Een tweede moedertaal bestaat wel. Nog meer moedertalen ook. Soms liggen ze wel op een ander niveau, en de woordenschat zal vrijwel altijd verschillen ("schooltaal", "mamataal", "papataal", "buitenspeeltaal" bijvoorbeeld), maar dat ligt meer aan het aanbod, dan aan het leervermogen van het kind.quote:Op maandag 4 juni 2007 19:15 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Een tweede moedertaal bestaat niet. Dergelijke kinderen die een tweede taal te intensief en te vroeg leren kunnen zich vaak zeer slecht uitdrukken en lopen taal achterstand op school op mbt. de moedertaal. Ik spreek niet uit ervaring, maar wel van zeer dichtbij mogen zien, en het fenomeen schijnt behoorlijk normaal te zijn![]()
Niet mee eens.quote:Op vrijdag 8 juni 2007 23:17 schreef z80 het volgende:
laat ik het kort houden
als je twijfelt moet je het niet doen.
Precies. Ik had ook twijfels.... De Verenigde Staten.... groot land.... kom ik wel aan het werk.... kan ik alles wel betalen..... etc, etc, etc. En na een moeilijke start van 6 maanden kreeg ik een baan, een huisje, een auto.... en kwam alles gewoon goed.quote:Op zaterdag 9 juni 2007 03:36 schreef SeLang het volgende:
Als je wacht tot alle twijfel weg is dan ga je nooit.
Voor mij was de emigratie van NL naar Belgie (60 km verderop) de grootste stapquote:Op zaterdag 9 juni 2007 05:28 schreef maartena het volgende:
Nu ik de ervaring van 1 emigratie heb, weet ik dat ik het zo weer zou doen.
Je hebt natuurlijk wel als voordeel dat je de zekerheid van een baan hebt. En huisvesting was vast ook geregeld.quote:Op zaterdag 9 juni 2007 06:01 schreef SeLang het volgende:
[..]
Voor mij was de emigratie van NL naar Belgie (60 km verderop) de grootste stap
Daarna van Belgie naar de UK was makkelijk.
En van de UK naar Taiwan was helemaal geen grote stap meer.
De meeste mensen verwachten precies het omgekeerde
Helemaal mee eens. 3 jaar geleden had ik nooit gedacht te emigreren naar de andere kant van de oceaan, maar mijn toenmalige (amerikaanse) vriendin wou weer terug naar "huis". Aangezien het voor mij makkelijker was om een baan in de VS te krijgen dan voor haar iets in Nederland, ben ik maar gaan soliciteren. Maar zelfs toen ik een baan kreeg aangeboden heb ik nog wel even zitten twijfelen.quote:Op zaterdag 9 juni 2007 03:36 schreef SeLang het volgende:
Als je wacht tot alle twijfel weg is dan ga je nooit.
Je kunt ook gewoon gaan en als het tegenvalt dan kom je weer terug.
Ik had ook wel twijfels, maar er is een heel groot verschil tussen de emigratie die jij en ik deden, en de emigratie die Danny wil gaan doen, en dat is dat wij een anker hadden. Wij hebben een vrouw die al precies weet hoe Amerika werkt, hoe bepaalde zaken in zijn werk gaan, en ook niet onbelangrijk: Je vrouw heeft familie waarop je terug kunt vallen.quote:Op donderdag 21 juni 2007 17:00 schreef popolon het volgende:
Ik had wel twijfels maar die kwamen pas nadat ik had besloten om de boel in Nederland achter te laten. Moet er wel bij zeggen dat het toch een ander soort twijfels waren dan waar TS het over heeft.
Meer in de zin van 'Jeeee wat ga je nou doen' en 'Eigenlijk ben je hartstikke gek' en meer van dat soort dingen. Je denkt natuurlijk meteen aan de dingen die je (eventueel) gaat missen, heel logisch ook natuurlijk.
Niet om disresprectvol over te komen maar ze klinkt als een erg vervelende onvolwassen vrouw als ze een afstand van 2 uur al niet kan accepteren. In sommige landen rijden mensen dat om naar de supermarkt te gaan. Ook neem ik aan dat jij de keuze nam om weg te gaan om een betere toekomst op te bouwen. Om dan jouw kind als pion te gebruiken om je te laten blijven getuigt van weinig stijl.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 10:22 schreef Rewimo het volgende:
Ik denk wel dat het voor de kinderen het beste is als je zo snel mogelijk gaat. Hier hadden we nogal "last" van oma, die het absoluut niet leuk vindt dat we weggaan.
.......
Wat ik erg vervelend vond is dat ze Christan probeerde te beïnvloeden zodat hij in het begin zei dat hij niet mee wilde naar Duitsland.
Jaquote:Op vrijdag 22 juni 2007 12:28 schreef Buschetta het volgende:
Niet om disresprectvol over te komen maar ze klinkt als een erg vervelende onvolwassen vrouw als ze een afstand van 2 uur al niet kan accepteren. In sommige landen rijden mensen dat om naar de supermarkt te gaan. Ook neem ik aan dat jij de keuze nam om weg te gaan om een betere toekomst op te bouwen. Om dan jouw kind als pion te gebruiken om je te laten blijven getuigt van weinig stijl.
Dit kan ik me helemaal voorstellen, wij denken ook wel eens na over waar we onze toekomst willen opbouwen en dit is wel iets wat ons zou kunnen tegenhouden. Dat komt mss ook wel omdat ik gewend ben dat mijn ouders dat met hun ouders heel anders hebben gedaan.quote:Op vrijdag 8 juni 2007 21:10 schreef livelink het volgende:
Bij ons is toch het grootste dilemma de ouders/schoonouders. Mijn schoonmoeder is dementerend en de zorg voor haar komt voornamelijk op ons neer. Hoewel we juist nu soms zo graag onze koffers willen pakken om alles achter ons te laten (vluchtgedrag) kan dat nu echt niet. En mijn eigen ouders worden natuurlijk ook ouder. Nu kan ik de zorg voor hen wel delen met mijn broers en zus, maar je hebt toch je verantwoordelijkheid richting je familie.
Weet je, en al die kleine dingen waar er een heleboel van zijn, hoeven helemaal geen obstakels te zijn. Emigreren is in het begin gewoon moeilijk, voor iedereen, of je al werk hebt of niet, zoveel dingen zijn gewoon anders.quote:Op zondag 3 juni 2007 23:51 schreef Danny het volgende:
Ik ben vast niet de enige die al jaren graag naar het buitenland zou vertrekken (in mijn geval naar Amerika) maar het nog steeds niet heeft gedaan.
In eerste instantie was dat omdat ik te jong was, toen omdat ik te laf was om een jaar highschool of college te doen, toen omdat ik nooit voldoende geld of andere middelen zou hebben om er te komen, toen omdat mijn vrouw Amerika niet kende en niet duidelijk was of het haar ook zou bevallen en nu na intensief onderzoek van ons beiden over de mogelijkheden om er toch heen te gaan de kleine twijfels en praktische en emotionele bezwaren.
Grootste obstakels zijn de kleine dingen waar er heel veel van zijn. Tientallen. Teveel om op te noemen. Van financiële zaken tot bureaucratie. Dan de kinderen; Alicia is 5, Jayden bijna 3 (valt het op dat we ze bewust name hebben gegeven die men in Amerika uit kan spreken?). Voordat je de hele procedure door bent ben je zomaar 2 jaar verder. Het is geen EU land waar je zo even naartoe rijdt en een huis koopt of huurt. De kinderen zijn dan al oud genoeg om er behoorlijk van in de war te raken en we zijn er nog niet over uit of we ze dat willen laten doorstaan en, belangrijker, of we het risico willen lopen dat ze het een jaar later weer moeten doorstaan als het in de VS toch NIET blijkt te bevallen.
Waarom ben jij nog niet geëmigreerd terwijl je dat dolgraag zou willen? Of ben je het al wel en herken je dit soort twijfels?
Absoluut, ik zou denk ik mijn leven lang spijt hebben gehad, en altijd hebben gedacht wanneer de regering weer eens viel, of een volgende kwartje bij de benzine prijs was opgeplakt.. was ik toen maar gegaan.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 00:35 schreef popolon het volgende:
Je hebt dus met drie kinderen de grote stap gemaakt. En hoe een sprong in het diepe goed kan uitpakken.
M'n vrouw emeigreerde ook vanuit NL naar de VS toen ze 15 was. En de hele familie ging mee (vier kinderen), ook dat is allemaal goedgekomen.
't Is een hele stap, vooral met kinderen, maar het kan zeker de moeite waard zijn.
aha, andere kant van de rockies, en dan nog een stukje rechtdoor.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 00:38 schreef popolon het volgende:
Michigan, Cutlerville. Vlakbij Grand Rapids.
quote:Op zaterdag 30 juni 2007 00:39 schreef Inukshuk het volgende:
[..]
aha, andere kant van de rockies, en dan nog een stukje rechtdoor.![]()
'k was ff op bezoek in je fotoboekquote:
Ja precies, als expat heb je dáár geen omkijken na. Echter wel weer het probleem dat je na een aantal jaar opens naar een ander land gestuurt wordt... je blijft opbouwen.quote:Op zaterdag 9 juni 2007 12:45 schreef Light het volgende:
[..]
Je hebt natuurlijk wel als voordeel dat je de zekerheid van een baan hebt. En huisvesting was vast ook geregeld.
Het is natuurlijk ook wel spannend als je zélf al dat soort "details" moet regelen!quote:Op zaterdag 9 juni 2007 12:45 schreef Light het volgende:
Je hebt natuurlijk wel als voordeel dat je de zekerheid van een baan hebt. En huisvesting was vast ook geregeld.
Baan is dan geregeld, huis niet.quote:Op zaterdag 9 juni 2007 12:45 schreef Light het volgende:
[..]
Baal je daar niet van, dat je weer op een "oude" bekende lokatie terecht komt?quote:Op zaterdag 14 juli 2007 13:44 schreef SeLang het volgende: Per 1 september krijg ik dat hele gedoe weer. Op dit moment weet ik nog niet in welk land ik over 6 weken ga wonen. Maar ik schat de kans zo'n 80% dat het weer de UK wordt (zelfde locatie als voordat ik naar Taiwan ging). Ik ben trouwens niet van plan om daar langer dan een jaar te blijven.
www.monsterboard.com. Om een begin te geven.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 12:27 schreef Swetsenegger het volgende:
Hmz... interessant topic.
Mijn probleem is meer pragmatisch. Hoe vind ik werk daar. Mijn kennis en expertise is gebaseerd op ervaring, niet op basis van (internationaal aansprekende) diploma's. En om hier alles achter me te 'verbranden', mijn gezin over de halve wereld te verslepen om er vervolgens achter te komen dat ik daar een marginaal bestaan ga leiden... nee daar heb ik weinig zin in.
Nee hoor, je kiest dat tenslotte zelf. Ik heb twee andere mogelijkheden (waaronder Frankrijk) al van de hand gewezen. Er zijn ook een paar persoonlijke redenen waarom mijn 'oude' lokatie voor een beperkte tijd niet zo slecht is. Met nadruk op beperkte tijdquote:Op zaterdag 14 juli 2007 15:02 schreef Bora-Bora het volgende:
[..]
Baal je daar niet van, dat je weer op een "oude" bekende lokatie terecht komt?
Dat zijn best aardige bedragenquote:Op zaterdag 14 juli 2007 15:13 schreef Swetsenegger het volgende:
Ah, ik zie al een webmaster in Ottowa voor 65k tot 80k CAD.
-edit-en in Boston voor $80K tot $85K....
Ik ga emigreren
Ik denk dat een beetje zekerheid ook wel lekker is, zeker als je alle schepen achter je verbrandt en op onbekend terrein komt met weinig kennis van de lokale gebruiken en gewoontes.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 12:42 schreef Bora-Bora het volgende:
[..]
Het is natuurlijk ook wel spannend als je zélf al dat soort "details" moet regelen!![]()
Je zou bijna een CV in elkaar draaien, puur om te kijken wat ze ermee doenquote:Op zaterdag 14 juli 2007 15:22 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ja en de eisen zijn niet echt spannend. Ervaring met DHTML, XML, Javascript en SQL.
Inderdaad.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 15:27 schreef Light het volgende:
[..]
Je zou bijna een CV in elkaar draaien, puur om te kijken wat ze ermee doen
Wat houdt je nu tegen om gewoon eens te reageren op die advertenties die je net postte?quote:Op zaterdag 14 juli 2007 15:37 schreef Swetsenegger het volgende:
Eigenlijk ben ik gewoon een schijterd die er regelmatig over denkt maar het nooit gaat doen natuurlijk. Onder het mom van honderden argumenten die valide kunnen zijn, maar gewoon een kutsmoes zijn![]()
Hoi Danny
Neuh, het is iets wat pas de laatste 2 jaar ter sprake komt en dan meer als een 'what if' scenario. Het heeft natuurlijk wel wat aantrekkelijks, jezelf losmaken van alles waar je mee verankerd ben en ver weg van die 'sleur' volledig opnieuw beginnen.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 15:39 schreef Manono het volgende:
Heb je in de afgelopen jaren iets aan die tientallen kleine praktische bezwaren gedaan zodat alleen nog de grote vraagstukken overblijven? Die 'grotere' vraagstukken zijn nl meestal gewoon excuses die zo verdwenen zijn op het moment dat de weg verder open ligt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |