In tegenstelling tot welke god dan ook, is het bestaan van atheisme vrij simpel aan te tonen.quote:Op maandag 21 mei 2007 13:28 schreef mariox het volgende:
Atheisme bestaat niet.
Wat ik bedoelde was dat bijvoorbeeld een overtuigd boeddhist waarschijnlijk ook niet gelooft in het christelijke godsbeeld. Lijkt me dan vreemd om zo iemand atheist te gaan noemen.quote:Op maandag 21 mei 2007 13:27 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Nee, mensen die een specifiek godsbeeld hebben geloven blijkbaar wel in een God en zijn dan volgens bovengenoemde definitie niet sterk atheistisch.
Edit: O, ik geloof dat ik niet goed gelezen heb. Je bent het geloof ik met me eens.
Dan ben ik het met je eens.quote:Op maandag 21 mei 2007 13:40 schreef Monolith het volgende:
[..]
Wat ik bedoelde was dat bijvoorbeeld een overtuigd boeddhist waarschijnlijk ook niet gelooft in het christelijke godsbeeld. Lijkt me dan vreemd om zo iemand atheist te gaan noemen.
Een stuk minder vreemd dan een Gristen of Islamiet.quote:Op maandag 21 mei 2007 13:40 schreef Monolith het volgende:
[..]
Wat ik bedoelde was dat bijvoorbeeld een overtuigd boeddhist waarschijnlijk ook niet gelooft in het christelijke godsbeeld. Lijkt me dan vreemd om zo iemand atheist te gaan noemen.
Eh nee hoor "een negatieve conceptuele duiding" is wat atheisme inhoudt. Daarbinnen heb je nog zwak en sterk atheisme, maar wat een persoon aanhangt is met "atheisme" nog niet geduid.quote:Op maandag 21 mei 2007 11:03 schreef Dwerfion het volgende:
Ik geloof dat specialK vaak aanhaalt dat je zwak en sterk atheisme hebt:
Zwak: Ik geloof niet dat er een God is.
Sterk: Ik geloof dat er geen God is.
Jouw reactie heeft betrekking op het zwakke atheisme. Het sterke is wel degelijk een geloof in de zin dat het iets stelt wat niet te controleren is.
En hoe kom je aan die kennis?quote:Op maandag 21 mei 2007 14:19 schreef speknek het volgende:
[..]
Eh nee hoor "een negatieve conceptuele duiding" is wat atheisme inhoudt. Daarbinnen heb je nog zwak en sterk atheisme, maar wat een persoon aanhangt is met "atheisme" nog niet geduid.
Het probleem met sommige gelovigen is dat ze vinden dat het niet meer dan normaal is om in een God te geloven (of in ieder geval in iets). Om de eenvoudige reden dat ze hun hele leven ergens in geloofd hebben, kunnen ze zich niet voorstellen dat iemand zonder geloof door het leven kan. Ze zullen een ongelovige dan ook ongevraagd een geloof (het Atheïsme als geloof bv) aansmeren om hun eigen wereldbeeld te waarborgen.quote:Op maandag 21 mei 2007 14:47 schreef Autodidact het volgende:
Noem je het niet geloven in het bestaan van kabouters/FSM/Zeus/Theepot een geloof, Dwerfion? Dit is dus een geloof dat jij aanhangt?
Als dat het geval is is het vooral een semantische discussie over wat geloof nu werkelijk betekent. Ik betwijfel of jij je ongeloof in kaboutertjes zou willen vergelijken (qua invloed op je leven) met je Christelijke geloof...maar dat is jouw keuze.
In ieder geval, iemand die zegt niet in kabouters te geloven heeft nog helemaal niks gezegd over zijn houding jegens andersdenkenden, moraliteit, persoonlijkheid, politieke oriëntatie of filosofie. Idem voor atheisme dus...het zegt niks.
Als iemand mij weet te vertellen dat er geen goden bestaan, dan noem ik dat een geloof ja. Geloof als in ongefundeerde overtuigingen. Het is dan geen religie, maar wel een geloof wat mij betreft.quote:Op maandag 21 mei 2007 14:47 schreef Autodidact het volgende:
Noem je het niet geloven in het bestaan van kabouters/FSM/Zeus/Theepot een geloof, Dwerfion? Dit is dus een geloof dat jij aanhangt?
En als jij denkt dat ik geen alien ben met een groen huidje en 20 armen, dan is dat ook een geloof, want ja, je kan het niet bewijzenquote:Op maandag 21 mei 2007 15:02 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Als iemand mij weet te vertellen dat er geen goden bestaan, dan noem ik dat een geloof ja. Geloof als in ongefundeerde overtuigingen. Het is dan geen religie, maar wel een geloof wat mij betreft.
En in welk opzicht verschilt verschilt jouw geloof dat kabouters niet bestaan van het geloof dat Jezus voor je zonden is gestorven?quote:Op maandag 21 mei 2007 15:02 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Als iemand mij weet te vertellen dat er geen goden bestaan, dan noem ik dat een geloof ja. Geloof als in ongefundeerde overtuigingen. Het is dan geen religie, maar wel een geloof wat mij betreft.
Eerlijk gezegd krijg ik van 1 ding nog meer jeuk dan van gelovigen an sich, en dat is van mensen (gelovigen of niet) die mij menen te kunnen vertellen wat ik dan wel als 'geloof' zou moeten hebben.quote:Op maandag 21 mei 2007 15:02 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Dat het ene voor mij vele malen waarschijnlijker is dan het andere. Die overtuiging kan ik echter niet bewijzen ten opzichte van iemand anders. En net zo min kan iemand die beweert dat er geen Goden bestaan, mij bewijzen dat hij gelijk heeft.quote:Op maandag 21 mei 2007 15:11 schreef Autodidact het volgende:
[..]
En in welk opzicht verschilt verschilt jouw geloof dat kabouters niet bestaan van het geloof dat Jezus voor je zonden is gestorven?
Het staat je helemaal vrij om er zo over te denken. Ik zal je niet tegenhouden. Maar het ontbreken van geloof is dus wat anders dan zeggen dat "goden niet bestaan". Het is meer desinteresse of ze bestaan.quote:Op maandag 21 mei 2007 15:13 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Enn ook dat is geen geloof, Het is het ONTBREKEN van geloof.
Bestaan er kabouters? (En dan bedoel ik niet destenen beeldjes natuurlijk)quote:Op maandag 21 mei 2007 15:28 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Het staat je helemaal vrij om er zo over te denken. Ik zal je niet tegenhouden. Maar het ontbreken van geloof is dus wat anders zeggen dan "er bestaan geen goden". Het is meer desinteresse of ze bestaan.
Jah duh! Dat zei ik toch net!quote:Op maandag 21 mei 2007 15:13 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd krijg ik van 1 ding nog meer jeuk dan van gelovigen an sich, en dat is van mensen (gelovigen of niet) die mij menen te kunnen vertellen wat ik dan wel als 'geloof' zou moeten hebben.
Flikker toch godverdomme op met die misplaatste arrogantie. Ik heb geen reden om aan te nemen dat kabouters bestaan. Is dat dan een 'geloof'? ik heb geen reden om aan te nemen dat er als mensen vermomde aliens op aarde rondlopen. Is het niet aannemen van dergelijke waanideen een 'geloof'? En even zo goed heb ik geen reden om aan te nemen dat mythologische figuren als Zeus, Allah, Jahweh, God, Jupiter, Venus en tienduizenden andere verzinsels bestaan. Enn ook dat is geen geloof, Het is het ONTBREKEN van geloof.
Ik ben het niet met je eens.quote:Op maandag 21 mei 2007 15:28 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Het staat je helemaal vrij om er zo over te denken. Ik zal je niet tegenhouden. Maar het ontbreken van geloof is dus wat anders dan zeggen dat "goden niet bestaan". Het is meer desinteresse of ze bestaan.
Gedachtenexperiment. Stel wetenschappers komen met zeer aannemelijk bewijs voor de stelling dat het verhaal over de Islamitische god waar is. Laten we aannemen dat dit onderzoek goed is uitgevoerd en door verschillende topwetenschappers is herhaald (het zou ongetwijfeld de wereld schokken). Ik laat dan mijn baard staan en ga verzen prevelen hoor.quote:Op maandag 21 mei 2007 15:22 schreef Dwerfion het volgende:
Maar als het probleem opgelost kan worden door te zeggen dat 'Atheisme is een levensovertuiging' in plaats van ' Atheisme is een geloof', laten we dan meteen stoppen.
Ik heb nog geen reden gevonden om te denken dat ze bestaan.quote:Op maandag 21 mei 2007 15:29 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Bestaan er kabouters? (En dan bedoel ik niet destenen beeldjes natuurlijk)
Atheïst!quote:Op maandag 21 mei 2007 15:42 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Ik heb nog geen reden gevonden om te denken dat ze bestaan.
Vreemd, want er zijn zat mensen die ze gezien zeggen te hebben. En er zijn zelfs boeken over. Wat voor redenen heb je nog meer nodig dan?quote:Op maandag 21 mei 2007 15:42 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
quote:Op maandag 21 mei 2007 15:46 schreef Frollo het volgende:
[..]
Vreemd, want er zijn zat mensen die ze gezien zeggen te hebben. En er zijn zelfs boeken over. Wat voor redenen heb je nog meer nodig dan?
Waarom? Een antwoord als 'dat weet ik niet' past veel beter. Als je ergens geen weet van hebt, dan ga je het toch niet meteen ontkennen?quote:Op maandag 21 mei 2007 15:41 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik ben het niet met je eens.
Iemand die in God gelooft kan niet bewijzen dat ie bestaat maar hij neemt toch aan dat ie bestaat (= geloven)
Een niet- gelovige heeft geen bewijzen in een God en heeft dus ook geen reden om aan te nemen (geloven) dat ie bestaat. Daarom gaat ie er desgevraagd vanuit dat er geen God is. Dit is imo geen geloof.
De vraag is dan of je nou actief gelooft dat er geen kabouters zijn.quote:Op maandag 21 mei 2007 15:42 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |