Ik heb al JAREN last van tics o.a steeds knipperen, met m'n hoofd schudden, grimassen trekken, vreemde keelgeluiden maken, schouders steeds optrekken etc. Dwanggedachten heb ik ook, zoals een handeling meerdere keren opnieuw uitvoeren tot het eindelijk goed is.quote:Ik heb zelf Gilles de la Tourette. Ik weet dat maar 10 % van de Touretters scheldt als tic (coprolalie).
Gilles de la Tourette is vooral: veel bewegingstics/vocale tics (grommen, snuiven, kuchen, fluiten) en daarnaast veel dwang.
Het is een moeilijke ziekte om mee te leven, aangezien je bijna altijd nagestaard wordt. Zelf loop ik namelijk bijna altijd met mijn ogen te knipperen en met mijn mond open, en ik kan het niet stoppen.
Verder gooi ik mijn hoofd altijd naar links waardoor ik mijn nek nu vernield heb. Kan er nog wel bij.
Toch weet ik me verder erg goed staande te houden en ga ik nu zelfs binnenkort een presentatie geven over Tourette.
Heel graag hoor ik van jullie wat je beeld van Tourette is en hoe je daar bij komt.
En wie op dit forum heeft ook Tourette of kent iemand met Tourette?
Ik zou het heel fijn vinden om hier eens serieus erover te praten.
PS reacties als gvd...dit en dat kennen we nu wel, dus doe geen moeite, want het is niet grappig.

Ken iemand die ook zulke trekken heeft. Maar dan knikt ie eenmalig heel heftig met zijn hoofd(als een kleine snelle headbang) terwijl hij zijn tanden knarst. Best wel zielig om te zien..quote:Op maandag 23 juli 2012 21:04 schreef Disana het volgende:
De enige keer dat ik Gilles de la Tourette in actie zag, was op de streams van de Engelse Big Brother in 2006. Pete Bennett had het vrij hevig. Overigens won hij omdat hij zo'n innemende persoonlijkheid was.

Huu, dat lijkt mij meer iemand met schade aan de frontaalkwabsyndroom.quote:Op dinsdag 5 juni 2007 14:20 schreef Sport_Life het volgende:
was er niet een tijd geleden zo'n reclame over GdlT?? Dat is ook een beetje mijn beeld ervan , iemand die uit het niets ineens heel boos werd

Hm?quote:Op dinsdag 5 juni 2007 11:52 schreef duzz het volgende:
Oprah heeft 2 hele goede uitzendingen over Tourette, die ene met die kinderen inderdaad, en de ander over een leraar met Tourette.
Ik ga een presentatie houden voor psychologiestudeten aan de universiteit Nijmegen. Voel ik me wel opeens een broekie (ben 22).

Grappig dit topic, ik heb nog nooit met een medetouretter gesproken irl of online.quote:Op maandag 23 juli 2012 20:53 schreef Gtaboy107 het volgende:
Nou, even een kick, aangezien ik het wel noemswaardig vind:
Ik heb sinds mijn uitslag van mijn middelbare geen last meer van de tics, aangezien ik geen stress heb nu meer en lekker rustig alles kan doen, mijn ouders geven er wel eens complimenten voor en dat is altijd fijn.
Hebben jullie dat ook, dat als je vakantie hebt je weinig tot geen tics hebt?

Ik kan me de betreffende reclame niet meer voor me halen, sorry... is ook al 5 jaar geleden.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 19:48 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Huu, dat lijkt mij meer iemand met schade aan de frontaalkwabsyndroom.
Als iemand met gilles de la tourette wel scheld dan hoeft dat niet vanwege agressie/frustratie te zijn.

Ik had vroeger heel erg last van Gilles De La Tourette. Toen ging ik andere kinderen totaal random slaan, puur omdat een stem in m'n hoofd zei om het niet te doen. Gelukkig geloofden de leraren het nooit omdat ik de meest brave en verlegene was. Ik sloeg dus ook nooit met een reden, sterker nog, juist als ik die ander niets kwaad wilde doen.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 21:48 schreef Gtaboy107 het volgende:
Mij is nooit verteld wat voor vorm ik ervan heb, maar mijn ADHD is wel een zeer milde vorm, best jammer dat ik het van mijn tourette niet weet, met relaties denk ik ook wel eens dat ik met mijn tourette raar over kan komen etc, maar goed, als je echt verliefd bent maakt dat niet uit.
Ook bijv in een trein gaat iedereen zo naar je kijken en ja, dan ga ik nerveuzer worden en dan komen er meer tics. Als men er niet op let heb ik er ook geen last van, maar goed, ik zie wel of er nog verandering in gaat komen.
Ik las ook dit: Vanaf een jaar of 13 verminderen de tics aanzienlijk. Ik heb het misschien pas op mijn 10e gehoord en heb er nu ook nog last van, maar ik las ook dat het op je 20e weg kan zijn. Ik hoop niet dat ik net zo erg ga worden als die mensen op TV, want dat is ook klote...
 ). Meestal komen die door te weinig slaap of teveel stress.
). Meestal komen die door te weinig slaap of teveel stress. 

Oh ik zie nu pas dat het wel een erg oud topic is.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 23:21 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ik kan me de betreffende reclame niet meer voor me halen, sorry... is ook al 5 jaar geleden.

Ja, een klasgenoot van mij had het ook en die had als tic om iemand aan te raken steeds, dus hij vroeg eerst heel netjes of het mocht, ik zei ja, aangezien ik hem wel begreep, maar ja, dan krijg je een klopje op je schouders en dan ben je vergeten dat het natuurlijk zijn tic is, dus dan moet ik altijd eventjes opletten wat ik zeg.quote:Op zondag 29 juli 2012 00:09 schreef CytiseChromatique het volgende:
[..]
Ik had vroeger heel erg last van Gilles De La Tourette. Toen ging ik andere kinderen totaal random slaan, puur omdat een stem in m'n hoofd zei om het niet te doen.
|  | 

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |