Even uitgebreider verhaal dan
![]()
Wij hebben een bakfiets van het merk fietsfabriek (zelfde merk als evelien, net iets ander model).
Daarin hebben we nu 1 bankje en een maxi-cosi gordel. Mini kan dus vanaf het begin mee.
hihihi als het aan mij ligt gaan we vanuit het ziekenhuis gewoon met de bakfiets naar huis
![]()
, maar das misschien niet helemaal realistisch en verstandig.
We hebben een afdekzeil en een huifje erbij. Op dit moment zit het afdekzeiltje erop. Straks als mini er is, zetten we bij kans op regen het huifje erop. Maar nu zit ik voor wat verdere afstanden ook nog wel eens in de bak (mag vriendje fietsen), en ik pas niet zittend onder het huifje. En ook met boodschappen doen enzo, is het afdekzeiltje net even makkelijker nu.
Nog niet gehad dat mensen er troep in gaan gooien. Maar ik heb de bak dus ook nooit ergens open geparkeerd staan. Woon zeker niet in een beschaafd dorp, maar midden in Den Haag. Wel een redelijk rustige wijk. Maar hier in Den Haag zie je die bakfietsen heel veel, en volgens mij worden ze prima met rust gelaten. Wel is onze bakfiets goed verzekerd. 1e 3 jaar all-risk dus ook als er een lolbroek met graffiti spuitbus langskomt ofzo.
Onze keuze voor een bakfiets is mede bepaald doordat ik motorisch niet super vaardig ben. En fietsen in Den Haag met al die tramrails me al een flink aantal valpartijen opgeleverd heeft. Ik zag mezelf absoluut niet op een gewone fiets met kinderzitje fietsen. Nu heb ik 3 brede wielen, en kan dus zelfs niet omvallen door tramrails.
Ook hebben wij geen auto (wel een auto-abbonement), en is een bakfiets dan voor boodschappen wel heel handig.
Mini wordt in juni verwacht, en ik zag mezelf niet de hele zomer alleen hetzelfde blokje rond lopen met de kinderwagen. Nu kan mini komende zomer dus gewoon lekker mee naar het strand enzo
![]()
We hebben wel heeel bewust gekozen voor een goed en dus duurder merk. Onze bakfiets staat altijd buiten, en we willen graag dat deze een flink aantal jaar meekan. Verderop in de straat staat hier een C-merk bakfiets, zo eentje die je via internet kan bestellen als bouwpakket. Die was na een half jaar al volledig verroest. Zo zonde.
Ook verschilt de maximale belastbaarheid van de bak enorm per merk. Alle goede/duurdere merken garanderen tot minstens 200 kilo belasting in de bak. Meer wil je ook niet want dan gaat de fiets natuurlijk wel erg zwaar fietsen.
Hema/halfords etc heeft een maximale belasting van 40/50 kilo. Dan kun je er zelf dus niet inzitten. En ook uitgebreid boodschappen + kind + maxi cosi wordt dan al lastig.
Alles bij elkaar is die bakfiets voor ons een super uitvinding