abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 24 mei 2007 @ 15:19:19 #101
145755 kahaarin
You are my sunshine......
pi_49726969
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 15:05 schreef Redux het volgende:

[..]

Zo wild is de aap niet. Als je zoals je zei de media goed had gevolgd dan had je kunnen weten dat deze aap in duitsland door mensen is opgevoed en daar een hype was. De vrouw volgde de aap al vanaf de geboorte (al 11 jaar lang dus). Net als jij en ik een band kunnen (denken te hebben) met ons huisdier is het gezien die voorgeschiedenis helemaal niet raar dat ze in de veronderstelling is een band te hebben met de aap.
Daar kan ik wat moeilijker bij, ik vind dat toch een beetje apart, mijn mening.
quote:
Ik ga liever van het verhaal van de dochter uit dan een buitenstaander als jij. Als de dochter aangeeft dat de vrouw niet elke keer als ze daar aanwezig was het gedrag vertoonde, wie ben ik dan om te bepalen dat ze daarover liegt? Ik heb geen signalen hier dat de vrouw een leugenaar is.
Ik noem die vrouw geen leugenaar, haar dochter ook niet, ik stel alleen vast dat ze er niet eens bij was toen het gebeurde, ik zeg ook niet dat ze het altijd heeft gedaan maar blijkbaar toch een keer te veel.
quote:
Feit dat dit onbewust gedrag van de vrouw was betekent dat het gedrag niet als provocerend bedoeld is. Met de kennis ACHTERAF roep je dat het provocerend gedrag was. Achteraf lullen.
Achteraf hebben we gezien dat haar goedbedoelde gedrag toch niet zo handig is geweest, feit blijft dat ze is gebeten, ook al was ze er niet van op de hoogte hij is er boos om geworden.
quote:
Okay
quote:
Niet getuigen van inzicht of niet, net zoals er mensen zijn die hun huisdieren bij overlijden in hun graf willen laten begraven zijn er blijkbaar mensen die denken een band te hebben met een aap. Zij was daarin niet de enige, de aap had een vaste groep bezoekers. Als er dus meerdere mensen zijn die dit dachten kun je moeilijk van wereldvreemd spreken, wie ben jij immers om een groep mensen wereldvreemd te betitelen?
Misschien mijn nuchtere zelf, ik snap best dat je favoriete dieren hebt, ik heb zelf vogels, zie mijn avatar, ik kan er niet zo goed bij dat je zo verknocht raakt aan een dier in een dierentuin, ik vind dat toch echt vreemd, je hebt ze niet dag en nacht in huis, je zorgt er niet voor, kortom: de reactie dat ze dacht dat ze een dermate band had met het beest gebaseerd op nadoen vanachter glas kan ik niet bij.
quote:
Wellicht, maar er waren wel degelijk zaken die jij mis had.
In jouw ogen, gekleurd door jouw mening, waar jij alle recht van de wereld op hebt overigens.
be nice or go away
  donderdag 24 mei 2007 @ 15:19:23 #102
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_49726974
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 15:17 schreef erodome het volgende:
die kinderen hadden daarna ineens wel respect voor de hond.
Nee, die waren daarna doodsbang waarschijnlijk. Goed bezig, zo hoort het.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_49727036
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 15:10 schreef erodome het volgende:

[..]

???????????

Netjes volgens de richtlijnen, regelmatige controle en wereldwijd worden gorilla's zo gehouden, waar is dan de grote fout van die dierentuin, dit hadden ze gewoon niet kunnen weten, die dieren worden wereldwijd al vele jaren op deze manier gehouden en wereldwijd wist men niet beter dan dat het echt goed zat zo.
Niet correct.

Ten eerste was de vrouw er blijkbaar niet op de hoogte dat de aap agressief zou reageren op oogcontact of lachen. Daarnaast was de vrouw er blijkbaar niet van op de hoogte dat de aap niet lacht als hij z;n lip optrekt. Dat we dat nu weten betekent niet dat de vrouw dit vooraf wist of dat dit vooraf algemene kennis was.

Naast de vrouw was er volgens de directeur van blijdorp een vaste groep bezoekers wat op dezelfde manier lachde naar de aap endus hetzelfde gedrag als de vrouw naar de aap liet zien. Die vaste groep bezoekers waren ook in de veronderstelling dat ze een band hadden met de aap.

Wanneer bezoekers niet weten hoe het dier op je gedrag reageert dan is een conclusie trekken dat ze het dier provoceerde niet correct. Dat is simpelweg achteraf lullen. We weten nu immers allemaal dat apen niet lachen en met de kennis die we nu achteraf weten bepalen we dat de vrouw dit vooraf ook had moeten weten. Niet correct dus.

Daarnaast was de aap al dagen voor de ontsnapping uit z'n doen vanwege de verhuizing van een apen familie naar rotterdam en reageerde die dagen voor de ontsnapping agressief op meerdere bezoekers. Daarnaast stond de aap al dagen voor de ontsnapping tot z'n knieen in het water, wat aangeeft dat een veiligheidsmaatregel om een aap binnen te houden niet meer werkt.

De dierentuin is in dit geval de houder van het dier. Je kunt daarbij aannemen dat de dierentuin DE partij is wat op de hoogte moet zijn van gedragingen en reacties op gedragingen van het dier wat ze houdt. De dierentuin is daarom DE partij die moet kunnen inschatten hoe de situatie op bepaalde momenten is. Gezien de aap al dagen voor de ontsnapping agressief was en in het water stond had de dierentuin de situatie moeten kunnen inschatten. De dierentuin had die signalen moeten opvangen en die signalen moeten vertalen naar een verhoging van het risico voor bezoekers. De dierentuin had vervolgens maatregelen moeten treffen. Heeft het niet gedaan, het heeft daarin verzaakt.
  donderdag 24 mei 2007 @ 15:23:07 #104
37769 erodome
Zweefteef
pi_49727137
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 13:39 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Er is maar 1 echte debiel en dat is bokito. De moeder van bokito zag dat meteen al bij de geboorte en daarom is hij door moeders verstoten.
Ach rot op, hij heeft gewoon gorilla gedrag vertoont, dat jij nu het idee hebt dat het superschatjes zijn die nooit wat verkeerd doen maakt het nog niet waar.

Ze staan aan de top van de voedselketen, een volwassen gorilla kent geen bedreigingen behalve de mens, hij is de grote baas van het bos, in dit geval van de dierentuin naar zijn mening.

Hij is dominant en heeft vanuit zijn visie, de enige visie die hij kent, alle recht op corrigeren en dat is wat hier gebeurt is, want als hij haar dood had willen hebben dan had hij aan 10 sec. genoeg gehad.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_49727269
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 15:23 schreef erodome het volgende:

[..]

Ach rot op, hij heeft gewoon gorilla gedrag vertoont, dat jij nu het idee hebt dat het superschatjes zijn die nooit wat verkeerd doen maakt het nog niet waar.

Ze staan aan de top van de voedselketen, een volwassen gorilla kent geen bedreigingen behalve de mens, hij is de grote baas van het bos, in dit geval van de dierentuin naar zijn mening.

Hij is dominant en heeft vanuit zijn visie, de enige visie die hij kent, alle recht op corrigeren en dat is wat hier gebeurt is, want als hij haar dood had willen hebben dan had hij aan 10 sec. genoeg gehad.
Hierbij ga je ervanuit dat iedereen dit weet en moet weten, anders is men dom en verkeerd bezig. Gezien de vrouw niet de enige was die het gedrag van oogcontact en lachen naar de aap vertoonde is er blijkbaar een groep mensen wat niet weet dat een aap van dat gedrag agressief wordt.
  donderdag 24 mei 2007 @ 15:30:23 #106
37769 erodome
Zweefteef
pi_49727509
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 15:09 schreef Redux het volgende:

[..]

Lees mijn eerdere posts hierboven waarom ik vind dat de aap de vrouw NIET heeft geprovoceerd.
Ik zeg toch ook dat ze het niet bewust heeft gedaan, ze is niet naar de dierentuin gegaan om die aap eens lekker te stangen.

Maar daar heeft die aap geen boodschap aan, die was wel degelijk geprovoceerd door dat gedrag oa, misschien juist wel omdat het een bekend gezicht was heeft hij haar ertussenuit gepikt zo van nu ben ik de provocatie zat.

Dit zie je bv ook veel met honden, kinderen die een hond provoceren door hem aan te kijken, provoceren door op hem af te lopen(onderdanig gedrag) en dan een commando geven(waar je als onderdanige geen recht toe hebt) enz enz enz enz, daar kunnen ook hele nare ongelukken van komen.

Doen die kinderen dat expres, welnee, ze hebben geen idee en denken goed te doen, maar ze provoceren wel degelijk in de ogen van het dier.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  donderdag 24 mei 2007 @ 15:32:47 #107
145755 kahaarin
pi_49727613
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 15:25 schreef Redux het volgende:

[..]

Hierbij ga je ervanuit dat iedereen dit weet en moet weten, anders is men dom en verkeerd bezig. Gezien de vrouw niet de enige was die het gedrag van oogcontact en lachen naar de aap vertoonde is er blijkbaar een groep mensen wat niet weet dat een aap van dat gedrag agressief wordt.
Het gaat er niet om dat ze het niet wist, nu weet iedereen door haar schade en schande dat het zo is, nogmaals het gaat niet om het feit dat zij dom is geweest maar het naakte feit dat haar gedrag deze reactie heeft uitgelokt, niet meer en niet minder, het is heel nobel dat je haar verdedigt maar ik persoonlijk val haar helemaal niet aan, ik stel gewoon vast dat haar gedrag de aap heeft geprovoceerd, niet dat ze hem bewust heeft getreiterd.
Dat je een gorilla niet mag aankijken heb ik per ongeluk een keer gezien op national geographic, anders had ik het ook niet geweten.
Ze heeft dat beest niet willens en wetens geplaagd maar haar gedrag heeft onwillekeurig gezorgd voor deze reactie, dat is een feit, en met haar vele anderen, waarschijnlijk heeft zij dat moeten bekopen.
be nice or go away
  donderdag 24 mei 2007 @ 15:33:23 #108
37769 erodome
Zweefteef
pi_49727633
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 15:18 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Als dit zo goed is, waarom is dan enige jaren terug besloten dat de sloot eigenlijk 6 meter breed moet zijn? De reden dat dit bij Blijdorp niet het geval is, is dat ze pas verplicht zijn die aanpassing door te voeren bij de eerst volgende verbouwing.

Parken die een nieuw verblijf bouwen met een sloot van maar 4 meter krijgen geen vergunning.
Het valt nogsteeds binnen de richtlijnen die er bestaan, serieus, wereldwijd worden die beesten zo gehouden en dit is nog nooit zo gebeurt, niemand had dit verwacht door die ingeboren angst voor water, om te verdrinken, maar ja, als je boos wordt leidt angst je niet meer zo...

Heb je er enig idee van wat dit soort aanpassingen kosten allemaal, als je toch nog netjes binnen de richtlijnen valt en er is geen enkele aanwijzing dat dit als zodanig kan gebeuren dan vind ik het niet raar dat ze het nog niet gedaan hebben.

Nog een keer, dit is de eerste keer wereldwijd dat dit zo gebeurt, dat terwijl al vele, vele jaren deze dieren op deze manier gehouden worden.

Achteraf praten is heel erg makkelijk, als dingen al gebeurt zijn en je erover na kan denken waarom dat zo gebeurt is en hoe het voorkomen had kunnen worden, maar vooraf is dit gewoon bij niemand in het hoofd opgekomen omdat het al zo lang goed gaat.
pi_49727668
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 15:30 schreef erodome het volgende:

[..]

Ik zeg toch ook dat ze het niet bewust heeft gedaan, ze is niet naar de dierentuin gegaan om die aap eens lekker te stangen.

Maar daar heeft die aap geen boodschap aan, die was wel degelijk geprovoceerd door dat gedrag oa, misschien juist wel omdat het een bekend gezicht was heeft hij haar ertussenuit gepikt zo van nu ben ik de provocatie zat.

Dit zie je bv ook veel met honden, kinderen die een hond provoceren door hem aan te kijken, provoceren door op hem af te lopen(onderdanig gedrag) en dan een commando geven(waar je als onderdanige geen recht toe hebt) enz enz enz enz, daar kunnen ook hele nare ongelukken van komen.

Doen die kinderen dat expres, welnee, ze hebben geen idee en denken goed te doen, maar ze provoceren wel degelijk in de ogen van het dier.
Je zei in je eeste post:
quote:
Ze heeft hem overduidelijk geprovoceert en daarom is hij zo boos
Provoceren is volgens vandale:
pro·vo·ce·ren (ov.ww., ook abs.)
1 tarten, uitdagen

pro·vo·ce·rend (bn.)
1 erop uit om reactie, verzet op te wekken => uitdagend

Wanneer de vrouw er niet op de hoogte is dat de aap verkeerd op haar reageert, kun je niet van provoceren spreken. Nu weten we achteraf allemaal dat de aap hier niet op reageert, maar dat betekent niet dat iedereen dit 2 weken geleden ook wist. Het is dus geen provoceren of uitdagen, de vrouw was net als andere vaste bezoekers in de veronderstelling dat ze een band had met de aap.
pi_49727756
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 15:33 schreef erodome het volgende:
Achteraf praten is heel erg makkelijk, als dingen al gebeurt zijn en je erover na kan denken waarom dat zo gebeurt is en hoe het voorkomen had kunnen worden, maar vooraf is dit gewoon bij niemand in het hoofd opgekomen omdat het al zo lang goed gaat.
Het gaat erom dat de aap al dagen voor de ontsnapping agressief gedrag naar oa bezoekers vertoonde. Daarnaast stond de aap al dagen voor de ontsnapping in het water. Bovendien is de aap al eerder (in duitsland) ontsnapt en was een bijnaam voor de aap 'de uitbreker'.

Als dierentuin wordt je geacht je dier te kennen en dergelijke signalen op te vangen. Het had aan de hand van die signalen maatregelen moeten treffen. De dierentuin had dus van te voren prima de ontsnapping kunnen voorkomen.
pi_49727908
Bovendien was de aap dagen voor de ontsnapping al agressief vanwege de verhuizing van een familie aap naar rotterdam.
  donderdag 24 mei 2007 @ 15:40:32 #112
145755 kahaarin
pi_49727986
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 15:34 schreef Redux het volgende:

[..]

Je zei in je eeste post:
[..]

1 tarten, uitdagen

pro·vo·ce·rend (bn.)

Wanneer de vrouw er niet op de hoogte is dat de aap verkeerd op haar reageert, kun je niet van provoceren spreken. Nu weten we achteraf allemaal dat de aap hier niet op reageert, maar dat betekent niet dat iedereen dit 2 weken geleden ook wist. Het is dus geen provoceren of uitdagen, de vrouw was net als andere vaste bezoekers in de veronderstelling dat ze een band had met de aap.
Precies, daar hebben we elkaar, ze heeft dat beest ook getart en uitgedaagd, dat was haar bedoeling echter niet, ze dacht dat ze een band had maar door die onwetendheid is het misgegaan.
Bokito wist niet beter dan dat ze hem aan het uitdagen was, ze was zich niet bewust van haar provocerende gedrag maar dat is nu achteraf lullen inderdaad.
Feit blijft dat zowel zij als de aap gereageerd hebben naar eer en geweten, ik reken het haar niet aan maar toch heeft ze onbewust het beest uitgedaagd, met alle gevolgen van dien.
be nice or go away
  donderdag 24 mei 2007 @ 15:43:51 #113
37769 erodome
Zweefteef
pi_49728141
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 15:19 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Nee, die waren daarna doodsbang waarschijnlijk. Goed bezig, zo hoort het.
Nee hoor, sterker nog, ze spelen nogsteeds met mijn honden.

Gebit tonen deed ik he, even de tanden laten zien en even wat uitleg erbij, die kinderen dachten dat honden nooit zouden bijten, alles maar zouden pikken en zouden zonder twijvel gebeten zijn als ze doorgegaan waren met dat gedrag.
Dus niet dat zij liepen te grommen.

Beter dat ik een keer streng en duidelijk ben, op risiko's wijs dan dat ze het moeten leren door verminkt te worden door een hond.
  donderdag 24 mei 2007 @ 15:44:08 #114
145755 kahaarin
pi_49728152
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 15:38 schreef Redux het volgende:
Bovendien was de aap dagen voor de ontsnapping al agressief vanwege de verhuizing van een familie aap naar rotterdam.
Dat heb ik ook gelezen, door die verhuizing was hij ineens de alfa aap geworden en gedroeg zich ook navenant, tel daar de onwetendheid en irritante kinderen bij op, plus de drang om zijn vrouwtjes te beschermen en het feit dat hij zijn angst voor water heeft overwonnen, dan heb je de ingredienten die leiden tot dit ongelukkige voorval.

Ik ben het trouwens helemaal eens met je reactie over dat de mensen in het park beter hadden moeten anticiperen op het gedrag van Bokito en hem beter in de gaten hadden moeten houden, desnoods even afzonderen totdat hij gewend was aan de nieuwe situatie.
be nice or go away
pi_49728181
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 15:40 schreef kahaarin het volgende:

[..]

Precies, daar hebben we elkaar, ze heeft dat beest ook getart en uitgedaagd, dat was haar bedoeling echter niet, ze dacht dat ze een band had maar door die onwetendheid is het misgegaan.
Bokito wist niet beter dan dat ze hem aan het uitdagen was, ze was zich niet bewust van haar provocerende gedrag maar dat is nu achteraf lullen inderdaad.
Feit blijft dat zowel zij als de aap gereageerd hebben naar eer en geweten, ik reken het haar niet aan maar toch heeft ze onbewust het beest uitgedaagd, met alle gevolgen van dien.
Misschien moet ik duidelijker zijn, maar ik leg de 'schuld' dan ook neer bij de dierentuin, niet bij de aap of bij de vrouw. De dierentuin had hier beter en eerder moeten ingrijpen. De dierentuin heeft de situatie waarin bezoekers de aap op zo'n manier kunnen benaderen te lang door laten gaan, terwijl de dierentuin DE partij is die had moeten weten dat dit geen goede situatie is voor de aap.
pi_49728203
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 15:44 schreef kahaarin het volgende:

[..]

Dat heb ik ook gelezen, door die verhuizing was hij ineens de alfa aap geworden en gedroeg zich ook navenant, tel daar de onwetendheid en irritante kinderen bij op, plus de drang om zijn vrouwtjes te beschermen en het feit dat hij zijn angst voor water heeft overwonnen, dan heb je de ingredienten die leiden tot dit ongelukkige voorval.
Psies. Dierentuin heeft verzaakt.
  donderdag 24 mei 2007 @ 15:46:51 #117
37769 erodome
Zweefteef
pi_49728260
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 15:25 schreef Redux het volgende:

[..]

Je wil het niet begrijpen he....

Nog 1 keer, lees het rustig een paar keer over.

Alhoewel de vrouw zich niet bewust was van de provocatie was het wel degelijk een provocatie voor het dier.
Ik zeg niet dat zij dom bezig was, want ze wist het niet goed genoeg(alhoewel waarschuwingen van verzorgers haar toch wat hadden moeten leren), maar het is wel de reden waarom zij ertussenuit gepikt is.

Hoe naar het ook is, de gorilla is geen mafkees die onredelijke agressie vertoont, hij vertoont prachtig apengedrag, presies zoals het hoort, is niet leuk, is niet aardig, is niet echt de schuld van die vrouw omdat ze niet beter wist, maar is wel zo gelopen omdat de vrouw onbewust heeft geprovoceert.
pi_49728310
Zie m'n post boven jouw reactie, erodome.
  donderdag 24 mei 2007 @ 15:49:03 #119
37769 erodome
Zweefteef
pi_49728358
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 15:34 schreef Redux het volgende:

[..]

Je zei in je eeste post:
[..]

1 tarten, uitdagen

pro·vo·ce·rend (bn.)

Dat gedrag heeft de aap dan ook getart, wat presies de definitie is van provoceren.

Of je dat nu expres doet of niet maakt die aap geen bal uit, die gaat ervan uit dat iedereen op deze wereld begrijpt dat hij dat provocerend vind.
  donderdag 24 mei 2007 @ 15:53:58 #120
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_49728591
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 15:33 schreef erodome het volgende:
Vooraf, namelijk enkele jaren terug, is men gaan inzien dat een sloot van 4 meter misschien niet afdoende zou zijn. 6 meter is verplicht voor alle nieuwe verblijven en zodra een park het verblijf verbouwt, moet het een sloot van 6 meter breed hebben. Blijdorp is betrokken geweest bij het maken van deze afspraken. In 2004 is nog discussie geweest over de sloot bij het verblijf in Blijdorp. Maar blijkbaar is het geld van groter belang dan de veiligheid van bezoekers?

Waarom heeft men het voorbeeld van de Antwerpse dierentuin niet gevolgd toen deze enkele weken terug borden heeeft opgehangen in een apenverblijf waarmee men aangeeft dat het beter is geen oogcontact te maken met de apen, of ze niet aan te staren in ieder geval.

Ik denk dat de rechter dit soort dingen ook in overweging zal nemen. De dierentuin is waarschijnlijk sowieso wel aansprakelijk, dit soort dingen gaan zeker niet in hun voordeel werken.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
  donderdag 24 mei 2007 @ 15:55:11 #121
37769 erodome
Zweefteef
pi_49728648
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 15:36 schreef Redux het volgende:

[..]

Het gaat erom dat de aap al dagen voor de ontsnapping agressief gedrag naar oa bezoekers vertoonde. Daarnaast stond de aap al dagen voor de ontsnapping in het water. Bovendien is de aap al eerder (in duitsland) ontsnapt en was een bijnaam voor de aap 'de uitbreker'.

Als dierentuin wordt je geacht je dier te kennen en dergelijke signalen op te vangen. Het had aan de hand van die signalen maatregelen moeten treffen. De dierentuin had dus van te voren prima de ontsnapping kunnen voorkomen.
Er is iets gebeurt wat nog NOOIT gebeurt is, in al die jaren dat we wereldwijd gorilla's houden.
Ok er was agressief gedrag, alhoewel ik er de dag daarvoor ben geweest en gewoon een relaxde aap heb gezien, zo helemaal over de zeik was hij dus ook niet.

Maar niets heeft het idee gegeven dat hij daar overheen zou gaan, dat is nog nooit gebeurt terwijl wereldwijd apen op die manier gehouden worden, enorme, sterke, zilverruggen, waaronder hele dominante en soms agressieve jongens, geen van hen is er ooit overheen gegaan, ondank agressief gedrag en wat nog meer.

Ze hebben dit gewoon niet ingecalculeerd omdat het nog nooit gebeurt is terwijl er wel dezelfde soort omstandigheden zijn geweest(geprovoceerde dieren, dieren die echt kwaad worden enz enz enz enz).

Geloof me een aap die goed kwaad wordt om hoe hij behandeld wordt komt wel vaker voor, zeker met die leuke ramen ertussen die alleen leuk zijn voor de bezoekers, maar de dieren vooral frustreren.
  donderdag 24 mei 2007 @ 16:01:58 #122
145755 kahaarin
pi_49728936
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 15:55 schreef erodome het volgende:

[..]

Er is iets gebeurt wat nog NOOIT gebeurt is, in al die jaren dat we wereldwijd gorilla's houden.
Ok er was agressief gedrag, alhoewel ik er de dag daarvoor ben geweest en gewoon een relaxde aap heb gezien, zo helemaal over de zeik was hij dus ook niet.

Maar niets heeft het idee gegeven dat hij daar overheen zou gaan, dat is nog nooit gebeurt terwijl wereldwijd apen op die manier gehouden worden, enorme, sterke, zilverruggen, waaronder hele dominante en soms agressieve jongens, geen van hen is er ooit overheen gegaan, ondank agressief gedrag en wat nog meer.

Ze hebben dit gewoon niet ingecalculeerd omdat het nog nooit gebeurt is terwijl er wel dezelfde soort omstandigheden zijn geweest(geprovoceerde dieren, dieren die echt kwaad worden enz enz enz enz).

Geloof me een aap die goed kwaad wordt om hoe hij behandeld wordt komt wel vaker voor, zeker met die leuke ramen ertussen die alleen leuk zijn voor de bezoekers, maar de dieren vooral frustreren.
Gevalletje van de put dempen als het kalf verdronken is dus, hopelijk zorgen ze er voor dat het zo word aangepast dat het ook meer leefbaar is voor de dieren, onsnappen of niet gefrustreerd rondlopen is ook niks voor een aap.
be nice or go away
pi_49728964
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 15:55 schreef erodome het volgende:

Ik neem aan dat een dierentuin bepaalde veiligheidsmaatregelen instelt om MOGELIJKE gebeurtenissen te voorkomen. Feit dat bv een leeuw nog nooit is ontsnapt betekent niet dat je er geen kooi om moet plaatsen.
Het feit dus dat de gorilla nog nooit eerder hierom was ontsnapt (was overigens in duitsland alwel eerder ontsnapt) betekent niet dat de gorilla nooit ZOU gaan ontsnappen.
quote:
Ik wist voor deze gebeurtenis niet dat een aap agressief reageert op direct oogcontact of dat een gorilla eigenlijk nooit lacht. Dus ik geloof je best hoor, maar dat is allemaal achteraf en heb ik niks aan.
  donderdag 24 mei 2007 @ 16:05:42 #124
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_49729075
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 11:17 schreef Redux het volgende:
Een quote uit de spits:
[..]

Goed. Ben benieuwd of de mensen die van mening waren dat de vrouw hier eigen schuld aan heeft en zelf gevraagd heeft voor de afranseling nog zo resoluut achter hun mening staan....
Ja !

Die vrouw zou aangeklaagd moeten worden wegens treiterij en dierenmishandeling
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_49729117
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 16:05 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Ja !

Die vrouw zou aangeklaagd moeten worden wegens treiterij en dierenmishandeling
Niet dus, lees mijn eerdere posts
  donderdag 24 mei 2007 @ 16:09:54 #126
78780 deedeetee
pi_49729215
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 16:07 schreef Redux het volgende:

[..]

Wel dus, ze had dat arme beest gewoon met rust moeten laten ipv de stalker uit te hangen
pi_49729270
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 16:09 schreef deedeetee het volgende:
Wel dus, ze had dat arme beest gewoon met rust moeten laten ipv de stalker uit te hangen
En de andere vaste bezoekers van de aap dan?
  donderdag 24 mei 2007 @ 16:12:03 #128
37769 erodome
Zweefteef
pi_49729286
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 16:02 schreef Redux het volgende:

[..]

Ik neem aan dat een dierentuin bepaalde veiligheidsmaatregelen instelt om MOGELIJKE gebeurtenissen te voorkomen. Feit dat bv een leeuw nog nooit is ontsnapt betekent niet dat je er geen kooi om moet plaatsen.
Het feit dus dat de gorilla nog nooit eerder hierom was ontsnapt (was overigens in duitsland alwel eerder ontsnapt) betekent niet dat de gorilla nooit ZOU gaan ontsnappen.
[..]

Ik wist voor deze gebeurtenis niet dat een aap agressief reageert op direct oogcontact of dat een gorilla eigenlijk nooit lacht. Dus ik geloof je best hoor, maar dat is allemaal achteraf en heb ik niks aan.
Er is een afweging gemaakt met betrekking tot de risiko's, ik weet hoe dierentuinen werken daarin, daar wordt altijd over nagedacht.

Maar waar mensen werken worden weleens fouten gemaakt en wordt er weleens niet gekeken naar dingen die achteraf toch wel bekeken hadden moeten worden.
Kan je heel overstuur over raken en boos worden dat de dierentuin er een zooitje van maakt, maar dit zijn echt gewoon richtlijnen die wereldwijd zijn, die ok bevonden worden, door een enorme groep en dat al jaren en jaren lang.

Soms gebeuren er gewoon onverwachte dingen en daarna wordt het echt wel aangepast.

In dit geval heeft niemand echt schuld naar mijn mening, gewoon een nare samenloop van omstandigheden die niet voorzien waren, shit happens, zo gaat het nu eenmaal.

Nu lekker de dierentuin leegtrekken qua geld, dat schiet op zeg, net alsof ze gewoon die aap los hebben gegooit en hebben gezegd ga ff iemand slopen, dat is onzin, het was een ongeluk dat niemand had kunnen voorzien.
  donderdag 24 mei 2007 @ 16:18:43 #129
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_49729492
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 16:07 schreef Redux het volgende:

[..]

Opinions are like assholes: everybody has one.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_49729651
Jeetje Redux, nu nog deze discussie aan het voeren?
  donderdag 24 mei 2007 @ 16:24:51 #131
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_49729750
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 16:22 schreef nummer_zoveel het volgende:
Jeetje Redux, nu nog deze discussie aan het voeren?
Discussie? Versleten grammofoonplaatgeluiden...
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  donderdag 24 mei 2007 @ 16:27:50 #132
52349 purplerose
Footsteps lead me to Eddie O+
pi_49729856
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 15:45 schreef Redux het volgende:

[..]

Psies. Dierentuin heeft verzaakt.
Zucht.... NIEMAND in geen van de topics heeft gezegd dat de dierentuin NIET verantwoordelijk is voor de lichamelijke schade en dus de ziekenhuis rekening en dat ze het verblijf nog veiliger moeten maken, we zeggen alleen dat ze geen emotionele schadevergoeding behoort te krijgen (zoals normaal is in de VS) omdat ze nou eenmaal dom bezig was. (ONBEWUST uiteraard, maar toch dom)

Hoevaak moeten we dit nog herkauwen?
Uit een goeie worst hoort sap te komen! :7
Best place for a woman? Face down, ass up
In perfect love and perfect trust. An'ye harm none do what ye will
I Lipsmackers ftw baby! Yeahhh!
  donderdag 24 mei 2007 @ 16:30:59 #133
78780 deedeetee
pi_49729956
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 16:11 schreef Redux het volgende:

[..]

En de andere vaste bezoekers van de aap dan?
Wat hebben die er opeens mee te maken ? Kan best zijn dat die zich net zo gedroegen maar daar is mij niks van bekend.
  donderdag 24 mei 2007 @ 16:38:37 #134
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_49730224
Op het nieuws lieten ze gister Bokito zien. Alle apen zitten weer binnen. En opeens is het een drukte bij de apen, alle mensen proberen oogcontact te maken en laten hun tanden zien. Leuk he dieren pesten.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  donderdag 24 mei 2007 @ 16:40:35 #135
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_49730304
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 16:12 schreef erodome het volgende:

[..]

Er is een afweging gemaakt met betrekking tot de risiko's, ik weet hoe dierentuinen werken daarin, daar wordt altijd over nagedacht.
(..)
Maar waar mensen werken worden weleens fouten gemaakt en wordt er weleens niet gekeken naar dingen die achteraf toch wel bekeken hadden moeten worden.
(..)
Nu lekker de dierentuin leegtrekken qua geld, dat schiet op zeg, net alsof ze gewoon die aap los hebben gegooit en hebben gezegd ga ff iemand slopen, dat is onzin, het was een ongeluk dat niemand had kunnen voorzien.
De dierentuin weet ook dat mensen wel eens fouten maken. De dierentuin weet ook dat er wel eens niet naar dingen gekeken worden, die achteraf wel bekeken moeten worden. De dierentuin denkt inderdaad na. En omdat de dierentuin nadenkt, en de dierentuin weet dat ze aansprakelijk is voor schade door dieren, hebben ze vast wel een verzekering of een potje geld opzij gezet, denk je niet?

Dat bezoekers nu aanspraak maken op dat potje geld, dat is niet onredelijk. Het is daarom lekker makkelijk om dat af te doen als 'het leegtrekken van de dierentuin'.
pi_49730430
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 16:30 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Wat hebben die er opeens mee te maken ? Kan best zijn dat die zich net zo gedroegen maar daar is mij niks van bekend.
Vandaar dat je er een verkeerde mening op na houdt. De directeur van blijdorp heeft in een interview aangegeven dat de aap meerdere vaste bezoekers had wat op dezelfde manier als de vrouw naar de aap lachden en oogcontact maakte met de aap.

Dat dit er alles mee te maken heeft kan ik je uitleggen, wanneer je 1 persoon uit een groep waarschuwd en de rest van de groep gewoon doorgaat bijf je een verkeerde situatie houden.
pi_49730521
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 16:38 schreef Ticootje het volgende:
Op het nieuws lieten ze gister Bokito zien. Alle apen zitten weer binnen. En opeens is het een drukte bij de apen, alle mensen proberen oogcontact te maken en laten hun tanden zien. Leuk he dieren pesten.
Het is (helaas) gewoon menselijk gedrag, net als de ontsnapping van de aap dierlijk gedrag is.

Je moet als dierentuin als je weet dat je dier niet tegen bepaald gedrag kan niet de situatie creeeren dat je bezoekers dat gedrag kan laten zien.
pi_49730614
Ja wat kansloos gisteren op het nieuws.
Vroegen ze nog aan zo'n kerel waarom die dat deed want hij wist nou dat het gevaarlijk was.
Zijn antwoord: Ja, iedereen doet het.
Goddamn kerel krijg een hartaanval en sterf ofzo.
pi_49730662
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 16:48 schreef SimtekF1 het volgende:
Ja wat kansloos gisteren op het nieuws.
Vroegen ze nog aan zo'n kerel waarom die dat deed want hij wist nou dat het gevaarlijk was.
Zijn antwoord: Ja, iedereen doet het.
Goddamn kerel krijg een hartaanval en sterf ofzo.
Ja, het is echt ontzettend jammer dat er niet meer mensen waren zoals jij.
  donderdag 24 mei 2007 @ 17:16:20 #140
52349 purplerose
pi_49731597
quote:
Damn hoe kansloos Je gaat naar een dierentuin om iets te leren over dieren en leuk dagje uit te hebben en niet om je als een idioot te gedragen, respect is ver te zoeken zeg Ze kunnen beter dat soort figuren achter glas zetten
  donderdag 24 mei 2007 @ 17:37:07 #141
37769 erodome
Zweefteef
pi_49732277
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 16:40 schreef Pool het volgende:

[..]

De dierentuin weet ook dat mensen wel eens fouten maken. De dierentuin weet ook dat er wel eens niet naar dingen gekeken worden, die achteraf wel bekeken moeten worden. De dierentuin denkt inderdaad na. En omdat de dierentuin nadenkt, en de dierentuin weet dat ze aansprakelijk is voor schade door dieren, hebben ze vast wel een verzekering of een potje geld opzij gezet, denk je niet?

Dat bezoekers nu aanspraak maken op dat potje geld, dat is niet onredelijk. Het is daarom lekker makkelijk om dat af te doen als 'het leegtrekken van de dierentuin'.
In het geval van de verwondingen vind ik het doodnormaal dat de schade verhaalt wordt, maar zo is er ook 1 geweest die wilde aanklagen en geld wilde omdat haar kind na 3 dagen nogsteeds een beetje overstuur was erover.

Dat vind ik ronduit overdreven, net zoals de directeur en andere mensen van de dierentuin aanklagen hiervoor.
pi_49732792
quote:
Zo achterlijk inderdaad. Leuk voorbeeld ook, voor je kinderen.

Ik zou zulke lui gewoon een dierentuinverbod geven, als ze de beesten zelf niet kunnen respecteren.
Robert Smith should really cover Coldplays 'Clocks'
And when he'd sing 'Am I part of the cure, or part of the disease?'
We'd all be like: "I know this one!"
  donderdag 24 mei 2007 @ 18:00:08 #143
52349 purplerose
pi_49733025
We moeten dat soort algemeen geaccepteerd gedrag niet meer tolereren. Steentjes gooien naar de dieren? Optiefen uit het park, doe je het daarna weer, dan een verbod. En zorg er in godsnaam voor dat als je contact wil maken met een gorilla dat je weet wat je doet en wat je dus eigenlijk tegen dat beest zegt
  donderdag 24 mei 2007 @ 18:01:44 #144
78780 deedeetee
pi_49733068
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 16:44 schreef Redux het volgende:

[..]

Vandaar dat je er een verkeerde mening op na houdt. De directeur van blijdorp heeft in een interview aangegeven dat de aap meerdere vaste bezoekers had wat op dezelfde manier als de vrouw naar de aap lachden en oogcontact maakte met de aap.
Dat wil nog niet zeggen dat ik het goed moet vinden dat die aap werd lastig gevallen. Het is al vervelend genoeg om opgesloten te zitten maar dan ook nog'ns gepest te mogen worden door mensen..... Ik vind het wreed. Nergens voor nodig om dat dier lastig te vallen. Schaf je dan een hond of kat aan, die vinden het leuk om *lastig gevallen* te worden. Die aap niet !
quote:
Dat dit er alles mee te maken heeft kan ik je uitleggen, wanneer je 1 persoon uit een groep waarschuwd en de rest van de groep gewoon doorgaat bijf je een verkeerde situatie houden.
Neemt het feit niet weg dat die vrouw de aap heeft zitten treiteren en dus gewoon haar verdiende loon heeft gekregen.
Ik ben er meer voor om de dierentuin er op aan te spreken dat ze de dieren niet beter tegen de mensen beschermen !!
pi_49733138
Bokito doet zijn relaas!!!

Gorilla Bokito die afgelopen vrijdag een vrouw zwaar verwondde, doet vanuit zijn verblijf in Blijdorp zijn relaas. De 23-jarige Laaglandgorilla uit Berlijn zegt dat hij heerlijk lag te relaxen in het zonnetje toen zijn dag werd verpest door een 57-jarige vrouw uit Zoetermeer. "Ik lag dus heerlijk in het zonnetje toen dat wijf weer voor mijn verblijf stond. Kijk, normaal hou ik wel van een teefje dat mijn aandacht wil, maar van 57-jarige mensen ben ik dus niet gediend he. Ik heb wel een reputatie die ik hoog moet houden."

Bokito neemt de vrouw verder niets kwalijk. Hij is wel gewend dat hij moeilijk van vrouwelijke aandacht af komt. "Maar ja, vrijdag ging ze dus iets te ver. Plotseling gingen er een paar kleine ventjes stenen naar mijn kop gooien. Ik had al vaker bij de directie aangekaart dat er eens gesproken moest worden over een dierentuinwet, maar ja, veel gelul in de politiek, maar voorlopig blijft dat stenen gooien maar doorgaan. Nou zag ik dus ook nog eens dat wijf weer naar me lachen en dat was de spreekwoordelijke druppel."

Bokito nam een enorme aanloop en sprong 3,5 meter over de sloot die hem van het publiek moest scheiden. "ja, leuk zo'n greppel, maar ik had dus al lang door dat ik daar wel overheen zou komen. Luister, die verzorgers zijn allemaal toffe peren, snijden je appeltjes, wassen wat bananen, dus ik blijf al jaren netjes op dat eiland zitten. Maar ja, Feyenoord had ook al een kutseizoen, dus ik was net wat geprikkelder dan normaal. En als je dan hoort dat ze Co Adriaanse willen halen, zo'n griet je lastig blijft vallen, die dierentuinwet op zich laat wachten en van die koters stenen gooien, dan ga je! Je bent een Rotterdamse zilverrug of niet!"

Na zijn sprong greep Bokito de 57-jarige vrouw en verwondde haar ernstig. "Ernstig, ernstig, kijk, zij wil aandacht van een gorilla. Dan geef je die op een gorillawijze, is het weer niet goed. Toen ik door had dat ze niet zo goed reageerde op mijn antwoord ben ik netjes van haar afgestapt en naar de kantine gelopen om een pilsje te drinken. Toen ik daar aankwam bleek dat ze de tap hadden dichtgegooid. Ja, dan breekt er echt iets."

Bokito werd door een dierenarts verdoofd, nadat hij eerst een chaos had aangericht in het cafetaria. "Ook weer zo'n reactie. Als ze me nou netjes hadden gevraagd of ik terug naar dat eiland had willen lopen had ik dat ook wel gedaan. Nee hoor, schieten ze gelijk weer zo'n pijl in je reet."

Bokito is erg boos en overweegt een schadeclaim in te dienen. "Luister, ik ben helemaal niet moeilijk. Maar je moet goed begrijpen, eigenlijk hoor ik in het regenwoud in Afrika te wonen, daar heerst een hele andere cultuur. Dat moet je respecteren. Maar goed, ik ben redelijk geintegreerd. Maar dat vrouwen zo respectloos met je omgaan doet pijn, heel veel pijn. Ik overweeg dan ook een flinke claim in te dienen voor de opgelopen emotionele schade."

Ook diergaarde Blijdorp zal meer van Bokito horen. "Ja, ook hen neem ik het een en ander kwalijk. Ik vind dat ze best een limiet mogen stellen op de kwantiteit en kwaliteit van de bezoekers die langs komen. Het is toch van de zotte dat sommige mensen iedere dag langskomen? Op den duur word je daar toch knettergek van. Het is dat mijn schoonmoeder nog ergens in Kameroen door de bossen rent, maar voor je het weet staat die hier ook voor de deur."

En ook Feyenoord kan een claim verwachten. "Ja, zij ook. Het is al geen lolletje om hier te zitten in dat druilerige Rotterdam, maar dat wanbeleid in de Kuip is ook niet normaal. Dat maakt de zondag, als het al drukker is in de diergaarde, niet leuker. Steeds meer Feyenoorders gaan op zondag liever naar Blijdorp dan naar de Kuip. Bedankt! En dan mag ik wel een uit het regenwoud komen, van Bosz hou ik niet!"

Bron www.rijnmond.nl
Hell To The Liars
  donderdag 24 mei 2007 @ 18:07:20 #146
52349 purplerose
pi_49733236
geniaal stukje
pi_49733900
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 18:01 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Dat wil nog niet zeggen dat ik het goed moet vinden dat die aap werd lastig gevallen. Het is al vervelend genoeg om opgesloten te zitten maar dan ook nog'ns gepest te mogen worden door mensen..... Ik vind het wreed. Nergens voor nodig om dat dier lastig te vallen. Schaf je dan een hond of kat aan, die vinden het leuk om *lastig gevallen* te worden. Die aap niet !
[..]
Een dierentuin zorgt voor een situatie waarin ik als bezoekers naar dieren kan kijken. Je kunt niet van al je bezoekers verwachten dat ze precies weten wat ze wel en niet mogen en kunnen doen. Als dierentuin moet je daar dus duidelijkheid in schaffen via regels, borden etc.

Als een dierentuin daar niet duidelijk in is moet je niet achteraf gaan roepen dat je bezoekers 'rare' dingen doen naar de dieren. Helaas is het namelijk zo dat niet al je bezoekers altijd even lief en aardig zijn. Daar moet je als dierentuin op voorbereid zijn en of regels opstellen en die duidelijk maken of de dierenverblijven zo opbouwen zodat de dieren er geen last van ondervinden.

Ik ben het met je eens dat dieren niet gepest of getreiterd mogen worden, maar als je als dierentuin dieren wil tonen aan een breed publiek dan moet je als dierentuin zorgdragen voor een veilige en leefbare omgeving voor beide partijen.
quote:
Neemt het feit niet weg dat die vrouw de aap heeft zitten treiteren en dus gewoon haar verdiende loon heeft gekregen.
Ik ben er meer voor om de dierentuin er op aan te spreken dat ze de dieren niet beter tegen de mensen beschermen !!
Nee, in haar beleving was het geen treiteren en dus kun je niet achteraf roepen dat het haar verdiende loon is. Het mag niet zo zijn dat wanneer een dier raar reageert op onbedoeld gedrag van mij dat daar een aframmeling van dat dier als logisch gevolg tegenover staat.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 24 mei 2007 @ 18:34:20 #148
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_49734016
She had it comming!

Die aap was het gewoon zat en dacht 'NU ga ik dat kolere wijf een pak op d'r godverredomme geven' Het is natuurlijk wel heel verrassend dat hij tussen al dat publiek alleen DAT wijf echt te grazen neemt.

En die andere licht gewonden... tja collateral damage
pi_49734082
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 17:37 schreef erodome het volgende:

[..]

In het geval van de verwondingen vind ik het doodnormaal dat de schade verhaalt wordt, maar zo is er ook 1 geweest die wilde aanklagen en geld wilde omdat haar kind na 3 dagen nogsteeds een beetje overstuur was erover.

Dat vind ik ronduit overdreven, net zoals de directeur en andere mensen van de dierentuin aanklagen hiervoor.
Kijk, dit is dus hoe fabeltjes de wereld in worden geholpen. Vind je het gek dat je zo'n mening hebt, je hebt er namelijk blijkbaar niks van begrepen.

Dit is er namelijk aan de hand:
quote:
Een gezin uit Rotterdam doet aangifte tegen Diergaarde Blijdorp. Volgens hun advocaat Frank van Ardenne vinden zij het uitbreken van gorilla Bokito een zo ingrijpende gebeurtenis dat zij dit strafrechtelijk onderzocht willen hebben.
Een strafrechtelijk onderzoek heeft NIKS met geld te maken.

Het is echt vreemd. De vrouw moet blijkbaar vooraf op de hoogte zijn dat ze bepaalde gedragingen bij de aap niet mag vertonen, anders is ze dom, achtergesteld, krankzinnig en is het verdiende loon, maar mensen als erodome hoeven niet te weten wat een strafrechtelijk onderzoek precies is en mogen vanuit die onwetendheid gewoon roepen dat bepaalde zaken niet kunnen.

Hoe diebiel ben je dan, erodome?
pi_49734114
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 18:34 schreef Swetsenegger het volgende:
She had it comming!

Die aap was het gewoon zat en dacht 'NU ga ik dat kolere wijf een pak op d'r godverredomme geven' Het is natuurlijk wel heel verrassend dat hij tussen al dat publiek alleen DAT wijf echt te grazen neemt.

En die andere licht gewonden... tja collateral damage
Ah weer iemand die dmv een dergelijk post even zijn menig deponeerd en zodra iemand daarop reageert kan de discussie los.

Bring it on, ik heb al 3 topics volgeluld, jou kan ik prima erbij hebben, swetsenegger.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')