Dit gaat waarschijnlijk eindigen in deflatie, niet inflatie.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 09:38 schreef pberends het volgende:
maar is aan de andere kant uiterst riskant voor een hogere inflatie.
ik ookquote:Op zaterdag 26 mei 2007 09:58 schreef hiolpi het volgende:
* hiolpi vind dit een verkapt kijk mijn column topic
quote:Op zaterdag 26 mei 2007 09:58 schreef hiolpi het volgende:
* hiolpi vind dit een verkapt kijk mijn column topic
Ik had op z'n minst verwacht dat je een keer de kreet 'inversie' zou laten vallen.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 11:14 schreef pberends het volgende:
Maar toch ben ik benieuwd naar de visie van andere mensen hierop.
Volgens mij juist niet toch? Keynes zei als je maar geld erin pompt blijft het lopen, maar hier verzuipen ze in teveel geldquote:
Het kan beide richtingen op, hoge geldgroei zou voor hoge inflatie moeten zorgen, maar waarom doet dit het niet?? Overigens zijn de inflatiecijfers flink bij elkaar gelogen.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 10:05 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dit gaat waarschijnlijk eindigen in deflatie, niet inflatie.
Dwz, assets (onroerend goed, aandelen, etc) zullen dalen in waarde terwijl de reeele waarde van schulden groter wordt.
De situatie lijkt een beetje op 1929 voor de crash, of Japan in 1989.
Ok dat nog.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 13:33 schreef pberends het volgende:
Overigens zijn de inflatiecijfers flink bij elkaar gelogen.
quote:
Nee, dat is wat veel mensen denken, maar dat is slechts een deel van wat keynes zei. Hij zei dat wanneer er een recessie was de overheid, ookal had deze eigenlijk geen geld, vooral geld in de maatschappij moest pompen middels investeringen in bijv. infrastructuur. Dus werkgelegheid creeeren. hierdoor meer geld in omloop, hierdoor wordt meer uitgegeven, hierdoor stijging vraag, hierdoor stijging werkgelegenheid, hierdoor daling werkeloosheid enz. Hij waarschuwde wel degelijk voor over-uitgave van geld met als gevolg inflatie.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 12:47 schreef DoimeN het volgende:
[..]
Volgens mij juist niet toch? Keynes zei als je maar geld erin pompt blijft het lopen, maar hier verzuipen ze in teveel geld
Je moet je eerst afvragen "hoe komt het dat er een recessie is?" Het antwoord is waarschijnlijk idiote inmenging in de economie van diezelfde overheid.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 13:56 schreef BrandX het volgende:
Hij zei dat wanneer er een recessie was de overheid, ookal had deze eigenlijk geen geld, vooral geld in de maatschappij moest pompen middels investeringen in bijv. infrastructuur. Dus werkgelegheid creeeren. hierdoor meer geld in omloop, hierdoor wordt meer uitgegeven, hierdoor stijging vraag, hierdoor stijging werkgelegenheid, hierdoor daling werkeloosheid enz. Hij waarschuwde wel degelijk voor over-uitgave van geld met als gevolg inflatie.
quote:Op zaterdag 26 mei 2007 15:11 schreef TubewayDigital het volgende:
Je moet je eerst afvragen "hoe komt het dat er een recessie is?" Het antwoord is waarschijnlijk idiote inmenging in de economie van diezelfde overheid.
Ik had het slechts over een 'recessie' en jij maakt er meteen 'alles' van.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 15:16 schreef gronk het volgende:
[..]
![]()
![]()
Moet vast wel een apart leventje zijn, dat je alles wat je niet bevalt wijt aan 'de overheid'. Pauper.
Leg mij eens uit hoe overheden recessies veroorzaken. En begin maar met de laatste, rond 2001.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 15:18 schreef TubewayDigital het volgende:
[..]
Ik had het slechts over een 'recessie' en jij maakt er meteen 'alles' van.
Het beste voorbeeld is de sovjetunie. Een permanente recessie. Nou jij weer.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 15:23 schreef gronk het volgende:
[..]
Leg mij eens uit hoe overheden recessies veroorzaken. En begin maar met de laatste, rond 2001.
Joh, doe eens niet zo kinderachtig.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 15:30 schreef TubewayDigital het volgende:
[..]
Het beste voorbeeld is de sovjetunie. Een permanente recessie. Nou jij weer.
Inflatie krijg je wanneer er in verhouding te weinig goederen zijn.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 13:33 schreef pberends het volgende:
[..]
Het kan beide richtingen op, hoge geldgroei zou voor hoge inflatie moeten zorgen, maar waarom doet dit het niet?? Overigens zijn de inflatiecijfers flink bij elkaar gelogen.
Interessant inderdaad. Een gevaarlijke situatie.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 16:02 schreef SeLang het volgende:
[..]
Inflatie krijg je wanneer er in verhouding te weinig goederen zijn.
Het tegengestelde is echter het geval: door enorme hoeveelheid liquiditeit is er sprake van overinvestering (China!). Daarom zie je ook dat veel producten steeds goedkoper worden en de marges steeds kleiner. Het wordt moeilijker voor bedrijven om de investeringen terug te verdienen.
Een groot deel van de liquiditeit verdwijnt in bubbles zoals onroerend goed en aandelen. Dit soort investeringen genereren echter geen rijkdom voor de groep in z'n geheel, alleen meer schulden (en dus lasten).
Dezelfde huizen en aandelen worden door mensen aan elkaar verkocht tegen steeds hogere prijzen. Maar totaal gezien wordt er geen rijkdom gegenereerd; het zijn nog steeds dezelfde aandelen en huizen.
Het is goed om je het verschil te realiseren met 'echte' investeringen die intrinsiek geld genereren, zoals bijvoorbeeld een bedrijf dat investeert in meer machines om meer te kunnen produceren.
De burger heeft in verhouding steeds meer schulden. Op dit moment leidt dat nog niet tot problemen omdat het vertrouwen op een momenteel op een hoogtepunt staat. Als er echter een dip ontstaat in het vertrouwen (door wat voor reden dan ook) dan krijg je een neerwaardse spiraal: mensen beseffen opeens dat ze toch wel veel schulden hebben, nemen minder grote hypotheken -> huizenprijzen dalen -> mensen voelen zich minder rijk -> geven minder uit -> (over)investeringen worden niet terugverdiend -> bedrijven gaan failliet -> mensen worden werkloos -> etc etc
Je krijgt dan een deflatoire neerwaardse spiraal die heel moeilijk te doorbreken is. Een recent (1989) voorbeeld hiervan is Japan. Nu (18 jaar later) zijn huizenprijzen en aandelenkoersen daar nog steeds maar een fractie van wat ze in 1989 kostten. En econom ische groei balanceert al jaren rond de nul.
Even een domme vraag: wat is jouw inschatting voor de europese rente voor de komende tijd, en wat staat ons te wachten als de rente in japan omhoog gaat, of de koers yuan/yen verschuift?quote:
Deflatie moet je meer zien als het krimpen van de geldhoeveelheid. Dat vertaalt zich in de eerste instantie vooral in prijsdalingen van assets (huizen, aandelen, etc). Dat is namelijk ook waar het geld naartoe vloeide tijdens de inflatoire periode. Consumentenprijzen worden veel minder beinvloedt door de geldhoeveelheid dan assets, maar zullen uiteindelijk ook dalen vanwege de overproductie en bedrijven die hun goederen dumpen om aan cash te komen.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 20:58 schreef gronk het volgende:
[..]
Even een domme vraag: wat is jouw inschatting voor de europese rente voor de komende tijd, en wat staat ons te wachten als de rente in japan omhoog gaat, of de koers yuan/yen verschuift?
(Als we inderdaad een deflatoire periode ingaan, dan zou je verwachten dat dat ook z'n weerslag heeft op de rentestanden hier. Dat lijkt voorlopig niet het geval te zijn; sterker nog, de verwachting is dat zowel de korte- als de angetermijnrente stijgt.)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |