abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_50135438
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 18:40 schreef K-Billy het volgende:

[..]

Ik weet niet wat Fides vindt hoor, maar toen ik verhalen las over dat bloedbad in Oezbekistan in de zomer van 2005 was ik er wel een tijdje kapot van. Ook heb ik ooggetuigeverslagen gelezen over de genocide in Rwanda en een boek over de Kongo onder Leopold II. Die dingen hebben best een indruk op me achtergelaten.

Is het dan zo vanzelfsprekend dat ik - vanuit mijn Hollandse gesitueerdheid - minder om die mensen geef dan om mijn landgenoten?
Vanzelfsprekend vind ik een groot woord, maar bij mij is het iig wel zo. De Tsunami in Azië, waarbij ruim 200.000 doden vielen, deed me veel minder dan de vuurwerkramp in Enschede, waarbij iets meer dan 20 doden vielen. (een factor 10.000 verschil!!!)

Dat komt gedeeltelijk natuurlijk ook door de beelden, explosies doen meestal meer met je emoties dan een vloedgolf. Ook zal het wel meegespeeld hebben dat het ene een natuurramp was en de andere een menselijk inschattingsfout. Maar los hiervan denk ik dat het grootste deel wat meegespeeld heeft de nationaliteit van de mensen is.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 19:41:16 #102
51395 K-Billy
Vreemdeling
pi_50137636
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 18:47 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Vanzelfsprekend vind ik een groot woord, maar bij mij is het iig wel zo. De Tsunami in Azië, waarbij ruim 200.000 doden vielen, deed me veel minder dan de vuurwerkramp in Enschede, waarbij iets meer dan 20 doden vielen. (een factor 10.000 verschil!!!)

Dat komt gedeeltelijk natuurlijk ook door de beelden, explosies doen meestal meer met je emoties dan een vloedgolf. Ook zal het wel meegespeeld hebben dat het ene een natuurramp was en de andere een menselijk inschattingsfout. Maar los hiervan denk ik dat het grootste deel wat meegespeeld heeft de nationaliteit van de mensen is.
Misschien vooral ook de beleving dat 'jij het had kunnen zijn'. Je kan je een leven in Enschede beter voorstellen, dan een leven in Thailand en identificeert je daarom misschien sneller met die persoon uit Enschede. Dat doet echter niets af aan het feit dat beide personen voor hun afkomst - hun ouders en geografische geboortelocatie - niet hebben kunnen kiezen.

Als je een boek leest over mensen in een andere cultuur, bijvoorbeeld Thailand en Indonesië, begrijp je die situatie beter en kun je je meer in een situatie inleven als je - bijvoorbeeld- een nieuwsbericht erover leest of een reportage. Gisteren stond er nog een reportage over Charles Taylor in de Volkskrant. Veel mensen krijgen dat soort verhalen over wat rebellen in Liberia hebben uitgevreten niet onder ogen of kiezen er in ieder geval niet voor om ze te lezen. Veel mensen weten niet eens van het bestaan van Liberia af.

Die onwetendheid is hun eigen verantwoordelijkheid en als ze er daardoor een beperkt wereldbeeld op na houden waar ze alleen voor hun clubje kiezen dan is dat ook hun eigen verantwoordelijkheid. Dat het veel gebeurt, betekent niet dat het vanzelfsprekend is, mensen hebben daarin een keuze.

Ik ondersteun daarbij de opmerking die Boze Appel net maakte, dat het kiezen voor je eigen groep (en dus het niet kiezen voor al die andere mensen) vaak de reden van vetes en oorlogen is, maar ook bijvoorbeeld ten grondslag aan protectionisme, chauvinisme, racisme of superioriteitsdenken ligt.
pi_50139731
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 19:41 schreef K-Billy het volgende:

[..]

Misschien vooral ook de beleving dat 'jij het had kunnen zijn'. Je kan je een leven in Enschede beter voorstellen, dan een leven in Thailand en identificeert je daarom misschien sneller met die persoon uit Enschede. Dat doet echter niets af aan het feit dat beide personen voor hun afkomst - hun ouders en geografische geboortelocatie - niet hebben kunnen kiezen.

Als je een boek leest over mensen in een andere cultuur, bijvoorbeeld Thailand en Indonesië, begrijp je die situatie beter en kun je je meer in een situatie inleven als je - bijvoorbeeld- een nieuwsbericht erover leest of een reportage. Gisteren stond er nog een reportage over Charles Taylor in de Volkskrant. Veel mensen krijgen dat soort verhalen over wat rebellen in Liberia hebben uitgevreten niet onder ogen of kiezen er in ieder geval niet voor om ze te lezen. Veel mensen weten niet eens van het bestaan van Liberia af.

