abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 26 juni 2007 @ 22:02:19 #251
183992 MadameEnglish
construire = bouwen
pi_50876261
Even opgezocht, werkloosheid Seraing is 23 %. Is flink hoog, maar kom op, dat wil nog altijd zeggen dat 77 % wel werkt!! Bovendien, zoals ik al zei, word je als thuisblijvende huismoeder als werkloos beschouwd. Toen ik 4 dagen per week werkte, was ik 1 dag werkloos en kom ik dus ook in die werkloosheidscijfers terecht. Volgens mij doen ze dat in Nederland niet....
  dinsdag 26 juni 2007 @ 22:21:41 #252
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_50877217
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 22:02 schreef MadameEnglish het volgende:
Even opgezocht, werkloosheid Seraing is 23 %. Is flink hoog, maar kom op, dat wil nog altijd zeggen dat 77 % wel werkt!! Bovendien, zoals ik al zei, word je als thuisblijvende huismoeder als werkloos beschouwd. Toen ik 4 dagen per week werkte, was ik 1 dag werkloos en kom ik dus ook in die werkloosheidscijfers terecht. Volgens mij doen ze dat in Nederland niet....
In Vlaanderen hanteren ze dezelfde methode en is 6,9 % werkloos. In heel Wallonië is dat 19%.

Maar wat jij trouwens wel even "vergeet" is dat die huisvrouwen er ook een uitkering trekken ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  dinsdag 26 juni 2007 @ 22:28:25 #253
pi_50877581
Overigens is de werkloosheid in Luik blijkbaar 32 % ...
pi_50889197
Ik ben toevallig enkele dagen geleden in de Oostkantons geweest. Het ziet er daar tamelijk welvarend uit en is toch ook Wallonië (toch?). Enige verklaring voor dat verschil?
  woensdag 27 juni 2007 @ 12:24:17 #255
pi_50894242
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 09:55 schreef Halinalle het volgende:
Ik ben toevallig enkele dagen geleden in de Oostkantons geweest. Het ziet er daar tamelijk welvarend uit en is toch ook Wallonië (toch?). Enige verklaring voor dat verschil?
De Oostkantons zijn eigenlijk Duitsers en zijn pas na WO I als "oorlogsbuit" bij België gevoegd. Ze vallen onder Wallonië maar hebben bv wel hun eigen deelregering waardoor ze toch over een heel deel bevoegdheden alleen kunnen beslissen.
pi_50894325
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 18:28 schreef MadameEnglish het volgende:
Het begrip 'huismoeder' kent men niet hier, als je thuis blijft voor de kinderen word je als werkloos beschouwd.
Dat kent men wel degelijk. Je wordt pas als werkloze beschouwt als je thuis blijft voor je kinderen én een werkloosheidsuitkering trekt. Dat wordt héél vaak gedaan, zonder dat er ooit de intentie is om ooit nog te gaan werken na het zorgen voor de kinderen.

Mijn moeder heeft ook nooit gewerkt en op ons (ik & zus) gelet, maar is altijd huisvrouw geweest. Dat houdt inderdaad in dat je totaal niets krijgt van uitkering, géén recht hebt op overlevingspensioen als mijn vader voor haar 45ste zou gestorven zijn... Bijna iedereen gaat dus ook een werkloosheidsuitkering aanvragen, dan krijg je nl 3à400¤ in de maand meer (ik weet niet hoeveel het is als niet hoofd van het gezin) en heb je meer recht op sociale bijstand als er iets zwaar mis loopt.

Veel mensen profiteren dus door te doen alsof ze ooit willen werken, en dan worden ze meegerekend in de statistieken, anders niet (aangezien mijn moeder gewoon geen deel uitmaakt van de beroepsbevolking; ze werkt niet en ze zoekt geen werk). Als je geen uitkering aanvraagt kan ik daar perfect mee leven, het was de keuze van mijn ouders om het zo te doen en op 1 inkomen rond te komen, als het niet lukt om rond te komen op 1 inkomen moet je maar alletwee gaan werken.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
  donderdag 28 juni 2007 @ 02:50:26 #257
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_50925982
Nog een belg hier. (Net als Athmozz EM-er op de kaho sint-lieven )
Nederlanders= , helemaal top, ok, ze zijn veel directer dan vlamingen bv, maar dat hoort bij de cultuur.
Waar ik het wel moeilijker mee heb, is het feit dat ze Belgen bestempelen als dom en achterbaks. Zeker op fok heb ik soms het gevoel dat er extreem wordt neergekeken op Belgen, terwijl daar niet echt redenen toe zijn.
Waar dat achterbaks-vooroordeel vandaan komt snap ik ook niet echt. Dat ligt gewoon aan de persoonlijkheid van iemand, niet aan het volk. Het is niet omdat we minder direct zijn dan Nederlanders, dat we daarom snode plannetjes aan het beramen zijn. Dat is gewoon een groot verschil tussen nl en be. Programma's als 'spuiten en slikken' of hoe het ook noemt, dat kom je hier zeker niet tegen. Hier zijn veel taboes en dat verandert ook maar traag (maar zeker).
Dat we dom zijn zal wel een wederzijdse running gag zijn (hetzelfde wordt hier soms beweerd over nllers). Nochtans meen ik mij te herinneren dat ons onderwijs lang niet zo slecht is, om van onze talenkennis nog maar te zwijgen.
Nederlanders staan hier overigens gekend als gierig. Of dat zo is, dat weet ik niet, het zou best kunnen.
Ikzelf zou denk ik niet zo graag in nl wonen. Niet direct om de mensen, want elke Hollander die ik al ben tegengekomen vond ik tof, maar om de uitstraling van het land zelf. Alles is zo uniform, zo afgebakend, zo berekend. Je hebt soms historische stadskernen, maar zoveel zelfde huizen enzo, dat is wel zonde.
Ik heb onlangs met mijn vriendin hier rondgelopen in de buurt (in de buurt van Bourgoyen-Ossemeersen, voor de Gentenaars , en er was een wijk, gewoon naast een drukke straat, waar je op 10m afstand precies een grens overschreed tussen stad en platteland. Een paar straten lang villa's waarvan de stijl verschilde als dag en nacht. Een hypermoderne met daarnaast een landelijke villa. Ik vond het heerlijk, die diversiteit, dat vind ik zo typisch Belgisch, en dat zou ik erg missen in Nederland. Ach, de wegen zijn hier wat minder, maar je hebt een vering voor iets

Wat het Wallonië issue betreft: ik ben eerder vlaming dan Belg. Ik voel me absoluut niet verwant met Walen en vind het daar maar een trieste bedoening, het PS-bolwerk met het ene schandaal na het andere. De streek daarentegen is prachtig. Ik krijg er een Frans-gevoel van, een beetje zoals het zuiden van Frankrijk. Niet heel wallonie natuurlijk, je hebt er ook kutsteden waar de werkloosheid welig tiert. Vlaanderen heeft ook zo zijn nadelen, maar ik ben wel trots dat ik Vlaming ben. Diezelfde trots zorgt er ook voor dat het mij uitgesloten is dat Vlaanderen en Nederland ooit 1 worden (dat zie ik ook niet gebeuren, want dat lijkt me een gemeenschappelijk gevoel tussen de Vlamingen). En dat is totaal niet uit Nederlanders-haat, maar gewoon uit trots van je afkomst oid.

[ Bericht 6% gewijzigd door MMach op 28-06-2007 03:14:12 ]
  donderdag 28 juni 2007 @ 02:53:34 #258
19840 Libris
Live from Singapore
pi_50926028
Ik heb 3,5 jaar in Vroenhoven, Riemst, Belgisch Limburg gewoond, zoals zoveel Maastrichtse studenten een paar jaar geleden. De huizen waren goedkoper en groter. Hoewel ik maar 50 meter van de grens zat, was het toch een vreemd gevoel om elke dag erover te gaan. Dit was voor de euro tijd, dus je hebt ook 2 portomonnees nodig, alhoewel veel Belgische zaken de gulden ook accepteerden.
pi_50951559
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 14:47 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Op zich maakt dat veel uit hoor. Zeker met de mogelijke staatshervorming nu.

Om het trouwen maar eens te duiden, in Nederland is men nu altijd bezig dat men per jaar zo'n 2000 miljoen ¤ verliest aan de EU die niet naar Nederland gaat. Wel Vlaanderen verliest jaarlijks meer dan 7000 miljoen Euro aan Wallonië. Geld van de Vlaamse belastingsbetaler die niet naar Vlaanderen gaat , maar die naar Wallonië gaat om er de tekorten te dekken.
Gelukkig heeft dat alles niets te maken met 'kaaskoppen in het buitenland'.
  donderdag 28 juni 2007 @ 21:38:21 #260
pi_50951665
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 21:35 schreef Whoopsydaisy het volgende:

[..]

Gelukkig heeft dat alles niets te maken met 'kaaskoppen in het buitenland'.
Waarom niet ? Een 'Kaaskop' die in Vlaanderen komt wonen betaalt daar ook in mee hoor ...
pi_50951832
Dit subforum is opgezet zodat NL'ers die in het buitenland wonen, ervaringen uit kunnen wisselen. De Belgische geschiedenis vind ik erg interessant maar ik zie er de relevantie met betrekking tot ervaringen uitwisselen, absoluut niet in. Bovendien: ik ervaar het nog altijd liever zelf dan dat ik het van een ander aan moet nemen (karaktertrekje van me).
pi_50951859
quote:
Ik ben ook belg en geef je echt voor 200% gelijk.

Vlamingen (of Belgen als het moet..) zijn gewoon anders dan Nederlanders en vaak worden Vlamingen beoordeeld op eigenschappen die ze misschien eens zijn tegengekomen bij één Belg. Net zoals Nederlanders verschillen vlamingen onder elkaar ook ontzettend .
  donderdag 28 juni 2007 @ 21:44:30 #263
pi_50951896
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 21:42 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Dit subforum is opgezet zodat NL'ers die in het buitenland wonen, ervaringen uit kunnen wisselen. De Belgische geschiedenis vind ik erg interessant maar ik zie er de relevantie met betrekking tot ervaringen uitwisselen, absoluut niet in. Bovendien: ik ervaar het nog altijd liever zelf dan dat ik het van een ander aan moet nemen (karaktertrekje van me).
Uit de FAQ :

Het Kaaskoppen in het buitenland is een (vooralsnog tijdelijk) forum voor fok!kers die in het buitenland verblijven, en graag hun ervaringen willen delen met andere FOK!kers.

pi_50951982
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 21:44 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Uit de FAQ :

Het Kaaskoppen in het buitenland is een (vooralsnog tijdelijk) forum voor fok!kers die in het buitenland verblijven, en graag hun ervaringen willen delen met andere FOK!kers.

OK, OK..
  donderdag 28 juni 2007 @ 21:48:21 #265
pi_50952043
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 21:46 schreef Whoopsydaisy het volgende:

[..]

OK, OK..
Hoe zit het eigenlijk nog met je Brusselse 'avontuur' ?
pi_50952180
Dat Belgen achterbaks zouden zijn heb ik nooit van gehoord. Dat domme, ach ik geloof dat elk land wel zo;n groep heeft om moppen over te vertellen. De Britten hebben de Ieren, de Zweden hebben de Noren, de Duitsers hebben de opel manta-rijders. Maar achterbaks? Daar heb ik gelukkig nooit iets van gehoord...
mooi he, alles
  donderdag 28 juni 2007 @ 22:33:05 #267
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_50953736
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 21:42 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Je zal het wel merken aan je loonfiche's. Belgie heeft quasi de hoogste belastingsdruk op lonen binnen de EU. Verder kan ik je wel volgen hoor; de dingen die je als buitenlander met belgie associeert zijn van een andere orde dan er een politiek(!) debat van te moeten maken. Daarom dat ik joost ook uitnodig om in de vele andere en relevantere topics dit issue nogmaals aan te halen
Verder heeft Brussel nood aan meer whoopydaisy's ; als ze het toch goed met de marrokanen in brussel kan vinden ; maar zoals je zelf zegt ; je zal dit alles wel nog "ervaren"

min of meer ot; als belg kan ik de NLer in Belgie best waarderen; maar in groep zijn ze soms nogal vervelend; ofwel luide en respectloze jongeren; of die oudjes in bussen kwekken constant dat "dit en dat" in NL toch wel beter geregeld is, nou ja, da's typisch zeker ?

Ik ken toch wel een aantal NLers in Belgie; en ik heb zo'n raar vermoeden dat de Friezen zich het snelst en best kunnen aanpassen aan belgen. En de vele halve belgen uit oorspronkelijk brabant en limburg(enkel hun accent krijgen ze nooit weg) zijn er natuurlijk ook .
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
pi_50953963
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 21:48 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Hoe zit het eigenlijk nog met je Brusselse 'avontuur' ?
Ik heb een studio gehuurd in het centrum, ik hoor volgende week of ik toegelaten kan worden want dan heb ik mijn eerste 60 studiepunten binnen en dan moet ik nog een verblijfsvergunning aanvragen en me in laten schrijven op de VUB. Dan zijn de belangrijkste dingen wel rond.
  donderdag 28 juni 2007 @ 23:41:36 #269
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_50956204
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 21:52 schreef phileine het volgende:
Dat Belgen achterbaks zouden zijn heb ik nooit van gehoord. Dat domme, ach ik geloof dat elk land wel zo;n groep heeft om moppen over te vertellen. De Britten hebben de Ieren, de Zweden hebben de Noren, de Duitsers hebben de opel manta-rijders. Maar achterbaks? Daar heb ik gelukkig nooit iets van gehoord...
Ik denk dat dat hetgene was waar ik het meeste door geschrokken was, en dat het daarom blijven hangen is
Ergens in dit topic staat dat we geniepig zijn:
Even hartje luchten... Belgie VS Nederland
Maar ik lees het af en toe wel op fok, alleen kan ik me niet zo snel een voorbeeld voor de geest halen.

of:
quote:
Op zondag 30 mei 2004 13:09 schreef zoalshetis het volgende:
ze hebben het 'sneakygen'. ik vind het hele laffe manipulatieve mensen. kijk maar eens naar zon programma waar belgen en nederlanders meedoen.
quote:
Op zondag 30 mei 2004 17:32 schreef Juup© het volgende:
Ik heb 23 jaar nagenoeg op de grens met België-Putte gewoond, en ik vind veel belgen achterbaks. Ze zeggen niet wat ze bedoelen en lullen achter je rug. Misschien vind ik dat omdat ikzelf heel direct en open ben. Maar dat is een van de dingen die ik echt irritant vind. Verder vind ik wel positief dat het bier lekker is en de sluitingstijden van de cafe's en het lekkere eten e.d. En niet te vergeten de prijs van benzine

I have a cunning plan, ghighighi

[ Bericht 20% gewijzigd door MMach op 28-06-2007 23:48:00 ]
pi_50957275
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 23:41 schreef MMach het volgende:

[..]

Ik denk dat dat hetgene was waar ik het meeste door geschrokken was, en dat het daarom blijven hangen is
Ergens in dit topic staat dat we geniepig zijn:
Even hartje luchten... Belgie VS Nederland
Maar ik lees het af en toe wel op fok, alleen kan ik me niet zo snel een voorbeeld voor de geest halen.

I have a cunning plan, ghighighi
Het gaat er volgens mij meer om dat nederlanders direct zijn.
Na nu een 10jaar in nl te werken, vind ik dat van het achterbakse ook een beetje. Niet echt in de sterke zin van het woord, meer in het niet zeggen wat ze denken.
Op zich kan je zeggen dat dat soms ook beleefder is, maar als je dan wat je dacht wel aan je collega's (vrienden) vertelt is dat best achterbaks te noemen.
In nederland zegt men ook dingen achter je rug, maar meestal dingen die men je ook in het gezicht zegt.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_50957411
achterbaks is een groot woord maar ik ervaar wel dat ik Nederlanders veel beter kan inschatten dan Belgen. En bijvoorbeeld dat Belgen veel minder snel echt zeggen wat ze denken... beetje eromheen draaien, ontwijken zeg maar. En als je een rasechte Hollandse bent komt dat wat "achterbaks " over.. (als is achterbaks wel een erg negatief woord)
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  vrijdag 29 juni 2007 @ 08:22:44 #272
393 phileine
española
pi_50960484
Ok duidelijk. Wij zijn er natuurlijk erg aan gewend dat iedereen het achterste van zijn tong laat zien en als iemand dat niet doet denk je misschien snel dat ie een beetje sneaky is.
mooi he, alles
pi_50962258
Gisteren hoorde ik tijdens het zappen de volgende uitspraak van een (Nederlands) limburger:
quote:
Als een limburger "ja" zegt, bedoelt "hij" misschien. Als een limburger "misschien", bedoelt hij "nee". Als een limburger "nee" zegt, is hij geen limburger.
Zo'n "zuidelijke" instelling, is m.i. ook wel enigszins van toepassing op de vlamingen.
pi_50962533
Belgie is wel raar we waren daar in Center Parcs en we gingen gewoon savonds praten bij onze bungalow dat best afgelegen stond. Kwam er opeens een security aan omdat we de schuifdeur beetje open hadden of we het dicht wouden doen. Hij had niks te doen ofzo, in Nederland zijn we vaak naar Center Parcs geweest maar zo iets belachelijk heb ik nooit meegemaakt dat hij daar opeens staat en zeggen dat we het dicht moesten doen.
AFC AJAX
  vrijdag 29 juni 2007 @ 12:36:28 #275
3869 David
Drum the drums
pi_50966655
quote:
Op vrijdag 29 juni 2007 10:28 schreef BonJovi het volgende:
Belgie is wel raar we waren daar in Center Parcs en we gingen gewoon savonds praten bij onze bungalow dat best afgelegen stond. Kwam er opeens een security aan omdat we de schuifdeur beetje open hadden of we het dicht wouden doen. Hij had niks te doen ofzo, in Nederland zijn we vaak naar Center Parcs geweest maar zo iets belachelijk heb ik nooit meegemaakt dat hij daar opeens staat en zeggen dat we het dicht moesten doen.
Dus op basis van dit 'incident' besluit jij dat België raar is?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')