Dit is wel erg kort door bocht als ik naar Rusland kijk. Daar is het weer met een opleving bezig.quote:Op maandag 28 mei 2007 03:40 schreef Ryan3 het volgende:
Mijn antwoord is: communisten bestaan niet meer, racisten nog wel.
Mwah, ik denk zelfs dat ieder levend wezen een beetje racist is. Waarom een lelijke dikke vrouw nemen als er ook bloedmooie vrouwen bestaan of visa versa. Het is eerder de afkeuringsnorm die ver over sociale/humane grenzen heen gaat struikelen. Maar dat kun je ook zeggen van het communisme als ik kijk naar Noord-Korea (waar ideologische gedachten kenmerken de noemer zijn om iemand te onderdrukken).quote:Racisme is naast door manipulatie instandgehouden
Afijn; dat heet geen communisme dat heet dictatuur.... Mischien moet je je eens in het communisme verdiepen; je uitspraken slaan als een tang op een varken namelijk....quote:Op maandag 28 mei 2007 05:30 schreef Bolkesteijn het volgende:
Omdat de meeste mensen niks in de ideën van een communist zien is hiet dus dwang voor nodig. Een communist zal altijd proberen een grote groep, al dan niet met geweld, te beinvloeden.
Ik vindt het heel erg knap hoe jij hier Jan Marijnissen koppelt aan honderden miljoenen doden....quote:Op maandag 28 mei 2007 09:37 schreef Eddy_Huntington het volgende:
Communisten zijn natuurlijk erger.
Mannen als Mao, Stalin, Pol Pot, Jan Marijnissen enz hebben honderden miljoenen doden op hun geweten.
Racisten zijn over het algemeen wat dommer en daardoor ook veel minder gevaarlijk.
Ik neem aan dat je bedoelde te zeggen dat jij vindt dat racisme erger is?quote:Op maandag 28 mei 2007 10:27 schreef Tup het volgende:
Ik vermoed dat het antwoord van users hier zal afhangen van hun politieke affiliatie. Racisme is dus erger.
Alleen vergeet je dat de mens in beginsel eigenbelang nastreeft en publieke goederen niet tot stand komen vanwege het karakter daarvan.quote:Op maandag 28 mei 2007 09:53 schreef teh_m0nkey het volgende:
Communisme is nog nooit goed uitgevoerd, alles eerlijk delen: geen probleem maar je bereikt er echt niks mee. Wat Kim Jong II, Hitler, Stalin en Poetin doen is geen communisme, zijn leven zelf in rijkdom terwijl de bevolking vaakt in armoede leeft en leefde.
Bron?quote:Op maandag 28 mei 2007 06:05 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Dit is wel erg kort door bocht als ik naar Rusland kijk. Daar is het weer met een opleving bezig.
Is dit niet deels appels met peren vergelijken ?!
[..]
quote:Op maandag 28 mei 2007 09:51 schreef Myschkin het volgende:
Proberen we nu niet appels met peren te vergelijken?
Communisme is een politieke stroming terwijl racisme meer een persoonlijke voorkeur is een politieke, economische en sociale concurrentiestrijd is.
Gebaseerd op de aanname in de eerste zin, is racisme erger. ;-)quote:Op maandag 28 mei 2007 11:12 schreef DS4 het volgende:
Ik neem aan dat je bedoelde te zeggen dat jij vindt dat racisme erger is?
Fascisme staat niet gelijk aan racisme. Het fascistisch bewind in Italië was zeker in het begin niet racistisch.quote:Op maandag 28 mei 2007 12:01 schreef Clausewitz het volgende:
Appel met een peer vergelijken, aap.
Je kunt spreken over een 'communistisch regime', maar een 'racistisch regime'? Nah, lijkt me niet. Had dan 'fascisme' gebruikt. Maar je vraag is nu echt poep.
Hmm, dat realiseer ik me. Maar als je 'n politiek gedachtengoed moet verzinnen wat 't dichtst bij racisme komt, dan denkt "men" toch al gauw aan fascisme, dus vandaar dat ik voor dat begrip koos. Niet helemaal correct, geef ik toe.quote:Op maandag 28 mei 2007 12:04 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Fascisme staat niet gelijk aan racisme. Het fascistisch bewind in Italië was zeker in het begin niet racistisch.
Mee eens. Maar voor mij persoonlijk zou een racistisch regime erger zijn dan een communistisch. Bij de communisten loop ik het risico omgelegd te worden, maar als racisten hier de dienst uit maken, dan is die risico veel en veel groter, aangezien ik niet helemaal raszuiver ben.quote:Op maandag 28 mei 2007 11:56 schreef MrX1982 het volgende:
Beetje een stelling in de trant van wat is erger. Blind zijn of doof zijn. Geef daar maar eens een zinnig antwoord op.
In de theorie zijn racisten erger dan communisten. Ongelijkheid vs gelijkheid. In de praktijk daarentegen draait het bij communisme ook uit op ongelijkheid en moeten mensen die niet passen in het ideaal vaak het veld ruimen.
Kortom beide verwerpelijk in de praktijk.
Kies dan nazisme. Fascisme met een racistisch sausje.quote:Op maandag 28 mei 2007 12:07 schreef Clausewitz het volgende:
[..]
Hmm, dat realiseer ik me. Maar als je 'n politiek gedachtengoed moet verzinnen wat 't dichtst bij racisme komt, dan denkt "men" toch al gauw aan fascisme, dus vandaar dat ik voor dat begrip koos. Niet helemaal correct, geef ik toe.
Aan overtuigingen zitten mensen even inherent vast als aan hun leeftijd. Het veranderd na tijd, maar je kan er niks aan doen dat je op een bepaald moment een bepaalde overtuiging of leeftijd hebt. Groot verschil is dat je leeftijd een vastgestelde route volgt, elk jaar een jaar erbij, terwijl overtuigingen bij iedereen anders ontwikkelen.quote:Op maandag 28 mei 2007 12:24 schreef K-Billy het volgende:
Mensen uitmoorden op basis van eigenschappen waar ze inherent aan vast zitten (zoals ras, geslacht, leeftijd, downsyndroom, ed) is erger dan mensen uitmoorden op basis van hun overtuiging of maatschappelijke positie. Dat is, als ik een keus zou moeten maken.
Jouw voorbeelden kloppen niet echt met zijn verhaal. Hij bedoelt dat het 'beter' is dat iemand vermoordt wordt omdat hij bijvoorbeeld links stemt (deels een keuze) dan iemand omdat ie blank is (totaal geen eigen keuze)quote:Op maandag 28 mei 2007 12:31 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Aan overtuigingen zitten mensen even inherent vast als aan hun leeftijd. Het veranderd na tijd, maar je kan er niks aan doen dat je op een bepaald moment een bepaalde overtuiging of leeftijd hebt. Groot verschil is dat je leeftijd een vastgestelde route volgt, elk jaar een jaar erbij, terwijl overtuigingen bij iedereen anders ontwikkelen.
Maar je vindt het dus minder erg om een arbeider te vermoorden omdat ie arbeider is dan iemand vermoorden omdat ie blank is? En je vindt het ook minder erg om een praktiserende homo te vermoorden omdat ie het homo zijn in de praktijk brengt dan iemand vermoorden omdat ie 84 jaar is? Interessant zeg![]()
Klopt, het is keuze tussen twee 'kwaden', maar bij overtuigingen is het vaak mogelijk om behoedzaam te zijn, je eigen positie veilig te stellen, te 'heulen' met het regime, om zo vervolging te vermijden. In het geval van een racistisch regime, kun je alleen onderduiken en hopen dat ze je niet vinden. Overtuigingen ontwikkelen zich voor een belangrijk deel op basis van eigen keuze: als je in de jaren 20 en 30 in Europa woonde en je aansloot bij een communistische of anarchistische beweging had je kunnen inzien dat daar risico's aan vast kleven.quote:Op maandag 28 mei 2007 12:31 schreef MrBadGuy het volgende:
Aan overtuigingen zitten mensen even inherent vast als aan hun leeftijd. Het veranderd na tijd, maar je kan er niks aan doen dat je op een bepaald moment een bepaalde overtuiging of leeftijd hebt. Groot verschil is dat je leeftijd een vastgestelde route volgt, elk jaar een jaar erbij, terwijl overtuigingen bij iedereen anders ontwikkelen.
Ligt aan de omstandigheden. Had die arbeider de mogelijkheid om iets anders te zijn, bijv. boer, ambachtsman of handelaar? Was hij in staat te verbergen welk beroep hij uitoefende (of uitgeoefend had)?quote:Maar je vindt het dus minder erg om een arbeider te vermoorden omdat ie arbeider is dan iemand vermoorden omdat ie blank is?
Jup, ik denk het wel.quote:En je vindt het ook minder erg om een praktiserende homo te vermoorden omdat ie het homo zijn in de praktijk brengt dan iemand vermoorden omdat ie 84 jaar is?
Precies.quote:Op maandag 28 mei 2007 12:50 schreef MrFl0ppY het volgende:
[..]
Jouw voorbeelden kloppen niet echt met zijn verhaal. Hij bedoelt dat het 'beter' is dat iemand vermoordt wordt omdat hij bijvoorbeeld links stemt (deels een keuze) dan iemand omdat ie blank is (totaal geen eigen keuze)
Hier lijkt wel iets in te zitten, maar dan staar je je toch een beetje blind op communistische ideologie en idealen. Het op de been zetten van een communistische staat, betekent in feite alle gevestigde belangen omver walsen en dat zorgt voor een hoop bloedvergieten. Het lijkt mij heel moeilijk om dat te doen zonder honderden of duizenden mensen te doden.quote:Bovendien heerst hier nogal een verwrongen beeld van communisten, stalin was nu niet echt een stereotype communist als je de regeltjes ervan bestudeert. Het was meer een profiteur van het communisme. Racisme is vele malen erger omdat het altijd negatief is.
Dat joden geen lid mogen worden van een Country club is slechter dan de terreur van Stalin?quote:Op maandag 28 mei 2007 13:04 schreef Monidique het volgende:
Racisme is per definitie slechter.
Dat je gedwongen wordt samen te werken is slechter dan zes miljoen joden vermoorden? Leuk, hè, dat spelletje?quote:Op maandag 28 mei 2007 13:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat joden geen lid mogen worden van een Country club is slechter dan de terreur van Stalin?
Arbeider kan deels een keuze zijn, praktiserend homo is helemaal een eigen keuze. Mijn voorbeelden kloppen perfect bij zijn verhaal.quote:Op maandag 28 mei 2007 12:50 schreef MrFl0ppY het volgende:
[..]
Jouw voorbeelden kloppen niet echt met zijn verhaal. Hij bedoelt dat het 'beter' is dat iemand vermoordt wordt omdat hij bijvoorbeeld links stemt (deels een keuze) dan iemand omdat ie blank is (totaal geen eigen keuze)
In theorie heb je gelijk, in de praktijk zijn echter alle communistische regimes negatief geweest. Communisten willen altijd macht, racisten niet altijd, daarom vind ik communisten gemiddeld gezien enger dan racisten.quote:Bovendien heerst hier nogal een verwrongen beeld van communisten, stalin was nu niet echt een stereotype communist als je de regeltjes ervan bestudeert. Het was meer een profiteur van het communisme. Racisme is vele malen erger omdat het altijd negatief is.
Jij komt met de uitspraak dat racisme slechter is, en nu zeg je eigenlijk dat je het niet zo kan zeggen.quote:Op maandag 28 mei 2007 13:19 schreef Monidique het volgende:
[..]
Dat je gedwongen wordt samen te werken is slechter dan zes miljoen joden vermoorden? Leuk, hè, dat spelletje?
Ik zeg dat racisme per definite slechter is, ja, en daar sta ik nog steeds achter.quote:Op maandag 28 mei 2007 13:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jij komt met de uitspraak dat racisme slechter is, en nu zeg je eigenlijk dat je het niet zo kan zeggen.
Het zou fijn zijn als je je stelling zou onderbouwen.quote:Op maandag 28 mei 2007 13:19 schreef Monidique het volgende:
[..]
Dat je gedwongen wordt samen te werken is slechter dan zes miljoen joden vermoorden? Leuk, hè, dat spelletje?
Waar baseer je dat op?quote:Op maandag 28 mei 2007 13:23 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ik zeg dat racisme per definite slechter is, ja, en daar sta ik nog steeds achter.
quote:Op maandag 28 mei 2007 13:25 schreef DivineJester het volgende:
Racisme is gebaseerd op uitsluiting van een bepaalde groep binnen de samenleving op basis van ras.
Communisme is gebaseerd op een "eerlijke" gelijke verdeling van al wat er in de samenleving is onder al wie er in de samenleving is, gebaseerd dus op het samenleven. Zo bezien lijkt het uitsluitingsbeginsel van het racisme slechter dan het insluitingsbeginsel van de communisten. De excessen van beide stromingen zijn verwerpelijk, maar dat geldt voor elke extremistische stroming, ook binnen geloven, milieu-bewegingen e.d.
De vele doden die het communisme ten onrechte op haar naam heeft staan zijn voor de verantwoording van machtswellustelingen die het systeem naar hun hand hebben gezet en misbruikt.
Die morele rekentabel zit in mijn hoofd, pietje. Ik vind het slechter mensen minderwaardig te achten om hun kleur, dan te streven naar een maatschappij waarin gelijkheid heerst en men produceert naar kunnen en consumeert naar behoefte.quote:Op maandag 28 mei 2007 13:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waar baseer je dat op?
Heb je een morele rekentabel met mate van slechtheid in graden Monidique?
Iedereen is niet gelijkwaardig en al helemaal niet gelijk, dus dat klopt al nietquote:Op maandag 28 mei 2007 13:27 schreef emo.gif het volgende:
TS, vergelijk je nu communisten met racisten?!
Kom je van het MBO ofzo?
Een van de basisbeginselen van het communisme is dat IEDEREEN gelijk en gelijdwaardig is. Alleen vanwege dit punt alleen al kun je deze vergelijking onmogelijk maken. Dus ga maar weer in de schoolbanken zitten. Knurft.
Nee hoor, TS stelt de vraag welke van de twee je het meest/minst kwalijk vind. Dat is hetzelfde als vragen of je een appel lekkerder vindt dan een peer of vice versa.quote:Op maandag 28 mei 2007 13:27 schreef emo.gif het volgende:
TS, vergelijk je nu communisten met racisten?!
Kom je van het MBO ofzo?
Een van de basisbeginselen van het communisme is dat IEDEREEN gelijk en gelijdwaardig is. Alleen vanwege dit punt alleen al kun je deze vergelijking onmogelijk maken. Dus ga maar weer in de schoolbanken zitten. Knurft.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |