quote:
Op donderdag 14 juni 2007 23:58 schreef The_Shining het volgende:Onder de douche heb ik ook een meditatie, geinspirereerd door
Misogi. Bij gebrek aan een natuurlijke waterval doe ik het maar met de douche. Het idee is dat je je band met de natuur iedere dag opnieuw opbouwt nadat je uit je slaap ontwaakt. Het water is het voorportaal naar de natuur en stelt wijsheid en liefde voor, hiermee reinig je je lichaam van alle negatieve gedachtengangen van de dag ervoor en je herinnert de mooie momenten. Het is als een beek die een ruwe steen polijst en glad maakt (een gepolijste steen voelt nu eenmaal prettiger aan dan een ruwe steen waar je je hand aan kunt snijden).
Dan visualiseer ik dat het water licht geeft in kleuren die spontaan in me opkomen. Ik creeer de omgeving (de badkamer/douche in dit geval) in gedachten en dan ontstaat er vanzelf een soort licht of glans over de douche en het water.
De mantra "Su" activeert je zielekracht en door cirkelbewegingen met je hand te maken voor je buik (hara) activeer je je hara (voor mij het centrum van ki). Voor vrouwen is het wrijven op de buik geschikt, mannen is met de handen inelkaar voor de buik cirkelbewegingen maken (wat voor jezelf goed voelt dit verschilt nogal eens). Je knijpt dan niet de handen inelkaar maar duwt als het ware beide handen tegen elkaar alsof het 2 magnetische tegenpolen zijn. Je kunt ook schudden om de energie in beweging te brengen.
Het diep ademhalen vanuit je hara is zoals bij vrijwel elke meditatie ook belangrijk, vooral veel aandacht daaraan geven. De ki verspreid zichzelf dan door het lichaam. Soms doe ik daarnaast drukpunt massage op het midden van mijn voet terwijl ik visualiseer dat er energie lijnen lopen naar het centrum v/d aarde (als lange wortels van een boom) een extensie van ki.
Wat een leuke zeg, die ga ik proberen, misschien dat ik kikker erbij haal in de meditatie, kikker is ook van opschoning en water.
Wbt ademhaling, daar heb je gelijk in, ademhaling is de basis van alles uiteindelijk, hoe je je voelt, hoe diep je staat van zijn is.
Zo kan je grote stress en zelfs woede tot op zekere hoogte verlagen door simpelweg goed te ademen, 4 tellen inademen, 7 tellen vasthouden zonder de keel dicht te doen en dan 8 tellen rustig uitblazen, dat 4 keer achter elkaar en bloeddruk en hartslag zullen dalen, stress/woede zal ook dalen, dat hangt samen met oa die verhoogde bloeddruk en hartslag.
Met ademhaling kan je dus erg veel controleren, tot op zekere hoogte natuurlijk, van meditatie tot orgasme, van gewoon leven tot aan topsport, zonder een goede ademhaling functioneert het niet op zijn best.
Als je gaat mediteren is een diepe buikademhaling belangerijk, meestal is de uitademing langer als de inademening, alhoewel er ook andere ritme's zijn.
De diepe buikademhaling is ook voor het gewone leven een erg goede ademhaling, maar het heeft een nadeel, als je inademt zet je buik goed uit en kan een zeer slank iemand er redelijk stevig uitzien.
Geef daar niets om, het gaat om je algemene gezondheid.
Veel mensen ademen alleen in de borstkas, alleen de borstkas zet uit, de buik minimaal, dat is dus niet goed, zeker niet voor meditatie.
Ben jij zo'n borstkas ademhaler?
Leg je hand op je onderbuik, onder je navel en adem daarheen, de hand zal een hulp zijn om te richten, laat je buik uitzetten bij de ademhaling en voel hoeveel meer volume aan lucht je binnen krijgt zo.
Neem de tijd om de adem te voelen reizen door je lichaam, helemaal tot in je onderbuik en weer terug naar boven, wees je bewust van je lichaam, hoe je buik uitzet, hoe je ribben uitzetten, voel die golfbeweging van je ademhaling.
Voel hoe het je neus binnengaat en je mond weer uitkomt.
Wees je bewust van jezelf, wat er in jezelf gebeurt, neem overal de tijd voor om het echt goed te ervaren.
We leven in een gehaaste wereld, alles gaat snel, veel dingen wordt niet echt aandacht aan besteed, dat werkt totaal niet bij dingen als meditatie, je zal langzamer moeten gaan, je van elke handeling heel bewust zijn.
Je hoeft niet vandaag te slagen met wat je wilde, er komt wel weer een andere dag en op ten duur lukt het, geniet van de reis naar je doel, geef die aandacht, ook dat is belangerijk, misschien zelfs wel belangerijker als het doel zelf.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.