Bron: BBCquote:Iran talks up temporary marriages
Unmarried Iranian couples can fall foul of strict Islamic morality laws
Iran's Interior Minister, Mostafa Pour-Mohammadi, has started promoting temporary marriage as a solution to the country's social problems.
Shia Islam allows a man and woman to marry for a fixed period of time, ranging from an hour to a century.
A man can also have any number of temporary marriages - or sigheh, as they are known.
However, Iranian society still looks down on temporary marriage as a cover for prostitution.
Iran's interior minister, himself a cleric, said marriage was a human need and temporary marriage should not be used just for sex but to solve social problems.
He said there needed to be a cultural change to allow this.
He also said couples should marry at an earlier age.
Strong taboo
Iran first started promoting temporary marriage as an alternative to living in sin 15 years ago.
The then President, Hashemi Rafsanjani, said it was a way for men and women to satisfy their sexual needs.
Iran's police have recently cracked down on "un-Islamic" dress
He even said there was no need for a cleric: the couple could read out an oath in private in order to marry.
These days, some girls who want to travel with their boyfriends and be allowed to stay in the same hotel room or avoid arrest by the moral police might have a temporary marriage.
Poor women who need financial support also do it.
But on the whole there is still a strong taboo against the practice.
One woman MP asked the interior minister if a man came to ask for the hand of his daughter in marriage, would he willingly tell him how many temporary marriages she had had.
Another warned that promoting temporary marriages would cause thousands of problems.
There are already tens of thousands of children from temporary marriages whose fathers will not acknowledge them and are therefore considered illegitimate.
One Friday prayer leader has suggested that Iran needs a centre to help young people find spouses.
Meanwhile, a hardline newspaper has complained that a travel agent in Tehran has been advertising holidays by the Caspian Sea for couples who want to have temporary marriages, offering accommodation and a cleric to register the marriage.
Wat lijkt de Islam toch weer op het Christendom...quote:Op maandag 4 juni 2007 18:22 schreef dr.dunno het volgende:
je kunt ook gewoon zeggen dat dit huichelarij ten top is
Handig! Die moslims zijn zo gek nog niet.quote:Op maandag 4 juni 2007 18:10 schreef Floripas het volgende:
marry for a fixed period of time, ranging from an hour to a century.
Je bedoelt deze ziekelijke sjieten? Dit is geen Islam.quote:Op maandag 4 juni 2007 18:29 schreef DS4 het volgende:
[..]
Wat lijkt de Islam toch weer op het Christendom...![]()
dat is toch toe te juichen? zeker die laatste paar woorden...quote:Op maandag 4 juni 2007 18:40 schreef Super7fighter het volgende:
Dit laat weer eens hoe ziek sommige Iraniers/ sjieten zijn. Tijdelijke huwelijken toestaan, echt in de geest van het pre-Islam tijdperk. Iran is eigenlijk nooit intentioneel en echt Islamitisch geweest. Iraniers zijn wat dat betreft een eigenzinnig volkje. De meeste Iraniers zijn eerder atheist, communist, agnost of een westerse hedonist dan een sjiet zonder al te gekke of extremistische ideeen.
Bedankt voor de opheldering. Jij bent Soenniet?quote:Op maandag 4 juni 2007 18:41 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Je bedoelt deze ziekelijke sjieten? Dit is geen Islam.
quote:Op maandag 4 juni 2007 19:07 schreef Harry4 het volgende:
Tja, Iran is niet een super Islamitische staat. Alleen de westerse media blaast het erg op. Abortus mag er bijvoorbeeld ook.
Dat is ook waar. alleen staat 80% van het land niet achter deze president, als ik Iraanse mensen moet geloven die hier bij mij in huis zittenquote:Op maandag 4 juni 2007 19:08 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
![]()
de iraanse ayatollah media blaast het op en het westen neemt dat over...
wij moeten afgaan op de fragmenten van ahmajinedad (oid) en die zijn behoorlijk pittig en dreigend...quote:Op maandag 4 juni 2007 19:11 schreef Harry4 het volgende:
[..]
Dat is ook waar. alleen staat 80% van het land niet achter deze president, als ik Iraanse mensen moet geloven die hier bij mij in huis zitten
OKEquote:Op maandag 4 juni 2007 18:40 schreef Super7fighter het volgende:
Dit laat weer eens hoe ziek sommige Iraniers/ sjieten zijn. Tijdelijke huwelijken toestaan, echt in de geest van het pre-Islam tijdperk. Iran is eigenlijk nooit intentioneel en echt Islamitisch geweest. Iraniers zijn wat dat betreft een eigenzinnig volkje. De meeste Iraniers zijn eerder atheist, communist, agnost of een westerse hedonist dan een sjiet zonder al te gekke of extremistische ideeen.
de soennieten zijn net zo ziek:quote:Op maandag 4 juni 2007 18:41 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
was een goede docuquote:Op maandag 4 juni 2007 18:40 schreef zoalshetis het volgende:
ik heb hier al een uitgebreide docu over gezien, jaren terug. ginmg over een verslaafde hoer en haar omgeving in iran. kon je net zo makkelijk een tijdelijk huwelijk aangaan, dus mij ontgaat het nieuwe ervan.
http://en.wikipedia.org/wiki/Nikah_Misyarquote:Op maandag 4 juni 2007 18:40 schreef Super7fighter het volgende:
zeker weten. ik vond alleen die islamitische straattroepen wat eng.quote:
Inderdaad, precies hetzelfde. We kunnen het dus de islam noemen.quote:Op dinsdag 5 juni 2007 02:00 schreef Paltalk het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Nikah_Misyar
soennieten![]()
Iddquote:
we zijn het in ieder geval eens over dat die moslimstaten ziek zijn.quote:Op maandag 4 juni 2007 18:41 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
heb jij het topic verder niet gelezen? er bestaan al tijden 'periodehuwelijken'. neemt niet weg dat de enge moslims het land regeren...quote:Op woensdag 6 juni 2007 00:12 schreef retteketet het volgende:
Stom om dit te promoten, maar het laat wel zien dat Iran wél oppositie toelaat. Er is wel degelijk een veelvoud aan politici met sterk uiteenlopende meningen. Van Pourmohammadi tot Khatami tot Ahmadi Nejad, allemaal kunnen ze zich verkiesbaar stellen.
volgens mij zou er daarvoor weer een mohamed moeten opstaan die een nieuwe korte koran maakt. aangezien alles wat in de koran staat direct het woord van god is. voor de streng gelovige moslim zijn de kleinste veranderingen al uit den boze.quote:Op woensdag 6 juni 2007 04:35 schreef DeeCruise het volgende:
Ik heb even een enigzins offtopic vraagje: bestaat er zoiets als een beknopte samenvatting van de koran. Ik bedoel natuurlijk niet een a4tje, maar in een soort van boekvorm. Iets wat wat makkelijker wegleest dan de standaard religieuze boeken?
Dat wist je niet .......quote:Op maandag 4 juni 2007 18:10 schreef Floripas het volgende:
[..]
Bron: BBC
Wow. Dat had ik nooit verwacht.
Al las ik laatst in het NRC dat het een misverstand is dat het Iraanse regime diep-islamitisch is. De islam is meer een handig bindmiddel, een dekmantel voor onfrisse praktijken.
quote:Op woensdag 6 juni 2007 11:04 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Profeet Ali?
Geloven jullie shiiten uberhaupt in de Koran?
Lol. Ongeveer net zo ziek als Nederlanders dus?quote:Op maandag 4 juni 2007 18:40 schreef Super7fighter het volgende:
En met welk kind lag Ali dan te bonken,quote:Op woensdag 6 juni 2007 12:18 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Ali was geen profeet, nitwit. Hij was de schoonzoon van de zegel der profeten, Mohammed (vzmh). En je poepfetisj houd je maar voor je.
Maar wat is de reden dan dat de eerste op papier vastgelegde LoverBoy wel als profeet qualificeertquote:Op woensdag 6 juni 2007 12:50 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
En dát is de reden dat jij gelooft dat Hz. Ali de laatste profeet is
Ik zie trouwens al wat voor 'gelovige' jij bent, aangezien je de heilige Boeken niet met een hoofdletter kunt/wilt schrijven.
Niet van een fundi hoor.quote:Op woensdag 6 juni 2007 12:57 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Ah, altijd verhelderend die beschrijving van de Islam van de hand van christen-fundi's
Niets, maar het toont wel leuk het hypocriete gedrag van jouw moslimbroeders. Ik kan het wel waarderen. Ze zijn gelukkig toch nog mens daar, zodra het op sex aan komt weten ze de regeltjes mooi te buigen.quote:Op woensdag 6 juni 2007 12:53 schreef Masterix het volgende:
Dus wat maakt het dan uit dat in Iran de zedenpolitie ongesluierde vrouwen mishandeld terwijl met instemming en hulp van de geestelijken kleine meisjes worden geprostitueerd?
man ik hoop op een revolutie in iran,laat die gekke ayatollah's opkankerenquote:Op woensdag 6 juni 2007 13:11 schreef desiredbard het volgende:
http://nederkrant.wordpre(...)ische-dress-code-af/
Twee leuke filmpjes van een paar opgedroogde schapenkutten die belerend bezig zijn
En er wordt er een afgeranseld in de tweede ...
quote:Op woensdag 6 juni 2007 13:09 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Niets, maar het toont wel leuk het hypocriete gedrag van jouw moslimbroeders. Ik kan het wel waarderen. Ze zijn gelukkig toch nog mens daar, zodra het op sex aan komt weten ze de regeltjes mooi te buigen.
En laat Ali buiten deze discussie. Ali vertelde net (in mijn hoofd) dat hij genoeg heeft van jullie geflame
Het is niet ongebruikelijk dat een fundi niet van zichzelf vindt dat hij een fundi is. Daarom zeg ik het maar.quote:Op woensdag 6 juni 2007 13:04 schreef Masterix het volgende:
[..]
Niet van een fundi hoor.
Van iemand die normaal nadenkt. Want inhoudelijk ben je weer uitgeluld natuurlijk.
Ik lees het vanuit de veronderstelling dat het een goddelijke openbaring is, maar ik zie er geen ingewikkeldheid in. Al helemaal geen hoge ingewikkeldheid. Op dit punt spreek je wel jezelf tegen. Aan de ene kant beweer je dat de analfabete Mohammed (vzmh) een boek bij elkaar heeft geraapt met verhalen die hij tijdens reizen hoorde, aan de andere kant noem je het zeer ingewikkeld. Dat rijmt niet met elkaar.quote:De koran is een hoogst ingewikkeld boek als je het leest vanuit de veronderstelling dat het een goddelijke openbaring is. Vanuit die misvatting kan je de koran je leven lang bestuderen zonder er een houtvan te snappen.
Zo denken de joden ook over de christenen. Maakt dat dat de joden gelijk hebben?quote:Ik heb dat probleem niet. Ik lees het voor wat het is: een reeks fantasiën van een man over zijn eplileptische ervaringen en de geruchten die hij gehoord heeft over het jodendom en het christendom.
Weet je?
Zo bezien is de koran niet zo moeilijk eigenlijk: het maakt het mensen moeilijk, maar is het niet.
De tweede is gewoon een zwerfster die op hardhandige wijze wordt verzocht op te tievenquote:Op woensdag 6 juni 2007 13:11 schreef desiredbard het volgende:
Twee leuke filmpjes van een paar opgedroogde schapenkutten die belerend bezig zijn
Altijd al felle types geweest die Perzische meiden.quote:Op woensdag 6 juni 2007 13:11 schreef desiredbard het volgende:
...ja, en anderen zie je aan voor shii: ik bewonder hoe stoïcijns je blijft als je zwaar afgaat.quote:Op woensdag 6 juni 2007 13:17 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Het is niet ongebruikelijk dat een fundi niet van zichzelf vindt dat hij een fundi is. Daarom zeg ik het maar.
Het lijkt er anders niet op dat je er wat van begrijpt.quote:Ik lees het vanuit de veronderstelling dat het een goddelijke openbaring is, maar ik zie er geen ingewikkeldheid in.
Je fantasie wint het weer een van je leesvaardigheid: ik vind het niet ingewikkeld, het is onsamenhangend en chaotisch, maar nogmaals: als je begrijpt dat het alleen gaat om de fantasieën van een vrij onbeschaafde handelaar die zijn epilepsie probeert te begrijpen dan is er niks ingewikkelds aan.quote:Al helemaal geen hoge ingewikkeldheid. Op dit punt spreek je wel jezelf tegen.
Maar het dicht wel: de man was ziek, en de koran heeft daardoor nauwelijks een samenhang, een logica en erger nog: het heeft een chaotische opbouw en een stel onbegrijpelijke conclusies.quote:Aan de ene kant beweer je dat de analfabete Mohammed (vzmh) een boek bij elkaar heeft geraapt met verhalen die hij tijdens reizen hoorde, aan de andere kant noem je het zeer ingewikkeld. Dat rijmt niet met elkaar.
Ja.quote:Zo denken de joden ook over de christenen. Maakt dat dat de joden gelijk hebben?
Welke afgangquote:Op woensdag 6 juni 2007 13:35 schreef Masterix het volgende:
[..]
...ja, en anderen zie je aan voor shii: ik bewonder hoe stoïcijns je blijft als je zwaar afgaat.
Gelukkig neem ik die conclusie van christenen nooit serieusquote:[..]
Het lijkt er anders niet op dat je er wat van begrijpt.
Onzin. Ik zeg enkel dat jij het interpreteert vanuit christelijk oogpunt, net zoals joden de Bijbel vanuit hun oogpunt interpreteren.quote:Moslims vinden trouwens (echte moslims dan, niet jij) dat je jaren studie nodig hebt om de koran te interpreteren. Soms beweer jij dat ook, maar ja, je vind tegenspreken leuker dan redeneren merk ik wel eens.
[..]
Naast christen- en moslimgeleerde ben je nu ook al een arts. Indrukwekkendquote:Je fantasie wint het weer een van je leesvaardigheid: ik vind het niet ingewikkeld, het is onsamenhangend en chaotisch, maar nogmaals: als je begrijpt dat het alleen gaat om de fantasieën van een vrij onbeschaafde handelaar die zijn epilepsie probeert te begrijpen dan is er niks ingewikkelds aan.
Het is een anamnese: een ziektegeschiedenis van een epilepticus. Boeiend.
Dat zeg je nu wel steeds, maar voor mij is het nog altijd niet ingewikkeld. Ik merk wel dat jij er wederom niets van snapt. Niet verwonderlijk. De joden denken ook exact te weten wat er in de Bijbel bedoeld wordt, net zoals de christenen menen te weten wat in de Koran bedoeld wordt.quote:Daarnaast heeft hij er allemaal verhalen doorgeengegooid die hij blijkbaar half gehoord en begrepen heeft: nalezen kon hij ze niet. Maar ik gelukkig wel, dus ik begrijp wel wat hij bedoelt.
Nee, ingewikkeld wordt het voor de mensen die doen alsof het goddelijke openbaringen zijn. Voor mij niet.
[..]
Vanuit jouw christen-fundi oogpunt is dat geen versassende conclusie.quote:Maar het dicht wel: de man was ziek, en de koran heeft daardoor nauwelijks een samenhang, een logica en erger nog: het heeft een chaotische opbouw en een stel onbegrijpelijke conclusies.
[..]
Heel goed, je hersenen beginnen weer meer zuursto te krijgen merk ik.quote:Ja.
Joden hebben hun gelijk, jij de jouwe en ik de mijne.
Fundi...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |