BOL.com vergist zich in prijs Uitgegeven: 21 mei 2007 12:49
Laatst gewijzigd: 21 mei 2007 12:51
AMSTERDAM - Webwinkel BOL.com heeft dit weekeinde per abuis een digitale fotocamera aangeboden met een korting van 92 procent. Het toestel, met een waarde van 349,95 euro, stond voor 28,99 euro te koop.
Verschillende klanten trachtten de camera, een Canon Digital Ixus 75, snel te bestellen - soms in grote aantallen. In een e-mail aan de klanten annuleerde BOL.com de bestelling echter. "Door een technische fout in ons systeem is de getoonde prijs van de Canon Digital Ixus 75 echter niet de juiste. Conform artikel 2 van de Algemene Verkoopvoorwaarden, hebben wij uw bestelling geannuleerd. Onze oprechte excuses voor het ongemak", schrijft de webwinkel.
![]()
De verkeerde prijs stond maandag aan het begin van de middag nog altijd op de website. Wel vermeldt BOL.com dat de camera niet leverbaar is.
Otto
De kwestie vertoont gelijkenis met een voorval bij postorderbedrijf Otto. Dat bood in oktober 2006 op de website een breedbeeldtelevisie te koop aan voor 99 euro. In werkelijkheid kostte het toestel zeventien keer zo veel.
De verkeerde prijs bleef destijds ruim een week op de website staan, omdat Otto de fout niet tijdig kon herstellen. Vele honderden klanten trachtten toen een slaatje uit de situatie te slaan. Ook groothandelaren meldden zich, en bestelden tientallen televisies tegelijk.
Kort geding
Otto weigerde de bestellingen te leveren, onder verwijzing naar de algemene voorwaarden. Een deel van de Otto-klanten spande daarop een kort geding aan, dat ze in januari echter verloren. De stichting
Postwanorder, die de klanten vertegenwoordigt, besloot in hoger beroep te gaan. Dat moet nog dienen.
Een woordvoerster van BOL.com kon niet onmiddellijk inhoudelijk reageren.