Niet alle 150 hoeven er evenveel over te weten. Het gaat er om of de woordvoerders die er over gaan er genoeg van weten en ook actie ondernemen. En die acties en campagnes en voorlichting is er wel degelijk. Er is om de haverklap aandacht voor en er wordt veel over gediscussieerd wat een goede methode is (bv. het Belgische model waarin je alleen kan aangeven dat je het niet wil en dus automatisch donor bent).quote:Op zaterdag 26 mei 2007 21:13 schreef TJDoornbos het volgende:
[..]
doet genoeg??
Man vraag 150 leden van de kamer naar hoe het donorplan moet en 145 kijken je aan als een schaap (en sommige hebben ook nog eens het kapsel van een schaap)
Helemaal mee eens.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 16:17 schreef Blur het volgende:
Leuk dat het CDA zo loopt te huilen over deze show. Span je dan in om de wetgeving te wijzigen op dezelfde wijze zoals België met het donorbeleid om gaat. Hier ben je géén donor tenzij je aangeeft het te willen zijn. In België is dat precies andersom: je bent standaard donor, tenzij je aangeeft géén donor te willen zijn.
Op dit moment bereikt BNN al wat zij willen. Een flinke discussie over dit onderwerp. Ik ben alleen benieuwd wat de uitkomst gaat zijn. En dat BNN een vrij shockerende wijze kiest om het onderwerp bespreekbaar te maken vind ik eigenlijk nog niet eens zo'n kwalijke zaak.
* Blur is donor overigens.
Niks tegen schapen hè!quote:Op zaterdag 26 mei 2007 21:13 schreef TJDoornbos het volgende:
Man vraag 150 leden van de kamer naar hoe het donorplan moet en 145 kijken je aan als een schaap (en sommige hebben ook nog eens het kapsel van een schaap)
Ik weet niet waarom jij er niks over hoort maar de kranten en de journaals maken er toch geregeld melding van.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 21:23 schreef TJDoornbos het volgende:
Maar waarom horen wij dan nooit iets over dat gebrainstorm? Laatste keer dat ik er (behalve op BNN) over hoorde was in Kopspijkers toen dat nog bij de vara zat!!
Nee het *VAN ROKEN GA JE HARDSTIKKE DOOR EN U BRENGT ANDEREN RONDOEM U ERNSTIGE SCHADE AAN* campagnes van de overheid, daar zal niemand over na gaan denken, denk je dat er iemand is gestopt met roken door die keiharde confronatie met de werkelijkheid? Vrouwen die lachend zeiden dat z ze imoptent zouden worden terwijl ze een sigaret opstaken?quote:Op zaterdag 26 mei 2007 23:50 schreef nikk het volgende:
Walgelijke manier om iets duidelijk te maken.
quote:Op zondag 27 mei 2007 02:04 schreef misteriks het volgende:
ben te tam om het topic volledig te doorlezen; maar voor buitenlanders , zoals ik, komt deze actie van BNN op z'n minst nogal degoutant en weerzinwekkend over ... Holland op z'n kleinst imo![]()
dit is voor mij een bewijs dat én de wetgever én de media in Holland het gezond verstand volledig kwijt is in deze materie. Dit "probleem" kan ook op een ander manier opgelost raken; daarvoor moet Holland zelfs niet zooooooooooover buiten eigen landsgrenzen kijken. Het kan heel eenvoudig anders.quote:Op zondag 27 mei 2007 02:13 schreef evert het volgende:
door het sms'en wordt uitsluitend een advies gegeven, de donor bepaalt zelf aan wie ze haar organen doneert (heeft laurens uitgebreid op de radio uitgelegd).
5 jaar overheidsvoorlichting heeft niets opgeleverd, het aantal donoren staat momenteel op een historisch laagtepunt. prima dat BNN een zeer confronterende manier zoekt om dit onderwerp op de kaart te zetten. en hopelijk betekent dit ook dat heel veel mensen alsnog donor worden zodat de twee mensen die nu nog niet geholpen worden veel eerder aan de beurt zijn!
Als alleen de woordvoerders er iets zinnigs over kunnen zeggen bewijst dat natuurlijk meteen de ineffectiviteit van de campagnes.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 21:20 schreef SCH het volgende:
[..]
Niet alle 150 hoeven er evenveel over te weten. Het gaat er om of de woordvoerders die er over gaan er genoeg van weten en ook actie ondernemen.
Met kennelijk niet het gewenste resultaat.quote:En die acties en campagnes en voorlichting is er wel degelijk. Er is om de haverklap aandacht voor
Eindeloos discussieren over wat een goede methode zou zijn levert uiteraard geen donoren op. Voer een methode in, en bekijk het resultaat. Niet goed, geld terug andere methode pakken.quote:en er wordt veel over gediscussieerd wat een goede methode is (bv. het Belgische model waarin je alleen kan aangeven dat je het niet wil en dus automatisch donor bent).
Helaas levert het niet zoveel donoren op maar dat heeft ook demografische en andere oorzaken. Wij kunnen hier heel gezellig donor zitten zijn maar zolang we niet doodgaan, heeft niemand daar iets aan
Nog 5 nachtjes slapen J.quote:Op zondag 27 mei 2007 11:20 schreef Jarno het volgende:
Maarre, ik heb het niet gezien, was het nou nog wat? En de ophef waard enzo?
quote:Op zondag 27 mei 2007 11:09 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Als alleen de woordvoerders er iets zinnigs over kunnen zeggen bewijst dat natuurlijk meteen de ineffectiviteit van de campagnes.
Dat gebeurt ook schat.quote:Eindeloos discussieren over wat een goede methode zou zijn levert uiteraard geen donoren op. Voer een methode in, en bekijk het resultaat. Niet goed, geld terug andere methode pakken.
Het is wel gemakkelijk om bij alles naar de politiek te wijzen. Maar blijkbaar ligt er ook iets bij mensen zelf.quote:Met dat oeverloos gelul waar de huidige politiek in uitblinkt bereik je zeker geen zak.
Nou, het is dat ik al geregistreerd sta (ik heb te kennen gegeven wie daarover mag beslissen), maar anders zou ik me per direct als niet-donor registreren. Dit soort acties mag wat mij betreft een volledig averechtse werking hebben en ik hoop dat er niemand kijkt en zeker niemand smst. Maar wat mij betreft is dat iets dat niet door de politiek geregeld dient te worden, vandaar dat ik het niet eens ben met de aanpak van het CDA.quote:Op zondag 27 mei 2007 02:13 schreef evert het volgende:
en hopelijk betekent dit ook dat heel veel mensen alsnog donor worden zodat de twee mensen die nu nog niet geholpen worden veel eerder aan de beurt zijn!
Ik hoorde op de radio dat ze tussen de 18 en de 40 zijn.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 19:33 schreef SCH het volgende:
[..]
Zo van: laat die andere 2 patientjes maar lekker doodgaan en spek de sms-kas van BNN?
Helemaal mee eens.quote:Op zondag 27 mei 2007 12:12 schreef miss_dynastie het volgende:
Dit soort acties mag wat mij betreft een volledig averechtse werking hebben en ik hoop dat er niemand kijkt en zeker niemand smst.
Dat klinkt inderdaad afschuwelijk. Ik hoorde laatst overigens op de radio - weet de precieze bron niet meer - dat het probleem bij donoren niet eens echt het aantal mensen is dat donor wil worden hoor, maar dat het meer ligt aan bepaalde bevoegdheden die artsen moeten krijgen, of de registratie bij net overleden mensen.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 11:07 schreef BasEnAad het volgende:
Van Nu.nl
[..]
Ik ben het voor de verandering eens met het CDA, wat een walgelijke show.
Dat is een goed punt. Ze krijgen een gezicht temidden van het standpunt dat orgaanverdeling een grof spelletje is.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 15:51 schreef Aoristus het volgende:Op teevee krijgen die mensen een gezicht
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |