quote:
Op woensdag 30 mei 2007 22:18 schreef Nikske het volgende:[..]
TV programma's... Dat is het 'm nou, die willen verhalen over hoe moedig mensen met een beperking zijn, of hoe zielig... Of hoe moeijlijk het is voor hun partner, hun kinderen (de 'kleine helpertjes' verhalen)... Niet over hoe doodgewoon mensen met een beperking zijn... Dat is geen interessante tv...
Da's idd jammer, maargoed je zou gewoon als gehandicapte mee kunnen doen met andere programma's (bijvoorbeeld Lingo) en dan terloops vertellen dat je ook een handicap hebt. Want dat zie je nou nooit. Gewone gehandicapten in gewone programma's. Je ziet nooit iemand in een rolstoel meedoen met een datingprogramma, je ziet nooit iemand die blind is meedoen met temptation island, of iemand die tourette heeft meedoen met een programma als 'klussen met kijkers'. Ik geloof echt niet dat die mensen alleen maar allemaal niet geselecteerd worden voor zo'n programma omdat ze gehandicapt zijn, maar ook dat ze zich schamen voor hun handicap en daarom niet op TV durven?
quote:
Ze hoeven mijn gebruiksaanwijzing niet te kennen, ik wil gewoon niet zomaar ongevraagd 'geholpen' worden... En niet alleen ik voel dat zo, met mij vele anderen die ook een beperking hebben... Als jij 20 keer op een dag ongevraagd geholpen wordt terwijl je het niet nodig hebt, ben je de 21ste keer ook niet meer vriendelijk... Ik ben niet hulpbehoevend, als ik geen hulp nodig heb, vraag ik er ook niet om... En als ik het wel nodig heb, vraag ik het wel... Dring me die goedbedoelde hulp niet op, dat is alles...
Heb je gelijk in, maar niet iedere gehandicapte is zo. Laatst was er een blinde (en denk ik ook slechthorende) vrouw in de snackbar waar ik toen ook was. Het was er heel druk. Ze wist de balie niet te vinden waar ze haar bestelling kon ophalen, dus ze stond daar maar helemaal midden in de zaak. Ze heeft toen echt niet gevraagd of ze geholpen kon worden, of dat ze de bestelling gebracht kon worden. Sommige gehandicapten zijn daar gewoon te trots voor denk ik? Hetzelfde verhaal is bijvoorbeeld met oude trage vrouwtjes of mennekes laten oversteken. Sommige bejaarden vinden dat echt superirritant omdat ze zichzelf nog best vief vinden, terwijl anderen echt niet aan de andere kant van de straat komen als je het niet doet. En in dit geval is het dan niet eens onbedoeld helpen, maar gewoon een automatisme wat je bepaalt in 1 seconde in het verkeer. Hoe kun je iedereen tevreden houden, terwijl je alleen maar naar je gevoel kunt handelen?
quote:
Laat ik het uitleggen op een andere manier, misschien begrijp je het dan beter... Stel, je zit in een internetcafé... Eén van de medewerkers komt op je af, terwijl jij hier op Fok zit... Hij pakt de muis van je af en klikt een topic aan wat jij nieteens interessant vindt... Jij kijkt hem verbaasd aan en vraagt wat hij doet... "Tja, je was zo aan het treuzelen, ik dacht, ik help je even..."
Stel dat dit niet 1 keer gebeurt, maar zo'n 10 keer... Ik weet zeker dat je na de 1e keer al zoiets hebt van flikker op! En dat je niet meer terug gaat naar dat internetcafé... Alleen heb ik niet de luxe om ergens anders naartoe te gaan, want het gebeurt gewoon op straat... Ik heb geen zin om binnen te blijven...
Je hebt helemaal gelijk, maar vertel eens, hoe zouden wij als niet-gehandicapten dan moeten reageren? Het lijkt wel alsof het nooit goed is, aangezien de ene persoon heel graag geholpen wil worden en de andere uit z'n slof schiet als dit gebeurt. Geef ons eens wat tips om de interactie met gehandicapten beter te maken
![]()
.
En je moet je realiseren, denk ik, dat al die onbedoelde hulp niet iets is waar over nagedacht is. Dat komt gewoon uit het gevoel van iemand. Stel dat iemand jarenlang met haar slechtziende oma aan de arm de diverse stations en winkelcentra van nederland heeft bezocht.. dan zal zo'n persoon als ze iemand ziet bijna automatisch vanuit haar gevoel mensen die op haar omaatje lijken en hulp nodig hebben, aan de arm meepakken en helpen. Allemaal goedbedoeld vanuit het gevoel dus. Zelfde verhaal is het met mijn zus, die loopt nogal slecht. Maar we ergens aan het lopen zijn en als ze daar dan last van heeft dan zegt ze het gewoon tegen me en dan doen we het rustiger aan of we stoppen even. Maar laatst ben ik met een meisje waarvan ik wist dat ze af en toe last had van CVS een behoorlijk stuk door Amsterdam gelopen. Later toen we aangekomen waren bij de pizzeria waar we heengingen zei ze dat ze ontzettend moe was van die wandeling. Ik zo tegen haar, "Had je dat niet ff kunnen zeggen dan waren we met de tram gegaan?". Waarop zei zei dat ze dacht dat ik wel rekening met haar zou houden... Kun je nagaan hoe ik me toen voelde
![]()
. Ik was gewend aan m'n zus die wel zegt als het niet lukt, en plotseling had ik iemand waarmee ik rekening moet houden. Snap je mijn punt een beetje? Heb je dus misschien nog tips om beter om te gaan met deze situaties?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een
gedicht over MaanvisHet
ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!