http://www.trouw.nl/dever(...)eks_en_moraal_opiniequote:
Niemand praat over seks en moraal (opinie)
Jongeren weten alles over seks, maar seksuele moraal zegt ze niets. Hoog tijd voor nieuwe voorlichting.
Met dure Prada-tassen of Armani-zonnebrillen worden jonge meisjes door vrouwelijke leeftijdsgenoten de prostitutie ingelokt. Dit verschijnsel krijgt het etiket ’lovergirls’. Achter deze jonge vrouwen staat vaak de zogenaamde ’loverboy’, de pooier aan wie de meisjes het geld moeten afdragen. Deze jongemannen verfijnen zo hun technieken van seksuele uitbuiting van jonge meisjes.
Dit fenomeen past in een bredere ontwikkeling waarin seks onder jongeren steeds vaker een legitiem middel is om materiële zaken te bemachtigen. We kennen de voorvallen met de zogenaamde ’breezersex’: jonge meisjes die het normaal vinden om voor een drankje, een paar hippe schoenen of een ritje naar huis hun seksuele diensten aan te bieden. Een zeer zorgelijke ontwikkeling.
De grens van wat geaccepteerd seksueel gedrag is, verschuift steeds verder. De commercie speelt hierbij een invloedrijke rol. Sex sells.
Videoclips, televisieseries en reclames zetten de vrouw neer als iemand die haar lichaam moet gebruiken om waardering te krijgen. Een Amerikaanse schrijfster lanceerde hiervoor de term ’bimbo-cultuur’. De hoerig geklede, wat dommige vrouw als rolmodel voor jonge meisjes.
Seksualiteit stond tot de jaren zeventig vooral in het teken van voortplanting. Onze ouders hebben gestreden voor bevrijding van de onderdrukkende seksuele moraal. Maar nu slaat de slinger naar de andere kant door. De verschuivingen in onze seksuele moraal vragen om een herwaardering van onze opvattingen over seksualiteit.
We hebben nog geen idee hoe we onze kinderen weerbaar kunnen maken tegen de seksuele grenzeloosheid. Dit blijkt uit de manier waarop jongeren voorlichting krijgen in het onderwijs en in de media. Daarbij is vooral aandacht voor de technische kant van seks. De experimenten in programma’s als Spuiten en Slikken laten weinig aan de fantasie over. Het is oorverdovend stil rondom de seksuele moraal. Er is sprake van een nieuw taboe.
Van hulpverleners hoor ik dat zij grote moeite hebben om de andere kanten van seksualiteit te belichten. Een meisje uit een opvanginstelling ging met weekendverlof en kreeg van de begeleider een condoom mee. Terug van het verlof bleek zij met vijf jongens seks te hebben gehad. De voorlichting schiet hier volstrekt te kort. Met het meegeven van een condoom los je niets op.
Een ander voorbeeld zijn tienerzwangerschappen die niet per se het gevolg zijn van gebrekkige voorlichting over het gebruik van voorbehoedsmiddelen. Het hebben van een kind levert soms status op, of is een (on)bewuste uiting van de behoefte aan zorg of aandacht. Daar zouden hulpverleners ook aandacht aan moeten besteden.
Om een tegenwicht te bieden aan de verschuivende seksuele moraal zouden er in ieder geval drie zaken moeten gebeuren. Ten eerste moeten de media en reclamebazen kritischer kijken naar hun materiaal. Hoewel deze discussie al langer wordt gevoerd, levert deze nog onvoldoende resultaat op. Het CDA heeft al eerder een voorstel gedaan voor een dwingende ethische gedragscode. Ik denk aan een ethische code waarin programmamakers en omroepbazen vastleggen wat acceptabel is.
Daarnaast moet seksuele voorlichting een andere inhoud krijgen. Die is nu enkel gericht op de biologische en technische kanten van seksualiteit. Het is noodzakelijk een tegenwicht te bieden door ook de minder grijpbare kanten van de seksualiteit bespreekbaar te maken. We moeten het stellen van grenzen bespreekbaar maken. We moeten het hebben over de emotionele kanten van seksualiteit. Leraren en hulpverleners zullen hierbij over hun eigen taboes heen moeten stappen.
Tot slot moeten ouders hun verantwoordelijkheid nemen. Te vaak lijken zij, wat voor hen zelf acceptabel is, ook normaal te vinden voor hun kinderen. Deze houding zie je terug in rekken vol naveltruitjes en strings bij de afdeling kinderkleding. Ouders zouden meer besef moeten hebben van de uitstraling die het dragen van dit soort kleding door jonge kinderen heeft, en het gesprek over de seksuele moraal met hun kinderen aan moeten gaan.
Misschien zullen zij hierbij over hun eigen gêne heen moeten leren stappen. Er ligt hier een belangrijke ondersteunende taak voor de Centra voor Jeugd en Gezin.
Daar zijn "we" al sinds de jaren '60 mee bezig sindsdien is het alleen maar slechter gegaan. Voorlichting zou juist gestopt moeten worden.quote:De tijden zijn veranderd Mirjam, daar moet je maar mee leren leven. De verantwoordelijkheid voor seksuele voorlichting ligt bij ouders en scholen. Laat dit nu maar eens een keer goed gebeuren i.p.v. de moderne samenleving als grote schuldige aan te wijzen.
Ja, laten we ophouden met kinderen uit te leggen hoe ze kunnen voorkomen kindjes te krijgen.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 13:56 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Daar zijn "we" al sinds de jaren '60 mee bezig sindsdien is het alleen maar slechter gegaan. Voorlichting zou juist gestopt moeten worden.
Hoe meer zielen .....quote:Op vrijdag 18 mei 2007 14:00 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ja, laten we ophouden met kinderen uit te leggen hoe ze kunnen voorkomen kindjes te krijgen.![]()
Ik wou net zeggen.... ik hoor die verhalen, maar ik die meisjes nooit vindenquote:Op vrijdag 18 mei 2007 15:22 schreef pberends het volgende:
Breezersex gedoe is een opgeblazen fenomeen, er zijn erg weinig meisjes die zich voor een hamburger laten nemen. Dat zijn echt randverschijnselen.
Ik zie veel meisjes bij hamburgerketens eten, maar ik zie er bijna nooit jongens bij... die hebben hun zaakje immers al geloosdquote:Op vrijdag 18 mei 2007 15:26 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Ik wou net zeggen.... ik hoor die verhalen, maar ik die meisjes nooit vinden
Inderdaad, maarja theisten heh, die willen graag hun moraal opleggen aan iedereen.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 15:22 schreef pberends het volgende:
Wie bepaalt trouwens of het seksuele moraal van Sterk de juiste is? Dat moet iedereen maar voor zichzelf bepalen.
Laat het vraag/aanbod model maar zijn werk doen zolang het binnen de wet blijft.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 14:04 schreef damian5700 het volgende:
Een dwingende ethische gedragscode gaat wat ver, maar volgens mij is er nog wel ruimte in de programmering en codering.
Schooluniformen en gevangeniskledij is dan wel weer van een hele andere orde.quote:Kledingvoorschriften gaat wel ver, maar net zoals gevangeniskledij zou ook schooluniformen voor het basis- en voortgezet onderwijs bespreekbaar moeten kunnen zijn.
Bij die reflectie hoeft men zich echter niet te beroepen op christelijke normen en waarden zoals mevrouw Sterk doet. Die zijn gewoon achterhaaldquote:Ik denk dat de opvattingen van Sterk verder gaan dan die van mij, maar het is zeker niet onzinnig een discussie te initiëren over seks en moraal. De samenleving verandert en zo nu en dan een reflectie over de wijze waarop men met elkaar omgaat is eerder constructief dan een vlucht terug in de tijd.
Het is wel erg simpel om de verantwoordelijkheid weer bij de ouders en school te leggen. Want pubers zijn immers de beste vriend van ouder en leraar. Maar stel degene die voorgelicht wordt luistert braaf naar zijn/haar voorlichters, dan gaan ze naar hun favoriete webstek waar ze weer worden opgejut dat seks het meest geweldige is ter wereld, je er hoe jong dan ook toch wel klaar voor bent en dat je erg volwassen bent als je enigzins ontbloot foto's van jezelf verspreid.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 13:47 schreef Biggs. het volgende:
De verantwoordelijkheid voor seksuele voorlichting ligt bij ouders en scholen. Laat dit nu maar eens een keer goed gebeuren i.p.v. de moderne samenleving als grote schuldige aan te wijzen.
Hoe bekrompen, denk je nou echt dat alleen gelovigen zich storen aan meisjes die zich verkopen voor een breezer?quote:Op vrijdag 18 mei 2007 16:19 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Inderdaad, maarja theisten heh, die willen graag hun moraal opleggen aan iedereen.
Daar kun je toch ook goed over voorlichten. Precies waar dat ook voor bedoeld is.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 20:04 schreef Herald het volgende:
[..]
Het is wel erg simpel om de verantwoordelijkheid weer bij de ouders en school te leggen. Want pubers zijn immers de beste vriend van ouder en leraar. Maar stel degene die voorgelicht wordt luistert braaf naar zijn/haar voorlichters, dan gaan ze naar hun favoriete webstek waar ze weer worden opgejut dat seks het meest geweldige is ter wereld, je er hoe jong dan ook toch wel klaar voor bent en dat je erg volwassen bent als je enigzins ontbloot foto's van jezelf verspreid.
Uiteraard. Het is allemaal de schuld van de eeuwige theïst.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 20:06 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Hoe bekrompen, denk je nou echt dat alleen gelovigen zich storen aan meisjes die zich verkopen voor een breezer?
Hier sluit ik mij volledig bij aan. Wat je in dit soort gevallen vaak ziet, is dat mensen al snel beginnen te roepen, dat we terug in de tijd gaan. Ze zien, hoe ongelofelijk als het mag zijn, de huidige seksuele moraal daadwerkelijk als een positieve verworvenheid! Natuurlijk, seks is een wezenlijk onderdeel in het leven van ieder individu. Ik denk ook dat we wel kunnen stellen, dat het één van de primaire levensbehoeften is. Echter, de manier waarop je met seks omgaat, bepaalt voor een groot deel de mate waarin een samenleving als beschaafd kan worden getypeerd en in mijn optiek, kan bijvoorbeeld de huidige Nederlandse samenleving wat dat betreft als niet bepaald beschaafd worden aangemerkt. Nee, ik wil niet terug naar de jaren 50 en naar het krampachtig censureren en verdoezelen van alles wat ook maar iets met het mannelijk lid of de vrouwelijke schede of het samenkomen van die twee te maken heeft. Het gaat mij om de wijze waarop seksualiteit nu tot uiting komt, voor welke doelen het wordt gebruikt (lees: misbruikt) en tot welke negatieve gevolgen of neveneffecten dat leidt.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 13:51 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Ik ben het met Sterk eens. Het is een onderdeel van de algemene beschaving dat je jezelf in de hand kunt houden. Dat geld ook voor onderwerpen als deze.
Wat is dan 'beschaafd'? Moraal is niet absoluut, dus om een seksuele moraal als basis van beschaving te gebruiken is als een toren op drijfzand.quote:Op zaterdag 19 mei 2007 03:53 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Hier sluit ik mij volledig bij aan. Wat je in dit soort gevallen vaak ziet, is dat mensen al snel beginnen te roepen, dat we terug in de tijd gaan. Ze zien, hoe ongelofelijk als het mag zijn, de huidige seksuele moraal daadwerkelijk als een positieve verworvenheid! Natuurlijk, seks is een wezenlijk onderdeel in het leven van ieder individu. Ik denk ook dat we wel kunnen stellen, dat het één van de primaire levensbehoeften is. Echter, de manier waarop je met seks omgaat, bepaalt voor een groot deel de mate waarin een samenleving als beschaafd kan worden getypeerd en in mijn optiek, kan bijvoorbeeld de huidige Nederlandse samenleving wat dat betreft als niet bepaald beschaafd worden aangemerkt. Nee, ik wil niet terug naar de jaren 50 en naar het krampachtig censureren en verdoezelen van alles wat ook maar iets met het mannelijk lid of de vrouwelijke schede of het samenkomen van die twee te maken heeft. Het gaat mij om de wijze waarop seksualiteit nu tot uiting komt, voor welke doelen het wordt gebruikt (lees: misbruikt) en tot welke negatieve gevolgen of neveneffecten dat leidt.
Ik denk dat het voor omroepen niet erg moeilijk hoeft te zijn de programmering zo te organiseren, dat bepaalde programma's pas vanaf een bepaalde tijd worden uitgezonden en dat de classificatie van Kijkwijzer een prominentere onderdeel vormt van programma's; dus nog meer dan nu het geval is.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 19:46 schreef Biggs. het volgende:
[..]
Laat het vraag/aanbod model maar zijn werk doen zolang het binnen de wet blijft.
Klopt, maar ik bedoelde dan ook dat het voorschrijven van bepaalde kleding in de privésfeer niet te reguleren valt in tegenstelling tot de school en bij detentie.quote:Schooluniformen en gevangeniskledij is dan wel weer van een hele andere orde.
Kledingvoorschriften voor in je vrije tijd is wat mij betreft een achterlijk idee. Zoals ik al zei we leven hier wel in het vrije westen. Verder zou ik niet weten wat deze betutteling voor een rendement op zou moeten leveren.
Nee, maar het ligt vrij voor de hand, dat Sterk zich daarop beroept.quote:Bij die reflectie hoeft men zich echter niet te beroepen op christelijke normen en waarden zoals mevrouw Sterk doet. Die zijn gewoon achterhaald![]()
Nee, maar niet-gelovigen willen het veelal niet opleggen aan de rest.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 20:06 schreef Dodecahedron het volgende:
Hoe bekrompen, denk je nou echt dat alleen gelovigen zich storen aan meisjes die zich verkopen voor een breezer?
Aha, mag ik hieruit de conclusie trekken dat streng islamitische landen beschaafder zijn dan ons goddeloos gepeupel hier in Nederland? Die hebben immers een veel stricter seksueel moraal.quote:Op zaterdag 19 mei 2007 03:53 schreef zwambtenaar het volgende:
Echter, de manier waarop je met seks omgaat, bepaalt voor een groot deel de mate waarin een samenleving als beschaafd kan worden getypeerd en in mijn optiek, kan bijvoorbeeld de huidige Nederlandse samenleving wat dat betreft als niet bepaald beschaafd worden aangemerkt. Nee, ik wil niet terug naar de jaren 50 en naar het krampachtig censureren en verdoezelen van alles wat ook maar iets met het mannelijk lid of de vrouwelijke schede of het samenkomen van die twee te maken heeft. Het gaat mij om de wijze waarop seksualiteit nu tot uiting komt, voor welke doelen het wordt gebruikt (lees: misbruikt) en tot welke negatieve gevolgen of neveneffecten dat leidt.
Niet-gelovigen willen niks opleggen aan de rest?quote:Op zaterdag 19 mei 2007 11:00 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Nee, maar niet-gelovigen willen het veelal niet opleggen aan de rest.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |