Ja ik heb mijn visie ten opzichte van evolutie al een klein beetje aangepast, zoals te zien op pagina 3.quote:
En daarom ben ik het niet eens met het gedeelte wat er boven staat. De reden dat mensen succesvol zijn moet je zoeken in technologie, of dat nu een computer is of een knots. Zonder die technologie waren we hooguit een lekkere snack geweest voor onze "concurenten", ondanks ons sociale samenlevingsverband of collectivisering.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 11:28 schreef RM-rf het volgende:
De mens heeft al sinds 100.000 jaar vooral kunnen overeleven dankzij zijn sociale samenleefverband en de vormen van collectivisering: de gezamelijke jacht en het delen van prooidieren...
daarna het verzamelen van voedsel, veelal op basis van gedeelde kennis over eetbare en niet-eetbare planten die overgegeven werden op generaties en hierop volgend het bewust praktseren van landbouw...
daarin is de mens overigens niet uniek,
Ik heb eerder aangegeven dat door (extreme) veranderingen in de omgeving "zwakke" mutaties de overhand kunnen krijgen. In het geval van zoogdieren gingen er plotseling heel veel dino's dood.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 11:28 schreef RM-rf het volgende:
Evolutie is het 'overleven van de meest aangepaste' soort
....
Puur gekeken naar biologische criteria is het zeer onwaarschijnlijk dat de zoogdieren ooit een stevige en redelijk zekergestelde positie hadden kunnen bereiken in het dierenrijk, ze zijn veel 'kwetsbaarder' en eigenlijk 'gehandicapter' dan veel andere, veel efficienter werkende diersoorten.
Die technologie hadden we niet altijd. Er zijn andere intelligente primaten (chimpansees, gorilla's) die zonder technologie best goed gingen (tot de mens op grote schaal hun leefomgeving ging verwoesten).quote:Op dinsdag 22 mei 2007 11:33 schreef Frezer het volgende:
[..]
En daarom ben ik het niet eens met het gedeelte wat er boven staat. De reden dat mensen succesvol zijn moet je zoeken in technologie, of dat nu een computer is of een knots. Zonder die technologie waren we hooguit een lekkere snack geweest voor onze "concurenten", ondanks ons sociale samenlevingsverband of collectivisering.
Wat bedoel je precies met 'finetunen'? Evolutie is geen bewust proces waarbij er een einddoel is of waarbij specifiek bepaalde dingen met rust gelaten worden.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 11:30 schreef locutus51 het volgende:
Ik denk idd dat we nog steeds evolueren, aanpassen aan nieuwe omstandigheden. Maar ik denk ook dat het meer fine tunen is dan echt aanpassen in de zin van verbouwing van de mens.
Ik ben toch benieuwd hoe wij erover 100.000 jaar uitzien...
Het begint al met de eerste steen die gegooid wordt he. Maar vooral is fysiek opzicht zijn we duidelijk de mindere tov die dieren, dat heeft Bokito wel gedemonstreerd lijkt me,quote:Op dinsdag 22 mei 2007 11:37 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Die technologie hadden we niet altijd. Er zijn andere intelligente primaten (chimpansees, gorilla's) die zonder technologie best goed gingen (tot de mens op grote schaal hun leefomgeving ging verwoesten).
Dankzij onze hersenen kunnen we dingen die buiten ons liggen gebruiken om te overleven. Het aanpassen aan de omgeving is bij ons een mentaal proces, niet langer een fysiek proces. Misschien is het verwarrend om het technologie te noemen. Je kan de mens niet zien zonder technologie omdat je hem ook niet kan zien zonder zijn hersenen.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 11:48 schreef Frezer het volgende:
[..]
Het begint al met de eerste steen die gegooid wordt he. Maar vooral is fysiek opzicht zijn we duidelijk de mindere tov die dieren, dat heeft Bokito wel gedemonstreerd lijkt me,.
Als je de mens zijn technologie afneemt sterft hij binnen de kortste keren uit aangezien we fysiek nergens in uitblinken. Btw, volgens mij heeft de homo sapiens altijd hulpmiddelen gebruikt.
Zelfs al zou je alle technologie van de mens afpakken zou de mens nogsteeds de hersenkracht hebben om de middelen te genereren om boven aan de voedselketen te komen.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 11:48 schreef Frezer het volgende:
[..]
Het begint al met de eerste steen die gegooid wordt he. Maar vooral is fysiek opzicht zijn we duidelijk de mindere tov die dieren, dat heeft Bokito wel gedemonstreerd lijkt me,.
Als je de mens zijn technologie afneemt sterft hij binnen de kortste keren uit aangezien we fysiek nergens in uitblinken. Btw, volgens mij heeft de homo sapiens altijd hulpmiddelen gebruikt.
De aanpassingen zullen niet zo groot zijn als in het verleden, minder zichtbaar, of er moeten nog extreme externe factoren bijkomen die het weer versnellen...dat bedoel ik met finetunen.... geen grote veranderingen.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 11:48 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Wat bedoel je precies met 'finetunen'? Evolutie is geen bewust proces waarbij er een einddoel is of waarbij specifiek bepaalde dingen met rust gelaten worden.
Er zijn nog genoeg aanpassingen "handig" maar evolutie laat zich niet sturen...quote:Het is natuurlijk wel zo dat de selectiedruk in westerse landen relatief laag waardoor nieuwe mutaties en aanpassingen niet zo snel zullen 'opvallen' in termen van het hebben van grote voordelen.
En toch is dus wel bijvoorbeeld een familie was in italie die een gen hebben heeft die cholesterol extra snel kan afbreken.
Dus zelfs binnen de relatief veilige omheiningen van de westerse samenleving zijn er zeker wel aanpassingen te bedenken die kunnen helpen bij het overleven.
Die twee zijn idd onlosmakelijk met elkaar verbonden, en daarom kun je technologie ontwikkeling ook als onderdeel van de menselijke evolutie zien.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 11:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Je kan de mens niet zien zonder technologie omdat je hem ook niet kan zien zonder zijn hersenen.
Wel als je die hersenkracht kunt gebruiken om hulpmiddelen te ontwikkelen. Anders is het nutteloos dat je het slimste jongentje van de klas bent.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 11:55 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Zelfs al zou je alle technologie van de mens afpakken zou de mens nogsteeds de hersenkracht hebben om de middelen te genereren om boven aan de voedselketen te komen.
Je hecht te weinig waarde aan breinkracht als je het hebt over evolutionair voordeel. Beter slim dan sterk. Hoef je ook niet zoveel werk te verrichten.
Juistquote:Op dinsdag 22 mei 2007 12:02 schreef slaveloos het volgende:
evolutie heeft geen doel en geen richting, ook niet het in stand hopuden van soorten oid. Het is geen gevecht tussen verschillende soorten, hooguit wanneer deze concurrenten zijn voor een gelijke habitat of voedsel.
Evolutie gaat alleen om het dupliceren van genen, niks meer en niks minder. Sommige genen zijn succesvol en dupliceren zich vaker dan anderen. Dat is evolutie.
Dat er daarbij soorten ontstaan en weer verdwijnen is geen doel van de evolutie, alleen maar en bijproduct.
Evolutie vanuit soorten bekijken is dan ook een misvatting, als je darwin's idee verder uitwerkt dan kom je bijna onvermijdelijk op een evolutie vanuit genen.
Zie bijvoorbeeld Dawkins "the selfish genes", of Dennetts "Darwin's dangerous idea"
Je stelling was over het (permanent?) afpakken van technologie. Tenzij je speren en bogen e.d. ook als technologie ziet dan hebben mensen nog wel toegang tot hun hersenkracht om een dominante positie aan te nemen.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 12:02 schreef Frezer het volgende:
[..]
Wel als je die hersenkracht kunt gebruiken om hulpmiddelen te ontwikkelen. Anders is het nutteloos dat je het slimste jongentje van de klas bent.
Why not. Je hebt slechts een relatief klein aantal mutaties nodig om van een aap een mens te maken. Small change, big difference. Alles wat je nodig hebt is een set werkbare mutaties.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 11:57 schreef locutus51 het volgende:
[..]
De aanpassingen zullen niet zo groot zijn als in het verleden, minder zichtbaar, of er moeten nog extreme externe factoren bijkomen die het weer versnellen...dat bedoel ik met finetunen.... geen grote veranderingen.
Evolutie wordt gestuurt door selectie.quote:[..]
Er zijn nog genoeg aanpassingen "handig" maar evolutie laat zich niet sturen...
maar het gebruik van gereedschap is gewoon een evolutionair criterium dat blijft bestaan ...quote:Op dinsdag 22 mei 2007 11:33 schreef Frezer het volgende:
En daarom ben ik het niet eens met het gedeelte wat er boven staat. De reden dat mensen succesvol zijn moet je zoeken in technologie, of dat nu een computer is of een knots. Zonder die technologie waren we hooguit een lekkere snack geweest voor onze "concurenten", ondanks ons sociale samenlevingsverband of collectivisering.
Het mogen dan wel kleine veranderingen zijn, maar niet klein qua tijd...quote:Op dinsdag 22 mei 2007 12:11 schreef SpecialK het volgende:
Why not. Je hebt slechts een relatief klein aantal mutaties nodig om van een aap een mens te maken. Small change, big difference. Alles wat je nodig hebt is een set werkbare mutaties.
Selectie is eerder een onderdeel van evolutie....quote:Evolutie wordt gestuurt door selectie.![]()
klinkt alsof het bedacht zou zijn...quote:Op dinsdag 22 mei 2007 12:11 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Why not. Je hebt slechts een relatief klein aantal mutaties nodig om van een aap een mens te maken. Small change, big difference. Alles wat je nodig hebt is een set werkbare mutaties.
[..]
selectie en mutatie inderdaad.quote:Evolutie wordt gestuurt door selectie.![]()
DNA duplicatie en voortplanten (de soort in stand houden) zijn redelijk nauw met elkaar verbonden lijkt me? En wat is er fout gegaan als mensen bewust geen kinderen krijgen?quote:Op dinsdag 22 mei 2007 12:02 schreef slaveloos het volgende:
evolutie heeft geen doel en geen richting, ook niet het in stand hopuden van soorten oid.
[..]
Evolutie gaat alleen om het dupliceren van genen, niks meer en niks minder.
Totdat de mens op het toneel kwam...quote:Op dinsdag 22 mei 2007 12:17 schreef slaveloos het volgende:
Soorten hebben er iig niks mee van doen.
Waarom zou het bewust geen kinderen nemen van individuen negatief zijn voor de overlevingskans van de totale populatie? Overbevolking (door ongeremde voortplanting) is waarschijnlijk schadelijker.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 12:21 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
DNA duplicatie en voortplanten (de soort in stand houden) zijn redelijk nauw met elkaar verbonden lijkt me? En wat is er fout gegaan als mensen bewust geen kinderen krijgen?
nee hoor, je moet vanuit de genen denken. Genen willen niet de soort in stand houden.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 12:21 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
DNA duplicatie en voortplanten (de soort in stand houden) zijn redelijk nauw met elkaar verbonden lijkt me? En wat is er fout gegaan als mensen bewust geen kinderen krijgen?
dat snap ik nietquote:
Hoeft niet per se een lange tijd te zijn.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 12:17 schreef locutus51 het volgende:
[..]
Het mogen dan wel kleine veranderingen zijn, maar niet klein qua tijd...
Ik denk dat we langs elkaar heen praten. Ik heb nooit gezegd dat selectie niet een onderdeel van evolutie is.quote:[..]
Selectie is eerder een onderdeel van evolutie....
Die mensen hebben geen kinderwens. Dat kan een individuele afwijking zijn of een genetisch defect. Als het een genetisch defect is zal dit defect uitsterven (want deze mensen krijgen geen kinderen, duh!)quote:Op dinsdag 22 mei 2007 12:21 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Zulke mutaties gaan niet in een korte periode.. maar tijd is nogal een ruim begrip binnen de evolutiequote:Op dinsdag 22 mei 2007 12:28 schreef SpecialK het volgende:
Hoeft niet per se een lange tijd te zijn.
Ik denk het ook idd,quote:Ik denk dat we langs elkaar heen praten. Ik heb nooit gezegd dat selectie niet een onderdeel van evolutie is.
Net zo bedacht als de schilder die de leukste 5 schilderijen uitzoekt uit een door cocaine geinspireerde paintball sessie op een kamer vol met witte doeken.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 12:17 schreef slaveloos het volgende:
[..]
klinkt alsof het bedacht zou zijn...
Soorten? Waar heb ik het over soorten?quote:[..]
selectie en mutatie inderdaad.
Maar dan nog steeds zonder richting of doel.
Soorten hebben er iig niks mee van doen.
Uiteraard zijn speren ook technologie. Alles wat we manipuleren om het (beter) bruikbaar te maken valt onder technologie.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 12:09 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Je stelling was over het (permanent?) afpakken van technologie. Tenzij je speren en bogen e.d. ook als technologie ziet dan hebben mensen nog wel toegang tot hun hersenkracht om een dominante positie aan te nemen.
Daarnaast zijn mensen zeker niet zwak kwa lichaamsbouw. Beetje training en je kan nog best een aardig potje worstelen winnen met zeer lekker smakende dieren.![]()
Daar ben ik het mee eens ja. De niches waarin verschillende soorten zich bevinden zijn niet beter of slechter, alleen anders.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 12:14 schreef RM-rf het volgende:
...
Knuppel ook technologie?quote:Op dinsdag 22 mei 2007 12:31 schreef Frezer het volgende:
[..]
Uiteraard zijn speren ook technologie. Alles wat we manipuleren om het (beter) bruikbaar te maken valt onder technologie.
Tuurlijk kunnen we dan nog steeds een kippetje aan, maar tov een dusdanig goot aantal dieren zullen we het dan afleggen dat ik niet denk dat we het erg lang zullen redden.
Waarom niet? De meeste grote roofdieren zijn ondertussen uitgestorven. Over 20 jaar zijn we ook zonder technologie de grootste dominante soort (op het land iig)quote:Op dinsdag 22 mei 2007 12:31 schreef Frezer het volgende:
[..]
Uiteraard zijn speren ook technologie. Alles wat we manipuleren om het (beter) bruikbaar te maken valt onder technologie.
Tuurlijk kunnen we dan nog steeds een kippetje aan, maar tov een dusdanig goot aantal dieren zullen we het dan afleggen dat ik niet denk dat we het erg lang zullen redden.
je hebt het over apen en mensen toch?quote:Op dinsdag 22 mei 2007 12:31 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Net zo bedacht als de schilder die de leukste 5 schilderijen uitzoekt uit een door cocaine geinspireerde paintball sessie op een kamer vol met witte doeken.
[..]
Soorten? Waar heb ik het over soorten?
hoe stel je dit voor? de mens zonder zijn gereedschappen, welke juist voortkomen uit een biologisch voordeel, nl. dat van het zelfbewustzijn en de intelligentie..?quote:Op dinsdag 22 mei 2007 12:31 schreef Frezer het volgende:
Jup. natuurlijk is een knuppel technologie, inmiddels geevolueerd tot bv een jachtgeweer. Je kleding of je huis is ook technologie.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 12:36 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Knuppel ook technologie?
Met een knuppel kan je al ongeveer 90% van de dieren out there goed genoeg aanvallen. Je maakt er alleen wel een troep van.
Life is the non random survival (de leukste schilderijen) of randomly varying (gepaintbalde) replicators (als je genoeg cocaine op hebt dan zal je wel begrijpen wat ik bedoel met zelf-voortplantende schilderijen. trust me on that onequote:Op dinsdag 22 mei 2007 12:37 schreef slaveloos het volgende:
[..]
je hebt het over apen en mensen toch?
Of begrijp ik je niet goed?
je vergelijking met paintballende cocaine snuivende kunstenaars begrijp ik iig niet![]()
Nou ja, die gereedschappen zijn niet alleen uit dat ene voordeel voortgekomen. Verder was het slechts een gedachten experimentje, want je kunt die twee idd niet echt los zien. Dat geld natuurlijk voor het hele wezen en zijn eigenschappen.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 12:39 schreef RM-rf het volgende:
[..]
hoe stel je dit voor? de mens zonder zijn gereedschappen, welke juist voortkomen uit een biologisch voordeel, nl. dat van het zelfbewustzijn en de intelligentie..?
Als we het hebben over een natuurlijk evolutionair proces, welke rol kan een argument als 'we pakken de mensen zijn kennsi en ervaring qua gebruik van gereedschappen af' spelen in de bwering dat ' de mens niet zou evolueren'?
is dat niet hetzelfde als de olifant zijn slurf afsnijden en dan zeggen dat de evolutie een fout zou hebben gemaakt de olifant een slurf te geven, omdat die zonder zijn slurf waarschijnlijk weinig overlevingskans heeft?
Sociale of Intellectuele overlevings-criteria zijn evenzeer geldig als puur genetisch-biologische.
In die zin heeft bv collectivisering (roedelvorming) of bv het gebruik van gereedschappen ook een evolutionair gevolg.
mijn druggebruikjaren liggen al een stuk achter me....quote:Op dinsdag 22 mei 2007 12:46 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Life is the non random survival (de leukste schilderijen) of randomly varying (gepaintbalde) replicators (als je genoeg cocaine op hebt dan zal je wel begrijpen wat ik bedoel met zelf-voortplantende schilderijen. trust me on that one)
och, er zit wel degelijk een zeer interessant onderzoeksobject in de vraag waarom enkel de mens zoveel gereedschappen toepast.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 12:56 schreef Frezer het volgende:
Nou ja, die gereedschappen zijn niet alleen uit dat ene voordeel voortgekomen.
Nou ja, mijn punt is dus dat de mensheid zijn eigen evolutie wel degelijk is gaan sturen.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 11:57 schreef locutus51 het volgende:
Er zijn nog genoeg aanpassingen "handig" maar evolutie laat zich niet sturen...
De mogelijkheid tot sturen kan ook een vorm van evolutie zijn natuurlijk... maar dat is misschien wat te ver gezocht.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 13:15 schreef Masterix het volgende:
[..]
Nou ja, mijn punt is dus dat de mensheid zijn eigen evolutie wel degelijk is gaan sturen.
Ik denk zelfs dat hier ook de toelomst van de mensheid in ligt.
Overbevolking gaat juist over iets op soortniveau. Mensen die bewust geen kinderen nemen, zorgen er voor dat hun genen niet blijven bestaan. Dus op soortniveau wordt beslist dat de genen van die mensen het niet gaan redden.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 12:24 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Waarom zou het bewust geen kinderen nemen van individuen negatief zijn voor de overlevingskans van de totale populatie? Overbevolking (door ongeremde voortplanting) is waarschijnlijk schadelijker.
De genen houden op te bestaan als mensen bewust geen kinderen nemen. Hoe moet ik hier als 'gen' naar kijken dan? Dat ik wordt overruled door een beslissing op hoger niveau?quote:Op dinsdag 22 mei 2007 12:24 schreef slaveloos het volgende:
[..]
nee hoor, je moet vanuit de genen denken. Genen willen niet de soort in stand houden.
De soort in stand houden is geen doel van de evolutie.
Bewust geen kinderen krijgen heeft ook niks met evolutie te maken.
Evolutie is gen-duplicatie. geslachtelijke voortplanting etc zijn bijproducten (zoals vleugels en noem maar op).
Ik bedoel dat de mens invloed heeft op de evolutie. Door genetische manipulatie bijvoorbeeld.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |