quote:Op maandag 28 mei 2007 14:30 schreef Agorias het volgende:
Dat mag ik wel zeggen gekkie!
nu je het zegt!!!quote:Op maandag 28 mei 2007 14:33 schreef zoalshetis het volgende:
je kan toch ook "coca cola!" roepen?
quote:Op maandag 28 mei 2007 14:31 schreef Aurelianus het volgende:
Gewoon keihard 'godverdomme' schreeuwen terwijl je ze anaal verkracht met een kruisbeeld. Op zondag.
prachtig jaquote:Op maandag 28 mei 2007 14:34 schreef RadioSlut het volgende:
Dat vraag ik me toch ook eens af.
Ik heb bij 'god verdoem mij' een beeld dat god in de wolken zit en een bliksemschicht tegen mij aan gooit, waardoor ik zegmaar dood ga.
Niet dat het zo is, maar volgens mij denken de christenen het omgekeerde.
Nou precies.quote:Op maandag 28 mei 2007 14:30 schreef Agorias het volgende:
En als je dan vraagt waarom je het niet mag zeggen krijg je te horen dat het "een inhoudsloze krachtterm is"
Je kan je d'r natuurlijk ook gewoon niets van aantrekken, een docent van mij had er ook moeite mee, zelf christelijk enzo, nah goed dan houd ik mn mond wel, maar gewoon ergens in't openbaar ofzo, moeten ze maar naar iets anders luisterenquote:Op maandag 28 mei 2007 14:37 schreef Agorias het volgende:
Mijn onderbroek was zelfs nat jaen dan niet eens mogen schelden
quote:Op maandag 28 mei 2007 14:31 schreef Aurelianus het volgende:
Gewoon keihard 'godverdomme' schreeuwen terwijl je ze anaal verkracht met een kruisbeeld. Op zondag.
bidden ook...quote:Op maandag 28 mei 2007 14:39 schreef ikwilookwatzeggen het volgende:
Vloeken Is Aangeleerd! Word Geen Naprater!![]()
Sufste argument ooit. Bidden is aangeleerd. Je stil houden in plaats van je af te reageren ook. Als ik met een hamer op mijn duim sla lucht meer op om luidkeels 'GODVERDOMMEZEKANKERTERINGHOERENZOOI' te schreeuwen dan een kreet als 'potverdulleme' te uiten, zoals die malle christenen het willen.quote:Op maandag 28 mei 2007 14:39 schreef ikwilookwatzeggen het volgende:
Vloeken Is Aangeleerd! Word Geen Naprater!![]()
Of je roept "CHIPS!" zoals het een echte refo betaamt.quote:Op maandag 28 mei 2007 14:42 schreef Aurelianus het volgende:
[..]
Sufste argument ooit. Bidden is aangeleerd. Je stil houden in plaats van je af te reageren ook. Als ik met een hamer op mijn duim sla lucht meer op om luidkeels 'GODVERDOMMEZEKANKERTERINGHOERENZOOI' te schreeuwen dan een kreet als 'potverdulleme' te uiten, zoals die malle christenen het willen.
quote:Op maandag 28 mei 2007 14:44 schreef Big_Boss_Man het volgende:
Godverdomme, het één van de nuttigste woorden des Neerlandsche taal!
* nattermann is eenschquote:Op maandag 28 mei 2007 14:30 schreef Agorias het volgende:
Verdomme heel jouw godsdienst is inhoudsloos!
Christenen: r
door die teringhonden kan ik vandaag niet trainenquote:Op maandag 28 mei 2007 14:55 schreef zoalshetis het volgende:
@ ts. en dat op pinsteren! ga je mond maar spoelen met groene zeep aap van een jongen.
2 x 20 minuten fietsen is toch genoeg?quote:Op maandag 28 mei 2007 14:56 schreef Agorias het volgende:
[..]
door die teringhonden kan ik vandaag niet trainen.
van fietsen word je niet breed.quote:Op maandag 28 mei 2007 14:57 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
2 x 20 minuten fietsen is toch genoeg?
Bronquote:Godverdomme!
god·ver·dom·me (tw.)
1 [grof] vloek
Nederlands: verdomd, verdomme, godverdomme * Engels: damn
‘Godverdomme’ is echt zo’n woord dat je overkomt. Het kan op allerhande manieren worden ingezet: als vloek, als krachtterm of als tussenwerpsel om afschuw, afkeer of boosheid mee uit te drukken. Maar weten we wel wat we nu eigenlijk met deze uitdrukking verwensen? Een speurtocht naar de herkomst van dit unieke woord.
Ten eerste is het woord uniek omdat er zo ontzettend veel verbasteringen, plaatsvervangers, verzachtende en versterkende vormen van bestaan. Een kleine greep levert woorden op als g (te vergelijken met ‘k’ voor kanker), getsie, gadverballie, potvolblomme, potverdriedubbeltjes en snotjandorie.
Ook heeft het woord een enigzins dubbel karakter. Enerzijds staat het onovertroffen op de eerste plek op de lijst van taboewoorden, anderzijds bekt het zo lekker weg dat we er in noodgevallen toch moeilijk omheen kunnen. In de toptien van vloeken met de hoogste taboewaarde komt het maar liefst vijf keer voor, naast zijn pure vorm ook nog in de gedaantes godverdorrie, gvd, goddomme en verdomme.
Al in het begin van de twintigste eeuw hield ‘godverdomme’ wetenschappers van de straat, onder andere in de moraaltheologische discussie die in Nederland en Vlaanderen werd gevoerd, onder intellectuele leiding van G.J Waffelaert (wiens achternaam een etymologisch fenomeen op zich is) en professor O.E. Dignant in Belgie. Inzet van de discussie: Is godverdomme nu godslasterlijk of niet? Een belangenstrijd met veel gewicht, want als je met ‘godverdomme’ God verdoemde dan was dit een doodzonde. En we weten uit de Bijbel dat dergerlijke fratsen zelden goed aflopen.
Gelukkig is het allemaal goed afgelopen. ‘Godverdomme’ is namelijk eigenlijk een zelfverwensing, en over de rechten en plichten ten aanzien van je eigen persoon zijn nooit boeken volgeschreven. Oorspronkelijk zei men het al veel minder lekker in de mond liggende ‘God verdoem me’. Dit maakte deel uit van een eedformule, namelijk: ‘God verdoem me, als ik lieg.’ Vergelijkbare formuleringen waren: ‘God verwurg me!’, ‘God vermoord me!’ of –een persoonlijke favoriet - ‘Bloed van Christus verderf me!’
3. Leg uit wat iemand eigenlijk zegtquote:Op maandag 28 mei 2007 14:37 schreef R-Mon het volgende:
Verbastering van "god verdoem het" vind ik logischer klinken dan van "god verdoem mij" eigenlijk.
Ja.quote:Op maandag 28 mei 2007 14:32 schreef Arjan het volgende:
Je zegt vlgs mij niet God verdoem mij, maar God verdoeme, net als in God verhoede. Gebeidende wijs enkelvoud.
Echter, een alternatieve interpretatie is dat, wanneer men zich met een hamer op een vinger slaat en als krachtterm godverdomme uitschreeuwt, men eigenlijk wenst te zeggen: "god, verdoeme deze pijn".quote:Op maandag 28 mei 2007 15:04 schreef Agorias het volgende:
[..]
3. Leg uit wat iemand eigenlijk zegt
Mensen die vloeken, weten niet altijd wat ze zeggen. Je kunt bijvoorbeeld uitleggen dat de gvd-vloek eigenlijk betekent ‘God, verdoem mij’. Daarom zeggen we ook wel dat vloeken omgekeerd bidden is.
volgens de bond.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |