klopt er wordt actief geronseld tegenwoordig hier op de TU (kon nu al een stageplaats hebben voor over 3 jaarquote:Op woensdag 30 mei 2007 22:06 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
nah, als technici zijnde staan de banen in de rij tijdens de opleiding hoor. Hoog en laag opgeleid.
In ieder geval zou ik naar de situatie willen dat scholen veel kleinschaliger worden......Kwalteit moet weer terugkeren op school. Je moet als leraar weer trots kunnen zijn op het leraarschap. Studenten moeten weer tegen je opkijken als leraar....Je moet als leraar weer tot de notabelen kunnen behoren....quote:Op donderdag 31 mei 2007 11:08 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Wat gebeurt er dan als je de Mammoetwet afschaft? Al sinds 1968 bestaat die wet.
Dat laatste is ene goede zaak, wmb moet het nog veel strenger..... Een hbo of uni moet weer dezelfde status en positie geven zoals het vroeger had......Vandaag de dag is het een vod die elke gorrilla kan halen......Daar wil je als student geen tonnen geld meer in stoppen om het vervolgens nooit meer terug te verdienen....quote:En teveel kansen? Tegenwoordig moet je van school wanneer je 2 keer blijft zitten, mijn pa is tijdens zijn middelbare schoolperiode 4 keer blijven zitten op dezelfde school. Bovendien word je tegenwoordig van je hbo/uni opleiding afgetrapt als je het 1e jaar niet voldoende studiepunten haalt. Dat was eind jaren 90 nog niet zo.
ligt er ook aan waar je het doet.quote:Op woensdag 30 mei 2007 22:18 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik vind IO en Bouwkunde eigenlijk wel TU waardig hoor.Er zit dan wel niet zoveel wiskunde in als bij L&R, TW of TN, maar het kenmerk van een TU-studie moet volgens mij zijn dat er behoorlijke creatieve capaciteiten van je worden gevraagd. Dat kan zich in de wat meer technische gebieden uiten maar ook in de esthetische gebieden.
nou weet ik niet hoe oud je pa is, maar dat max. 2x blijven zitten is al een jaar of 20 hoorquote:Op donderdag 31 mei 2007 11:08 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Wat gebeurt er dan als je de Mammoetwet afschaft? Al sinds 1968 bestaat die wet.
En teveel kansen? Tegenwoordig moet je van school wanneer je 2 keer blijft zitten, mijn pa is tijdens zijn middelbare schoolperiode 4 keer blijven zitten op dezelfde school.
daar staat tegenover dat het niveau zodanig wordt aangepast dat de HBO's/Uni's zo min mogelijk mensen hoeven te kicken.quote:Bovendien word je tegenwoordig van je hbo/uni opleiding afgetrapt als je het 1e jaar niet voldoende studiepunten haalt. Dat was eind jaren 90 nog niet zo.
dat ligt meer aan de fusiegolf van de laatste 10-15 jaar dan aan de mammoetwet, maar inhoudelijk ben ik het wel met je eensquote:Op donderdag 31 mei 2007 11:23 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
In ieder geval zou ik naar de situatie willen dat scholen veel kleinschaliger worden......Kwalteit moet weer terugkeren op school. Je moet als leraar weer trots kunnen zijn op het leraarschap. Studenten moeten weer tegen je opkijken als leraar....Je moet als leraar weer tot de notabelen kunnen behoren....
[..]
Precies. Normen vaststellen, toelatingsexamen invoeren en eisen stellen aan te behalen studiepunten. Het aantal studenten neemt dan wel af, maar de kwaliteit stijgtquote:Dat laatste is ene goede zaak, wmb moet het nog veel strenger..... Een hbo of uni moet weer dezelfde status en positie geven zoals het vroeger had......Vandaag de dag is het een vod die elke gorrilla kan halen......Daar wil je als student geen tonnen geld meer in stoppen om het vervolgens nooit meer terug te verdienen....
Volgens mij denk je er veel te negatief over.quote:Op donderdag 31 mei 2007 10:29 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik vind het onderwijs vandaag de dag teveel kansen geeft. Vroeger had je juist minder kansen, maar toen waren diploma's nog iets waard. Dat kun je nu nog maar amper zeggen....
[..]
Eerst maar es de Mammoetwet afschaffen. Dan wordt het snel veel beter.![]()
Ach als ze de borrel en het diner na afloop maar betalenquote:Op donderdag 31 mei 2007 11:20 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
En bedrijven zitten echt te springen om op een bedrijvendag/carierebeurs hier te mogen staan.
Mwoa, je kon beter 25 jaar gelden hoger opgeleid zijn dan nu.quote:Op donderdag 31 mei 2007 12:42 schreef du_ke het volgende:
[..]
Volgens mij denk je er veel te negatief over.
Status, lonen van hoger opgeleiden worden hierdoor normaler. Waarom zou je je nog kapot studeren?quote:Wat is er zo slecht aan dat de bevolking steeds hoger wordt opgeleid?
Dat klopt. Maar voor het geld hoef je je niet meer door te studeren.quote:Het werk in Nederland is immers ook veranderd, er is minder "dom" handwerk.
Draait alles in je leven om geld dan?quote:Op donderdag 31 mei 2007 13:06 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Mwoa, je kon beter 25 jaar gelden hoger opgeleid zijn dan nu.
[..]
Status, lonen van hoger opgeleiden worden hierdoor normaler. Waarom zou je je nog kapot studeren?
[..]
Dat klopt. Maar voor het geld hoef je je niet meer door te studeren.
Nee, maar het geldelijk rendement van je studie is te slecht....quote:
Mwoa, je wordt er niet echt warm van.....Een beetje bouwvakker woon royaler vandaag de dag...quote:Met een universitaire opleiding zal je over het algemeen gewoon flink boven modaal gaan verdienen.
Valt reuze mee volgens mijquote:Op donderdag 31 mei 2007 13:11 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Nee, maar het geldelijk rendement van je studie is te slecht....
quote:een opleiding, hbo of uni, is niet noodzakelijk laat staan voldoende. Ik zou er mijn leven niet meer aan vergooien iiig. Elke Oeran Oetan kan uni halen.....
[..]
Die is dan ook 10 jaar eerder begonnen met werken en kan zo langer wat opbouwen. Hun max is echter veel lager.quote:Mwoa, je wordt er niet echt warm van.....Een beetje bouwvakker woon royaler vandaag de dag...
Valt mee hoor. Vooral als ze een beetje bijbeunenquote:Op donderdag 31 mei 2007 13:27 schreef du_ke het volgende:Die is dan ook 10 jaar eerder begonnen met werken en kan zo langer wat opbouwen. Hun max is echter veel lager.
Dat is jammer om te horen. Ik had gehoopt en verwacht dat juist hij toch wel een beetje tegen de bestuurlijke conventies in zou durven gaan. Ik dacht dat dat ook wel een van de redenen voor hem was om de ministerspost te aanvaarden. Als hij nu ineens een groot voorstander is van het Nieuwe Leren is hij behoorlijk hypocriet bezig en zie ik de toekomst van het onderwijs somber in.quote:Op woensdag 30 mei 2007 23:01 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Zijn geschreven en gesproken columns vond ik vaak top, maar als minister vind ik hem tegenvallen. Ik was bij het Felix Merites-debat over onderwijs, en zijn visie over het Nieuwe Leren, en de nieuwe kans die hij dat wil geven is een draai van 180 graden ten opzichte van zijn eerdere uitspraken en gedachten (en ik denk ook zijn eigen mening). Het is schandalig dat hij deze generatie niet dezelfde kansen op goed onderwijs wil geven als de zijne. De voorbeelden die hij aanhaalde ('mijn kinderen dwalen af bij droge stof' en 'je moet niet willen concurreren met internet en nieuwe media') waren slap en de meeste mensen in de zaal waren ook niet tevreden met zijn gedachten. Ik hoop nog steeds dat hij werkelijk inziet dat competentiegericht onderwijs moet stoppen, er is een kamermeerderheid en Plasterk heeft gezag in de onderwijswereld.
Dat valt zwaar tegen. Met uni of hbo op zak ben je vandaag de dag niets bijzonders meer, maar een van de velen uit de grote grijze massa.......quote:
Er blijven teveel over. Op de arbeidsmarkt kom je de overgebleven massa weer vrolijk tegen. De salarissen blijven dan achter. 10 jaar achterstand in verdienste haal je never nooit meer in.quote:Ook dat valt reuze mee, ik zie voldoende uitvallers om dit met een flinke korrel zout te nemen.
[..]
Echt niet. Een beetje bouwvakker vraagt wat ie wilt. Probeer maar eens een dak te laten repareren of een keuken te verbouwen. ze beunen zich schatrijk, opdrachten hebben ze voor het uitkiezen....Het zijn de nieuwe rijken...quote:Die is dan ook 10 jaar eerder begonnen met werken en kan zo langer wat opbouwen. Hun max is echter veel lager.
Voor je eigen ontwikkeling misschien? En een universitaire opleiding heeft nog altijd redelijk wat status, je hoort dan echt nog bij de maatschappelijke toplaag in Nederland.quote:Op donderdag 31 mei 2007 18:06 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Dat valt zwaar tegen. Met uni of hbo op zak ben je vandaag de dag niets bijzonders meer, maar een van de velen uit de grote grijze massa.......
Als je 30 jaar gelden drs... of ir.of ing..... voor je naam had staan, dan keken ze nog tegen je op, maar nu halen ze de schouders op. Waarom zou je nog zo'n studie doen, om op te vallen?
[..]
Niet? Valt wel mee hoor denk ikquote:Er blijven teveel over. Op de arbeidsmarkt kom je de overgebleven massa weer vrolijk tegen. De salarissen blijven dan achter. 10 jaar achterstand in verdienste haal je never nooit meer in.
[..]
Zij doen het lichamelijk zware werk en zijn ook eerder versleten er zitten altijd twee kanten aan hoor.quote:Echt niet. Een beetje bouwvakker vraagt wat ie wilt. Probeer maar eens een dak te laten repareren of een keuken te verbouwen. ze beunen zich schatrijk, opdrachten hebben ze voor het uitkiezen....Het zijn de nieuwe rijken...
...en lachen hun lul uit hun broek....
vind dat nogal meevallen dat roepen ze al 20 jaar en het is nog steeds niet uitgekomen.quote:Op donderdag 31 mei 2007 18:06 schreef EchtGaaf het volgende:
Echt niet. Een beetje bouwvakker vraagt wat ie wilt. Probeer maar eens een dak te laten repareren of een keuken te verbouwen. ze beunen zich schatrijk, opdrachten hebben ze voor het uitkiezen....Het zijn de nieuwe rijken...
...en lachen hun lul uit hun broek....
Komt voornamelijk dat bouwvakkers meestal éénverdieners zijn.quote:Op donderdag 31 mei 2007 20:38 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
vind dat nogal meevallen dat roepen ze al 20 jaar en het is nog steeds niet uitgekomen.
mijn vader verdient legaal nu iets van 35k per jaar inc vakantiegeld.quote:Op donderdag 31 mei 2007 21:02 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Komt voornamelijk dat bouwvakkers meestal éénverdieners zijn.
En daar zal een HBO of Uni opgeleide met meer dan 20 jaar ervaring het niet voor doenquote:Op donderdag 31 mei 2007 21:38 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
mijn vader verdient legaal nu iets van 35k per jaar inc vakantiegeld.
Ja, om die reden ben ik blij dat ik de uni heb bezocht.quote:
Hmmmmm, ik vind die status erg tegenvallen. (Ik geef wel toe dat ik daar iets gevoeliger ben dan misschien gemiddeld.quote:En een universitaire opleiding heeft nog altijd redelijk wat status, je hoort dan echt nog bij de maatschappelijke toplaag in Nederland.
Mwoahquote:Niet? Valt wel mee hoor denk ik.
Dat is waar. Al denk ik dat een aantal bouwvakkers en andere ambachtelijken weer als werkvoorbereider kunnen oid kunnen doorstromen.....quote:Zij doen het lichamelijk zware werk en zijn ook eerder versleten er zitten altijd twee kanten aan hoor.
Dat zou idd de keerzijde zijn. Ben ik ook niet voor. Als ik de aantallen studenten zou willen beperken, dan zou ik schiften op pure kwaliteit en niet op afkomst.quote:Maar goed jij wilt terug naar de situatie dat alleen de jongens uit rijke gezinnen kunnen gaan studeren (ongeacht of ze er erg geschikt voor zijn) en het volk verder dom wordt gehouden?
Toch zie ik het in mijn eigen omgeving. De LTS-ers/vMBO_ers wonen hier in de grootste huizen en rijden de grootste auto's. En hebben doorgaans een ijzersterke positie op de arbeidsmarkt. Ze kunnen dus eisen stellen aan werkgevers. Bij hoger opgeleiden is dat vaak niet het geval. Voor jou immers 100 anderen. Afgestudeerden te over (al zeggen werkgevers soms iets anders....)quote:Op donderdag 31 mei 2007 20:38 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
vind dat nogal meevallen dat roepen ze al 20 jaar en het is nog steeds niet uitgekomen.
Al is het wel zo dat je zwart dan wel weer goed verdiend
Mijn vader kan meer verdienen idd maar heeft daar geen zin in om verder te gaan onderhandelen toch denk ik dat je het grof overschat vooral zwart valt veel te halen.quote:Op donderdag 31 mei 2007 21:48 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Toch zie ik het in mijn eigen omgeving. De LTS-ers/vMBO_ers wonen hier in de grootste huizen en rijden de grootste auto's. En hebben doorgaans een ijzersterke positie op de arbeidsmarkt. Ze kunnen dus eisen stellen aan werkgevers. Bij hoger opgeleiden is dat vaak niet het geval. Voor jou immers 100 anderen. Afgestudeerden te over (al zeggen werkgevers soms iets anders....)
De tijden dat hoger opgeleiden zo ongeveer als notabelen worden beschouwd, ligt mijlenver achter ons....
Ze worden ook rijk van het bijklussen.....Maar vergis je niet dat hoger opgeleiden meestal ook niet met 40 uur werken klaar zijn.... En die krijgen overuren vaak niet eens uitbetaald.quote:Op donderdag 31 mei 2007 21:38 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
mijn vader verdient legaal nu iets van 35k per jaar inc vakantiegeld.
Zwart kan het veel meer worden maar daar moet je maar zin in hebben om na een 40 urige werkweek ook nog eens sāvonds aan de slag te gaan
Ik ken ook een lasser die wel veel uren maakt. Heeft LTS en verdiend zeer goed. Zo ongeveer wat een hbo-er verdiend. Wit.quote:Op donderdag 31 mei 2007 21:51 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Mijn vader kan meer verdienen idd maar heeft daar geen zin in om verder te gaan onderhandelen toch denk ik dat je het grof overschat vooral zwart valt veel te halen.
Als je het wel doet gaan er mensen topics openen met '' ......godelijken verdien WEER veel meer!!!!"quote:Op donderdag 31 mei 2007 21:57 schreef EchtGaaf het volgende:Reken maar uit hoe groot het financieel rendement is van een studie. Valt VIES tegen vandaag de dag...
Ik ben geen opportunist. Dus je suggestie werk niet.quote:Op donderdag 31 mei 2007 22:10 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Als je het wel doet gaan er mensen topics openen met '' ......godelijken verdien WEER veel meer!!!!"![]()
Ken ook een aantal die met succes MAVO - MBO - HBO - Uni hebben gedaan. En dat moet gewoon mogelijk blijven.quote:Op donderdag 31 mei 2007 23:08 schreef ijsbrekertje het volgende:
Ik ken meerdere voorbeelden van studenten die via havo naar vwo naar de universiteit zijn doorgestroomd en het zeer goed doen. Twee van hen zijn zelfs op mavo begonnen. Voor de mammoetwet zouden zij die mogelijkheid nooit hebben gehad.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |