Daarom. Kijk eens hoe succesvol het is in de USA, waar de grootste en meest harde bende wereldwijd opereert.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 21:19 schreef Napalm het volgende:
Zware straffen ter afschrikking, recidieve voorkoming, bescherming maatschappij en genoegdoening slachtoffers. Ik ben helemaal voor.
Dat is juist de kernvraag: moet je in alle gevallen humaan willen zijn?quote:Op dinsdag 22 mei 2007 21:31 schreef type_29 het volgende:
Dat is toch niet humaan man.
Kwestie van een gedegen vooronderzoek. Je zou dit soort acties misschien ook alleen moeten uitvoeren wanneer er sprake is van een heterdaad.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 21:26 schreef JeOma het volgende:
Ik denk er eigenlijk ook zo over, maar er zijn een paar redenen om toch tegen te zijn, waarvan de belangrijkste:
1) wat als je fout zit met je veroordeling? er is geen weg terug...
Gemak dient de mens. Het is veel belangrijker dat de samenleving verlost is van het kwaad dat haar voortdurend teistert. Ik ben niet zo geïnteresseerd in de psychologie van de crimineel. Tijd, geld en moeite kan beter worden besteed.quote:2) is een levenlang iemand gevangen zetten (en dan bedoel ik niet een 100m2 kamer met PS3, flatscreen en fitnessruimte, maar gewoon echt een fakking klein hokje met elke dag ranzig eten) niet veel erger? de dood is wel lekker makkelijk toch?
Nogmaals, gedegen vooronderzoek.quote:3) als je overgaat tot zware lijfstraffen en je zit er naast met de veroordeling? of iemand wordt erin geluisd? dat worden fikse schadeclaims van mensen met kapotte knieschijven...
Punt 1 hoor je heel vaak en is een terechte zorg. Uiteraard moet zeker zijn dat je de juiste dader hebt. Je zou dus bijvoorbeeld kunnen zeggen dat de doodstraf alleen opgelegd wordt in de gevallen waarin iemand op heterdaad wordt betrapt. Als voorbeeld kan ik noemen een stelltje antilianen in breda die op heterdaad worden betrapt terwijl ze een meisje verkrachten. Of dat je de doodstraf alleen oplegt wanneer er DNA + camerabeelden voor handen zijn. Er zijn dus mogelijkheden om onterechte veroordelingen te voorkomen.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 21:26 schreef JeOma het volgende:
Ik denk er eigenlijk ook zo over, maar er zijn een paar redenen om toch tegen te zijn, waarvan de belangrijkste:
2) is een levenlang iemand gevangen zetten (en dan bedoel ik niet een 100m2 kamer met PS3, flatscreen en fitnessruimte, maar gewoon echt een fakking klein hokje met elke dag ranzig eten) niet veel erger? de dood is wel lekker makkelijk toch?
3) als je overgaat tot zware lijfstraffen en je zit er naast met de veroordeling? of iemand wordt erin geluisd? dat worden fikse schadeclaims van mensen met kapotte knieschijven...
Maar goed, al met al ben ik ook absoluut voor VEEL strengere wetten. Niet dat gelul dat iemand die een buurt terroriseert wegkomt met 4 uur taakstraf ofzo. Dat soort gasten mogen rustig 15 jaar de bak in. En dan niet met behoud van uitkering ofzo.
Maar lijfstraffen/doodstraffen? kweenie...
Kan je iemand die 30 jaar in de cel heeft gezeten zn leven teruggeven?quote:Op dinsdag 22 mei 2007 21:26 schreef JeOma het volgende:
Gezien het tegenstribbelen van de veroordeelden zijn zij het neit met je eens. De slachtoffers en nabestaanden meestal ook niet..quote:Op dinsdag 22 mei 2007 21:26 schreef JeOma het volgende:
2) is een levenlang iemand gevangen zetten (en dan bedoel ik niet een 100m2 kamer met PS3, flatscreen en fitnessruimte, maar gewoon echt een fakking klein hokje met elke dag ranzig eten) niet veel erger? de dood is wel lekker makkelijk toch?
Gaat dit niet net zo goed op voor celstraffen? En wat in geval van zekerheid; een voetbalsupporter die het veld op rent tijdens de champions league finale en de scorende spits van de tegenstander doodschiet en nog een salvo vuurt op het supportersvak van de tegenstander? 60.000 getuigen en camerabeelden uit 20 hoeken..quote:Op dinsdag 22 mei 2007 21:26 schreef JeOma het volgende:
3) als je overgaat tot zware lijfstraffen en je zit er naast met de veroordeling? of iemand wordt erin geluisd? dat worden fikse schadeclaims van mensen met kapotte knieschijven...
En niet te vergeten voor het genot van de toeschouwer. Ik zou het wel vet vinden om te zien hoe een pedofiel of verkrachter met een het pook wordt bewerktquote:Op dinsdag 22 mei 2007 21:55 schreef Lucille het volgende:
Volgens mij is martelen nooit een middel geweest om de boel weer op de rails te krijgen bij een regime (kan er geen voorbeeld van verzinnen waar dit zo was). Volgens mij is martelen puur voor het genot van degenen die martelen.
jij kijkt te vaak SM-films..quote:Op dinsdag 22 mei 2007 21:55 schreef Lucille het volgende:
Volgens mij is martelen nooit een middel geweest om de boel weer op de rails te krijgen bij een regime (kan er geen voorbeeld van verzinnen waar dit zo was). Volgens mij is martelen puur voor het genot van degenen die martelen.
ik snap wat je bedoelt, maar gaat het er óns om, de gevangene zo hard mogelijk terug te pakken? Of is het doel eigenlijk om te zorgen dat het niet weer gebeurd, en dat dit soort zaken niet meer voorkomen?quote:Op dinsdag 22 mei 2007 21:26 schreef JeOma het volgende:
Ik niet, denk ik. Het medelijden zou weer opspelen, als een hardnekkige hoest. Maar ik denk wel dat een marteling (mits goed uitgevoerd) functioneel kan zijn, in de zin dat je de dader aantast in zijn meest persoonlijke integriteit, hem letterlijk van binnen sloopt.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 22:04 schreef TranceAction het volgende:
[..]
En niet te vergeten voor het genot van de toeschouwer. Ik zou het wel vet vinden om te zien hoe een pedofiel of verkrachter met een het pook wordt bewerkt![]()
Helaas, ik ben te vaak op plekken geweest waar martelingen orde van de dag waren. Als je dat gezien hebt, ruimtes waar het bloed nog aan de muur en het plafond zit, dan weet je dat dit geen film is.quote:
Hoezo?quote:Op dinsdag 22 mei 2007 22:12 schreef Lucille het volgende:
[..]
Helaas, ik ben te vaak op plekken geweest waar martelingen orde van de dag waren. Als je dat gezien hebt, ruimtes waar het bloed nog aan de muur en het plafond zit, dan weet je dat dit geen film is.
Hoezo wat? Er wordt gezegd dat ik te veel films kijk terwijl ik het heb over plekken waar ik zelf geweest ben.quote:
Waarom zou ik beter dan de dader moeten zijn? De dader heeft zich een slecht mens betoond, en wordt daarop afgerekend.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 22:15 schreef Mr_Memory het volgende:
Dus als iemand, iemand vermoord, straf je hem door hem/haar te vermoorden.
Wat maakt jouw dan beter als de dader?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |