quote:
Ik heb zelf Gilles de la Tourette. Ik weet dat maar 10 % van de Touretters scheldt als tic (coprolalie).
Gilles de la Tourette is vooral: veel bewegingstics/vocale tics (grommen, snuiven, kuchen, fluiten) en daarnaast veel dwang.
Het is een moeilijke ziekte om mee te leven, aangezien je bijna altijd nagestaard wordt. Zelf loop ik namelijk bijna altijd met mijn ogen te knipperen en met mijn mond open, en ik kan het niet stoppen.
Verder gooi ik mijn hoofd altijd naar links waardoor ik mijn nek nu vernield heb. Kan er nog wel bij.
Toch weet ik me verder erg goed staande te houden en ga ik nu zelfs binnenkort een presentatie geven over Tourette.
Heel graag hoor ik van jullie wat je beeld van Tourette is en hoe je daar bij komt.
En wie op dit forum heeft ook Tourette of kent iemand met Tourette?
Ik zou het heel fijn vinden om hier eens serieus erover te praten.
PS reacties als gvd...dit en dat kennen we nu wel, dus doe geen moeite, want het is niet grappig.
Ik heb al JAREN last van tics o.a steeds knipperen, met m'n hoofd schudden, grimassen trekken, vreemde keelgeluiden maken, schouders steeds optrekken etc. Dwanggedachten heb ik ook, zoals een handeling meerdere keren opnieuw uitvoeren tot het eindelijk goed is.
En mijn tics worden ook erger als ik mij ergens niet op mijn gemak voel.
Ik heb ook vaak dat ik een poosje ticvrij ben, maar het komt altijd terug.
Ik heb geen idee of ik Tourette heb.
Ben er een keer mee naar mijn huisarts gegaan en die stuurde me door naar een psycholoog omdat ie dacht dat het feit dat ik vroeger erg veel gepest ben, de reden was van mijn tics.
Ik ben een aantal keren naar dat mens geweest, maar ik werd er niet veel wijzer van dus ben er toen maar mee gekapt.
Hoe ben jij er achtergekomen dat je Tourette hebt?