abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49751798
En als ik mijn buikomtrek meet, op het goede punt (precies tussen je onderste rib en je heubbot in), dan is die 80 cm. Ik ben dus gezond!
(Een stukje lager is ie 88cm, maar dat was eerst 93 cm dus ik ga vooruit!)
pi_49751810
okee maar is hier iemand een sonja bakker fan
of niet ?
pi_49751910
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 08:57 schreef Plukie86 het volgende:
En als ik mijn buikomtrek meet, op het goede punt (precies tussen je onderste rib en je heubbot in), dan is die 80 cm. Ik ben dus gezond!
(Een stukje lager is ie 88cm, maar dat was eerst 93 cm dus ik ga vooruit!)
dat is lekker

ik was ook weer 2cm daar afgevallen
het is nu 73
  vrijdag 25 mei 2007 @ 09:06:59 #204
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_49752026
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 08:57 schreef Principessa.Farfalla het volgende:
of niet ?
nee .
Niet meer actief op Fok!
pi_49752040
quote:
of niet ?
helemaal niet
pi_49752301
quote:
of niet ?
Ik vind het persoonlijk een slecht dieet. Het idee erachter is goed en werkt voor veel mensen, de uitvoering ervan wat vinden doordacht. Vooral de ontbijten vind ik veel te karig.
Maar als je ervanringen van mensen wilt weten, moet je eens in het Sonja Bakkertopic kijken.
  vrijdag 25 mei 2007 @ 09:17:36 #207
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_49752324
Goedemorgen allemaal,

Gister zijn we lekker naar de film geweest. Ik heb een bak popcorn (zout) weggewerkt, met moeite. Ze waren zo zout dat heel mn lippen kapot waren.

Vandaag let ik even extra op, morgen ook. Zondag en maandag zijn we even weg en dan zal er ook flink gegeten worden...

Vandaag heb ik heerlijk een bak meloen bij me.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  vrijdag 25 mei 2007 @ 09:18:25 #208
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_49752337
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 20:13 schreef Miss_S het volgende:

[..]

wat heb je dan verkeerd gedaan?
2 stroopkoeken en een liga met chocolade gehad

Vandaag MikeyMo de sleutel van de kast meegegeven ik heb enekl toegang tot de koelkast en daar staan gezonde dingen in
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  vrijdag 25 mei 2007 @ 09:21:42 #209
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_49752440
weet je wat ik me afvroeg, we hebebn hier in huis een kaas ui broodje. Beetje kaas zit erop en wat uit. Die moet je in de oven doen. Zijn die dingen " slecht" ?
pi_49752466
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 09:21 schreef Qwea het volgende:
weet je wat ik me afvroeg, we hebebn hier in huis een kaas ui broodje. Beetje kaas zit erop en wat uit. Die moet je in de oven doen. Zijn die dingen " slecht" ?
Volgens mij zijn ze best wel vet en calorierijk ja . Althans, de kaas-ui broodjes die onze C1000 verkoopt volgens mij wel.
pi_49752488
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 09:21 schreef Qwea het volgende:
ligt eraan wat voor broodje en kaas
  vrijdag 25 mei 2007 @ 09:24:35 #212
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_49752532
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 09:23 schreef Miss_S het volgende:

[..]

ligt eraan wat voor broodje en kaas
gewoon wit brood, en nomale kaas neem ik aan.
pi_49752536
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 09:16 schreef Plukie86 het volgende:

[..]

Ik vind het persoonlijk een slecht dieet. Het idee erachter is goed en werkt voor veel mensen, de uitvoering ervan wat vinden doordacht. Vooral de ontbijten vind ik veel te karig.
Maar als je ervanringen van mensen wilt weten, moet je eens in het Sonja Bakkertopic kijken.
hmm ja ik wil gewoon iets wat snel en goed werkt
als ergens zwart op wit staat wat wel en niet kan
dan ga ik minder snel ijsjes eten
pi_49752600
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 09:24 schreef Qwea het volgende:

[..]

gewoon wit brood, en nomale kaas neem ik aan.
dan kan je het niet echt gezond noemen
pi_49752632
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 09:24 schreef Principessa.Farfalla het volgende:

[..]

maar je begrijpt toch zelf dat ijsjes niet goed zijn daar hoef je sonja toch niet voor te hebben

en iets wat snel werkt gaat meestal niet samen met langdurig goed werken
  vrijdag 25 mei 2007 @ 09:28:08 #216
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_49752649
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 09:26 schreef Miss_S het volgende:

[..]

dan kan je het niet echt gezond noemen
*maar het kaas/ui broodje uitzwaait.

Ik zal es ontbijten.

2 broodjes jam (light) en een plakkie ontbijtkoek.
pi_49752739
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 09:24 schreef Principessa.Farfalla het volgende:

Dat is dus volgens mij ook het succes van SB: er staat op papier wat je allemaal mag eten, dus daar hoef je dan niet over na te denken. Het is ook snel, je krijgt per dat 1000-1100 kcal binnen.
Maar of het goed is? Ik betwijfel het. In mijn eigen omgeving zijn er vrij veel mensen die na het stoppen met SB weer een paar kilo's zijn aangekomen. Ik heb zelf mijn bedenkingen bij het dieet, ik zal zéker niet zeggen dat het een goed dieet is.
Maar ik wil de discussie over SB een beetje buiten dit topic houden (alhoewel ik zelf met mijn mening kom), dus als je meer wilt weten:
Sonja Bakker Deel 12
  vrijdag 25 mei 2007 @ 09:35:01 #218
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_49752890
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 09:27 schreef Miss_S het volgende:

[..]

maar je begrijpt toch zelf dat ijsjes niet goed zijn daar hoef je sonja toch niet voor te hebben

hangt er heel erg vanaf om wat voor ijsje het gaat.
Je hebt ongezonde en minder ongezonde ijsjes.
Ik bedoel: het maakt nogal wat verschil of je een festini fruitijsje of een magnum eet .

Maar nog steeds heb je Sonja daar niet voor nodig. Het staat ook wel op de verpakking hoeveel kcal erin zitten .

Ik gun mezelf nog wel eens een Solero bosbessen / banaan á 99 kcal. Zó lekker .
Niet meer actief op Fok!
  vrijdag 25 mei 2007 @ 09:42:21 #219
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_49753151
met lunch en aaf eten (ja ik weet al wat we vanaaf gaan eten want dat hebben we gisteren gehaald) zit ik in totaal op 975kcal
pi_49753175
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 09:42 schreef Qwea het volgende:
met lunch en aaf eten (ja ik weet al wat we vanaaf gaan eten want dat hebben we gisteren gehaald) zit ik in totaal op 975kcal
dat is ook niet veel he
pi_49753223
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 09:43 schreef Miss_S het volgende:
dat is ook niet veel he
Is vast een balansdagje ivm gisteren

De weegschaal gaat hier alweer richting de 75, dus binnenkort mag ik weer chips, chocolade en ijs dagelijks eten
In the end, all you can hope for is for the love you’ve felt to equal the pain you’ve gone through.
pi_49753394
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 09:45 schreef Alcarin het volgende:

[..]

dus binnenkort mag ik weer chips, chocolade en ijs dagelijks eten
pi_49753436
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 09:51 schreef Miss_S het volgende:

Was maar een grapje, hoor
In the end, all you can hope for is for the love you’ve felt to equal the pain you’ve gone through.
pi_49753492
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 09:52 schreef Alcarin het volgende:

[..]

Was maar een grapje, hoor
sorry ik dacht ook dat het een reactie van iemand anders was
  vrijdag 25 mei 2007 @ 09:56:49 #225
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_49753561
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 09:45 schreef Alcarin het volgende:

[..]

Is vast een balansdagje ivm gisteren
jij snapt het
pi_49753639
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 09:56 schreef Qwea het volgende:

[..]

jij snapt het
maar jij hebt nog vaker een balansdag dan ik
pi_49753756
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 09:27 schreef Miss_S het volgende:

[..]

als ik trek heb in een ijsje en ik neem dan een perenijsje
dan ga ik mezelf heus niet slaan

ik vind t gewoon handig als iemand precies zegt hoe t moet
en als ik dan weeg zoveel ik wil wegen dan weet ik zelf wel hoe t moet

je kan niet uit t niets alles weten/gezond eten
  vrijdag 25 mei 2007 @ 10:03:36 #228
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_49753762
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 09:59 schreef Miss_S het volgende:

[..]

maar jij hebt nog vaker een balansdag dan ik
sniewoa. Ik heb zelden een balansdag. Enkel als ik echt veel heb gegeten zoals gisteren of met 31 april. Heb in de weken dat ik lijn 2 of 3 x een belansdag gehad. Deze inbegrepen
pi_49753856
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 10:03 schreef Qwea het volgende:

[..]

sniewoa. Ik heb zelden een balansdag. Enkel als ik echt veel heb gegeten zoals gisteren of met 31 april. Heb in de weken dat ik lijn 2 of 3 x een belansdag gehad. Deze inbegrepen
ja maar je eet wel vaker maar 1000kcal
pi_49753954
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 09:30 schreef Plukie86 het volgende:

[..]

Dat is dus volgens mij ook het succes van SB: er staat op papier wat je allemaal mag eten, dus daar hoef je dan niet over na te denken. Het is ook snel, je krijgt per dat 1000-1100 kcal binnen.
Maar of het goed is? Ik betwijfel het. In mijn eigen omgeving zijn er vrij veel mensen die na het stoppen met SB weer een paar kilo's zijn aangekomen. Ik heb zelf mijn bedenkingen bij het dieet, ik zal zéker niet zeggen dat het een goed dieet is.
Maar ik wil de discussie over SB een beetje buiten dit topic houden (alhoewel ik zelf met mijn mening kom), dus als je meer wilt weten:
Sonja Bakker Deel 12
ja zou bedoel ik t ook
ik heb echt geen zin om zelf alle calorien te gaan tellen of zo
ik zal er wel meer fruit bij eten
en elke zaterdag gewoon eten waar ik zin in heb

t hoeft niet per see SB maar bijv. andere dieten zijn niet zo simpel in NL of moet je alsnog alles zelf tellen (streep je slank e.d.)
  vrijdag 25 mei 2007 @ 10:10:35 #231
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_49753964
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 10:06 schreef Miss_S het volgende:

[..]

ja maar je eet wel vaker maar 1000kcal
Ik weet vrij zeker dat je me met iemand anders verward ik zit de laatste week wel idd met aaf eten op 990 ofzo, maar daar komt ' s avonds altijd nog fruit bij

Gemiddelt zit ik op 13 a 1400 heur
pi_49754092
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 10:03 schreef Principessa.Farfalla het volgende:

[..]

als ik trek heb in een ijsje en ik neem dan een perenijsje
dan ga ik mezelf heus niet slaan

ik vind t gewoon handig als iemand precies zegt hoe t moet
en als ik dan weeg zoveel ik wil wegen dan weet ik zelf wel hoe t moet

je kan niet uit t niets alles weten/gezond eten
Ik begrijp het wel en ik heb laatst het SB boek gekocht en het dieet is zeker niet heel ongezond. Ze schrijft gewoon de schijf van vijf voor. De calorieen zijn wat aan de lage kant, maar je kan dat eenvoudig verhelpen door wat extra fruit te eten of een crackertje met mager beleg of zo. Mij leek het ook wel handig om voor even een streng stramien te volgen. De reden waarom ik het toch niet ga doen is omdat ik veel van wat zij voorschrijft echt niet lekker vind. (ik hou niet zo van yoghurt en kwark en juist dat schrijft zij heel vaak voor als ontbijt) en het is me sowieso allemaal wat te Hollands.
Eigenlijk zou je op een regenachtige zondagmiddag heel goed je eigen SB dieet kunnen samenstellen, met alles wat je wel lekker vindt (nééé, geen patat en koekjes, ik bedoel de dingen die behalve lekker ook nog licht en gezond zijn ). Misschien ga ik dat wel eens doen.

Ik heb het idee dat sommigen van jullie niet genoeg groenten eten. Ik las laatst iets van: "......niet opgegeten en maar een stuk fruit genomen" In groenten zitten andere voedingstoffen en vitamines dan in fruit; je moet ze dus allebei eten. Als je niet zo van gekookte groenten houdt: roerbak ze dan, dan vindt bijna iedereen het wel lekker!
pi_49754266
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 10:15 schreef conleche het volgende:
Eigenlijk zou je op een regenachtige zondagmiddag heel goed je eigen SB dieet kunnen samenstellen, met alles wat je wel lekker vindt (nééé, geen patat en koekjes, ik bedoel de dingen die behalve lekker ook nog licht en gezond zijn ). Misschien ga ik dat wel eens doen.
Dat idee heb ik mezelf ook wel eens voorgenomen. Heb het alleen nog nooit uitgevoerd. In de praktijk plan ik wel mijn avondeten voor de hele week, dat is lekker makkelijk met boodschappen doen. Na een tijdje 'gezonderen' heb ik trouwens wel een soort patroon van eten ontwikkeld, dat scheelt me ook nadenken over eten. Op een gegeven moment weet je gewoon wel wat gezond is.
quote:
Ik heb het idee dat sommigen van jullie niet genoeg groenten eten. Ik las laatst iets van: "......niet opgegeten en maar een stuk fruit genomen" In groenten zitten andere voedingstoffen en vitamines dan in fruit; je moet ze dus allebei eten. Als je niet zo van gekookte groenten houdt: roerbak ze dan, dan vindt bijna iedereen het wel lekker!
Roergebakken groentje . Alleen met een sausje, woksaus oid is het nog wel te doen.
Doe mij maar gekookte groente. Ben ik lekker een uitzondering .
pi_49754318
groente in bladerdeeg
pi_49754477
[quote]Op vrijdag 25 mei 2007 10:20 schreef Plukie86 het volgende:

[..]

Dat idee heb ik mezelf ook wel eens voorgenomen. Heb het alleen nog nooit uitgevoerd. In de praktijk plan ik wel mijn avondeten voor de hele week, dat is lekker makkelijk met boodschappen doen. Na een tijdje 'gezonderen' heb ik trouwens wel een soort patroon van eten ontwikkeld, dat scheelt me ook nadenken over eten. Op een gegeven moment weet je gewoon wel wat gezond is.
[..]

Dat heb ik ook wel, dat ik wel zo'n beetje weet wat ik moet eten. Maar door drukte en haast schiet de variatie er nog weleens bij in. Ik kan rustig een hele week lunchen met geroosterde boterhammen met filet americain, alleen maar omdat ik niks anders in huis heb omdat ik er niet over heb nagedacht. Misschien kunnen we samen een "Slank de zomer in" dieet samenstellen en dat ook 7 miljoen euro verdienen net als SB!
  vrijdag 25 mei 2007 @ 11:17:33 #236
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_49756293
Stokbrood, kaas ui voorgebakken
Voedingswaarde per 100 gram ; 295 kcal, 8gr vet onverzadigd, 1 gr vet verzadigd, Koolhydraten: 42 gr, Eiwit: 11 gr.

best veul men
pi_49758053
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 10:15 schreef conleche het volgende:

[..]

Ik krijg volgens mij juist teveel groenten binnen soms Als ik ga wokken eet ik zo rustig 400 gram roerbakgroenten op ofzo Ik vind groenten wel echt lekker ( de meesten dan )
  vrijdag 25 mei 2007 @ 12:12:58 #238
177846 colette
kloon van conleche
pi_49758626
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 11:58 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Ik krijg volgens mij juist teveel groenten binnen soms Als ik ga wokken eet ik zo rustig 400 gram roerbakgroenten op ofzo Ik vind groenten wel echt lekker ( de meesten dan )
Ik heb het natuurlijk niet over iedereen en volgens mij kan je nooit teveel groenten eten! Ik vind de meeste groenten ook lekker. Zelfs spruitjes lust ik best. Alhoewel ik er dan na een stuk of 5 wel genoeg van heb, dus dan eet ik er wel rauwkost naast of zo. Wokken is volgens miij ook het gezondst; want je kookt de vitamine er niet uit en bovendien eet je verschillende "kleuren" groenten. en krijg je daardoor ook de grootste verscheidenheid aan vitamines binnen. (nou ja, stomen is misschien wel nog gezonder, maar dat vind ik iets minder lekker)
pi_49759041
ik eet niet zo vaak groente en fruit
  vrijdag 25 mei 2007 @ 12:31:00 #240
177846 colette
kloon van conleche
pi_49759233
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 12:25 schreef Principessa.Farfalla het volgende:

FF serieus, vind je het niet lekker?
pi_49759503
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 12:12 schreef colette het volgende:

[..]

Ik heb het natuurlijk niet over iedereen en volgens mij kan je nooit teveel groenten eten! Ik vind de meeste groenten ook lekker. Zelfs spruitjes lust ik best. Alhoewel ik er dan na een stuk of 5 wel genoeg van heb, dus dan eet ik er wel rauwkost naast of zo. Wokken is volgens miij ook het gezondst; want je kookt de vitamine er niet uit en bovendien eet je verschillende "kleuren" groenten. en krijg je daardoor ook de grootste verscheidenheid aan vitamines binnen. (nou ja, stomen is misschien wel nog gezonder, maar dat vind ik iets minder lekker)
Stomen nooit gedaan eigenlijk ( behalve van die voorverpakte stoommaaltijden voor in de magnetron) maar aan wokken ben ik echt verslaafd Wok toch wel 3-4 keer in de week, en de andere keren eet ik pasta ofzo, eet haast nooit gewoon Hollands aardappelen-groenten-vlees

Mn salaris is gestort en ik dacht dat ik 9 euro bruto per uur kreeg, maar het is dus 9 euro netto per uur, dus had nog ff wat meer dan ik had verwacht De komende 4 maanden hoef ik dus niet zo heel erg op de prijs te letten van wat ik koop en kan ik dus gewoon de hele maand goed eten
pi_49759647
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 12:25 schreef Principessa.Farfalla het volgende:

Ik vreet me er kapot aan! Zojuist weer boodschappen gedaan: ananas, peer, appel, passiefruit, kiwi, banaan, aardbeien, cherrytomaten, paprika, sla, broccoli en sperziebonen aangeschaft

En nu zit ik aan de boterhammen met roomboter en pindakaas
  vrijdag 25 mei 2007 @ 12:45:24 #243
14746 k_i_m
Oldbies Automatisering BV.
pi_49759708
Ik ben mijn eigen cherrytomaten aan het kweken . Mijn plantje heeft al bloemetjes gekregen .
In my life
Why do I smile
At people who I'd much rather kick in the eye ?
pi_49759810
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 12:45 schreef k_i_m het volgende:
Ik ben mijn eigen cherrytomaten aan het kweken . Mijn plantje heeft al bloemetjes gekregen .
Oeh, kan dat? Ik ben wel kruiden aan het kweken en dat lukt wel, maar vruchten mislukten vroeger altijd bij mij...
Heb je een plant gekocht of zaadjes?
  vrijdag 25 mei 2007 @ 12:51:23 #245
14746 k_i_m
Oldbies Automatisering BV.
pi_49759958
Een tomatenplant is juist bijna niet stuk te krijgen! Wij kregen vroeger op de basisschool van een bepaalde leraar altijd een eigen tomatenplant mee vlak voor de schoolvakantie .

Ik heb een stekje van mijn vader gehad, volgens mij heeft hij gewoon zaadjes in een pot gedaan. Als je dan een klein plantje krijgt moet je er een stokje in doen zodat ie rechtop blijft staan en veeeeel water geven. En af en toe de "diefjes" weghalen (een soort van nieuwe blaadjes die in de oksels van de stengels groeien) .
In my life
Why do I smile
At people who I'd much rather kick in the eye ?
  vrijdag 25 mei 2007 @ 13:03:48 #246
177846 colette
kloon van conleche
pi_49760457
Ik heb in Belgie ook een moestuin. Tomaten is vrij moeilijk in ons klimaat: het is vaak te vochtig, zodat de tomaten, voordat ze mooi rood en rijp zijn al een soort "ziekte" krijgen waardoor ze bruin en oneetbaar worden. Het is mij maar 1 zomer wel gelukt, maar dat was een uitzonderlijk droge zomer. De planten zelf zijn idd heel sterk. Misschien dat het wel beter gaat met cherrytomaatjes in een grote bak op het balkon.
pi_49760782
Hmm, als het aan de vochtigheid ligt heb ik het perfecte huis, want het is hier erg droog.
Toch maar eens gaan proberen dan, leuk!
pi_49765517
Ik ben nu bezig met een boodschappenlijstje voor het weekend, maar ik kan maar niet bedenken wat ik moet eten. Ik ben alleen, dus het moet voor 1 persoon te koken zijn en eigenlijk ben ik wel toe aan een weekend met heel gezond eten.
Iemand tips?
Everything which is not impossible, will eventually happen
  vrijdag 25 mei 2007 @ 15:54:24 #249
177846 colette
kloon van conleche
pi_49767104
Hieronder wat dingen die ik vaak maak als ik voor mezelf alleen kook; makkelijk, snel, gezond en lekker)

1:

japanse wokgroenten (kant en klaar bak van de AH)
kipfilet in stukjes (of biefstukreepjes of magere varkenslappen, of gamba's of wat je maar lekker vindt)
chinese bami of andere noedels of thaise rijst
koriander.

2:

stoomzalm van de AH (die met lichte kruidendressing)
groene aspergetips (ook van de AH)
ovenfriet of gekookte aardappelen of rijst

3,

Salade van zakje rucolamelange (of "jonge bladsla) met gegrilde stukjes kip, ui, tomaat, paprika en een gepocheerd eitje erop. (dressing van: witte balsamicoazijn, klein beetje mosterd, honing of zoetstof en beetje olijolie) erbij wat geroosterd brood.
  vrijdag 25 mei 2007 @ 15:58:57 #250
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_49767272
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 15:08 schreef Quinazoline het volgende:
Ik ben nu bezig met een boodschappenlijstje voor het weekend, maar ik kan maar niet bedenken wat ik moet eten. Ik ben alleen, dus het moet voor 1 persoon te koken zijn en eigenlijk ben ik wel toe aan een weekend met heel gezond eten.
Iemand tips?
turkse salade paprika (rood groen en geel),komkommer,ui en citroensap +zout

Alles in kleine stukjes snijden, beetje citroensap erbij,wat zout naar smaak en voila. Een salade kei makkelijk, erg lekker

of haricots vers -> stomen. Met een stukje kipfilet en een mandarijn als toetje (en eventueel aardappels maar daar ben ik zelf geen fan van)

Of sla met ei en een klein beetje dressing
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')