Het komt wel akelig dicht in de buurtquote:Op zaterdag 26 mei 2007 07:02 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Wauw, je kunt de punten 1:1 op de PvdV toepassen. Wilders' geheime agenda ontmaskerd!
Mijn smiley had dan ook slechts betrekking op mijn laatste zin....quote:Op zaterdag 26 mei 2007 07:32 schreef Double-Helix het volgende:
[..]
Het komt wel akelig dicht in de buurt![]()
quote:[4] Geloof dat zaken als waarheid, rechtvaardigheid, fatsoen plaats- en tijdgebonden begrippen zijn.
Dat was toch al lang duidelijk uit Wilders' kapselkeuze?quote:Op zaterdag 26 mei 2007 07:02 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Wauw, je kunt de punten 1:1 op de PvdV toepassen. Wilders' geheime agenda ontmaskerd!
quote:Op zaterdag 26 mei 2007 10:16 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Dat was toch al lang duidelijk uit Wilders' kapselkeuze?
[afbeelding] [afbeelding]
D'r staat toch niet dat het onherroepelijk paden die tot terreur leiden zijn?quote:Op zaterdag 26 mei 2007 10:12 schreef Bluesdude het volgende:
Alleen punt 3 is het duidelijkst herkenbaar als bron van terreur.
De andere punten hoeven echt niet naar terreur te leiden.
Neem bijv 'de waarheden' van de jehova-getuigen... zichzelf uitverkoren zien in afwachting van een eeuwig rijk, historisch voorbestemd.
quote:Op zaterdag 26 mei 2007 07:02 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Wauw, je kunt de punten 1:1 op de SP toepassen. Marijnissen geheime agenda ontmaskerd!
Het is anders uitstekend te verenigen met het staatsmonopolie op geweld.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 12:01 schreef Megumi het volgende:
Je kunt terreur ook zien als het doorbreken van de staatsmonopolie op geweld.
Om het doorbreken van dat monopolie dus te voorkomen. Maar dat is blote machtsuitoefening. Geweld lokt altijd contra-geweld uit, daarom zie ik ook wel degelijk de relevantie van rechtstaat en democratie. Termen uit het recht kunnen altijd aangevuld en vernieuwd worden aan de huidige omstandigheden en komt tot stand door argumentatie. Er is dus gelukkig niet zoiets als de absolute waarheid.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 12:02 schreef sigme het volgende:
[..]
Het is anders uitstekend te verenigen met het staatsmonopolie op geweld.
Iemand die gelooft dat waarheid niet plaats-en tijdgebonden begrippen zijn, is een absolutist. Absolutisten zijn juist degenen die wat de vijand doet als misdaad beschouwen. Of je bent in die zin het woord 'geen' vergeten of eh... je hebt de boel niet begrepen natuurlijk.quote:4] Geloof dat zaken als waarheid, rechtvaardigheid, fatsoen plaats- en tijdgebonden begrippen zijn. Het geloof dat wat voor de ene maatschappij, voor de ene levensovertuiging waar is, voor de andere juist niet waar is. Op die manier wordt wat de vijand doet een misdaad, maar wat wij doen een noodzakelijke maatregel om onze zaak tegen snode belagers te verdedigen. De vraag of iemand die wij ter dood brengen nu 'schuldig' of 'onschuldig' is, wordt een futiele kwestie, waarover wereldvreemde geleerden futiele twistgesprekken voeren.
Of ik vind dat er niet zoveel als echte waarheid geldt, natuurlijk.quote:Op maandag 28 mei 2007 03:02 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Iemand die gelooft dat waarheid niet plaats-en tijdgebonden begrippen zijn, is een absolutist. Absolutisten zijn juist degenen die wat de vijand doet als misdaad beschouwen. Of je bent in die zin het woord 'geen' vergeten of eh... je hebt de boel niet begrepen natuurlijk.
Tsja... je kunt dat lezen als het aanpakken van Communisme maar als ik de rest van het stuk lees is het in principe meer een beschuldiging richting de meeste westerse landen dan wat anders....quote:Op maandag 28 mei 2007 03:09 schreef Ryan3 het volgende:
Gek trouwens dat je in 1) meteen de communisten aanpakt als voorbeeld?
Je zou hier ook PvdV kunnen vervangen door de SP... Het past echter nog veel meer bij bepaalde milieugroeperingen, dierenrechtenorganisaties, enz.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 07:02 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Dat verklaart 1) dan. Overigens zijn 3) en 4) direct aan elkaar verbonden. 4) mag waar zijn, maar degene die hierin een reden ziet om daartegen nietsontziend optreden, 3), is wrs even fout.quote:Op maandag 28 mei 2007 08:48 schreef sigme het volgende:
Ryan, de tekst is grotendeels overgenomen uit een essay van ruim 25 jaar oud.
Ik heb 'm wat geactualiseerd; juist de duidelijke verwijzingen naar communisme wat verwijderd. Maar ik wou het stuk grotendeels ongeschonden laten, vandaar dat het er nog wel doorsijpelt.
Het begrip terreur, leuk dat je dat eruit pikt, dat is een van de wijzigingen die ik aanbracht. In het origineel ging het over massamoordenaars die de macht grepen.
De kracht van die vijf punten vind ik nu juist dat het goede herkenningspunten zijn voor allerlei gevaarlijke stromingen. Communisme was destijds actueel, tegenwoordig zijn godsdiensten en een soort xenofobie meer de kernen van in wezen op dezelfde wijze bedreigende voorstellen voor staatsinrichting.
[..]
Maar jij schrijft dat degenen die denken dat waarheid tijd- en plaatsgebonden zijn (dat er geen echte waarheden zijn, want ze zijn dan relatief in verhouding tot tijd en plaats) een gevaar vormen. Dus dan ben jezelf een gevaar? Mij dunkt dat degenen die absolute, niet aan tijd- en plaatsgebonden waarheden erkennen, een gevaar vormen.quote:Of ik vind dat er niet zoveel als echte waarheid geldt, natuurlijk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |