De mutaties die ik bedoel zijn dus die dingen als van de sickle cell. Er zijn zat mechanismen om vanalles teweeg te brengen maar nooit zullen ze daadwerkelijk zinvolle informatie toevoegen, op een uitzondering waarbji een dodelijke ziekte blijkbaar malaria verhindert. Nou poehee, dat bewijst hoe alle diversiteit op aarde is gekomen zeg.quote:Op donderdag 31 mei 2007 13:49 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ali beweerde aan het eind van het vorige topic dat die er nauwelijks zijn / niet relevant zijn / nauwelijks gunstige effecten hebben of iets dergelijks.
Ok Ali, start herequote:Op donderdag 31 mei 2007 13:49 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ali beweerde aan het eind van het vorige topic dat die er nauwelijks zijn / niet relevant zijn / nauwelijks gunstige effecten hebben of iets dergelijks.
we posten teglijk blijkbaar.quote:Op donderdag 31 mei 2007 13:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De mutaties die ik bedoel zijn dus die dingen als van de sickle cell. Er zijn zat mechanismen om vanalles teweeg te brengen maar nooit zullen ze daadwerkelijk zinvolle informatie toevoegen, op een uitzondering waarbji een dodelijke ziekte blijkbaar malaria verhindert. Nou poehee, dat bewijst hoe alle diversiteit op aarde is gekomen zeg.
en wat bedoel je met informatie.. Ik vind het resistent maken tegen malaria toch redelijk nieuwe informatie. Dat was er eerst niet, en zorgt voor een potentieel evolutionair voordeel (onder de juiste omstandigheden.)quote:Op donderdag 31 mei 2007 13:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De mutaties die ik bedoel zijn dus die dingen als van de sickle cell. Er zijn zat mechanismen om vanalles teweeg te brengen maar nooit zullen ze daadwerkelijk zinvolle informatie toevoegen.
Jij wil in 2 of drie stappen van een zwaardvis in een kanarie veranderen? In 2 of drie generaties een ziekte weg-muteren? Sorry, het gaat iets langzamer. Maar als je bedenkt dat het leven 3,5 miljard jaar de tijd heeft om te muteren en te selecteren kan het wel.quote:Op donderdag 31 mei 2007 13:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De mutaties die ik bedoel zijn dus die dingen als van de sickle cell. Er zijn zat mechanismen om vanalles teweeg te brengen maar nooit zullen ze daadwerkelijk zinvolle informatie toevoegen, op een uitzondering waarbji een dodelijke ziekte blijkbaar malaria verhindert. Nou poehee, dat bewijst hoe alle diversiteit op aarde is gekomen zeg.
maar wat vind je dan van die misvormingen, dat die mogelijk zijn bedoel ik. Is dat een ontwerpfout, of hoe moet ik dat zien?quote:Op donderdag 31 mei 2007 13:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Drosophila bleef drosophila, al dan niet misvormd.
Wat versta je trouwens onder zinvolle informatie? Of heeft dat te maken met het idee dat het leven of de evolutie een bepaald doel moet hebben?quote:Op donderdag 31 mei 2007 13:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Stel dat er zo'n malaria-epidemie komt en alle mensen die toevallig wel deze mutatie dragen overleven, de rest gaat dood. Survival of the fittest, natuurlijke selectie. Malaria is dan dus geen factor van belang meer. Hierna draagt elk mens dus dit gemuteerde gen bij zich en draagt dat over aan de kinderen. Je hebt dan een ernstig zieke populatie met een mutatie die voor afwijkingen en ziekten zorgt en uiteindelijk onherroepelijk de populatie weg zal vagen. Leg mij nou eens uit dat dit soort situaties het bewijs zijn dat je door middel van dergelijke mutaties door miljoenen jaren heen voortzetting van leven krijgt wat beter is aangepast aan haar omgeving, zonder dat het ten koste gaat van essentiele functies als zuurstofdistributie in het lichaam.quote:Op donderdag 31 mei 2007 11:54 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nogmaals de richtingloosheid van de evolutie. Een mutatie is een variant en hoeft geen verbetering te betekenen. Natuurlijke selectie zorgt ervoor dat mutaties die goed op hun omgeving zijn aangepast overleven.
Op de "lange duur" overleven hangt ook af van de omstandigheden. De mens doet het aardig goed, maar als de omstandigheden te drastisch veranderen kunnen we gewoon uitsterven, net als andere dieren.
Nogmaals de evolutie heeft niet als "doel" om bepaalde soorten te laten overleven. Dat bepaalde soorten overleven is een gevolg van de combinatie mutaties en omstandigheden. Je zoekt een doel dat er niet is.
dat is echt een niet uit te roeien misverstand he. Dat mutaties de soort "beter" zouden maken. Dat de evolutie een kracht van binnenuit om zich aan de natuur aan te passen oid. De enige kracht in de evolutie is en blijft genreplicatie niks meer en niks minder. Dat het soms niet goed gaat en soms wel doet niet terzakequote:Op donderdag 31 mei 2007 14:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wat versta je trouwens onder zinvolle informatie? Of heeft dat te maken met het idee dat het leven of de evolutie een bepaald doel moet hebben?
Hier een hele lijst artikelen erover:quote:Op donderdag 31 mei 2007 13:01 schreef slaveloos het volgende:
hoe zien creationisten eigenlijk mutaties?
thanksquote:Op donderdag 31 mei 2007 14:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hier een hele lijst artikelen erover:
http://www.answersingenesis.org/home/area/faq/mutations.asp
Als deze mutatie te zwak is om te overleven zal de populatie idd uitsterven. Als daar voldoende tijd overheen gaat is er kans dat een nieuwe mutatie een soort oplevert die betere overlevingskansen heeft. Dan zal de oorspronkelijke mutatie uitsterven omdat de nieuwe succesvoller is.quote:Op donderdag 31 mei 2007 14:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Stel dat er zo'n malaria-epidemie komt en alle mensen die toevallig wel deze mutatie dragen overleven, de rest gaat dood. Survival of the fittest, natuurlijke selectie. Malaria is dan dus geen factor van belang meer. Hierna draagt elk mens dan dus dit gemuteerde gen bij zich en draagt dat over aan de kinderen. Je hebt dan een ernstig zieke populatie met een mutatie die voor afwijkingen en ziekten zorgt en uiteindelijk onherroepelijk de populatie weg zal vagen. Leg mij nou eens uit dat dit soort situaties het bewijs zijn dat je door middel van dergelijke mutaties door miljoenen jaren heen voortzetting van leven krijgt wat beter is aangepast aan haar omgeving, zonder dat het ten koste gaat van essentiele functies als zuurstofdistributie in het lichaam.
Ja diemoet ik nog checken. Er waren ook wat andere artikelen geplaatst over die apen die beter konden zien, maar waarschijnlijk komt het toch weer op hetzelfde neer.quote:
Een zwakke sickelcell mutatie? Het gaat erom dat die mutatie zelf een grotere killer is dan malaria, aangezien ze genetisch van aard is ipv een parasiet. Logischerwijs kan een populatie waarvan ieder lid die mutatie draagt nooit lang overleven. En medische ingrepen moeten hier volledig buiten beschouwing gelaten worden.quote:Op donderdag 31 mei 2007 14:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als deze mutatie te zwak is om te overleven zal de populatie idd uitsterven. Als daar voldoende tijd overheen gaat is er kans dat een nieuwe mutatie een soort oplevert die betere overlevingskansen heeft. Dan zal de oorspronkelijke mutatie uitsterven omdat de nieuwe succesvoller is.
Er zijn dus grofweg twee mogelijkheden: Of je krijgt een sterkere soort mens die tegen malaria kan (via een zwakke sickelcel-mutatie) of de mens sterft uit.
In beide gevallen is er geen zwakke mutatie meer.
In werkelijkheid zijn er meer mogelijkheden want: Er is niet overal in de wereld malaria, maar er zijn wel overal mensen. En eventuele medische ingrepen kunnen een zuiver natuurlijk ovolutionair proces verstoren.
dat had dat gen niet in gedachten toen ie muteerde hoor...quote:Op donderdag 31 mei 2007 14:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Een zwakke sickelcell mutatie? Het gaat erom dat die mutatie zelf een grotere killer is dan malaria.
quote:
Omdat de afwijking genetisch is, is hij nog niet per definitie erger van aardquote:Op donderdag 31 mei 2007 14:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Een zwakke sickelcell mutatie? Het gaat erom dat die mutatie zelf een grotere killer is dan malaria, aangezien ze genetisch van aard is ipv een parasiet.
Sikkelcelpatienten worden gemiddeld 40 a 50 jaar oud. Dat is dus al na je vruchtbare periode. Tijd zat om je voort te planten dus.quote:Logischerwijs kan een populatie waarvan ieder lid die mutatie draagt nooit lang overleven. En medische ingrepen moeten hier volledig buiten beschouwing gelaten worden.
nee maar het is wel een gegevenquote:Op donderdag 31 mei 2007 14:35 schreef slaveloos het volgende:
[..]
dat had dat gen niet in gedachten toen ie muteerde hoor...
Ja weet ik, ga ik ook nog checken. Ik zit hier wel in mn eentje tegen 4 man ofzo, kan neit alles tegelijk.quote:Op donderdag 31 mei 2007 14:39 schreef Monolith het volgende:
Deze mutatie voorbeeldjes had ik ook nog voor je geplaatst in het vorige topic Ali.
[..]
zo zie je maar: evolutie is niet goed of slecht, slechts een gegeven.quote:Op donderdag 31 mei 2007 14:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
nee maar het is wel een gegeven
Blijkbaar is sickelcel niet zo een probleem, want er lopen genoeg mensen mee rond. En dat je er op den duur aan doodgaat is niet belangrijk. Zolang de soort zich kan voortplanten is de belangrijkste functie vervult: het doorgeven van genen aan een nageslacht (ook al zijn het relatief slechte genen)quote:Op donderdag 31 mei 2007 14:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Een zwakke sickelcell mutatie? Het gaat erom dat die mutatie zelf een grotere killer is dan malaria, aangezien ze genetisch van aard is ipv een parasiet. Logischerwijs kan een populatie waarvan ieder lid die mutatie draagt nooit lang overleven. En medische ingrepen moeten hier volledig buiten beschouwing gelaten worden.
'Resistent maken' is een groot woord. De parasiet kan de rode bloedcellen niet meer binnendringen omdat ze defect zijn, dat vind ik wel even iets anders eigenlijk.quote:Op donderdag 31 mei 2007 13:58 schreef Bensel het volgende:
[..]
en wat bedoel je met informatie.. Ik vind het resistent maken tegen malaria toch redelijk nieuwe informatie. Dat was er eerst niet, en zorgt voor een potentieel evolutionair voordeel (onder de juiste omstandigheden.)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |