abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 3 juni 2007 @ 16:08:03 #1
862 Arcee
Look closer
pi_50062591
quote:
Op zondag 3 juni 2007 15:21 schreef Masterix het volgende:
Trouwens: gelovigen leven in een wereld waarin Hij wel bestaat, en ongelovigen in een wereld waarin Hij niet bestaat.
Ondervraag gelovigen en ongelovigen maar eens hierover.
Bij deze de vraag in een apart topic.

Wat mij betreft leven we allemaal in dezelfde wereld. Dat de een dit gelooft en de ander dat doet niks af aan het feit dat er maar 1 waarheid is.

Met andere woorden, als God bestaat, dan bestaat hij voor iedereen en als hij niet bestaat, dan bestaat hij voor niemand. We kunnen niet allemaal een beetje gelijk hebben. Of we stammen allemaal van Adam en Eva af, of we stammen allemaal van plankton af. Of die pratende slang bestond wel, of die bestond niet.

Het kan natuurlijk wel zo zijn dat de waarheid wat elementen van diverse opvattingen bevat, maar dat maakt het nog steeds tot 1 enkele waarheid.

We leven allemaal in hetzelfde universum met 1 enkele waarheid van hoe dat en alles erin tot stand is gekomen.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_50062902
Dit is zware stof voor een zondag
  Redactie Frontpage zondag 3 juni 2007 @ 16:20:14 #3
83660 crew  Etcetera
*pffrrrwwwt*
pi_50062937
ik had Matrix ideeen toen ik de TT zag
It's not just sex, it's love
It's two people connecting
With four other people
And aliens
  zondag 3 juni 2007 @ 16:22:43 #4
44906 merino
World of Sleepers
pi_50063013
quote:
Op zondag 3 juni 2007 16:08 schreef Arcee het volgende:
We leven allemaal in hetzelfde universum met 1 enkele waarheid van hoe dat en alles erin tot stand is gekomen.

en heb verder geen zin om dit te gaan uitleggen. Feit is echter wel dat er een drastisch verschil zit in de werkelijkheid waar jij en leeft en die van een amazone indiaan om ff een extreem voorbeeld te noemen.
Overigens is taal hierbij enorm belangrijk
I have pondered and sought to find an intrinsically existing self, but have consistently found only a flow of bits and pieces of inorganic, biological, social and intellectual value patterns.
  zondag 3 juni 2007 @ 16:30:26 #5
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_50063242
quote:
Op zondag 3 juni 2007 16:22 schreef merino het volgende:

[..]

en heb verder geen zin om dit te gaan uitleggen. Feit is echter wel dat er een drastisch verschil zit in de werkelijkheid waar jij en leeft en die van een amazone indiaan om ff een extreem voorbeeld te noemen.
Heel veel mensen vinden dat helemaal niet zo'n feit. Daarom stelt TS ook deze vraag. Maar misschien kun je uitleggen waarom het in jouw werkelijkheid een feit is?

Edit: Oh, daar heb je geen zin in. Nou ja, dan maar weer.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 3 juni 2007 @ 16:30:29 #6
862 Arcee
Look closer
pi_50063243
quote:
Op zondag 3 juni 2007 16:22 schreef merino het volgende:

Tuurlijk, maar als het gaat om de oorsprong van het heelal en het leven op aarde? Dat er verschillend over gedacht wordt maakt die verschillende visies nog niet allemaal waar. UIteindelijk is er maar 1 waarheid als het om dat soort feitelijkheden gaat.

Hier doel ik met dit topic dus ook op. Op de oorsprong van het heelal en het leven op aarde.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_50063348
Het gaat er alleen maar om hoe letterlijk je de bijbel neemt, of de koran, of de...
  zondag 3 juni 2007 @ 16:36:00 #8
17061 mvt
blame Canada
pi_50063390
quote:
Op zondag 3 juni 2007 16:30 schreef Arcee het volgende:

Hier doel ik met dit topic dus ook op. Op de oorsprong van het heelal en het leven op aarde.
Bedoel je dan niet ook meteen hoe ALLES in elkaar zit? Tis volgens mij hooguit kennis/geloof van zaken die de interpretatie van eenzelfde ding anders maakt.

Voor de een is het Thor die op zijn wagen door de hemel rijd, voor de ander is het een verschil in lading tussen de aarde en wolken. En zo veel andere voorbeelden.
We were to understand there would be pie and punch?
  zondag 3 juni 2007 @ 16:38:04 #9
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_50063439
quote:
Op zondag 3 juni 2007 16:34 schreef ario2006 het volgende:
Het gaat er alleen maar om hoe letterlijk je de bijbel neemt, of de koran, of de...
Nee niet. Als ik een bepaald boek heel letterlijk neem, verandert het universum daar toch niet door? Wat verandert is mijn blik erop, that's it.

Zoals Jules Deelder al zei, "Als iemand beweert dat Madagascar in de Atlantische Oceaan ligt doe dan geen moeite hem of haar terecht te wijzen; de ligging van Madagascar zal er niet door veranderen."
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  zondag 3 juni 2007 @ 16:39:30 #10
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_50063468
quote:
Op zondag 3 juni 2007 16:08 schreef Arcee het volgende:
Dan zal je eerst die ene waarheid moeten definiëren, om überhaupt te kunnen toetsen of je gelijk hebt.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  zondag 3 juni 2007 @ 16:45:01 #11
44906 merino
World of Sleepers
pi_50063643
quote:
Op zondag 3 juni 2007 16:30 schreef soylent het volgende:

[..]

Heel veel mensen vinden dat helemaal niet zo'n feit. Daarom stelt TS ook deze vraag. Maar misschien kun je uitleggen waarom het in jouw werkelijkheid een feit is?

Edit: Oh, daar heb je geen zin in. Nou ja, dan maar weer.
de veronderstelling dat wij in het westen het best de waarheid/werkelijkheid hebben achterhaald en omschreven en het geloof dat bovendien die interpretatie nog eens universeel is is zoooo 20ste eeuw
I have pondered and sought to find an intrinsically existing self, but have consistently found only a flow of bits and pieces of inorganic, biological, social and intellectual value patterns.
pi_50063678
Grappig eigenlijk .... iemand heeft dus gelijk .... een ander totaal niet ... en het verschil is best groot ...
Maar maakt dat feitelijk veel uit in het dagelijks leven ? als je naar de bakker gaat .... rijles hebt of een hypotheek afsluit ?

Natuurlijk leven we allemaal in dezelfde werkelijkheid, alleen verschilt de verklaring van die werkelijkheid per persoon ...

En volgens mij lopen de verklaringen (en dus waarheden?) verder uiteen naarmate je verder terug in de tijd dingen wilt verklaren ....
  zondag 3 juni 2007 @ 16:46:52 #13
44906 merino
World of Sleepers
pi_50063688
quote:
Op zondag 3 juni 2007 16:38 schreef soylent het volgende:

[..]

Nee niet. Als ik een bepaald boek heel letterlijk neem, verandert het universum daar toch niet door? Wat verandert is mijn blik erop, that's it.

Zoals Jules Deelder al zei, "Als iemand beweert dat Madagascar in de Atlantische Oceaan ligt doe dan geen moeite hem of haar terecht te wijzen; de ligging van Madagascar zal er niet door veranderen."
je psychologische 'blik' is toch hetgene waarin je leeft niet zoiets abstract als natuurkundige theorien
een autist leeft toch in zijn werkelijkheid niet die van een gemiddelde persoon
  zondag 3 juni 2007 @ 16:48:37 #14
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_50063735
quote:
Op zondag 3 juni 2007 16:46 schreef merino het volgende:

[..]

je psychologische 'blik' is toch hetgene waarin je leeft niet zoiets abstract als natuurkundige theorien
een autist leeft toch in zijn werkelijkheid niet die van een gemiddelde persoon
Als je erop doelt dat wij als imperfecte waarnemers nooit de waarheid zullen zien heb je waarschijnlijk gelijk. Maar dat betekent nog niet dat die er ook niet is...
pi_50063754
quote:
Op zondag 3 juni 2007 16:38 schreef soylent het volgende:

[..]

Nee niet. Als ik een bepaald boek heel letterlijk neem, verandert het universum daar toch niet door? Wat verandert is mijn blik erop, that's it.[..]
Ja, maar om nu te stellen: "Of we stammen van Adam af, Of niet." Die vraagstelling komt voort uit een interpretatie van de bijbel. De vraagstelling verandert dus naargelang je interpretatie van de bijbel flexibel is. Of zit ik mezelf nu vast te lullen? Nou ja, fysisch gezien (dus volgens de wetten van de fysica) is er inderdaad nog maar één werkelijkheid, hoewel die via de onzekerheidsrelatie van Heysenberg toch ook wel een beetje fragwürdig is. Om van het quantummechanische superpositieverschijnsel nog maar niet te spreken. Maar op macroschaal mogen we denk ik idd stellen dat er één werkelijkheid is. Het probleem is alleen om een taal met geschikte begrippen en abstracties te construeren die 'm ook adequaat kan beschrijven. Fysica komt daar aardig dicht in de buurt denk ik, hoewel die door hun keuze van het wetenschappelijk kader, zich enigszins afscheiden van het begrippenkader van de religie. Waaruit volgt dat voor de beschrijving van die 'ene werkelijkheid' heel belangrijk is welk denkkader je kiest, en vooral aan welke randvoorwaarden je denken moet voldoen.
  zondag 3 juni 2007 @ 16:50:12 #16
44906 merino
World of Sleepers
pi_50063780
quote:
Op zondag 3 juni 2007 16:48 schreef soylent het volgende:

[..]

Als je erop doelt dat wij als imperfecte waarnemers nooit de waarheid zullen zien heb je waarschijnlijk gelijk. Maar dat betekent nog niet dat die er ook niet is...
ik geloof niet dat er iets is als de waarheid wat een buiten jezelf staande entiteit is die wij nooit perfect kunnen waarnemen. Waarheid is imo bovendien cultureel specifiek.
pi_50063819
quote:
Op zondag 3 juni 2007 16:50 schreef merino het volgende:

[..]

ik geloof niet dat er iets is als de waarheid wat een buiten jezelf staande entiteit is die wij nooit perfect kunnen waarnemen. Waarheid is imo bovendien cultureel specifiek.
Ja hallo, je hebt 't nu over 2 waarheden: de 'echte', en je beeld van de waarheid.
pi_50063851
quote:
Op zondag 3 juni 2007 16:20 schreef Etcetera het volgende:
ik had Matrix ideeen toen ik de TT zag
Masterix heeft die ook vaak (terwijl de nick toch echt van Asterix afkomt)

Goed topic!

Althans: dat vind ik zo.
En ik vind ook dat mijn unieke werkelijkheid best die van jou kan raken, en er een stukje gedeelde werkelijkheid kan bestaan.
Op dezelfde manier kunnen we ook een stukje waarheid delen, bijvoorbeeld dat iedereen zijn eigen waarheid heeft, maar dan nog zal mijn idee van waarheid zo anders zijn dan de jouwe dat het niet meer is dan een stukje wat we delen: voor de rest zijn mijn waarheid en de jouwe toch echt anders.

Echt waar.

Koekje iemand?
"thats a pile of goatshit what you're saying mister master...and a large pile too" schreef Burakius die maandagmorgen
  zondag 3 juni 2007 @ 16:53:06 #19
44906 merino
World of Sleepers
pi_50063862
quote:
Op zondag 3 juni 2007 16:51 schreef ario2006 het volgende:

[..]

Ja hallo, je hebt 't nu over 2 waarheden: de 'echte', en je beeld van de waarheid.
ik geloof niet in een 'echte' waarheid. Alleen beelden ervan.
  FOK!fotograaf zondag 3 juni 2007 @ 16:53:50 #20
17893 Forno
pi_50063880
De waarheid is een woord dat met gemak een bibliotheek aan interpretaties kan vullen.

Het woord is mijns inziens simpelweg te simpel voor hetgeen symbolisch wordt bedoeld. Namelijk, vanuit religieus oogpunt het doel van zijn of haar God(en). Vanuit wetenschappelijk oogpunt het ontstaan/ einde van het heelal. Je schurkt met je vraag een beetje tegen het solipsisme aan. Alleen jij bestaat, de rest alleen in je hoofd. Aangezien die 'werkelijkheid', weinig vragen beantwoord kom je daar ook niet ver mee. Feitelijk leven we in hetzelfde heelal, op dezelfde bol zonder al te veel onderlinge tijdsdilatie.

Dus ja, we leven allemaal in dezelfde waarheid, whatever that may be.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 3 juni 2007 @ 16:55:05 #21
862 Arcee
Look closer
pi_50063919
quote:
Op zondag 3 juni 2007 16:39 schreef Ringo het volgende:
Dan zal je eerst die ene waarheid moeten definiëren, om überhaupt te kunnen toetsen of je gelijk hebt.
quote:
Op zondag 3 juni 2007 16:30 schreef Arcee het volgende:
Visies hier op dus. En dan met name met betrekking tot religie. Mijn stelling is dat als je gelovig bent, dat je dan een bepaald idee over de waarheid hebt en dat je dan gelijk of ongelijk hebt. Ik vind het een raar idee om te stellen dat je als gelovige in je eigen wereld kunt leven waarin een God bestaat, terwijl die dan voor ongelovigen niet bestaat. Dat kan wat mij betreft niet. God bestaat of voor iedereen wel, of voor iedereen niet. Of hij heeft de mens geschapen, of niet.
pi_50063920
Beelden van een waarheid waar je niet in gelooft ???
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 3 juni 2007 @ 16:58:14 #23
862 Arcee
Look closer
pi_50064015
quote:
Op zondag 3 juni 2007 16:53 schreef Forno het volgende:
Het woord is mijns inziens simpelweg te simpel voor hetgeen symbolisch wordt bedoeld. Namelijk, vanuit religieus oogpunt het doel van zijn of haar God(en).
Maar symbolisch staat toch ook voor iets concreets, alleen dan mystiek ingepakt?
quote:
Op zondag 3 juni 2007 16:53 schreef Forno het volgende:
Dus ja, we leven allemaal in dezelfde waarheid, whatever that may be.
Precies, wát die waarheid is gaat 't niet om, maar wel dat die voor iedereen hetzelfde is.
  zondag 3 juni 2007 @ 17:00:03 #24
17061 mvt
blame Canada
pi_50064069
quote:
Op zondag 3 juni 2007 16:55 schreef Arcee het volgende:God bestaat of voor iedereen wel, of voor iedereen niet. Of hij heeft de mens geschapen, of niet.
Daarom moet je als gelovige ook je geloof uitdragen. Want God bestaat en iedereen moet dat natuurlijk geloven.
Als je een heiden tegenkomt, moet je die proberen te bekeren. Of andere dingen mee doen, afhankelijk van hoe je een heilig schrift interpreteerd.
We were to understand there would be pie and punch?
pi_50064275
De waarheid ligt voor iedereen anders en dat heeft alles te maken met de perceptie van de bewuste geest. een gevechtsstrijder ziet de chinese muur als een beperking en een astronaut ziet het als een van de weinig zichtbare bouwsels vanuit de ruimte.
Beide visies zijn waarheden, maar zijn echter niet verwisselbaar. de muur is immers geen beperking voor de astronaut... Iedereen heeft dus z'n eigen waarheid.
De werkelijkheid ligt daarmee dan ook ergens tussen meetbare feiten en meningen / ervaringen in.
People will forget what you said or what you did,
but they'll never forget how you made them feel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')