeft geen ondergroep van orde 6. Waarom moet gelden dat het beeld van ieder homomorfisme van D3 naar A4 abels is?Wat is het verband ...?
Alvast bedankt
Ik kijk nog eens naar dit vraagstuk, en ik heb hem opgelostquote:Op maandag 11 juni 2007 12:26 schreef Schuifpui het volgende:
Nieuwe dag, nieuwe kansen.![]()
Dit keer van het estimation deel.
By means of the Global Positioning System (GPS) the six
height differences hi, i = 1, . . . , 6, as shown in Fig. 2 are
observed. The heights of points 1, 2 and 3 are assumed
known, the heights of points 4 and 5 are unknown. The
observables are hi = hi + ei, whereby it may be assumed
that E(ei) = 0 and D(ei) = 2 cm2 for i = 1, . . . , 6, and
C(ei, ej) = 0 for i 6= j. The variance of the BLUE of h1
is then given as
a) 8/11 cm2
b) 0 cm2
c) 6/11 cm2
d) 2 cm2
Zover was ik. Mijn vraag is, *hoezo* is dat de afgeleide want ik kom er niet op uit.quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 17:46 schreef GlowMouse het volgende:
Met de regel van l'hopital (staat ook boven het gelijkheidsteken): zowel teller als noemer worden gedifferentieerd. (3/2)*sqrt(x) is de afgeleide van 2+x*sqrt(x).
Door te differentieren: d/dx xc = cxc-1.quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 18:01 schreef R-Mon het volgende:
Hoe kom je dan van x1.5 op 1.5 * x0.5?
Oeh, oeh, GlowMouse is van z'n post!quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 20:17 schreef El-Rico het volgende:
1,03^t=2
t=23,4 > maar hoe kom je hier tot?
Nee. Althans, geen makkelijkere manier. Het enige andere wat ik me zou kunnen voorstellen dat de bedoeling zou kunnen zijn op de middelbare school is de oplossing benaderen m.b.v. de GR maar daar beginnen we natuurlijk niet aanquote:Op dinsdag 21 augustus 2007 20:48 schreef El-Rico het volgende:
Is er geen andere manier? zonder de log functie?
quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 21:08 schreef GlowMouse het volgende:
Hee doe eens lief. Mijn GR ligt al ruim twee jaar stof te happen.
Uit mijn hoofd zou ik 70/3 zeggen, maar veel meer dan approximeren lukt niet uit het hoofd. Bij samengestelde rente van r% (met r niet al te groot) levert 70/r namelijk een goede schatting voor de verdubbelingstijd.
Inklemmen kan natuurlijk ook nog, dat lukt prima zonder GR.
Had je nog een fout ontdekt in mijn post van vanochtend?
Jaja, tis al goed. Ik heb nog eens kritisch naar de eerdere opgave gekeken met die gps-hoogtes, en er bleek een fout in een covariantieterm te zitten. Nu komt hij wel goed uitquote:Op dinsdag 21 augustus 2007 21:18 schreef keesjeislief het volgende:
[..]. Ik denk dat je het verkeerd hebt opgevat, was helemaal niet in samenhang met die GR-suggestie bedoeld, maar enkel omdat El-Rico wat teleurgesteld leek te zijn in mijn antwoord.
Waarom niet? Je krijgt dan direct y²-2y = 3 ofwel y²-2y-3 = (y-3)(y+1) = 0.quote:In deze x - 2√x = 3 (stel y= √x doen??? erhm nee, trust me on this one. Je wilt hier _niet_ de substitutietechniek toepassen. We gaan eerst met termen schuiven)
In C zelfs.quote:het afleiden van de abc-fomule als oplossingen voor 2de-graads polynoomvergelijkingen in R).
Vanwege het introduceren van extra valse nulpunten die je dan weer na moet gaan lopen. Liever de wortelterm naar 1 kant schuiven en dan pas kwadrateren. Ben er zelf eens tegenaan gelopen.quote:Op donderdag 23 augustus 2007 16:36 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Waarom niet? Je krijgt dan direct y²-2y = 3 ofwel y²-2y-3 = (y-3)(y+1) = 0.
Je verliest geen oplossingen wanneer het bereik van de transformatie gelijk is aan het domein. Hier blijf je netjes in de R+.quote:Op donderdag 23 augustus 2007 16:45 schreef harrypiel het volgende:
Vanwege het introduceren van extra valse nulpunten die je dan weer na moet gaan lopen. Liever de wortelterm naar 1 kant schuiven en dan pas kwadrateren. Ben er zelf eens tegenaan gelopen.
Ik kan me voorstellen dat het ingewikkelder is. Je hebt een impliciet gedefinieerde afbeelding f: (u,v,w) -> (x,y,z). Het berekenen van partial x/partial u komt neer op het op het berekenen hoe de eerste component van deze vectorwaardige afbeelding verandert als u verandert en v en w constant blijven. Als x verandert terwijl v en w constant moeten blijven, impliceert dit via de 2e en 3 vgl. dat y en z veranderen, wat natuurlijk een vervelend te bereken effect is.quote:Op donderdag 23 augustus 2007 17:44 schreef GlowMouse het volgende:
Weet je zeker dat het hier om de partiële afgeleide en niet de totale afgeleide gaat? Voor δx/δu ben ik dan geneigd alleen naar de eerste vergelijking te kijken, en direct 1 te antwoorden. Aan de antwoorden te zien, gaat het eerder om de totale afgeleide, en dat kost even schrijfwerk.
Dit was mijn eerste aanpak, maar bij mij komt het nog niet goed uitquote:Op vrijdag 24 augustus 2007 00:34 schreef keesjeislief het volgende:
Edit: ik heb het even snel uitgeschreven en het lijkt idd op de juiste uitdrukking uit te komen.
Ik post liever mijn uitwerking even als je het niet erg vindt, hopelijk is het duidelijk genoeg en ben ik nog wakker genoegquote:Op vrijdag 24 augustus 2007 01:02 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Dit was mijn eerste aanpak, maar bij mij komt het nog niet goed uitzoek de fout (zoomen tot 200% is aan te raden). Cijfervoorbeeld op het laatst is om te kijken of de uitdrukking het vereenvoudigen wel waard is.
Thank you thank you very very muchquote:Op vrijdag 24 augustus 2007 00:10 schreef GlowMouse het volgende:
Ik heb twee ideetjes helemaal doorgeschreven en dat is een pokkewerk. Er kwamen ook nog andere uitdrukkingen uit, dus ze waren ook nog fout. Als je de titel/paragraaf van het boek meld, wil ik de theorie wel doorkijken.
Ik wist het, ik wist hetquote:Op vrijdag 24 augustus 2007 16:13 schreef harrypiel het volgende:
Schaum's Outlines series, Calculus 4rth edition, McGraw-Hill, ISBN 0-07-041973-6.
blz 463, opgave 42 uit hoofdstuk 49 (Total diiferential. differentiability. chain rules)
Ik had toch gezegd dat hij uit de Schaum Outlines kwam; icm met een goeie wiskundedocent hele goeie boeken hoor. Maarreh, even ts ons twee; ik zie ook wel dat je uiteindelijk op de totale afgeleide naar resp u,v en w uitkom hoor, maar waarom aan het ""type"" antwoorden twijfelen als ze al gegeven staan (standaard voor zo'n "bewijs dat" of "toon aan dat" vraagstuk)? je past in tussenstappen weldegelijk partieel differentieren toe.quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 16:23 schreef GlowMouse het volgende:
Die bedankjes zijn uiteraard voor keesje.
[..]
Ik wist het, ik wist het![]()
Waarom vragen ze dan niet dx/du? Zie ook hier onder "Differentiation with indirect dependencies".quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 16:31 schreef harrypiel het volgende:
Ik had toch gezegd dat hij uit de Schaum Outlines kwam; icm met een goeie wiskundedocent hele goeie boeken hoor. Maarreh, even ts ons twee; ik zie ook wel dat je uiteindelijk op de totale afgeleide naar resp u,v en w uitkom hoor, maar waarom aan het ""type"" antwoorden twijfelen als ze al gegeven staan (standaard voor zo'n "bewijs dat" of "toon aan dat" vraagstuk)? je past in tussenstappen weldegelijk partieel differentieren toe.
Mijn analyse is waarschijnlijk te ver weggezakt hoor en daardoor word ik niet gehinderd door enige relevante kennis en kan ik fijn blatenquote:Op vrijdag 24 augustus 2007 16:52 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Waarom vragen ze dan niet dx/du? Zie ook hier onder "Differentiation with indirect dependencies".
Het boek ken ik niet; ik probeer hem nu te vinden. Met tenminste 49 hoofdstukken zal het best een heel dik boek zijn, maar over de kwaliteit heb ik mijn twijfels. Bij deze vraag kun je alleen door uitproberen erachter komen dat v en w niet van u afhangen, en ze gebruiken de partiële afgeleide waar ze de totale afgeleide bedoelen. Dat zijn gewoon geen fouten die je in een serieus werk verwacht.
Daarnaast vind ik het niet zo'n goede oefenopgave omdat dezelfde theorie eenvoudiger getoetst had kunnen worden met twee vergelijkingen en twee variabelen.
Tja... "For a really simple example, suppose y and z are both equal to x". Ja, hallo. Je bedoelt dat je een transformatie uitvoert, de functie die je na deze operatie krijgt is een samenstelling van de oorspronkelijke f en die transformatie en daarop kun je gewoon weer de partiële afgeleide loslaten, de kettingregel gebruikend bijv. en natuurlijk is dat niet associatief. Kortom, ik bedoel eigenlijk te zeggen dat ik niet zo goed begrijp wat de totale afgeleide meer is dan de (correct opgevatte) partiële afgeleide?quote:To be completely concrete, suppose f (x, y, z) = xyz. The rate of change of f with respect to x is normally determined by taking the partial derivative of f with respect to x, which is, in this case, ∂f / ∂x = yz. However, if y and z are not truly independent but depend on x as well this does not give the right answer. For a really simple example, suppose y and z are both equal to x. Then f=xyz=x^3 and so the (total) derivative of f with respect to x is ∂f / ∂x = 3x^2. Notice that this is not equal to the partial derivative yz=x^2.
De functie u die je zo definieert hangt ook per definitie alleen in de eerste term van je som van x af. Verdere relaties tussen x, y en z bestaan per definitie niet in de functie die jij opschrijft, dat is althans de standaard opvatting. Als je wel zulke afhankelijkheden wilt beschrijven, is je notatie, zonder verdere evt. context, te 'sloppy' omdat het niet toestaat deze evt. afhankelijkheid uit de notatie op te maken, dan zou je iets als u(x,y,z) = x + f(x,y) + g(x,z) moeten gebruiken, en dan komt er ook niet zomaar meer 1 uit je limiet voor de partiële afgeleide naar x natuurlijk.quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 01:08 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Neem je de functie u(x,y,z) = x+y+z, dan is de partiele afgeleide van u naar x gewoon 1 (lim(h->0) (u(x+h,y,z) - u(x,y,z)) / h = lim(h->0) h / h = 1). Verdere relaties tussen x, y en z doen er niet toe.
[..]
In onder andere micro-economische modellen waarbij een heleboel van elkaar afhangt, komt deze sloppy notatie wel voor (het was dan ook de docent micro-economie die ons erop attent maakte de totale afgeleide te gebruiken). Ook in de wiskunde lijkt het geaccepteerd deze notatie te gebruiken. Kijk bijvoorbeeld op Wolfram MathWorld, daar hanteren ze dezelfde notatie. Ook wikipedia en alle andere bronnen waar over de totale afgeleide gesproken worden gebruiken deze notatie.quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 01:50 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
De functie u die je zo definieert hangt ook per definitie alleen in de eerste term van je som van x af. Verdere relaties tussen x, y en z bestaan per definitie niet in de functie die jij opschrijft, dat is althans de standaard opvatting. Als je wel zulke afhankelijkheden wilt beschrijven, is je notatie, zonder verdere evt. context, te 'sloppy' omdat het niet toestaat deze evt. afhankelijkheid uit de notatie op te maken, dan zou je iets als u(x,y,z) = x + f(x,y) + g(x,z) moeten gebruiken, en dan komt er ook niet zomaar meer 1 uit je limiet voor de partiële afgeleide naar x natuurlijk.
Het gaat er mij niet om of de notie gebruikt wordt, dat geloof ik meteen. Het gaat er mij om dat er in essentie geen verschil is met de partiële afgeleide. Althans, ik zie het verschil niet. Ook niet in een complex geheel van formules. Als iemand een fuctie u(x,y,z) = x+y+z definieert zonder verdere context, dan is ∂u/∂x identiek gelijk aan 1. Als je vervolgens zegt "ja, eigenlijk is y een functie van x", dan is ∂u/∂x = 1 + y'(x). Gewoon per definitie, voor die laatste heb je geen extra notie van "totale afgeleide" nodig.quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 11:22 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
In onder andere micro-economische modellen waarbij een heleboel van elkaar afhangt, komt deze sloppy notatie wel voor (het was dan ook de docent micro-economie die ons erop attent maakte de totale afgeleide te gebruiken). Ook in de wiskunde lijkt het geaccepteerd deze notatie te gebruiken. Kijk bijvoorbeeld op Wolfram MathWorld, daar hanteren ze dezelfde notatie. Ook wikipedia en alle andere bronnen waar over de totale afgeleide gesproken worden gebruiken deze notatie.
Hierna nog één post, dan zit het topic vol en is de discussie ten einde. Heb jij het laatste woord als niemand je voor isquote:Op zaterdag 25 augustus 2007 23:29 schreef keesjeislief het volgende:
Maar goed, dit gaat teveel offtopic denk ik..
Dat 'gewoon per definitie' klopt niet. Als y een functie is van x, dan kun je schrijven u(x, y(x), z) = x + y(x) + z. Neem je bij deze functie de partiële afgeleide naar x, dan blijkt uit de definitie dat andere parameters buiten beschouwing moeten worden gelaten. Zou je toch y(x+h) gebruiken, blijft de tweede parameter niet constant. ∂u/∂x is dus 1, onafhankelijk van de relatie tussen x en y. Omdat je in praktijk ook wel eens wilt weten wat u doet als alleen x een infinitesimaalkleine wijziging ondergaat, is ook de totale afgeleide maar geïntroduceerd.quote:Als iemand een fuctie u(x,y,z) = x+y+z definieert zonder verdere context, dan is ∂u/∂x identiek gelijk aan 1. Als je vervolgens zegt "ja, eigenlijk is y een functie van x", dan is ∂u/∂x = 1 + y'(x). Gewoon per definitie, voor die laatste heb je geen extra notie van "totale afgeleide" nodig.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |