Edward Scissorhands (1990, VS, Tim Burton)Heerlijke suburbia op de hak nemen film. En dat dan op z'n Burtons.
cijfer: 8.5
Waking Life (2001, VS, Richard Linklater)Linklater gebruikt in deze film dezelfde animatiestijl als later in A Scanner Darkly. Maar deze film is de tekenstijl steeds verschillend, aangezien verschillende delen getekend zijn door verschillende mensen. In het begin was dat even wennen. Maar het past precies bij de film, waarin een jongen in een droom langs allerlei mensen gaan die verschillende, imo interessante filosofische ideeën, theoriën e.d. spuiten. Dat is ook meteen mijn klein kritiekpuntje op de film. Het is wel heel erg het oplaten van het ene proefballonnetje na het andere.
Maar deze proefballonnetjes geven genoeg stof tot nadenken.
cijfer: 9
The Hustler (1961, VS, Robert Rossen)Deze kan in een lijstje voor coolste rollen in coole films.
cijfer: 9
Dancer in the Dark (2000, Den, Lars von Trier)Wederom echt een fantastische film van von Trier. Er zijn imo weinig regisseurs met zo'n goed begrip van de menselijke psyche en menselijk handelen. De manier waarop hij alles laat gebeuren, is zo natureel, zo vloeiend, zo natuurlijk.
De vondst om Björk in de hoofdrol te casten is simpelweg briljant. Ze heeft precies de juiste dromerige, naïeve uitstraling, die het karakter nodig heeft.
Verder wordt ze ondersteund door een geweldige supporting cast met Catherine Deneuve, Peter Stormare en David Morse. Al kan de laatste niet echt zingen.
cijfer: 9.5
Le Samouraï (1967, Fr, Jean-Pierre Melville)Ook deze kan in het lijstje van coole karakters in coole films.
Deze film is imo duidelijk een inspiratiebron geweest voor vele hippe actiefilms die volgden.
C'est arrivé près de chez vous (1992, Bel, Rémy Belvaux)Dat die Zuiderburen ook nog wel iets kunnen bewijst deze hippe low-budget actie mockumentary met in de hoofdrol een ongelovelijke irritante, wijsneuzerige huurmoordenaar. Misschien is dat wel het sterkste punt van de film, dat je je gaat ergeren aan de hoofdpersoon om hoe hij zich gedraagt en niet om wat hij doet.
cijfer: 8
Jeux d'enfants (Love Me If You Dare) (2003, Fr, Yann Samuell)Ik snap SoK's Marion Cotillard adoratie weer beter. Verder vond ik het leuke romantische film. Maar nou niet eentje die behoort tot de beste films allertijden.
cijfer: 7.5
Da hong deng long gao gao gua (Raise the Red Lantern) (1991, Ch, Yimou Zhang)Was wederom een zeer sterke film van Zhang met een geweldige Gong Li.
Bronenosets Potyomkin (The Battleship Potemkin) (1925, Rus, Sergei M. Eisenstein)Deze film is interessant om te kijken vanwege (film-)historische redenen. Maar daarnaast was ik ook blij verrast met de manier waarop Eisenstein de spanning en druk weet op te bouwen, vooral in de beruchte trapscené.
cijfer: 8
Dial M for Murder (1954, VS, Alfred Hitchcock)Hitchcock verraste me enigszins door in deze film niet te focussen op de good guy, maar de bad guy.
Grace Kelly is
![]()
als altijd. Het ontbreken van een echt grote mannelijke ster, hindert door het goede spel van Ray Milland nergens.
cijfer: 8,5
The Station Agent (2003, VS, Thomas McCarthy)Goede film met een heerlijke chille sfeer over een aantal buitenstaanders die hun eigen leven willen kunnen leiden. En daartoe elkaars vriendschap vinde.
cijfer: 8,5
En dan ook nog het maandlijstje van mei 2007. In totaal 41 films gezien, gemiddeld cijfer een 7,5.
Top 10:
1
. Dancer in the Dark (2000, Den, Lars von Trier) 9.5
2.
La Double vie de Véronique (1991, Fr, Krzysztof Kieslowski) 9.5
3.
The Fountain (2006, VS, Darren Aronofsky) 9.5
4.
Der Himmel über Berlin (1987, Dl, Wim Wenders) 9.5
5.
Solyaris (1972, Rus, Andrei Tarkovsky) 9
6.