abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 19 mei 2007 @ 11:13:38 #1
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_49535839
quote:
Huidig VVD-leider Mark Rutte heeft toen hij in 2003 staatssecretaris van Sociale Zaken was, gemeenten aangezet tot rassendiscriminatie. De Haarlemse rechtbank heeft dit geoordeeld in een zaak die was aangespannen door een Somalische Nederlander.

Rutte riep in 2003 gemeenten op om om inwoners van Somalische afkomst extra te controleren op fraude met bijstand. Aanleiding waren enkele fraudegevallen van Somaliërs die in Groot-Brittannië werk hadden gevonden en in Nederland nog ten onrechte een bijstandsuitkering genoten. Dat had Rutte niet mogen doen volgens de rechter, want ''zo is er sprake van discriminatie naar ras, omdat het een groep mensen van Somalische afkomst betreft, ongeacht de nationaliteit van de betrokkenen''.

De gemeente Haarlem maakte indertijd na Ruttes oproep een lijst van 84 namen van Somalische inwoners met een bijstandsuitkering. Allen kregen huisbezoek en een nader administratief onderzoek. Eén van hen spande daarover een rechtszaak aan.

Mark Ruttes woordvoerder zegt dat de VVD-leider eerst wil weten wat de motivering van de rechtbank is, voordat hij zal reageren. Een woordvoerder van het ministerie van Sociale Zaken stelt dat de uitspraak geen gevolgen heeft voor het rijksbeleid omdat gemeenten tegenwoordig zelf verantwoordelijk zijn voor fraudebestrijding en het indertijd een eenmalige oproep betrof naar aanleiding van een actuele zaak.
PZC

Een tweede Aantjens? Moet Rutte nu vertrekken? Ik denk van wel. Je bent als Kamerlid verder totaal ongeloofwaardig natuurlijk, vooral in deze tijden van polarisatie.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zaterdag 19 mei 2007 @ 11:17:56 #2
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_49535938
quote:
De rechtbank in Haarlem deed de uitspraak in een zaak die was aangespannen door een Somalische man die werd gecontroleerd op fraude nadat hij op straat op grond van uiterlijke kenmerken door sociale rechercheurs staande was gehouden. De man weigerde vervolgens rechercheurs toegang te geven tot zijn woning, waarna hij zijn uitkering verloor. Hij vocht dit aan en heeft nu gelijk gekregen van de rechter.

Volgens het ministerie van Sociale Zaken heeft de uitspraak geen gevolgen voor de praktijk. Gemeenten zijn sinds 2004 namelijk zelf verantwoordelijk geworden voor het opsporen van fraude met bijstand.

http://www.ad.nl/binnenland/article1381932.ece
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_49535987
Ze hadden gehoord dat er onder Somalische vluchtelingen wat fraude werd gepleegd, iets met Engeland, ofzo. Nou ja, dan vind ik het niet raar "om inwoners van Somalische afkomst extra te controleren op fraude met bijstand".

Ik zie het al een beetje voor me hoe het anders moet:
"We hebben informatie dat er flink wat fraude is daar"
- "Waar? In de Somalische gemeenschap?"
"Ja, dus doe er wat aan, maar...!"
- "Maar?"
"Maar vergeet het 'Somalische'"

Uhm... tsja.

Maar in de krant las ik dat het naar aanleiding van het vragen naar een identiteitsbewijs was, dat vind ik wat enger. Hoe dan ook, ik vind dat Rutte kan blijven en ik vind het, och, niet zo ontzettend schokkend. Op het eerste gezicht! Maar ik wil graag horen waarom ik naïef ben of fout zit.
pi_49536293
Het is inderdaad een onbeholpen manier om fraude te bestrijden en het is de Somalische man's goed recht geweest een zaak aan te spannen, omdat door het niet verlenen van toegang tot zijn woning hij zijn uitkering verloor.
Ik kan me goed voorstellen, dat je je dan onrechtvaardig behandelt voelt en dit vervolgens onder de rechter brengt.

De vraag hierna is of het OM naar aanleiding van deze uitspraak genoeg grond ziet Rutte te vervolgen, maar onderwijl is het een uitstekende stok om mee te slaan.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
  zaterdag 19 mei 2007 @ 11:35:24 #5
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_49536331
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 11:13 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

PZC

Een tweede Aantjens? Moet Rutte nu vertrekken? Ik denk van wel. Je bent als Kamerlid verder totaal ongeloofwaardig natuurlijk, vooral in deze tijden van polarisatie.
Aantjens is om foute redenen weggestuurd. Later bleek dat hij helemaal niet bij de SS had gezeten.

Rutte is natuurlijk een oetlul, als de VVD slim is werpen ze hem in de gehaktmolen.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_49536351
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 11:13 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Een tweede Aantjens?
WTF heeft Aantjes met rassendiscriminatie te maken!!?!
  zaterdag 19 mei 2007 @ 11:37:08 #7
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_49536374
wat is er mis met het goed bekijken/doorlichten van een gemeenschap die hier nieuw is en die we nog helemaal niet kennen, maar wel internationaal negatieve berichten over kregen.

ik vind het eerder noodzakelijk dan aftreedbaar.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  zaterdag 19 mei 2007 @ 11:38:09 #8
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_49536395
De fout lijkt mij vooral te liggen bij de rechercheurs die de man aanhielden op basis van uiterlijke kenmerken. Ik kan me niet voorstellen dat Rutte dáártoe heeft aangestuurd. Het advies om een bepaalde groep even wat extra te controleren is niet helemaal correct, maar in dit geval vind ik het niet echt een grof schandaal. Er waren concrete aanwijzingen dat juist in die groep een bepaalde soort fraude veel voorkwam.
pi_49536526
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 11:38 schreef Pool het volgende:
De fout lijkt mij vooral te liggen bij de rechercheurs die de man aanhielden op basis van uiterlijke kenmerken. Ik kan me niet voorstellen dat Rutte dáártoe heeft aangestuurd. Het advies om een bepaalde groep even wat extra te controleren is niet helemaal correct, maar in dit geval vind ik het niet echt een grof schandaal. Er waren concrete aanwijzingen dat juist in die groep een bepaalde soort fraude veel voorkwam.
Kijk er is een verschil tussen selectief mensen controleren en openlijk zeggen dat je een bepaalde bevolkingsgroep als doelwit kiest.

Als Rutte en de gemeente nou gewoon hadden gezegd dat ze mensen gaan checken die vaak in het buitenland verkeren of deze zowel werk als een uitkering hebben was er niets aan het handje geweest. Maar ja daar wordt je niet populair van.
  zaterdag 19 mei 2007 @ 11:45:37 #10
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_49536550
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 11:44 schreef Zemi77 het volgende:

[..]

Kijk er is een verschil tussen selectief mensen controleren en openlijk zeggen dat je een bepaalde bevolkingsgroep als doelwit kiest.

Als Rutte en de gemeente nou gewoon hadden gezegd dat ze mensen gaan checken die vaak in het buitenland verkeren of deze zowel werk als een uitkering hebben was er niets aan het handje geweest. Maar ja daar wordt je niet populair van.
hoezo niet? juist wel. ik vind het niet openbaar maken beter voor de samenleving.
  zaterdag 19 mei 2007 @ 11:47:07 #11
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_49536591
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 11:20 schreef Monidique het volgende:

onder Somalische vluchtelingen wat fraude werd gepleegd

(...)

"We hebben informatie dat er flink wat fraude is daar"
Wat fraude, flink wat fraude? Media spreken over enkele fraudegevallen in GB, en dat enkele tientallen Somaliers in Nederland verdacht waren. Mogelijk enkele tientallen gevallen van fraude dus waardoor 25.000 mensen met dezelfde afkomst worden onderzocht door middel van overheidsadministratie? Zelfs op straat via uiterlijke kenmerken mensen aanhouden?

0.3% rotte appels is voldoende om de hele groep over een kam te scheren?
quote:
Maar ik wil graag horen waarom ik naïef ben of fout zit.
Generalisatie ter rechtvaardiging van fascisme
pi_49536794
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 11:47 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Wat fraude, flink wat fraude? Media spreken over enkele fraudegevallen in GB, en dat enkele tientallen Somaliers in Nederland verdacht waren.
Ik dik het wat aan, ! Ik vind het niet eens zo relevant ook.
quote:
Mogelijk enkele tientallen gevallen van fraude dus waardoor 25.000 mensen met dezelfde afkomst worden onderzocht door middel van overheidsadministratie?
Wat meer aandacht vestigen op Somalische vluchtelingen, of van Somalische komaf. Dat vind ik niet zo schokkend, zoals het er staat. Kan nog wel illegaal zijn, natuurlijk.
quote:
Zelfs op straat via uiterlijke kenmerken mensen aanhouden?
Dat vind ik in ieder geval de grootste en foutste... fout.
quote:
Maar ik denk dus niet dat daar sprake van is.
quote:
Yep.
  zaterdag 19 mei 2007 @ 11:54:47 #13
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_49536795
quote:

[..]

Wat fraude, flink wat fraude? Media spreken over enkele fraudegevallen in GB, en dat enkele tientallen Somaliers in Nederland verdacht waren. Mogelijk enkele tientallen gevallen van fraude dus waardoor 25.000 mensen met dezelfde afkomst worden onderzocht door middel van overheidsadministratie? Zelfs op straat via uiterlijke kenmerken mensen aanhouden?

[..]

dat vind ik dan wel weer heel erg boud gesteld.
  zaterdag 19 mei 2007 @ 11:59:24 #14
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_49536915
quote:

Rutte heeft, als staatssecretaris van Sociale Zaken, dan ook altijd als doel gehad het fascistische gedachtegoed te verspreiden.
Het waren ook geen sociale rechercheurs, zoals het AD ons doet geloven, maar medewerkers van Rutte's fascistische gedachtepolitie.
  zaterdag 19 mei 2007 @ 12:00:44 #15
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_49536951
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 11:54 schreef Monidique het volgende:

[..]

Maar ik denk dus niet dat daar sprake van is.
Rutte stelde voor dat gemeenten op basis van geboorteplaats moesten zoeken om alle Somailische inwoners te traceren. Dan doorzoek je de hele groep.
  zaterdag 19 mei 2007 @ 12:00:59 #16
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_49536963
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 11:59 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Rutte heeft, als staatssecretaris van Sociale Zaken, dan ook altijd als doel gehad het fascistische gedachtegoed te verspreiden.
Het waren ook geen sociale rechercheurs, zoals het AD ons doet geloven, maar medewerkers van Rutte's fascistische gedachtepolitie.
je herkent zijn knokploeg aan de lange zwarte laarzen.
pi_49536985
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 12:00 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Rutte stelde voor dat gemeenten op basis van geboorteplaats moesten zoeken om alle Somailische inwoners te traceren. Dan doorzoek je de hele groep.
Goed, dat is waar.
  zaterdag 19 mei 2007 @ 12:02:25 #18
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_49536994
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 11:54 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

dat vind ik dan wel weer heel erg boud gesteld.
Het is een citaat van een belangrijke, invloedrijke, intellectueel rijke en financieel rijke filosoof.
pi_49537002
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 11:45 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

hoezo niet? juist wel. ik vind het niet openbaar maken beter voor de samenleving.
Ja ik ook. Laat de opsporingsambtenaren gewoon hun werk doen: fraudeurs aanpakken, ongeacht afkomst huidskleur o.i.d. Als zij een speciefieke groep doorlichten moeten ze dat vooral doen (wel eerlijk). Openbaar maken dat je er een uitpikt heeft helemaal geen effect. de somaliers voelen zich gediscrimineerd en de rest van de bevolking krijgt een verkeerde indruk.

De enige die wat wint is de politicus, want die kan naar zijn achterban huilen dat hij wél het beestje bij zijn naampje durft te noemen.

wederom een teleurstelling in de liberale conservatieve Rutte en de VVD
pi_49537030
[edit]op de persoon spelen[/edit]

[ Bericht 53% gewijzigd door #ANONIEM op 19-05-2007 12:51:33 ]
  zaterdag 19 mei 2007 @ 12:04:03 #21
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_49537037
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 11:59 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Vergeet zijn Zionistische knokploegen niet.
pi_49537078
quote:
Generalisatie ter rechtvaardiging van fascisme.
Ah, daar is die vergelijking weer. Ik was al bang dat de linkse kliek op Fok volwassen geworden was .
  zaterdag 19 mei 2007 @ 12:05:55 #23
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_49537094
[edit]reactie op edit[/edit]

[ Bericht 93% gewijzigd door #ANONIEM op 19-05-2007 12:52:01 ]
  zaterdag 19 mei 2007 @ 12:06:43 #24
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_49537122
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 12:02 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Het is een citaat van een belangrijke, invloedrijke, intellectueel rijke en financieel rijke filosoof.
ja lekker belangrijk. het gaat er om of het citaat past binnen de strekking van een situatie. en ik vind van niet.
  zaterdag 19 mei 2007 @ 12:08:55 #25
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_49537173
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 12:04 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Vergeet zijn Zionistische knokploegen niet.
Knechten zullen daarop wijzen. Dat zal niet vergeten worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')