abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_50098195
quote:
Op maandag 4 juni 2007 16:48 schreef Supra_Turbo het volgende:

Een GTI is een lichte auto, zonder luxe, zonder isolatie, hoogtoerige ongeblazen motor, flitsende acceleratie, en een goede wegligging
Ik weet niet waar jij het vandaan haalt, maar de eerste GTI (De Maserati 3500 G.T. Iniezione) was een echte GT. Een snelle comfortabele doch sportieve reisauto. Dat de eerste Golf GTI wat minder GT was, had meer te maken met het feit dat deze was afgeleid van de Golf dan met waar een GTI voor zou horen te staan.
quote:
Een Golf IV is veel te groot, log, zwaar, stil en luxe.
Het is dan wel een snelle hatchback, maar de naam 'GTI' verdiend ie niet
Misschien verdienen de latere GTI's de naam wel veel meer dan de eerste...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  maandag 4 juni 2007 @ 18:16:09 #52
175278 Supra_Turbo
Roarende ITB's !!
pi_50098703
quote:
Op maandag 4 juni 2007 18:00 schreef DS4 het volgende:
Ik weet niet waar jij het vandaan haalt, maar de eerste GTI (De Maserati 3500 G.T. Iniezione) was een echte GT. Een snelle comfortabele doch sportieve reisauto. Dat de eerste Golf GTI wat minder GT was, had meer te maken met het feit dat deze was afgeleid van de Golf dan met waar een GTI voor zou horen te staan.

Misschien verdienen de latere GTI's de naam wel veel meer dan de eerste...
Boeiend dat de eerste zogenaamde GTI een GT was.
Ik, en ik denk het overgrote deel van de mensen, associeren GTI met een klein, licht scheurhok.
Iets wat een Golf III al niet echt meer was en de latere IV en V al helemaal niet meer.
  maandag 4 juni 2007 @ 18:18:47 #53
128955 Mojave
hoi -- > doei
pi_50098774
quote:
Op maandag 4 juni 2007 16:48 schreef Supra_Turbo het volgende:

[..]

Een GTI is een lichte auto, zonder luxe, zonder isolatie, hoogtoerige ongeblazen motor, flitsende acceleratie, en een goede wegligging

Een Golf IV is veel te groot, log, zwaar, stil en luxe.
Het is dan wel een snelle hatchback, maar de naam 'GTI' verdiend ie niet
En dit leg in verband met mijn post omdat?

Ja, het is een GTI maar dat staat niet in m'n post, misschien met een reden?
Enige wat ik er mee wil zeggen dat de Golf mij enorm goed bevalt.

Of hij nou wel of niet de naam GTI verdient interesseert me werkelijk waar geen moer.
FCT
pi_50100291
quote:
Op maandag 4 juni 2007 18:16 schreef Supra_Turbo het volgende:

Boeiend dat de eerste zogenaamde GTI een GT was.
Dat jij de historie niet kent is niet boeiend. De historie is dat wel. Het zal je misschien verbazen, maar indertijd vond "men" dat de Golf echt niet met de naam GTI mocht pronken.
quote:
Ik, en ik denk het overgrote deel van de mensen, associeren GTI met een klein, licht scheurhok.
Iets wat een Golf III al niet echt meer was en de latere IV en V al helemaal niet meer.
De Golf V GTI voldoet op alle punten aan waar een GTI moet voldoen. Een GTI moet meer zijn dan alleen maar licht. Het moet ook een praktische auto zijn waarmee je enerzijds dagelijks goed vervoer hebt, maar als je zin hebt ook sportief voor de dag kan komen. En geloof me: de V GTI voldoet. Heb jij er überhaupt wel eens ooit in gereden?

Wat de meeste mensen denken interesseert mij geen bal. Verreweg de meeste mensen praten veel over auto's (of voetbal, of vrouwen), maar verstand van zaken? Kom nou!
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  maandag 4 juni 2007 @ 19:03:49 #55
162670 DoimeN
Nee, het boeit me niets!
pi_50100308
quote:
Op maandag 4 juni 2007 16:48 schreef Supra_Turbo het volgende:

[..]

Een GTI is een lichte auto, zonder luxe, zonder isolatie, hoogtoerige ongeblazen motor, flitsende acceleratie, en een goede wegligging

Een Golf IV is veel te groot, log, zwaar, stil en luxe.
Het is dan wel een snelle hatchback, maar de naam 'GTI' verdiend ie niet
Je hebt helemaal gelijk man, in een golf moet je kreperen, de stoelen moeten kut zijn, het liefst een stijgerpijp eronder zodat je lekker de toeren kunt horen. Het liefts ook geen brandschot en dashboard zodat je zo naar de motor kijkt, want eeh lekker veel lawaai en weinig luxe man. Maar nee man je hebt helemaal gelijk
--------------------------------------------------------------------------------------------
Als je gewoon je bek dicht houdt, is er niets aan de hand!
  maandag 4 juni 2007 @ 19:25:15 #56
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_50101129
quote:
Op maandag 4 juni 2007 18:00 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik weet niet waar jij het vandaan haalt, maar de eerste GTI (De Maserati 3500 G.T. Iniezione) was een echte GT. Een snelle comfortabele doch sportieve reisauto. Dat de eerste Golf GTI wat minder GT was, had meer te maken met het feit dat deze was afgeleid van de Golf dan met waar een GTI voor zou horen te staan.



Deze bak
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_50103693
quote:
Op maandag 4 juni 2007 19:25 schreef lipje het volgende:
Deze bak
Alleen dan met injectie...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  maandag 4 juni 2007 @ 22:43:25 #58
175278 Supra_Turbo
Roarende ITB's !!
pi_50109982
quote:
Op maandag 4 juni 2007 19:03 schreef DS4 het volgende:
Wat de meeste mensen denken interesseert mij geen bal
  maandag 4 juni 2007 @ 22:59:08 #59
175278 Supra_Turbo
Roarende ITB's !!
pi_50110723
quote:
Op maandag 4 juni 2007 19:03 schreef DoimeN het volgende:
[..]
Je hebt helemaal gelijk man, in een golf moet je kreperen, de stoelen moeten kut zijn, het liefst een stijgerpijp eronder zodat je lekker de toeren kunt horen. Het liefts ook geen brandschot en dashboard zodat je zo naar de motor kijkt, want eeh lekker veel lawaai en weinig luxe man. Maar nee man je hebt helemaal gelijk
Nee, een GTI moet een auto zijn met 24 airbags... stoelen als fatboys... 400kg isolatie zodat je geen motorgeluid hoort... stuurbekrachtiging zodat je nog met je slappe pikkie kan sturen... als het ff kan een dieselmotor, zodat die lekker zuinig is... een automaatje, want waarom zou je nog zelf schakelen en zo veel mogelijk electronische hulpmiddelen zodat zelfs een aap zonder ledematen de auto op de weg kan houden.

Een pure auto waarbij je moet werken om 'm in het gareel te houden is niks joh.
De motor horen werken zuigt helemaal.
Da's allemaal veel te veel herrie.
pi_50112143
quote:
Op maandag 4 juni 2007 22:59 schreef Supra_Turbo het volgende:

[..]

Nee, een GTI moet een auto zijn met 24 airbags... stoelen als fatboys... 400kg isolatie zodat je geen motorgeluid hoort... stuurbekrachtiging zodat je nog met je slappe pikkie kan sturen... als het ff kan een dieselmotor, zodat die lekker zuinig is... een automaatje, want waarom zou je nog zelf schakelen en zo veel mogelijk electronische hulpmiddelen zodat zelfs een aap zonder ledematen de auto op de weg kan houden.

Een pure auto waarbij je moet werken om 'm in het gareel te houden is niks joh.
De motor horen werken zuigt helemaal.
Da's allemaal veel te veel herrie.
Tijden veranderen en de techniek dus ook.
Waarom zou je de nieuwste technieken niet toepassen op een GTI, destijds werd dat namelijk ook gedaan.
  maandag 4 juni 2007 @ 23:34:52 #61
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_50112202
quote:
Op maandag 4 juni 2007 20:24 schreef DS4 het volgende:

[..]

Alleen dan met injectie...
Tripple Webers all the way
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_50112681
quote:
Op maandag 4 juni 2007 22:59 schreef Supra_Turbo het volgende:

Nee, een GTI moet een auto zijn met 24 airbags... stoelen als fatboys... 400kg isolatie zodat je geen motorgeluid hoort... stuurbekrachtiging zodat je nog met je slappe pikkie kan sturen... als het ff kan een dieselmotor, zodat die lekker zuinig is... een automaatje, want waarom zou je nog zelf schakelen en zo veel mogelijk electronische hulpmiddelen zodat zelfs een aap zonder ledematen de auto op de weg kan houden.

Een pure auto waarbij je moet werken om 'm in het gareel te houden is niks joh.
De motor horen werken zuigt helemaal.
Da's allemaal veel te veel herrie.
Je mag ook gewoon zeggen dat je nog nooit in een V GTI hebt gereden en dus gewoon niet weet waar je het over hebt.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_50131705
Wat een discussie zeg.. Het klopt dat het logischer zou zijn als de naam GTI gebruikt zou worden voor een GT met injectie. Het is echter een feit dat in de volksmond de benaming GTI gebruikt wordt voor (relatief) kleine, lichte, bij voorkeur strak sturende hatchbacks met een sterke motor erin.

Met andere woorden door de jaren heen is de term GTI synoniem geworden aan "hot hatch", of de eerste auto die GTI genoemd werd nou een GT was of niet..
I knew I shouldn't have eaten that packet of powdered gravy I found in the parking lot.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 16:50:42 #64
175278 Supra_Turbo
Roarende ITB's !!
pi_50131774
Klopt, daar heb ik nooit in gereden.
Wel in een Golf IV GTI
Ik heb nog nooit in zo'n dooie en gevoelloze auto gereden.
Ik had meer het idee dat ik in een doodgewone rustige auto reed ipv in een 'GTI'

Dan heb ik liever een Golf II GTI 16V (KR)
Een stuk meer gevoel en snelheidsbeleving.
Je moet er natuurlijk niet mee op een boom inrijden met 80, want dan ben je plat.

De auto's worden zwaarder, makkelijker te besturen en hebben steeds meer power nodig om nog een beetje pittig vooruit te komen.
Kijk bijvoorbeeld maar naar een Peugeot 1007
Een miniatuur auto'tje van 1250kg!!
Da's toch niet normaal?

Ik ben blij dat ze nog steeds een paar pure auto's maken.
Geen electronische hulpmiddelen, geen airco, zo goed als geen isolatie etc.
Puur rijgenot.
Ik vraag me af hoe lang dat nog doorgaat, want de Elise word met de jaren zwaarder
pi_50133916
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 16:48 schreef Sjaeck het volgende:
Wat een discussie zeg.. Het klopt dat het logischer zou zijn als de naam GTI gebruikt zou worden voor een GT met injectie. Het is echter een feit dat in de volksmond de benaming GTI gebruikt wordt voor (relatief) kleine, lichte, bij voorkeur strak sturende hatchbacks met een sterke motor erin.

Met andere woorden door de jaren heen is de term GTI synoniem geworden aan "hot hatch", of de eerste auto die GTI genoemd werd nou een GT was of niet..
Waar komt toch het idee vandaan dat een GTI licht moet zijn? Ik daag hierbij iedereen uit: wie kent er een GTI versie die daadwerkelijk lichter was dan de hatchback waar deze van is afgeleid? VW heeft ze niet hoor. De eerste GTI was de zwaarste Golf (zelfs zwaarder dan de diesel!) van die tijd. Logisch, want het is geen lichtgewicht versie, ze mikken er gewoon een sterke motor in en een sportiever onderstel.

De GTI is ook nooit een uitgeklede versie geweest a la "clubsport" zoals bij Porsche. Integendeel, de GTI was ook altijd de variant met de meeste luxe. Ja, in de jaren 70 zat er niet vanalles op wat je nu in de GTI aan treft, maar al die accesoires zaten toen nog niet eens op een S-klasse.

De GTI als in VW GTI en afgeleiden is niets anders dan een hatchback met sterkere motor en een sportief weggedrag. Daaraan voldoet de V GTI zonder meer. De IV GTI hangt meer af van de uitvoering. De 150 pk versie rijdt natuurlijk anders dan de 210 pk.

Hoe dan ook: het idee dat de GTI lichtgewicht en zonder luxe dient te zijn is gespeend van ieder historisch besef.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_50134158
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 16:50 schreef Supra_Turbo het volgende:
Klopt, daar heb ik nooit in gereden.
Wel in een Golf IV GTI
Ik heb nog nooit in zo'n dooie en gevoelloze auto gereden.
Mag ik je de collectie uit het land der rijzende zon aanbevelen?
quote:
Dan heb ik liever een Golf II GTI 16V (KR)
In vergelijk met de 150 pk versie kan ik mij daar wel wat bij voorstellen. De 210 pk versie rijdt echter wel behoorlijk.
quote:
De auto's worden zwaarder, makkelijker te besturen en hebben steeds meer power nodig om nog een beetje pittig vooruit te komen.
Kijk bijvoorbeeld maar naar een Peugeot 1007
Een miniatuur auto'tje van 1250kg!!
Da's toch niet normaal?
Helemaal mee eens en wat mij betreft flikkeren ze al die overbodige kilo's uit de auto. Maar feit is dat gewoon ALLE auto's zwaarder zijn geworden, makkelijker in de hand te houden, enz. Dus verandert de GTI niet van positie ten opzichte van de andere auto's, maar wel van karakter ten opzichte van de vorige GTI's. Hoewel de III het minst interessant was van alle GTI's, dus het fluctueert wel een beetje.
quote:
Ik ben blij dat ze nog steeds een paar pure auto's maken.
Geen electronische hulpmiddelen, geen airco, zo goed als geen isolatie etc.
Puur rijgenot.
Ik vraag me af hoe lang dat nog doorgaat, want de Elise word met de jaren zwaarder
Het gaan er veel meer worden. Kijk naar KTM, de Atom, enz. Zodra men die auto's combineerd met wat nieuwe technieken en de auto's iets minder compromisloos maakt, dan kan men een auto bouwen die EN geschikt is voor dagelijks gebruik EN slechts 600 kg weegt, waardoor er met een 200pk, laat staan 300 pk fantastische prestaties uit te peuteren zijn.

Alleen hebben we het dan over sportauto's en niet meer over GTI's. Die ook lichter gaan worden in de toekomst, want ik voorzie dat alle auto's lichter zullen worden.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 18:19:12 #67
175278 Supra_Turbo
Roarende ITB's !!
pi_50134567
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 18:05 schreef DS4 het volgende:
Mag ik je de collectie uit het land der rijzende zon aanbevelen?
Zelfs m'n ex-Daihatsu applause had nog meer gevoel dan een Golf IV
Besturing lijkt op die van een boot.
Vering waar je zeeziek van word.
Remmen als een natte spons.
Een koppeling die je, als je 1 van mijn Jappen komt, finaal door de bodem heen trapt.

Alleen het dashboard van een Golf IV ziet er goed uit.
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 18:05 schreef DS4 het volgende:
Het gaan er veel meer worden. Kijk naar KTM, de Atom, enz. Zodra men die auto's combineerd met wat nieuwe technieken en de auto's iets minder compromisloos maakt, dan kan men een auto bouwen die EN geschikt is voor dagelijks gebruik EN slechts 600 kg weegt, waardoor er met een 200pk, laat staan 300 pk fantastische prestaties uit te peuteren zijn.
Je maakt m'n dag weer goed
  dinsdag 5 juni 2007 @ 18:22:58 #68
175278 Supra_Turbo
Roarende ITB's !!
pi_50134690
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 17:57 schreef DS4 het volgende:
Waar komt toch het idee vandaan dat een GTI licht moet zijn? Ik daag hierbij iedereen uit: wie kent er een GTI versie die daadwerkelijk lichter was dan de hatchback waar deze van is afgeleid? VW heeft ze niet hoor. De eerste GTI was de zwaarste Golf (zelfs zwaarder dan de diesel!) van die tijd. Logisch, want het is geen lichtgewicht versie, ze mikken er gewoon een sterke motor in en een sportiever onderstel.

De GTI is ook nooit een uitgeklede versie geweest a la "clubsport" zoals bij Porsche. Integendeel, de GTI was ook altijd de variant met de meeste luxe. Ja, in de jaren 70 zat er niet vanalles op wat je nu in de GTI aan treft, maar al die accesoires zaten toen nog niet eens op een S-klasse.

De GTI als in VW GTI en afgeleiden is niets anders dan een hatchback met sterkere motor en een sportief weggedrag. Daaraan voldoet de V GTI zonder meer. De IV GTI hangt meer af van de uitvoering. De 150 pk versie rijdt natuurlijk anders dan de 210 pk.

Hoe dan ook: het idee dat de GTI lichtgewicht en zonder luxe dient te zijn is gespeend van ieder historisch besef.
Power to weight ratio my friend.
Die ligt bij een GTI stukken hoger dan bij een dooie versie.
En dat verschil is steeds verder afgenomen... helaas
pi_50134868
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 17:57 schreef DS4 het volgende:

[..]

Waar komt toch het idee vandaan dat een GTI licht moet zijn?
Let op het "(relatief)". Het gaat me meer om de verhouding gewicht/power die bij een GTI gewoon anders hoort te liggen dan bij een gemiddelde auto. Wat mij betreft moet een GTI geschikt zijn voor gooi- en smijtwerk.

Ik zal dan ook niet ontkennen dat de Golf V GTI een GTI genoemd kan worden. Het ging me meer om jouw verhaal over die Maserati, je bracht het alsof dat de vader des GTI's is, maar dat is het dus absoluut niet, althans niet van wat men over het algemeen onder de term "GTI's" verstaat.
I knew I shouldn't have eaten that packet of powdered gravy I found in the parking lot.
pi_50135132
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 18:19 schreef Supra_Turbo het volgende:

Zelfs m'n ex-Daihatsu applause had nog meer gevoel dan een Golf IV
Besturing lijkt op die van een boot.
Vering waar je zeeziek van word.
Remmen als een natte spons.
Een koppeling die je, als je 1 van mijn Jappen komt, finaal door de bodem heen trapt.
Ik vrees dat je een GTI hebt getroffen die dan in slechte staat verkeerde. Hoe dan ook: zo slecht was de IV GTI niet. De V is wel een klap beter.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_50135261
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 18:22 schreef Supra_Turbo het volgende:

Power to weight ratio my friend.
Die ligt bij een GTI stukken hoger dan bij een dooie versie.
En dat verschil is steeds verder afgenomen... helaas
1.6 GTI 7,6 kg/pk
II GTI 8,1
II GTI 16 7,2
II GTI G60 6,5
III GTI 9,3
III GTI 16 7,4
III VR6 6,8
IV GTI 8,0
IV GTI 180 6,7
IV GTI 210 6,0
V GTI 6,5
V GTI 230 5,8

Al met al een dalende trend.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_50135428
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 18:28 schreef Sjaeck het volgende:
Het gaat me meer om de verhouding gewicht/power die bij een GTI gewoon anders hoort te liggen dan bij een gemiddelde auto. Wat mij betreft moet een GTI geschikt zijn voor gooi- en smijtwerk.
Volgens mij voldoet dan iedere GTI die ong. 7,5 kg/pk of beter scoort. En dat is de oer-GTI, de II GTI-16v en G60, de III GTI-16 en VR6, de IV GTI 180, 210 en V5 en beide V GTI's.

Maar een paar falen: de II GTI, de III GTI en de IV GTI 150. En de III GTI faalt het meest.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_50135772
Dat heb ik dan ook geen moment ontkend.
I knew I shouldn't have eaten that packet of powdered gravy I found in the parking lot.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 21:59:35 #74
175278 Supra_Turbo
Roarende ITB's !!
pi_50143815
Golf III GTI 8V
Vanaf de Golf IV is GTI een uitrustingsnivo geworden, en geen stand-alone modelletje zeg maar.
Op de 180 en de 210pk versie na.

Volkswagen Golf 1.8 5V Turbo GTI
Volkswagen Golf 1.8 5V Turbo GTI 180pk
Volkswagen Golf 1.8 5V Turbo GTI Edition 210pk
Volkswagen Golf 2.3 V5 GTI
Volkswagen Golf 1.9 TDI 115pk GTI
Volkswagen Golf 1.9 TDI 150pk GTI
pi_50145667
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 21:59 schreef Supra_Turbo het volgende:

Vanaf de Golf IV is GTI een uitrustingsnivo geworden, en geen stand-alone modelletje zeg maar.
Dat was volgens mij juist bij de III het geval.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')