abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 4 juni 2007 @ 15:03:09 #1
130955 Floripas
Blast from the past
pi_50092187
quote:
U.S.: Dead Detainee Was of High Value

By MICHAEL MELIA, Associated Press Writer

Thursday, May 31, 2007

A Saudi Arabian detainee who apparently committed suicide at Guantanamo Bay had been held at the prison camp reserved for the least compliant and most "high-value" inmates, a U.S. military spokesman said Thursday.

The military has not identified the detainee, but U.S. Southern Command issued a statement describing his death Wednesday as an "apparent suicide."

"The actual cause of death is under investigation," Southern Command spokesman Jose Ruiz said by telephone from Miami on Thursday.

Ruiz said the man was held at the maximum-security Camp 5.

Guards at the U.S. Naval Base in southeast Cuba found the detainee unresponsive and not breathing in his cell Wednesday afternoon, the Southern Command announced Wednesday.

It would be the fourth suicide at Guantanamo since the prison camp opened in January 2002. On June 10, 2006, two Saudi detainees and one Yemeni hanged themselves with sheets.

Prisoners in Camp 5, which is similar to the highest-security U.S. prisons, are kept in individual, solid-wall cells and allowed outside for only two hours a day of recreation in an enclosed area.

Wells Dixon, a defense attorney who met with detainees at Camp 5 last month, said many showed signs of desperation.

"I can assure you that it is hell on earth," Dixon said. "You can see the despair on the faces of detainees. It's transparent."

Other critics said detainees are frustrated at being held indefinitely without charges.

"You have five and a half years of desperation there with no legal way out," said Michael Ratner, president of the New York-based Center for Constitutional Rights, which represents hundreds of Guantanamo detainees. "Sadly, it leads to people being so desperate they take their own lives."

Lawyer Julia Tarver Mason, whose firm represents eight Saudi detainees at Guantanamo, said the government so far has declined to tell her if the man who died was among her clients. There are about 80 detainees from Saudi Arabia held at Guantanamo.

"They are in the care of the United States government and that should mean that deaths should not occur," Mason said.

The death came as Guantanamo prepares to hold pretrial hearings for two detainees in military tribunals. One of the detainees, Canadian Omar Khadr, fired his American attorneys on Wednesday, leaving him without defense counsel, his former U.S. military attorney told The Associated Press.

Khadr is still to be arraigned Monday. He and Salim Ahmed Hamdan, a Yemeni who also faces a hearing Monday, are among only three of the roughly 380 Guantanamo prisoners to be charged with a crime. The third, David Hicks, was convicted of aiding al-Qaida and returned to his native Australia.

Khadr was 15 when he was captured in Afghanistan during a firefight in which he allegedly killed a U.S. Army special forces soldier with a grenade.

"He doesn't trust American lawyers, and I don't particularly blame him," said U.S. Marine Lt. Col. Colby Vokey, who was taken off the case Wednesday. "The United States is responsible for his interrogation and his treatment under a process that is patently unfair."

Many of the "enemy combatants" at the isolated prison camp have been held for more than five years. In most cases, the military accuses them of having links to al-Qaida or the Taliban.

The former commander of the detention facilities, Navy Rear Adm. Harry Harris, described earlier suicides as acts of "asymmetric warfare" — an effort to increase condemnation of the prison.
(Floripas: OMFG )

A cultural adviser was helping the military handle the remains. "The remains of the deceased detainee are being treated with the utmost respect," the military said.
Bron: AP

Als je iemand tot zelfmoord drijft door isolatie, randgevallen van marteling en uitzichtloosheid, zoals met deze jongen is gebeurd, kun je dan spreken van moord, of dood door schuld? Zo nee, waarom niet? En zo ja, wie is daar dan schuldig aan? En zou je zo iemand kunnen veroordelen?
  † In Memoriam † maandag 4 juni 2007 @ 15:09:33 #2
138647 Sebasser
Sugar coated sweetness.
pi_50092379
Moest ie maar niet de stoere jongen uithangen en mensjes opblazen met granaten, dan wordt je ook niet uitzichtloos, en wordt je ook niet gemartel alsmede wat ze daar nog meer doen.
  maandag 4 juni 2007 @ 15:10:52 #3
130955 Floripas
Blast from the past
pi_50092416
quote:
Op maandag 4 juni 2007 15:09 schreef Sebasser het volgende:
Moest ie maar niet de stoere jongen uithangen en mensjes opblazen met granaten, dan wordt je ook niet uitzichtloos, en wordt je ook niet gemartel alsmede wat ze daar nog meer doen.
Je weet niet of hij dat gedaan heeft. Hij is namelijk niet veroordeeld.

Plus, hij was vijftien. Kindsoldaat, dus.

Edit: laat maar. Ik heb even in je posthistorie gekeken. Ik hoef geloof ik geen grondig debat te verwachten.

[ Bericht 16% gewijzigd door Floripas op 04-06-2007 15:15:04 (Domme rukker.) ]
  maandag 4 juni 2007 @ 15:12:51 #4
130955 Floripas
Blast from the past
pi_50092452
quote:
Op maandag 4 juni 2007 15:09 schreef Sebasser het volgende:
Overigens, daarnaast doe je nu net alsof er een preventieve werking uitgaat van Guantanamo Bay.

Het tegendeel is waar: mensen worden juist fanatieker en het is een splijtzwam voor de geallieerden. Er is niks preventiefs aan.
  maandag 4 juni 2007 @ 15:14:24 #5
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_50092501
We weten allemaal dat in Gitmo niet al te beste dingen gebeuren. Maar hey, 't zijn Amerikanen die komen er mee weg
Lang leve mij! *O*
  maandag 4 juni 2007 @ 15:15:49 #6
130955 Floripas
Blast from the past
pi_50092551
quote:
Op maandag 4 juni 2007 15:14 schreef Echo99 het volgende:
We weten allemaal dat in Gitmo niet al te beste dingen gebeuren. Maar hey, 't zijn Amerikanen die komen er mee weg
Wellicht komt er een Democraat aan de macht (of een republikein, Giulliani is ook geen Gitmo-fan) die er ieta aan gaat doen.
  maandag 4 juni 2007 @ 15:32:04 #7
130955 Floripas
Blast from the past
pi_50092938
quote:
Op maandag 4 juni 2007 15:25 schreef Sebasser het volgende:

[..]

Ja, want eens een baggeraar, altijd een baggeraar.
Wat een onzin.
Ik heb je argumenten gegeven. Ga je er nog op in?
  † In Memoriam † maandag 4 juni 2007 @ 15:37:58 #8
138647 Sebasser
Sugar coated sweetness.
pi_50093148
Ik vind het trouwens wel ver gaan, 15 jarigen in zo'n gevangenis stoppen? (En dat terwijl ik alleen van CNN weet wat daar gebeurd.. maar dat zal nog wel veel extremer zijn...)
Is er geen leeftijdsgrens of zo daar?
En verder ben ik het wel met je eens Floris, dit lokt echt dit soort dingen uit.
Lijkt me niet dat je dat nog hoeft te vragen...
quote:
Op maandag 4 juni 2007 15:12 schreef Floripas het volgende:

[..]

Overigens, daarnaast doe je nu net alsof er een preventieve werking uitgaat van Guantanamo Bay.

Het tegendeel is waar: mensen worden juist fanatieker en het is een splijtzwam voor de geallieerden. Er is niks preventiefs aan.
Hm, fanatieker omdat? ze niet in die gevangenis willen komen?
en daarom zo veel doden maken? of wat bedoel je?
  maandag 4 juni 2007 @ 15:41:58 #9
130955 Floripas
Blast from the past
pi_50093249
quote:
Op maandag 4 juni 2007 15:37 schreef Sebasser het volgende:
Ik vind het trouwens wel ver gaan, 15 jarigen in zo'n gevangenis stoppen? (En dat terwijl ik alleen van CNN weet wat daar gebeurd.. maar dat zal nog wel veel extremer zijn...)
Is er geen leeftijdsgrens of zo daar?
En verder ben ik het wel met je eens Floris, dit lokt echt dit soort dingen uit.
Lijkt me niet dat je dat nog hoeft te vragen...
[..]
Ik heet geen Floris. Floripas is een meisje.
En nee, er is geen leeftijdsgrens, er is niet eens een wat-dan-ook-grens. Guantanamo blijft buiten de rechtsorde, namelijk.
quote:
Hm, fanatieker omdat? ze niet in die gevangenis willen komen?
en daarom zo veel doden maken? of wat bedoel je?
Fanatieker omdat ze woedend zijn.
  maandag 4 juni 2007 @ 15:48:01 #10
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_50093467
Ja dit zou je kunnen zien als moord.

Sowieso vind ik Bush een oorlogsmisdadiger. Na Chales Taylor straks ook meneer Bush hier in het beklaagdebankje?
  maandag 4 juni 2007 @ 16:58:03 #11
130955 Floripas
Blast from the past
pi_50096012
quote:
Op maandag 4 juni 2007 15:48 schreef Daniel1976 het volgende:
Ja dit zou je kunnen zien als moord.

Sowieso vind ik Bush een oorlogsmisdadiger. Na Chales Taylor straks ook meneer Bush hier in het beklaagdebankje?
Wat stel jij je daarbij voor? Het Haagse oorlogstribunaal?
pi_50096490
quote:
Op maandag 4 juni 2007 15:14 schreef Echo99 het volgende:
ze komen er NOG wel mee weg
Lawamena hitihala Lawamena haulala
  maandag 4 juni 2007 @ 17:33:34 #13
130955 Floripas
Blast from the past
pi_50097285
quote:
Op maandag 4 juni 2007 17:11 schreef EricT het volgende:

[..]

ze komen er NOG wel mee weg
Wat bedoel je hiermee?
pi_50097505
quote:
Op maandag 4 juni 2007 17:33 schreef Floripas het volgende:

[..]

Wat bedoel je hiermee?
Nou dat ze er NOG wel mee weg komen, maar dat ze binnenkort de prijs zullen betalen voor hun daden. Denk je echt dat de wereld Amerika nog lang in leven zal willen/kunnen houden? De haat, de constante oorlogen de torenhoge schulden en de arrogantie van de Amerikanen zullen op termijn slecht uitpakken voor de Amerikaanse staat.
  maandag 4 juni 2007 @ 18:01:59 #15
130955 Floripas
Blast from the past
pi_50098227
En daarom heb ik medelijden met die meerderheid van Amerikanen die niet voor Bush gekozen heeft.
pi_50099453
Guantanamo was een schitterende uitvinding, een goede oplossing voor een netelig probleem. Tja, mensen hangen zichzelf op omdat ze in een uitzichtloze situatie zitten. Er zitten genoeg mensen vast in normale gevangenissen die precies hetzelfde doen.

De Democraten en Europeanen willen Guantanamo zo snel mogelijk sluiten, wat netjes aansluit bij hun kortzichtig denkraam wat betreft Irak. Als we uit Irak vertrekken, dan is het probleem opgelost. Als we Guantanamo sluiten, dan is het probleem opgelost.

En wat doen we met de mensen die in Guantanamo zitten? Er zaten vijftien Oeigoeren in Guantanamo, en niemand wilde ze hebben. Want als ze terug naar China worden gestuurd, dan worden ze of afgeschoten of gemarteld. En dat willen we ook niet.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_50099651
quote:
Op maandag 4 juni 2007 18:01 schreef Floripas het volgende:
En daarom heb ik medelijden met die meerderheid van Amerikanen die niet voor Bush gekozen heeft.
Misschien komt de minderheid nog tot inkeer en kiezen ze voor een nieuwe politiek...zal goed zijn voor Amerika en haar bugers en daarmee de wereldvrede
pi_50099953
quote:
Op maandag 4 juni 2007 18:01 schreef Floripas het volgende:
Het zijn gewoon een stel jankerds die hun zaakje niet op orde hadden. Waarom liepen ze allemaal achter die dweil van een Kerry aan? Een lopend lijk met de uitstraling van een ijskast.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  † In Memoriam † maandag 4 juni 2007 @ 19:02:07 #19
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_50100238
quote:
Op maandag 4 juni 2007 15:03 schreef Floripas het volgende:
Als je iemand tot zelfmoord drijft door isolatie, randgevallen van marteling en uitzichtloosheid, zoals met deze jongen is gebeurd, kun je dan spreken van moord, of dood door schuld? Zo nee, waarom niet? En zo ja, wie is daar dan schuldig aan? En zou je zo iemand kunnen veroordelen?
Over moord kan je niet spreken tenzij diegene door fysieke martelingen of bv. uithongeren om het leven is gekomen. Dood door schuld lijkt mij wel bewijsbaar aangezien ze daar in een uitzichtsloze, rechtsloze en niet door tijd afgebakende situatie zitten. Ze zitten daar zonder enig proces vast. Daar wordt iedereen natuurlijk helemaal gek van. Zo gek dat door de situatie waar ze in geworpen zijn dat zelfmoord een zinnige optie lijkt om er maar vanaf te zijn.

Het lijkt mij dat de regering van de VS. in zijn geheel schuldig is en in ieder geval diegene die verantwoordelijk zijn voor het opzetten van Guantanamo en voor dit specifieke geval: Mark H. Buzby, de huidige baas van dat gebeuren.

Nou weet ik niet precies hoe het militaire recht in elkaar steekt in de VS., maar volgens mij zijn er uitzonderingsposities voor militairen in dienst in het buitenland. Hopelijk heeft er iemand hier meer verstand van dan ik.
Carpe Libertatem
  † In Memoriam † maandag 4 juni 2007 @ 19:03:58 #20
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_50100314
quote:
Op maandag 4 juni 2007 18:40 schreef Lyrebird het volgende:
De Democraten en Europeanen willen Guantanamo zo snel mogelijk sluiten, wat netjes aansluit bij hun kortzichtig denkraam wat betreft Irak. Als we uit Irak vertrekken, dan is het probleem opgelost. Als we Guantanamo sluiten, dan is het probleem opgelost.
Mensen opsluiten zonder proces is ook geen oplossing die past bij westerse beschaving.
Carpe Libertatem
  maandag 4 juni 2007 @ 19:07:49 #21
130955 Floripas
Blast from the past
pi_50100460
quote:
Guantanamo was een schitterende uitvinding, een goede oplossing voor een netelig probleem.
Wat was het netelige probleem waarvoor een oplossing moest komen?
quote:
Tja, mensen hangen zichzelf op omdat ze in een uitzichtloze situatie zitten. Er zitten genoeg mensen vast in normale gevangenissen die precies hetzelfde doen.
En wat als je een uitzichtloze situatie voor mensen creeert? Sommigen zitten er al vijf jaar vast.
quote:
Guantanamo heeft meer met Afghanistan te maken dan met Irak, maar goed.
Ik zeg niet dat alle problemen zijn opgelost als Gitmo sluit. Gitmo is een probleem op zichzelf, en zou daarom moeten sluiten.
quote:
En wat doen we met de mensen die in Guantanamo zitten? Er zaten vijftien Oeigoeren in Guantanamo, en niemand wilde ze hebben. Want als ze terug naar China worden gestuurd, dan worden ze of afgeschoten of gemarteld. En dat willen we ook niet.
Wat dacht je van een eerlijk proces? Als ze schuldig zijn, gevangen zetten, als ze onschuldig zijn, asiel verlenen?
  maandag 4 juni 2007 @ 19:20:51 #22
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_50100966
Ik vind het altijd prachtig hoe men zo zeker weet dat het allemaal oorlogsmisdadigers zijn die daar vastzitten. Dat als ze losgelaten worden, ze op straat onze kinderen zullen vermoorden, dat het kille moordenaars zijn (c) Bush.

Áls men het allemaal zo zeker weet, en zogenaamd bewijs heeft (lees: verzonnen verklaring van een arme boer in Afghanistan), waarom heeft men dan 500 advocaten, betaald met belastinggeld, in dienst om te voorkomen dat gevangenen in Gitmo kans op een normaal proces krijgen?

Nee, het is een op een onderbuik gebaseerde emotionele creatie, waarvoor het probleem wat het op zou moeten lossen, niet bestaat.

Maar, ter herhaling vind ik het ergens wel goed dat het bestaat. Dit toont maar weer eens aan wat voor zelfverklaarde gevallen engelen onze eigen politici zijn. Want ook Europa heeft dit soort gevangenissen (gehad). Laat politici hier maar hun goedkeuring over uitspreken, weten we gelijk wat voor achterlijk BSE-vlees we in de kuip hebben. Dan zijn we wellicht ook niet meer zo hypocriet naar een Saddam, die in Abu Ghraib mensen martelde. Ja, Saddam ook al ja. En nu soldaten van de coalition of the willing waar wij, Nederland, zelf deel van zijn.

En nee, we doen nu niet precies hetzelfde, zou dan een zogenaamd gevat tegenargument zijn. . Want deze keer zijn het mensen die het verdienen, ofzo.

OT: recht is maar flinterdun, een machtige politicus aanpakken voor zijn misdaden kan haast niet. Ik stel trouwens het ICC voor. Een handelaar in gifgas aanpakken gaat prima, zo lang deze persoon geen diplomaat is. Want dan wordt het moeilijk.

En als reactie op Lyrebird: gevangennemen impliceert verantwoordelijkheid nemen over de gevangene. De gevangene is namelijk niet meer in staat om fatsoenlijk voor zichzelf te zorgen. Dat gezien mensen niet op lucht kunnen leven en dat soort dingen.
Dus een dode in een gevangenis, ja, daar is diegene die Gitmo open houdt danwel beheert voor verantwoordelijk. Aansprakelijk is een ander verhaal.

[ Bericht 8% gewijzigd door Yildiz op 04-06-2007 19:30:24 ]
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  maandag 4 juni 2007 @ 19:25:31 #23
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_50101137
quote:

Laat die kut amerikanen die gasten dan zelf opnemen. Zij moesten ze toch zo nodig gevangen nemen. En nou als een stel kleuters gaan lopen janken dat het de schuld is van de rest van de wereld
Lang leve mij! *O*
  maandag 4 juni 2007 @ 19:27:17 #24
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_50101200
quote:
Guantanamo was een schitterende uitvinding, een goede oplossing voor een netelig probleem.
Kan je trouwens nog een keer uitleggen waarom Guantanamo een goede uitvinding is want dat heb ik ff gemist geloof ik.
Lang leve mij! *O*
pi_50102492
Ach ja, hier plegen verdachten ook zelfmoord, ik zou er geen verregaande conclusies aan verbinden.
  maandag 4 juni 2007 @ 19:59:55 #26
130955 Floripas
Blast from the past
pi_50102539
quote:
Op maandag 4 juni 2007 19:58 schreef Evil_Jur het volgende:
Ach ja, hier plegen verdachten ook zelfmoord, ik zou er geen verregaande conclusies aan verbinden.
Het zijn er al vier sinds de opening, en de advocaat maakt er zinnige opmerkingen over. Ik hoor graag iets meer van je dan een enkel zinnetje.
pi_50102590
En ik ben nog steeds van mening dat zoiets als Gitmo een noodzakelijk kwaad is, en dan heb ik liever dat het in redelijke openheid gebeurt, zoals nu.
pi_50102630
quote:
Op maandag 4 juni 2007 19:59 schreef Floripas het volgende:

[..]

Het zijn er al vier sinds de opening, en de advocaat maakt er zinnige opmerkingen over. Ik hoor graag iets meer van je dan een enkel zinnetje.
Interessant, maar waarom zou ik waarde hechte aan de opmerkingen van een advocaat? Alsof die gaan roepen dat hun klanten het geweldig hebben.
pi_50102689
quote:
Op maandag 4 juni 2007 19:27 schreef Echo99 het volgende:

[..]

Kan je trouwens nog een keer uitleggen waarom Guantanamo een goede uitvinding is want dat heb ik ff gemist geloof ik.
Probleem: je hebt terroristen opgepakt die over belangrijke kennis kunnen beschikken. Als je ze naar de VS haalt, dan krijgen ze per definitie een proces. Bij een proces krijgt de gevangene inzicht in zijn dossier. Methoden die de VS hebben gebruikt in hun strijd tegen het terrorisme worden hiermee dus openbaar. Omdat de VS nog steeds in oorlog zijn met het terrorisme, is het niet wijs om je vijand meer kennis te geven dan nodig is. De oplossing is Guantanamo, waar je mensen kunt ondervragen zonder dat ze inzicht krijgen in de methodieken van de VS. Overigens komen die gevangenen nu allemaal voor een militair tribunaal, dus men weet snel waar men aan toe is.
pi_50102731
quote:
Op maandag 4 juni 2007 19:25 schreef Echo99 het volgende:

[..]

Laat die kut amerikanen die gasten dan zelf opnemen. Zij moesten ze toch zo nodig gevangen nemen. En nou als een stel kleuters gaan lopen janken dat het de schuld is van de rest van de wereld
En als die Oeigoeren daar nou geen zin in hebben?
pi_50102815
quote:
Op maandag 4 juni 2007 19:07 schreef Floripas het volgende:
Guantanamo heeft meer met Afghanistan te maken dan met Irak, maar goed.
Logica Floripas. Ik zeg alleen dat Guantanamo en Irak met elkaar gelinkt zijn, omdat er in beide gevallen kortzichtig gedacht wordt.
pi_50103264
quote:
Op maandag 4 juni 2007 15:03 schreef Floripas het volgende:

[..]

Bron: AP

De door de bevolking gekozen vertegenwoordigers die er voor betaald worden de verantwoordelijkheid te dragen, en de direct betrokken ambtenaren natuurlijk.
  † In Memoriam † maandag 4 juni 2007 @ 20:17:04 #33
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_50103365
quote:
Op maandag 4 juni 2007 20:01 schreef Evil_Jur het volgende:
En ik ben nog steeds van mening dat zoiets als Gitmo een noodzakelijk kwaad is, en dan heb ik liever dat het in redelijke openheid gebeurt, zoals nu.
Openheid? Sorry?
Carpe Libertatem
  maandag 4 juni 2007 @ 20:21:04 #34
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_50103556
quote:
Ik ben het -wellicht onverwacht- gedeeltelijk met je eens. Ik ben het niet met je eens dat het volledig noodzakelijk is, maar ik sta open om daarin overtuigd te worden. Waar ik het wel mee eens ben is het tweede deel, ik ben blij dat het in 'redelijke' openheid gebeurt.

Ik neem dat je met openheid bedoelt dat de wereld ervan afweet, toch? Voor de verdachte gedetineerde zelf is er niets open aan.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_50104180
quote:
Op maandag 4 juni 2007 20:17 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Openheid? Sorry?
Reken maar dat er ook 'speciale' gevangenissen zijn waarvan bijna niemand het bestaan weet, laat staan dat er ooit advocaten, rode kruis medewerkers, journalisten en dergelijke langskomen.
pi_50104248
quote:
Op maandag 4 juni 2007 20:21 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Ik ben het -wellicht onverwacht- gedeeltelijk met je eens. Ik ben het niet met je eens dat het volledig noodzakelijk is, maar ik sta open om daarin overtuigd te worden. Waar ik het wel mee eens ben is het tweede deel, ik ben blij dat het in 'redelijke' openheid gebeurt.

Ik neem dat je met openheid bedoelt dat de wereld ervan afweet, toch? Voor de verdachte gedetineerde zelf is er niets open aan.
Inderdaad, wij weten van het bestaan, en we hebben een idee van hoe het eraan toe gaat.
pi_50104346
quote:
Op maandag 4 juni 2007 15:10 schreef Floripas het volgende:

Plus, hij was vijftien. Kindsoldaat, dus.
Dus? De wereldvreemde grachtengordelsocialist komt weer omhoog? Genoeg die op hun 15e geen kind meer zijn, zeker niet als ze in oorlogshandelingen meedoen.

Vraag de talloze slachtoffers van 'kindsoldaten van 15' (welke administratie bewijst dat eigenlijk? Die vd Taliban? ) maar eens of ze soms minder bruut soldaat waren.

Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
  † In Memoriam † maandag 4 juni 2007 @ 20:42:45 #38
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_50104452
quote:
Op maandag 4 juni 2007 20:36 schreef Evil_Jur het volgende:
Reken maar dat er ook 'speciale' gevangenissen zijn waarvan bijna niemand het bestaan weet, laat staan dat er ooit advocaten, rode kruis medewerkers, journalisten en dergelijke langskomen.
Oh, vastwel, maar dat het bestaan bekend is maakt het natuurlijk verder niet open.
Carpe Libertatem
  maandag 4 juni 2007 @ 20:43:46 #39
130955 Floripas
Blast from the past
pi_50104489
quote:
Waarom? Welke oorlogen heeft Amerika verloren omdat ze geen Guantanamo Bay hadden?
En wat vind je van het feit dat ze zonder proces vast zitten? En gemarteld worden? En dat de beelden van Gitmo worden gebruikt om nieuwe terroristen te kweken?
  maandag 4 juni 2007 @ 20:45:53 #40
130955 Floripas
Blast from the past
pi_50104578
quote:
Op maandag 4 juni 2007 20:03 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Probleem: je hebt terroristen opgepakt die over belangrijke kennis kunnen beschikken. Als je ze naar de VS haalt, dan krijgen ze per definitie een proces. Bij een proces krijgt de gevangene inzicht in zijn dossier.
Als de informatie gevoelig is, is dat niet nodig.
quote:
Methoden die de VS hebben gebruikt in hun strijd tegen het terrorisme worden hiermee dus openbaar.
Ook dat hoeft niet: de advocaat kan er inzicht in krijgen, en die heeft geheimhoudingsplicht.
quote:
Omdat de VS nog steeds in oorlog zijn met het terrorisme, is het niet wijs om je vijand meer kennis te geven dan nodig is.
"Het terrorisme" is geen entiteit.
quote:
De oplossing is Guantanamo, waar je mensen kunt ondervragen zonder dat ze inzicht krijgen in de methodieken van de VS. Overigens komen die gevangenen nu allemaal voor een militair tribunaal, dus men weet snel waar men aan toe is.
Er zitten mensen al vijf jaar. Ik hoop dat hun situatie inderdaad verbetert, maar ik heb er een hard hoofd in.
  maandag 4 juni 2007 @ 20:46:39 #41
130955 Floripas
Blast from the past
pi_50104604
quote:
Op maandag 4 juni 2007 20:04 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

En als die Oeigoeren daar nou geen zin in hebben?
Ik weet niet wat "Oeigoeren" zijn (echt niet), maar ik denk dat als je het ze vraagt, dat ze liever niet in Guantanamo zijn.
  maandag 4 juni 2007 @ 20:48:21 #42
130955 Floripas
Blast from the past
pi_50104680
quote:
Op maandag 4 juni 2007 20:40 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Dus? De wereldvreemde grachtengordelsocialist komt weer omhoog? Genoeg die op hun 15e geen kind meer zijn, zeker niet als ze in oorlogshandelingen meedoen.

Vraag de talloze slachtoffers van 'kindsoldaten van 15' (welke administratie bewijst dat eigenlijk? Die vd Taliban? ) maar eens of ze soms minder bruut soldaat waren.

Waarom ben je toch zo'n slachtofferdenker?
Als die gast slachtoffers heeft gemaakt, moet hij voor een rechter komen. En een navenante straf krijgen.
pi_50104804
quote:
Op maandag 4 juni 2007 20:48 schreef Floripas het volgende:

[..]

Waarom ben je toch zo'n slachtofferdenker?
Als die gast slachtoffers heeft gemaakt, moet hij voor een rechter komen. En een navenante straf krijgen.
Nee laat hem maar lekker zichzelf koudmaken in Gitmo. Ik hoop dat het pijn heeft gedaan. Weer eentje minder
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
  maandag 4 juni 2007 @ 20:53:13 #44
130955 Floripas
Blast from the past
pi_50104887
quote:
Op maandag 4 juni 2007 20:51 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Nee laat hem maar lekker zichzelf koudmaken in Gitmo. Ik hoop dat het pijn heeft gedaan. Weer eentje minder
Iedereen is onschuldig tot hij veroordeeld is. En dat hebben ze precies voor elkaar: een martelaar erbij.
Voorts ben je een onplezierige kerel, maar dat wist je al wel.
pi_50105416
quote:
Op maandag 4 juni 2007 20:53 schreef Floripas het volgende:

[..]

Iedereen is onschuldig tot hij veroordeeld is.
Dat zeg ik: wereldvreemde grachtengordelsocialiste.
Jij denkt zeker ook serieus dat oorlogen volgens 'regels en conventies' gaan?
quote:
En dat hebben ze precies voor elkaar: een martelaar erbij.
Oh nou gelukkig hebben ze geen reden nodig hoor om jihad jihad te bleren.
quote:
Voorts ben je een onplezierige kerel, maar dat wist je al wel.
Dat jij dat vindt is voor mij een groots compliment.
pi_50105710
kudt, verkeerde topic
Adolf Hitler: And so I believe to-day that my conduct is in accordance with the will of the Almighty Creator. In standing guard against the Jew I am defending the handiwork of the Lord. [Mein Kampf - hst2]
  maandag 4 juni 2007 @ 21:13:19 #47
130955 Floripas
Blast from the past
pi_50105777
quote:
Op maandag 4 juni 2007 21:12 schreef raaretsalsdoG het volgende:

[..]

[..]

ik ben welliswaar gebanned, géén idee voor hoe lang, maar dít is toch wel een complimentje waard
Ben jij verbannen? Wat kut! Ik vind je wel een waardige tegenstander. Monjoie!
  maandag 4 juni 2007 @ 21:14:12 #48
130955 Floripas
Blast from the past
pi_50105815
quote:
Op maandag 4 juni 2007 21:05 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Dat zeg ik: wereldvreemde grachtengordelsocialiste.
Jij denkt zeker ook serieus dat oorlogen volgens 'regels en conventies' gaan?
[..]
Damn straight.
quote:
Oh nou gelukkig hebben ze geen reden nodig hoor om jihad jihad te bleren.
[..]
Nee? Dat zit mensen in de genen, of wat? Hm?
quote:
Dat jij dat vindt is voor mij een groots compliment.
Dat vermoede ik al wel.
pi_50106070
quote:
Op maandag 4 juni 2007 20:43 schreef Floripas het volgende:

[..]

Waarom? Welke oorlogen heeft Amerika verloren omdat ze geen Guantanamo Bay hadden?
En wat vind je van het feit dat ze zonder proces vast zitten? En gemarteld worden? En dat de beelden van Gitmo worden gebruikt om nieuwe terroristen te kweken?
Je denkt toch niet werkelijk dat dit iets specifiek van de 'War on Terror' is he? Dergelijke gevangenissen zijn er in een of andere vorm in bijna elk conflict geweest. De conventionele manier werkt nou eenmaal niet altijd. Ik kan me ook best situaties voorstellen waarin martelen de mindere van twee kwade is, alhoewel het me geen goed idee lijkt het te legaliseren omdat je dan de drempel verlaagt.
  maandag 4 juni 2007 @ 21:20:42 #50
130955 Floripas
Blast from the past
pi_50106102
quote:
Op maandag 4 juni 2007 21:19 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Je denkt toch niet werkelijk dat dit iets specifiek van de 'War on Terror' is he? Dergelijke gevangenissen zijn er in een of andere vorm in bijna elk conflict geweest. De conventionele manier werkt nou eenmaal niet altijd. Ik kan me ook best situaties voorstellen waarin martelen de mindere van twee kwade is, alhoewel het me geen goed idee lijkt het te legaliseren omdat je dan de drempel verlaagt.
Op welk moment zou martelen een minder kwaad zijn?
pi_50106285
quote:
Op maandag 4 juni 2007 21:20 schreef Floripas het volgende:

[..]

Op welk moment zou martelen een minder kwaad zijn?
Kom zeg, zo wereldvreemd ben je toch ook niet he? Informatie kan levens redden, en als bepaalde mensen niet bereid zijn die informatie (tijdig) te geven met de gebruikelijke middelen, kun je ervoor kiezen onschuldige mensen te laten sterven, of je doet iets wat gewoonlijk niet zou stroken met je normen en waarden.

Doen wat nodig is, daar gaat het om. Reken maar dat ik marteling acceptabel vind (als laatste redmiddel natuurlijk) wanneer iemand redelijk kan aannemen dat hij doden met de verkregen informatie kan voorkomen.
  maandag 4 juni 2007 @ 21:33:06 #52
130955 Floripas
Blast from the past
pi_50106653
Evil_Jur, mijn Iblardi is hier.
Ik debatteer gauw verder over dit onderwerp. Hold that thought.
  maandag 4 juni 2007 @ 21:54:50 #53
99433 Tup
Tupperwaar
pi_50107646
Dood door schuld. Wat mij betreft moet de VS voor het internationaal strafhof komen.
Wasserwunderland
pi_50107764
quote:
Op maandag 4 juni 2007 21:14 schreef Floripas het volgende:

[..]

Damn straight.
Dan ben je NOG naiever dan ik dacht.
quote:
Nee? Dat zit mensen in de genen, of wat? Hm?
Territoriumdrang? De drang om anderen te overheersen? Oorlogsdrang? De drang om het sterkte mannetje te zijn?
Nee, dat zit totaal niet in de menselijke genen. Hoe kom je erbij.
quote:
Dat vermoede ik al wel.
Snap je toch een keer IETS van het leven.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 01:16:42 #55
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_50115105
Ik omarm jouw aanname niet, dat de motieven van de zelfmoordpoging de omstandigheden die hem daartoe aanspoorde waren, dus ik vind niet dat je kan spreken over dood door schuld. En we spreken pas over moord wanneer iemand met voorbedachten rade en opzettelijk van het leven wordt beroofd.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 11:45:03 #56
130955 Floripas
Blast from the past
pi_50122098
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 01:16 schreef damian5700 het volgende:
Ik omarm jouw aanname niet, dat de motieven van de zelfmoordpoging de omstandigheden die hem daartoe aanspoorde waren, dus ik vind niet dat je kan spreken over dood door schuld. En we spreken pas over moord wanneer iemand met voorbedachten rade en opzettelijk van het leven wordt beroofd.
Vind je iemand aanzetten tot zelfmoord door karaktermoord te plegen met mishandelingen, vrijheidsberoving, uitzichtloosheid, enzovoorts geen moord?
Of vind je wat er op Guantanamo Bay gebeurt geen karaktermoord?
  dinsdag 5 juni 2007 @ 11:46:28 #57
130955 Floripas
Blast from the past
pi_50122146
quote:
Op maandag 4 juni 2007 21:57 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Dan ben je NOG naiever dan ik dacht.
[..]
Fijn. Ik weet wel dat de internationale conflicten er schoner op zijn geworden sinds de conventie van Geneve. Dat vind ik een prettige gedachte.
quote:
Territoriumdrang? De drang om anderen te overheersen? Oorlogsdrang? De drang om het sterkte mannetje te zijn?
Nee, dat zit totaal niet in de menselijke genen. Hoe kom je erbij.
Zoals de waard is, vertrouwt-ie z'n gasten.
Kun je een keer af van de ad homines en waardig debatteren?
  dinsdag 5 juni 2007 @ 12:03:49 #58
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_50122742
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 11:45 schreef Floripas het volgende:

[..]

Vind je iemand aanzetten tot zelfmoord door karaktermoord te plegen met mishandelingen, vrijheidsberoving, uitzichtloosheid, enzovoorts geen moord?
Nee. Het criterium bij het aanzetten van zelfmoord is voor mij, dat men bewust opzettelijk behulpzaam is of middelen daartoe verschaft.
quote:
Verschuif je met deze vraag het zwaartepunt niet van moord naar karaktermoord?
Ik vind dus nogmaals, dat er geen sprake is van moord. En karaktermoord ook niet, want heel toegankelijk openbaar zijn de namen van de gevangenen nu ook weer niet, is mijn indruk.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 13:43:28 #59
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_50125789
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 11:45 schreef Floripas het volgende:

[..]

Wat zou jij doen met deze mensen?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_50126485
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 11:46 schreef Floripas het volgende:

[..]

Fijn. Ik weet wel dat de internationale conflicten er schoner op zijn geworden sinds de conventie van Geneve. Dat vind ik een prettige gedachte.
Leuk dat jij dat een prettige gedachte vindt maar hij is TOTAAL niet op de realiteit gebaseerd.

De 1e werd notabene al in 1864 getekend en voor WOII werd nog een overeenkomst voor de behandeling van krijsgevangenen getekend waar 10 jaar later niemand zich aan hield.

De internationale conflicten zijn er absoluut niet schoner op geworden, de industrieel grote landen hebben sinds die tijd geen oorlog meer tegen elkaar gevoerd dus denk jij dat het er schoner op is geworden. Maar kijk eens naar oorlogen die plaats hebben gevonden na de laatste getekende conventie zoals in Korea, Vietnam, Somalie, Sierra Leone, Afghanistan, Cambodja, Tjetjenie, Irak, Iran etc etc etc

NIETS schoner geworden: grootschalige genocides, concentratiekampen, gebruik van gassen, grootschalige martelingen, (etnische) zuiveringen etc etc etc
quote:
Zoals de waard is, vertrouwt-ie z'n gasten.
Jaja, je hebt wederom gelijk: al die zaken doen er voor mensen helemaaaal niet meer toe. Je hebt gelijk.
quote:
Kun je een keer af van de ad homines en waardig debatteren?
Als jij een keer leert niet stellig dingen te beweren die gewoon niet kloppen. Dat wekt agressie op.
pi_50126603
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 13:43 schreef Pietverdriet het volgende:
Kopje thee, aai over de bol en 'niet meer doen hé!'
pi_50126771
Sterker nog: na het tekenen van de 1e 3 conventies kwamen de grootste en smerigste oorlogen tot nu toe.

Maar ze helpen echt hoor!
pi_50128492
Noem me cynisch, maar dergelijke conventies zijn op papier misschien leuk, echter in de praktijk van oorlog niet meer zo relevant en waardevol. Dat heeft de meest bloedige eeuw in de geschiedenis van de mens toch wel bewezen lijkt mij...
  dinsdag 5 juni 2007 @ 15:12:27 #64
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_50128625
De kogels van de M16 en afgeleide wapens voldoen aan de letter van de conventie, de volmantelpatroon. Ze gaan echter zo snel en zijn zo licht dat ze tuimelen als ze door de huid gaan, en als ze een stuk bot raken spatten ze uit elkaar en veroorzaken heel smerige wonden.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_50136251
Nee, het is geen moord, dit is asymetrische oorlogsvoering tegen het Westen.
  † In Memoriam † dinsdag 5 juni 2007 @ 19:13:51 #66
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_50136416
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 13:43 schreef Pietverdriet het volgende:
Een eerlijk proces geven en afhankelijk van de uitspraak straffen of vrijlaten.
Carpe Libertatem
pi_50143437
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 19:13 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Een eerlijk proces geven en afhankelijk van de uitspraak straffen of vrijlaten.
En als dat nou niet werkt? Wat als een van die idioten door een vormfout vrijuit gaat en zijn plannetjes kan voortzetten?
pi_50143833
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 21:51 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

En als dat nou niet werkt? Wat als een van die idioten door een vormfout vrijuit gaat en zijn plannetjes kan voortzetten?
Live free, or die trying, dat vond je toch?
pi_50143930
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 21:59 schreef Monidique het volgende:

[..]

Live free, or die trying, dat vond je toch?
Ja hoor, je punt?
pi_50144060
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 22:02 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Ja hoor, je punt?
Mijn punt is overduidelijk.
pi_50144100
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 22:05 schreef Monidique het volgende:

[..]

Mijn punt is overduidelijk.
Voor jou misschien, maar ik snap echt niet wat je er mee wilt zeggen...
pi_50144171
Spijtig.
  woensdag 6 juni 2007 @ 18:01:41 #73
130955 Floripas
Blast from the past
pi_50171146
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 21:51 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Een "vormfout", daar kom je niet zomaar op vrij. Het is wel duidelijk dat het om een nogal wankel juridisch verhaal gaat. Met andere woorden: de kans is groot dat er veel onschuldigen vastzitten.
pi_50173968
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 18:01 schreef Floripas het volgende:

[..]

Een "vormfout", daar kom je niet zomaar op vrij. Het is wel duidelijk dat het om een nogal wankel juridisch verhaal gaat. Met andere woorden: de kans is groot dat er veel onschuldigen vastzitten.
Er zitten maar 300 mensen, daar kom je dus echt niet zomaar terecht. Er zitten vast ook onschuldigen tussen, jammer, maar daar kan ik verder heel utilitair over zijn...
pi_50174002
Hoeveel schuldigen zitten er?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')