Die onwetendheid is hun eigen verantwoordelijkheid en als ze er daardoor een beperkt wereldbeeld op na houden waar ze alleen voor hun clubje kiezen dan is dat ook hun eigen verantwoordelijkheid. Dat het veel gebeurt, betekent niet dat het vanzelfsprekend is, mensen hebben daarin een keuze.

Ik ondersteun daarbij de opmerking die Boze Appel net maakte, dat het kiezen voor je eigen groep (en dus het niet kiezen voor al die andere mensen) vaak de reden van vetes en oorlogen is, maar ook bijvoorbeeld ten grondslag aan protectionisme, chauvinisme, racisme of superioriteitsdenken ligt.
eensch
Lawamena hitihala Lawamena haulala
pi_50140280
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 19:41 schreef K-Billy het volgende:
Knip.
Waarom kiezen die mensen ervoor om niets over Liberia te lezen? Het antwoord is simpel: het interesseert ze niks, omdat het om een andere groep gaat. Wat jij doet is de zaken omdraaien, maar zo werkt het niet.

De harde realiteit is dat het niet onvoorwaardelijk steunen van je eigen groep uiteindelijk zal leiden tot het uitsterven van je groep.
pi_50141447
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 09:39 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
- Mijn zoon
- Mijn vrouw
- Mijn ouders
- Ik zelf
- Grootouders
- Familie
- Naaste vrienden
- Vrienden
- Islamitische Turken
- De rest van de moslimbevolking op aarde
- Vrome christenen
- Vrome joden
- Gelovige christenen
- Gelovige joden
- Andere gelovigen die in 1 Schepper geloven
- Atheisten die als gelovigen leven
- Atheisten
- Extremistische atheisten

Zo heb ik iedereen wel gedekt en toch een mooie volgorde weten te krijgen.
Nu vind je mensen (lees: tuig) als Bin Laden, Bush enz. meer waard dan ik (en ong. 35% van de Nederlandsche bevolking omdat ze het bestaan van een god niet erkennen?
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 18:29 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Als ik hoor dat er een drama is gebeurd in de VS waarbij 100 doden zijn gevallen dan zal het me meer doen dan dat ik hoor dat er in Oezbekistan 500 doden zijn gevallen. Daarmee zeg ik niet dat het leven van de een meer waard is dan die van een ander, maar dat ik me meer betrokken voel bij de een dan de ander. Waardoor het precies komt? Geen idee, maar het zal wel iets met verwantschap en cultuur te maken hebben.

Heb jij dit niet dan?
Als er in de VS een vliegtuig neerstort met 100 mensen erin in de woestijn zal het me net zoveel doen (niet echt veel) als er in Tibet 1 tegen de Himalaya opvliegd. Maakt me echt niet uit.
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 18:32 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Laat jouw lijstje dan eens zien, je maakt me nieuwsgierig
-vriendin, broertje, zusje
-ouders
-vrienden
-verdere familie en kennissen
-rest van de wereld
-onrechtvaardige klootzakken (lees: smeerlappen als Bin Laden, Mugabe, Kim YI, extremistisch tuig enz.)
pi_50141703
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 18:47 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Er zijn meer Nederlanders overleden met de tsunami dan met de vuurwerkramp....
pi_50142238
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 21:13 schreef Fides het volgende:

[..]

Er zijn meer Nederlanders overleden met de tsunami dan met de vuurwerkramp....
Je hebt gelijk En toch deed het me minder
pi_50142527
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 21:24 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Dan ligt het in dit geval dus niet aan nationaliteit, waarschijnlijk aan afstand of aan waarschijnlijkheid om zelf slachtoffer te worden.
  woensdag 6 juni 2007 @ 18:03:16 #109
130955 Floripas
Blast from the past
pi_50171180
quote:

[..]

Wellicht omdat het op zo'n schaal is dat je je het niet meer voor kunt stellen?
Of omdat je er niemand politiek voor verantwoordelijk kunt houden?
pi_50171383
De punten die Fides en Floripas hiebroven opnoemen kloppen denk ik wel
pi_50185078
quote:

[..]

De hoeveelheid media-aandacht is in dat geval ook belangrijk.
  donderdag 7 juni 2007 @ 00:28:00 #112
51395 K-Billy
Vreemdeling
pi_50186767
quote:

[..]

Bovendien is er een verschil tussen een intuïtieve voorkeur voor bepaalde mensen boven anderen, en het actief politiek verdedigen van zo'n voorkeur.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')