abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49784780
Hoe kun je voorkomen dat een terreurregime de macht krijgt? Ten eerste natuurlijk door het proberen in stand te houden van die twee vreselijk ouderwetse en veel verguisde dingen: parlementaire democratie en vrijheid van meningsuiting. Verder zijn een aantal dingen die tot terreur kunnen leiden en die daarom af te raden zijn:

[1] Geloof in een uitverkoren volk, ras, religie of klasse. Zodra je bijvoorbeeld gaat geloven dat 'arbeiders' ook maar in één opzicht beter zijn dan bijvoorbeeld fabrikanten, Surinamers of clavecinisten, ben je al op de verkeerde weg.

[2] Geloof in de geschiedenis. Dat wil zeggen geloven dat 'wetenschappelijk is vastgesteld' dat ontwikkelingen een bepaalde loop zal nemen en dat bepaalde onaangename dingen 'historisch noodzakelijk' zijn.

[3] Geloof dat de misdaden van de tegenstander je de plicht opleggen(of het recht verschaffen) zelf ook misdaden te plegen. Denk maar aan het door de nazi's voortdurend hameren op de communistische terreur. En het door de communisten voortdurend hameren op de nazi-terreur.

[4] Geloof dat zaken als waarheid, rechtvaardigheid, fatsoen plaats- en tijdgebonden begrippen zijn. Het geloof dat wat voor de ene maatschappij, voor de ene levensovertuiging waar is, voor de andere juist niet waar is. Op die manier wordt wat de vijand doet een misdaad, maar wat wij doen een noodzakelijke maatregel om onze zaak tegen snode belagers te verdedigen. De vraag of iemand die wij ter dood brengen nu 'schuldig' of 'onschuldig' is, wordt een futiele kwestie, waarover wereldvreemde geleerden futiele twistgesprekken voeren.

[5] Geloof in een duizendjarig rijk. Kijk, het is helemaal niet erg, en zelfs misschien wel nuttig en nodig om te geloven dat als we allemaal erg ons best doen en het ons meeloopt, dat er dan misschien wel eens een wereld zal komen, gelukkiger dan die waarin we nu leven. Maar zodra je ervan overtuigd bent dat je weet op welke wijze die gelukkige wereld er zal komen, dan wordt het heel, heel gevaarlijk. Hoe duidelijker het na de revolutie wordt dat die gouden tijd helemaal geen aanstalten maakt aan te breken, des te meer zijn de gelovigen dan bereid om die tijd maar met geweld te doen aanbreken.

Voor wie het toevallig herkent, ja, het is plagiaat
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 26 mei 2007 @ 07:02:51 #2
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_49784784
Wauw, je kunt de punten 1:1 op de PvdV toepassen. Wilders' geheime agenda ontmaskerd!
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zaterdag 26 mei 2007 @ 07:28:43 #3
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_49784844
Ik denk dat het te maken heeft met het geloven in een waarheid. Een idee waar een ieder aan moet voldoen. Voor andere denkbeelden is er geen ruimte. En de ander die er niet aan voldoet dan denk je ook het recht te hebben haar of zijn leven te nemen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  zaterdag 26 mei 2007 @ 07:31:32 #4
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_49784852
Terreur is derhalve een ruim begrip.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_49784857
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 07:02 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Wauw, je kunt de punten 1:1 op de PvdV toepassen. Wilders' geheime agenda ontmaskerd!
Het komt wel akelig dicht in de buurt
Op zaterdag 23 juni 2007 18:54 schreef MASD het volgende:
Double-Helix is mijn held vandaag! _O_
  zaterdag 26 mei 2007 @ 07:33:50 #6
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_49784860
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 07:32 schreef Double-Helix het volgende:

[..]

Het komt wel akelig dicht in de buurt
Mijn smiley had dan ook slechts betrekking op mijn laatste zin....
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zaterdag 26 mei 2007 @ 07:57:01 #7
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_49784922
Deze lijkt me het meest interessante:
quote:
[4] Geloof dat zaken als waarheid, rechtvaardigheid, fatsoen plaats- en tijdgebonden begrippen zijn.
pi_49785977
Alleen punt 3 is het duidelijkst herkenbaar als bron van terreur.
De andere punten hoeven echt niet naar terreur te leiden.
Neem bijv 'de waarheden' van de jehova-getuigen... zichzelf uitverkoren zien in afwachting van een eeuwig rijk, historisch voorbestemd.
pi_49786032
quote:
Dat was toch al lang duidelijk uit Wilders' kapselkeuze?

pi_49786076
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 10:16 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Dat was toch al lang duidelijk uit Wilders' kapselkeuze?

[afbeelding] [afbeelding]
Op zaterdag 23 juni 2007 18:54 schreef MASD het volgende:
Double-Helix is mijn held vandaag! _O_
pi_49786103
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 10:12 schreef Bluesdude het volgende:
Alleen punt 3 is het duidelijkst herkenbaar als bron van terreur.
De andere punten hoeven echt niet naar terreur te leiden.
Neem bijv 'de waarheden' van de jehova-getuigen... zichzelf uitverkoren zien in afwachting van een eeuwig rijk, historisch voorbestemd.
D'r staat toch niet dat het onherroepelijk paden die tot terreur leiden zijn?

Terreur leunt -altijd- op een of meerdere van deze uitgangspunten; niet alles wat een van die uitgangspunten onderschrijft is terroristisch.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_49786183
terreur leunt ook op meer "herkenningspunten"
militairisme kun je ook noemen..
fanatisme...
revanchisme

in punt 1 staat "in één opzicht beter " ...
Ik vind dat overdreven gezegd ...
pi_49786514
quote:
Wauw, je kunt de punten 1:1 op de SP toepassen. Marijnissen geheime agenda ontmaskerd!
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
  zaterdag 26 mei 2007 @ 11:15:05 #14
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_49786938
Ik denk dat je OP eigenlijk op alle extermistische groepen kunt toepassen en er dingen in kunt herkeken.

Daarbij twijfel ik of je dit op de PvdV en de SP kunt toepassen
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zaterdag 26 mei 2007 @ 12:01:36 #15
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_49788065
Je kunt terreur ook zien als het doorbreken van de staatsmonopolie op geweld.
pi_49788089
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 12:01 schreef Megumi het volgende:
Je kunt terreur ook zien als het doorbreken van de staatsmonopolie op geweld.
Het is anders uitstekend te verenigen met het staatsmonopolie op geweld.
pi_49801519
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 12:02 schreef sigme het volgende:

[..]

Het is anders uitstekend te verenigen met het staatsmonopolie op geweld.
Om het doorbreken van dat monopolie dus te voorkomen. Maar dat is blote machtsuitoefening. Geweld lokt altijd contra-geweld uit, daarom zie ik ook wel degelijk de relevantie van rechtstaat en democratie. Termen uit het recht kunnen altijd aangevuld en vernieuwd worden aan de huidige omstandigheden en komt tot stand door argumentatie. Er is dus gelukkig niet zoiets als de absolute waarheid.
Vroeger dacht ik dat ik mijn vijanden het vuur aan de schenen moest leggen. Een misvatting, want dat doen ze zelf wel. Ik hoef enkel mijn vergrootglas maar op ze te richten en het begint te smeulen.
pi_49805325
Terreur is inderdaad wel een ruim begrip, toch worden strijders van vrijheid van meningsuiting en / of democatratie soms geassocieerd met terreur.
pi_49842719
quote:
4] Geloof dat zaken als waarheid, rechtvaardigheid, fatsoen plaats- en tijdgebonden begrippen zijn. Het geloof dat wat voor de ene maatschappij, voor de ene levensovertuiging waar is, voor de andere juist niet waar is. Op die manier wordt wat de vijand doet een misdaad, maar wat wij doen een noodzakelijke maatregel om onze zaak tegen snode belagers te verdedigen. De vraag of iemand die wij ter dood brengen nu 'schuldig' of 'onschuldig' is, wordt een futiele kwestie, waarover wereldvreemde geleerden futiele twistgesprekken voeren.
Iemand die gelooft dat waarheid niet plaats-en tijdgebonden begrippen zijn, is een absolutist. Absolutisten zijn juist degenen die wat de vijand doet als misdaad beschouwen. Of je bent in die zin het woord 'geen' vergeten of eh... je hebt de boel niet begrepen natuurlijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 28-05-2007 03:45:39 ]
I´m back.
pi_49842772
Overigens:
2) zou ik zeggen: volger van Hegel, Duits Idealisme. Dwz geloof in historicisme. Maw dat de geschiedenis een doel heeft.

5) geloof in 1.000 jarig rijk vind ik een vreemde, toevallige titel. Wie heeft nog meer geloofd in een 1.000-jarig rijk dan de nazi's? Ik zou zo iets proberen te veralgemeniseren. Voorbeeld: geloof in een Gouden Eeuw? Of geloof in 'het goede leven'?

Voorts zou ik zeker ook geloof in pseudo-wetenschappelijkheid noemen, hoewel historicisme daar natuurlijk al onder valt. En hieronder valt ook religie.

En verder valt geloof in utopisme ook nog te noemen.

Terreur zou ik daarnaast niet vasthouden. Het woord terreur trouwens kwam voor het eerst op in de regeringsperiode van Robbespierre. Terreur en terrorisme zijn historisch gezien in eerste aanleg tools van de overheid.

Gek trouwens dat je in 1) meteen de communisten aanpakt als voorbeeld? Communisme is niet meer echt levend (safe Cuba bwvs). Waarom pak je niet de racisten, dat komt veel voor, ook op POL. Is dat bewust gedaan? Ikzelf vind racisme bijv. irrationeler dan klasse bewustzijn. Bij dit laatste 'onderbouw bepaalt bovenbouw' kan ik me nog 'iets' voorstellen nl. Bij racisme zie ik slechts de naarste psychologische make-up die ik me kan voorstellen. Maar jij vindt communisten erger dan racisten? .

[ Bericht 3% gewijzigd door Ryan3 op 28-05-2007 04:48:23 ]
I´m back.
pi_49843952
Ryan, de tekst is grotendeels overgenomen uit een essay van ruim 25 jaar oud.
Ik heb 'm wat geactualiseerd; juist de duidelijke verwijzingen naar communisme wat verwijderd. Maar ik wou het stuk grotendeels ongeschonden laten, vandaar dat het er nog wel doorsijpelt.

Het begrip terreur, leuk dat je dat eruit pikt, dat is een van de wijzigingen die ik aanbracht. In het origineel ging het over massamoordenaars die de macht grepen.

De kracht van die vijf punten vind ik nu juist dat het goede herkenningspunten zijn voor allerlei gevaarlijke stromingen. Communisme was destijds actueel, tegenwoordig zijn godsdiensten en een soort xenofobie meer de kernen van in wezen op dezelfde wijze bedreigende voorstellen voor staatsinrichting.
quote:
Op maandag 28 mei 2007 03:02 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Iemand die gelooft dat waarheid niet plaats-en tijdgebonden begrippen zijn, is een absolutist. Absolutisten zijn juist degenen die wat de vijand doet als misdaad beschouwen. Of je bent in die zin het woord 'geen' vergeten of eh... je hebt de boel niet begrepen natuurlijk.
Of ik vind dat er niet zoveel als echte waarheid geldt, natuurlijk.
pi_49844268
quote:
Op maandag 28 mei 2007 03:09 schreef Ryan3 het volgende:
Gek trouwens dat je in 1) meteen de communisten aanpakt als voorbeeld?
Tsja... je kunt dat lezen als het aanpakken van Communisme maar als ik de rest van het stuk lees is het in principe meer een beschuldiging richting de meeste westerse landen dan wat anders....

Zeker punt 2 en punt 3 wijzen natuurlijk keihard naar meneer Bush en zelfs naar de meer extreme partijen in Nederland (de link naar Wilders is al gelegd maar ook de link naar de VVD is erg makkelijk te maken; Het afnemen van vrijheden noem ik het begaan van misdaden omdat de "tegenpartij" dat ook doet)
Daarnaast is punt 1 in principe op zo'n beetje alle politiek toepasbaar. Wilders vindt "Het eigen volk" superieur aan ieder ander. VVD vindt ondernemers superieur. PvdA vindt arbeiders superieur (kijk maar naar de naam ). CU vindt de Christen superieur. Wellicht heeft dit meer te maken met doelgroepvorming dan met terreur....
pi_49845633
quote:
Je zou hier ook PvdV kunnen vervangen door de SP... Het past echter nog veel meer bij bepaalde milieugroeperingen, dierenrechtenorganisaties, enz.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_49849568
quote:
Op maandag 28 mei 2007 08:48 schreef sigme het volgende:
Ryan, de tekst is grotendeels overgenomen uit een essay van ruim 25 jaar oud.
Ik heb 'm wat geactualiseerd; juist de duidelijke verwijzingen naar communisme wat verwijderd. Maar ik wou het stuk grotendeels ongeschonden laten, vandaar dat het er nog wel doorsijpelt.

Het begrip terreur, leuk dat je dat eruit pikt, dat is een van de wijzigingen die ik aanbracht. In het origineel ging het over massamoordenaars die de macht grepen.

De kracht van die vijf punten vind ik nu juist dat het goede herkenningspunten zijn voor allerlei gevaarlijke stromingen. Communisme was destijds actueel, tegenwoordig zijn godsdiensten en een soort xenofobie meer de kernen van in wezen op dezelfde wijze bedreigende voorstellen voor staatsinrichting.
[..]
Dat verklaart 1) dan. Overigens zijn 3) en 4) direct aan elkaar verbonden. 4) mag waar zijn, maar degene die hierin een reden ziet om daartegen nietsontziend optreden, 3), is wrs even fout.
quote:
Of ik vind dat er niet zoveel als echte waarheid geldt, natuurlijk.
Maar jij schrijft dat degenen die denken dat waarheid tijd- en plaatsgebonden zijn (dat er geen echte waarheden zijn, want ze zijn dan relatief in verhouding tot tijd en plaats) een gevaar vormen. Dus dan ben jezelf een gevaar? Mij dunkt dat degenen die absolute, niet aan tijd- en plaatsgebonden waarheden erkennen, een gevaar vormen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 28-05-2007 23:45:06 ]
I´m back.
pi_49849624
Overigens is relativisme in zijn sterkste vorm ook een gevaar.
I´m back.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')