----------------quote:Het Openbaar Ministerie is voor de tweede maal onderuit gegaan in een rechtszaak tegen een 24-jarige rechts-extremistische skinhead uit Drunen. De man werd mei 2005 in de Van der Hagenstraat in Zoetermeer aangehouden omdat hij onder meer een bomberjack droeg met rechtsextremistische tekens.
Tegen de politie verklaarde hij indertijd op weg te zijn naar een demonstratie tegen 'moslimradicalen' die gehouden werd in een pand in De Blokhut in het Van Tuyllpark. Hij kreeg een proces-verbaal wegens 'racistisch beledigend symboolvertoon' en zijn jas en ook ringen aan zijn vingers werden in beslag genomen. Daarop prijkten symbolen als een hakenkruis, een white-powerteken en een SS-Toteskopf.
Vorig jaar sprak de rechtbank de man al vrij en deze week deed ook het Gerechtshof dat in het hoger beroep dat het OM had aangetekend. Tegen het Gerechtshof had aanklaagster mr. M. ter Hart gezegd dat ze het werkelijk ''onbegrijpelijk'' vond dat de politierechter de man had vrijgesproken. De politierechter oordeelde in 2006 dat de bewuste tekens in de context van de omstandigheden in dit geval niet als beledigend voor bepaalde bevolkingsgroepen konden worden opgevat.
Ook het Hof deelt die opvatting. De ten laste gelegde afbeeldingen ontberen in dit geval het vereiste beledigende karakter, zo luidt het vrijspraakarrest.
Aanklaagster Ter Hart had eerder al wel aangegeven dat de gewraakte symbolen alleen in bepaalde samenhang en context strafbaar zijn gesteld (een hakenkruis in een film over de oorlog is bijvoorbeeld niet strafbaar). Toch vond ze de symbolen van de rechts-extremist in dit geval juist wel strafbaar. Het Hof deelde die mening duidelijk niet.
Tegen de 24-jarige man was een boete geëist van 480 euro en verbeurdverklaring van het in beslaggenomen bomberjack en de sierraden.
een bijzonder goede ontwikkelingquote:Op donderdag 24 mei 2007 12:45 schreef Lord_Vetinari het volgende:
De rechtspraak in dit land wordt hoe langer hoe rechtser, blijkbaar.
de uitspraak heeft geheel niets met links rechts te maken ... of zou je het dan ook eens zijn dat rechts = SS?quote:
Tja, wat zijn rechtsextremistische tekens?quote:Op donderdag 24 mei 2007 12:45 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
----------------
Eng precedent. De rechtspraak in dit land wordt hoe langer hoe rechtser, blijkbaar.
great minds think alikequote:Op donderdag 24 mei 2007 14:09 schreef Gia het volgende:
[..]
Tja, wat zijn rechtsextremistische tekens?
Een vlaggetje van Nederland? Mag niet?
Waarom mag een turk dan wel een vlaggetje van Turkije op zijn jas?
"Daarop prijkten symbolen als een hakenkruis, een white-powerteken en een SS-Toteskopf."quote:Op donderdag 24 mei 2007 14:09 schreef Gia het volgende:
[..]
Tja, wat zijn rechtsextremistische tekens?
Een vlaggetje van Nederland? Mag niet?
Waarom mag een turk dan wel een vlaggetje van Turkije op zijn jas?
on-zin.quote:Op donderdag 24 mei 2007 14:09 schreef _GdR_ het volgende:
maar zodra je een nederlands vlaggie (of wat dan ook) heb dan ben je een rastist/nazi/etc
Ja, want het is gevaarlijk voor ons als iemand met symbolen op zijn jas rondloopt.quote:Op donderdag 24 mei 2007 14:14 schreef SlimShady het volgende:
[..]
politie hoort voor onze veiligheid te zorgen. als ze dat niet doen, hebben we een probleem.
het 'schijnt' zo te zijnquote:Op donderdag 24 mei 2007 14:16 schreef Gia het volgende:
[..]
Ja, want het is gevaarlijk voor ons als iemand met symbolen op zijn jas rondloopt.![]()
omgquote:Op donderdag 24 mei 2007 14:14 schreef SlimShady het volgende:
[..]
politie hoort voor onze veiligheid te zorgen. als ze dat niet doen, hebben we een probleem.
Als het dragen van dergelijke symbolen verboden is is het dan niet raar dat iemand die een hakenkruis draagt vrijgesproken wordt?quote:Op donderdag 24 mei 2007 14:16 schreef Gia het volgende:
[..]
Ja, want het is gevaarlijk voor ons als iemand met symbolen op zijn jas rondloopt.![]()
welke mening?quote:Op donderdag 24 mei 2007 14:20 schreef SeLang het volgende:
Het dragen van fascistische/ rascistische/ communistische symbolen is een vorm van vrijheid van meningsuiting en zou daarom sowieso niet verboden moeten zijn.
Rechts = beter. Wil je een links rechtssysteem? lekkere lage straffe voor moordenaars en verkrachters, daders meer rechten dan slachtoffer etc..quote:Op donderdag 24 mei 2007 12:45 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
----------------
Eng precedent. De rechtspraak in dit land wordt hoe langer hoe rechtser, blijkbaar.
sufkut eens een eind op met links rechts rechtssysteem, dat heeft geen ene tyfus met elkaar te makenquote:Op donderdag 24 mei 2007 14:48 schreef Alpha2 het volgende:
[..]
Rechts = beter. Wil je een links rechtssysteem? lekkere lage straffe voor moordenaars en verkrachters, daders meer rechten dan slachtoffer etc..
QFTquote:Op donderdag 24 mei 2007 21:06 schreef MrX1982 het volgende:
Het lijkt me ook te vallen onder de vrijheid van meningsuiting. Je mag toch ook met een Che Guevara shirt lopen. Wat mij betreft is dat gewoon eender.
Zolang ze met hun idioten denkbeelden anderen niet fysiek lastig vallen zie ik hier het probleem niet van in.
Mee eens, al blijf ik beide walgelijk vinden om te dragen.quote:Op donderdag 24 mei 2007 21:06 schreef MrX1982 het volgende:
Het lijkt me ook te vallen onder de vrijheid van meningsuiting. Je mag toch ook met een Che Guevara shirt lopen. Wat mij betreft is dat gewoon eender.
Zolang ze met hun idioten denkbeelden anderen niet fysiek lastig vallen zie ik hier het probleem niet van in.
Vrijheid van symbolen is wel rechts. Dat ben ik met je eens. Maar dat zint jou niet geloof ik.quote:Eng precedent. De rechtspraak in dit land wordt hoe langer hoe rechtser, blijkbaar.
Maar waarom zijn het rechtsextremistische symbolen? Hitler was tenslotte zo links als maar zijn kan.quote:Op donderdag 24 mei 2007 14:12 schreef spoor4 het volgende:
[..]
"Daarop prijkten symbolen als een hakenkruis, een white-powerteken en een SS-Toteskopf."
Als dat geen racistische symbolen zijn... wat dan wel?
Nu ben ik tegen tatoeages, maar het is een idee voor rechtsextremisten die geen jas mogen dragen met een hakenkruis. En wat willen ze dáár dan tegen doen?quote:Op donderdag 24 mei 2007 14:19 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Waarom tatoeer je dan geen hakenkruis op je voorhoofd (voor zover je die niet al elders hebt laten tatoeeren)? Het is toch maar een symbool.
Doe toch niet zo hypocriet, zolang mensen wel met Mao, Stalin, cccp, hamers & sikkels en Che mogen rondlopen, waarom dit dan niet?quote:Op donderdag 24 mei 2007 12:45 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
----------------
het gaat volgens mij niet om 'rechts' of 'links' maar juist erom dat bepaalde symbolen enkel in specifieke omstandigheden als 'beledigend' gezien dienen te worden en dat die 'omstandigheden' vooral niet te ruim gesteld moeten worden ...quote:Op donderdag 24 mei 2007 12:45 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Er bestan juridisch gezien geen 'racistische symbolen' die bij voorbaat verboden zijn...quote:Op donderdag 24 mei 2007 14:12 schreef spoor4 het volgende:
[..]
"Daarop prijkten symbolen als een hakenkruis, een white-powerteken en een SS-Toteskopf."
Grijze Wolf-symbolen worden toch ook niet verboden? Daar stikt het van op de middelbare scholen in de Randstad.quote:Op donderdag 24 mei 2007 14:12 schreef spoor4 het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 24 mei 2007 14:20 schreef SeLang het volgende:
Het dragen van fascistische/ rascistische/ communistische symbolen is een vorm van vrijheid van meningsuiting en zou daarom sowieso niet verboden moeten zijn.
Hoe kom je hier nu weer bij? Joodse knokploegen in de regio Den Haag?quote:Op vrijdag 25 mei 2007 12:39 schreef RM-rf het volgende:
integendeel, naar ik meen is in die regio rondom Den haag de verbanden tussen rechts-extremsisten en juist Joodse knokpleoegen erg goed en doen bv Joden bij sommige evenementen de 'security'... kans is dat die drunense kaalkop opeens een gesprekje moet hebben met Uitsmijter David Ishmail Cohen voordat hij het clubhuis binnemag bijde voorbereiding van de anti-moslim demonstratie...
quote:Op vrijdag 25 mei 2007 12:44 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Terecht. Als mafketels met Hezbollah vlaggen mogen lopen, mensen met Burqas en hoofddoeken en Djebbelas, CCCP tekens en Mao en Che op t-shirts mogen lopen dan moet dit ook mogen.
heb jij plannen ofzo?quote:Op vrijdag 25 mei 2007 12:53 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Hoe kom je hier nu weer bij? Joodse knokploegen in de regio Den Haag?
Welke joden?
de laatste tijd wordt er niet zoveel meer over gehoord, maar de JDL-Holland was een tijdje in die regio actief, die was opgericht "om de Joden fysiek weerbaar te maken tegen mishandelingen door moslims in nederland". (JDL is een Internationale extremistische Joodse organisatie die bv 'zelfverdedigingscursussen voor Joden' organiseert)quote:Op vrijdag 25 mei 2007 12:53 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Hoe kom je hier nu weer bij? Joodse knokploegen in de regio Den Haag?
Welke joden?
Omdat dat de gangbare definitie is. In plaats van links/rechts is een schaal met twee assen waarop persoonlijke vrijheid en economische vrijheid staan een beter alternatief.quote:Op vrijdag 25 mei 2007 11:17 schreef TubewayDigital het volgende:
[..]
Maar waarom zijn het rechtsextremistische symbolen? Hitler was tenslotte zo links als maar zijn kan.
Je mag ook niet in je blote kont rondlopen. Waarom niet? Omdat het aanstootgevend zou zijn.quote:En waarom mag ik die symbolen niet dragen ? We leven toch in een vrij land ?
Davidssterren worden in NL meer geasocieerd met Ajax dus die gasten worden eerder door Feijenoord supporters in elkaar geslagenquote:Op vrijdag 25 mei 2007 15:58 schreef RM-rf het volgende:
Ik vraag me eigenlijk wel af of bv een JDL-medestander opgepakt kan worden als deze opzichtig Joodse symbolische tekens naar een rechts-extremistische demonstratie gaat dragen...
Klinkt als een clubje mafkezen.quote:Op vrijdag 25 mei 2007 15:58 schreef RM-rf het volgende:
[..]
de laatste tijd wordt er niet zoveel meer over gehoord, maar de JDL-Holland was een tijdje in die regio actief, die was opgericht "om de Joden fysiek weerbaar te maken tegen mishandelingen door moslims in nederland". (JDL is een Internationale extremistische Joodse organisatie die bv 'zelfverdedigingscursussen voor Joden' organiseert)
Ik geloof dat ondanks wat initiele positieve reacties , o.m. van Likoed Nederland; werd er ook snel afstand genomen, omdat ze wel degelijk contacten met extreem-rechtse organisaties aangingen (die daarover weer ruzie krijgen, dat is nogal een principiele vraag: of die bij demonstraties tegen Moslims en arabische Geweld steun willen van Joodse groepen).
Ik vraag me eigenlijk wel af of bv een JDL-medestander opgepakt kan worden als deze opzichtig Joodse symbolische tekens naar een rechts-extremistische demonstratie gaat dragen... natuurlijk kunnen de kaalkopjes zich wel een beetje beledigd voelen als iemand een davidster voor hun neus zwaait, zoiets van "dat karweitje hebben jullie ook al niet afgemaakt"...
Joh lul niet zo slap joh. Er zijn bijna geen joden in NL meer en laat staan dat die in een knokploeg hebben in de regio Den Haagquote:Op vrijdag 25 mei 2007 15:58 schreef RM-rf het volgende:
[..]
de laatste tijd wordt er niet zoveel meer over gehoord, maar de JDL-Holland was een tijdje in die regio actief, die was opgericht "om de Joden fysiek weerbaar te maken tegen mishandelingen door moslims in nederland". (JDL is een Internationale extremistische Joodse organisatie die bv 'zelfverdedigingscursussen voor Joden' organiseert)
quote:Op vrijdag 25 mei 2007 20:45 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Joh lul niet zo slap joh. Er zijn bijna geen joden in NL meer en laat staan dat die in een knokploeg hebben in de regio Den Haag
CCCP is ook nooit een probleem...quote:Op donderdag 24 mei 2007 21:06 schreef MrX1982 het volgende:
Meer ruimte voor vrije meningsuiting.quote:Op donderdag 24 mei 2007 12:45 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Inderdaad, een vuile ideologische massamoordenaar.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 00:30 schreef rood_verzet het volgende:
Ja want Che Guevara staat ook op gelijke voet met de nazi's.
Waarom zou ik mijn energie verspillen aan nutteloze nobodies zoals jijquote:Op zaterdag 26 mei 2007 00:53 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Inderdaad, een vuile ideologische massamoordenaar.
beetje jood is onderkoffer je weet tochquote:Op vrijdag 25 mei 2007 17:34 schreef SeLang het volgende:
[..]
Davidssterren worden in NL meer geasocieerd met Ajax dus die gasten worden eerder door Feijenoord supporters in elkaar geslagen
Dat slaat alleen ergens op als een hamer en sikkel wel verboden worden. En dat lijkt me niet.quote:Op donderdag 24 mei 2007 12:45 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
----------------
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |