quote:
Op vrijdag 20 juli 2007 08:27 schreef philipnorth het volgende:[..]
Idd, maar aan de andere kant wordt wel overal (ook in de VS zelf) aangeraden om ook echt alleen die fooi te geven in restaurants etc als je tevreden bent over de geleverde dienst.
Man, ik heb echt zin om naar NY te gaan
![]()
Komende 2,5 maand lekker relaxed beetje globale planning maken
![]()
Hmm, alleen als je echt belabberd bent behandeld geef je in principe geen 'tip', anders altijd wel en aangezien je vrijwel nooit zult meemaken dat je kut wordt behandeld, is het gewoon onbeschoft om er geen fooi bij te leggen. Het is voor de toerist misschien lullig omdat het eten vaak al niet goedkoop is en de taxi ook redelijk wat centjes kan kosten, maar naar mijn vermoeden beleeft het kapitalisme zulke hoogtijdagen in de VS dat vrijwel alle dienstverleners, zoals deze groep (volgens mij) wordt genoemd, voor een minimumloontje moeten werken en daarvan alleen niet rond kunnen komen. De hoge prijzen betaal je ook niet bepaald voor de belasting, want die is niet eens 10% (t.o.v. 19 in NL), dus ik vermoed dat geheel naar de kapitalistische maatstaven de managers veel te veel 'bonus' krijgen, ik kan geen andere verklaring bedenken voor de hoge prijzen die je betaalt terwijl de 'uitvoerders' niet/nauwelijks geld krijgen.
En ja, dat is ongeveer 10-15%. Ook word je in supermarkten tot onze verbazing vaak geholpen door, zoals ik ze spottend noem 'kassaslaafjes' die je boodschappen (die DUUR zijn! Niet normaal! Uit eten is bijna goedkoper!) keurig in een stuk of 20 plastic zakjes verpakken, zodat je je lekker verantwoordelijk voelt voor de grote impact die de VS met z'n dikke auto's die overal heeft op het broeikaseffect. Of je deze personen moet betalen, weet ik niet, we hadden op het moment dat we dat meemaakten ook geen losse dollars bij ons en zijn maar doorgelopen, de boodschappen zelf zijn al reteduur.
Overigens werden we bij een later winkelbezoek elders bedankt door de cassier, die tot zijn verbazing niets hoefde in te pakken, dat kunnen wij nuchtere Europeanen immers zelf wel
Hoe langer je hier bent, hoe meer je toch ook gaat inzien dat er iets goed fout is aan de Amerikaanse manier van doen met de hulpjes die overal je caloriën voor je verbranden, terwijl chips in 'family packs' komen die gewoon bijna 3x het formaat van onze Europese zakken zijn. Donuts zijn betaalbaar en blikken bier drinkt men zenuwachtig verpakt in bruine zakken, o wee als de politie je ermee ziet, zeker onder de 21 (zoals ikzelf).
Vandaag kochten we, tegen beter weten in, enkele pizza's bij zo'n afhaalpizzeria, terwijl het echt dikke gestapelde pizza's zijn waarvan iedere slice bijna een complete maaltijd is. Met meer dan de helft van wat we besteld hadden, liepen we weg uit de pizzeria (nadat we dus een poging hadden gedaan deze veel groter uitgevallen vetmonsters te verorberen) met een doos in de hand. We kunnen er morgen misschien de hele dag nog wel van eten
![]()
En dan maar verwonderd kijken naar de walvissen die hier soms zijn aangespoeld, de nijlpaarden die over straat lopen en de olifanten die auto's en kleine trucks besturen die formaatje >>Jeep of zelfs camper beslaan en daarmee onnodig veel vervuilen. Omdat ze toch zo goedkoop zijn hier...
Tss, only in America dus allemaal, maar toch genieten we. Vandaag en gister bijvoorbeeld van Yosemite National Park, volgens velen dé mooiste van de VS en voor mij het mooiste natuurgebied wat ik ooit heb mogen aanschouwen
![]()
En dat, tezamen met de reusachtige provincie die eigenlijk een stad is, genaamd Los Angeles, een prachtige kustlijn van vele mijlen lang met golven waar surfers van dromen, een prachtige stad als Los Angeles, uitgestrekte gras- en heuvellanden, rotslandschappen, Death Valley, rivieren, (hoge) bergen, plateaus en eigenlijk vrijwel alles wat de natuur kan bieden, in één staat!
Mensen, als je naar de VS gaat en je hebt buiten New York om nog tijd, bezoek dan de staat der staten, California!