quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 00:08 schreef Moi.com het volgende:*Ook even uit lurkstand komt...
Ook ik ben verantwoordelijk voor een deel van de views. Ik lees hier op fok af en toe mee maar omdat ik eigenlijk bijna nooit post (nergens op fok), denk ik elke keer opnieuw: als ik hier even 'sterkte' kom zeggen (wat ik dan ook nog zo'n hol woord vind maar iets beter kan ik nooit bedenken) dan heb je daar waarschijnlijk erg weinig aan want ik kom uit het niets...
Maar wat de afgelopen dagen geschreven is, heeft me aan het denken gezet. Waarschijnlijk hoor je liever een sterkte die van iemand onbekend komt dan helemaal niets.
En eigenlijk heb ik intussen ook best veel aan dit topic gehad. In één van de gezinnen waar ik vaak oppas is de moeder na een zwangerschap van 5 maanden bevallen van een overleden kindje. Ik vond het erg moeilijk om mijzelf een houding te geven, ermee om te gaan t.a.v. de ouders maar door hier te lezen, kon ik mij een beter beeld vormen van hoe zij zich gevoeld hebben en hoe ik er zo goed mogelijk voor hen kon zijn. Dus ook voor mij als lurker betekent dit topic echt wel iets...In elk geval wil ik graag dat jullie weten dat ik jullie bewonder, allemaal één voor één even hard. Jullie stralen naar mij toe echt een kracht uit...
Ik zal proberen vanaf nu iets vaker uit die lurkstand te komen...
Kijk
dat bedoelde ik dus en hoopte ik dus ook op!
En ik heb vandaag ook alweer meerdere keren in het topic gekeken zonder een reactie te plaatsen.
Ook al weet ik zelf precies hoe het voelt om een kind te verliezen dan nog sta ook ik soms gewoon met mn mond vol tanden. Durf ik ook niet zomaar te reageren uit angst te kwetsen.
Dat ik nou toevallig door dezelfde hel ben gegaan betekend dus kennelijk niet dat ik ervaringsdeskundige ben en altijd precies weet wat wel en wat niet te zeggen.
Omdat hetzelfde verdriet toch door iedereen anders beleefd wordt.
Ook speelt het misschien mee dat mijn verdriet wat ouder is en voor veel ouders in dit topic verser.
Dat maakt dat ik al in een fase zit waarin ik , als ik in een dip beland, mezelf een schop onder me kont kan geven om eruit te komen.
Ik weet nog wel die verschillende fases waar ik doorheen ging maar ook niet meer precies wanneer ik nou precies op welk punt van het rouwen zat.
dat schop onder je eigen kont geven gevoel is voor jullie helemaal nog niet van toepassing. Het is nog zo kort geleden voor jullie. 1 jaar, 2 jaar, 3 jaar, het is nog niks, dan ben je nog helemaal niet klaar met die diepe rouw periode. Mensen verwachten dat het met een half jaartje a een jaartje toch wel klaar moet zijn maar dan begint het pas!!
Ik kan nu na tien jaar zeggen.
Ik leg me erbij neer, het is niet anders, het is ons overkomen en dat is zwaar k*t maar we leven nog en we hebben nu een nieuw, ander leven. We zijn een nieuw pad ingeslagen helaas niet meer met Max maar met onze kleine meid. Hij zal er in gedachten altijd bij zijn en horen, vergeten kan en zal en wil ik nooit. is ook onmogelijk want hij was echt onwijs cute en lief en grappig en cool!
We zijn weer opnieuw gelukkig, alleen het "zorgeloos gelukkig" zijn is dan wel weg.
Ik hoef niet meer te weten waarom, ik hoef ook niet meer te weten of hij ergens is of nergens is. Al die vragen die ik in het begin had heb ik niet meer. Er gaan dus jaren overheen om dat gevoel van berusting te krijgen.
En dat gevoel maakt dus ook tegelijkertijd dat ik heel voorzichtig probeer te zijn om mensen die nog zo in dat diepe verse verdriet zitten niet met mijn nuchterdere gedachtes om de oren te meppen.
Dat maakt ook dat ik meerdere keren per dag in dit topic kijk en dan de boel overdenk en nog eens overdenk om er dan, inderdaad zoals anderen ook al zeiden, achter te komen dat anderen mij voor waren en het misschien nog wel beter verwoord hebben dan ik.
Lieve allemaal, dus ook meelevende lurkers,
![]()
!!