Spaaaaaaaaaaaaammquote:Op zaterdag 26 mei 2007 18:20 schreef cees1974 het volgende:
Tip voor mensen die loopmaatjes zoeken: http://www.samenlopen.nl. Die zoekmachine werkt echt fantastisch. Veel loopplezier iedereen..
aangezien je nog maar net een maandje bezig bent en net 6,5 km kan lopen, lijkt het mij niet verstandig om gelijk in 1 week 3x6,5 km te gaan lopen. Je trainingen ineens explosief uitbreiden is vragen om problemen (blessures) en ik spreek uit ervaringquote:Op zondag 27 mei 2007 10:23 schreef Babbel1 het volgende:
Zelf heb ik bedacht dat ik deze week 3 keer 6,5km achter elkaar te ga lopen. Die week erna loop ik dan naar die brug om dat te gaan oefenen. Hebben jullie enig idee hoe ik dat beste aan kan pakken? Wat zouden jullie doen om je vanaf dit moment zo goed mogelijk voor te bereiden? Ik ben benieuwd of jullie nog tips hebben! Alvast bedankt!![]()
Nou, ik heb dat rondje van 6,5km steeds gelopen, vanaf de eerste les die ik deed (dat was les 19, 5-6-7-8 minuten lopen met 2 minuten rust). Dus de afstand loop ik al een maand en ik loop ook steeds drie keer per week, dus het is niet echt een uitbreiding wat dat betreft..quote:Op zondag 27 mei 2007 10:53 schreef pekke.nl het volgende:
[..]
aangezien je nog maar net een maandje bezig bent en net 6,5 km kan lopen, lijkt het mij niet verstandig om gelijk in 1 week 3x6,5 km te gaan lopen. Je trainingen ineens explosief uitbreiden is vragen om problemen (blessures) en ik spreek uit ervaring![]()
zoals ik uit je voorgaande post begreep was dat je 6,5 km achter elkaar (en dat 3x per week) wou gaan lopen. Dat is toch wel een uitbreiding als je nog veel rustpauzes had daarvoor...quote:Op zondag 27 mei 2007 11:21 schreef Babbel1 het volgende:
[..]
Nou, ik heb dat rondje van 6,5km steeds gelopen, vanaf de eerste les die ik deed (dat was les 19, 5-6-7-8 minuten lopen met 2 minuten rust). Dus de afstand loop ik al een maand en ik loop ook steeds drie keer per week, dus het is niet echt een uitbreiding wat dat betreft..
Misschien kun je de laatste week van je schema nog een keer herhalen en vanaf daar verder opbouwen. Ik zou in ieder geval niet je maximale afstand 3 keer in 1 week lopen. Ik zou zelf deze week al beginnen met het trainen op een helling, je kunt bv een 20 minuten soort intervaltraining doen met helling en eventueel wat versnellingen. Als je dat iedere week een keer doet dan moeten die bruggen wel lukken. Ik herinner me van mezelf ook mijn eerste hardloopwedstrijd met een heuvel waar ik echt volledig kapot op ging. Dit jaar had ik er enigzins op getraint en dat ging echt stukken beter.quote:Op zondag 27 mei 2007 10:23 schreef Babbel1 het volgende:
Ik heb een vraag en ik hoop dat mensen hier mij misschien kunnen helpen.
Ik ga 24 juni de Ladies Run lopen, 6,5km. Ik ben eigenlijk pas bijna een maand bezig met hardlopen, maar ik heb al de laatste les van het schema van Vlaanderen Sportland gelopen. (ik had al conditie opgebouwd met skaten, ik heb niet zo'n goede knie en door het skaten werden de spieren rond mijn knie extra getraind, dat wilde ik eerst doen voordat ik weer begon met hardlopen). De laatste les was 10 minuten lopen, 1 minuut rustig en dan 20 minuten lopen. Ik heb aan het eind nog een keer 5 minuten extra gelopen, zodat ik voor het eerst het rondje van 6,5km heb uitgelopen (dus zonder stukken in- en tuilopen). Volgens dit schema ben je nu klaar om 30 minuten achter elkaar te lopen.
Nu wil ik de komende weken gebruiken om mij goed voor te bereiden op die wedstrijd. Het parcours gaat over de Erasmus en de Willemsbrug en voor de 6,5km loop je het rondje twee keer, ik zal dus 4 keer een brug over moeten. Dit heb ik nog helemaal niet geoefend, mijn hardlooprondje is redelijk vlak. Ik weet wel een grote brug waar ik kan gaan oefenen, die is ongeveer 2,5-3km verderop.
Zelf heb ik bedacht dat ik deze week 3 keer 6,5km achter elkaar te ga lopen. Die week erna loop ik dan naar die brug om dat te gaan oefenen. Hebben jullie enig idee hoe ik dat beste aan kan pakken? Wat zouden jullie doen om je vanaf dit moment zo goed mogelijk voor te bereiden? Ik ben benieuwd of jullie nog tips hebben! Alvast bedankt!![]()
Ik heb net de filpjes bekeken op internet en het ziet er echt GEWELDIG uitquote:Op maandag 28 mei 2007 19:39 schreef Grumpey het volgende:
zo, ik leef nog na Roparun, morgen alle verhalen (eerst slapen), maar het was fantastisch!![]()
Mooi te horenquote:Op maandag 28 mei 2007 19:39 schreef Grumpey het volgende:
zo, ik leef nog na Roparun, morgen alle verhalen (eerst slapen), maar het was fantastisch!![]()
Dat verandert op een gegeven moment ook wel hoor. Het belangrijkste is dat je niet te hard loopt, als je je snelheid goed inhoudt kun je verder lopen dan je denkt!quote:Op donderdag 31 mei 2007 07:28 schreef p-etr-a het volgende:
Gaaf Grumpey. Wát een afstand ook!
Ik wil ook proberen verder te lopen, eerst naar tien km en langzaam verder. (15, halve marathon...?) Wordt wel hard werken want dat zijn geen afstanden die je nog makkelijk kan overzien.
8500 euroquote:Op donderdag 31 mei 2007 00:10 schreef Madam_Romella het volgende:
Ik vind het ook klasse Grumpey, gefeliciteerd.
En dat jij jouw team samen met nog een paar anderen zo in de race hebt gehouden is ook top!
Dat je aan het eind juist gaat versnellen ken ik goed, de kick van de naderende finish en het idee van "ik heb het gedaan", plus de aanmoedigingen van het publiek, geven je vleugels!
Maar zoals Pieter Bas mij eerder in dit topic toevoegde: "bij de roparun gaat het om het goede doel". Dus...vooral je bijdrage daaraan zal jou hebben gesterkt in de moeilijke momenten.
Ja, het hoeft natuurlijk ook niet in één keer. Gelukkig maar!quote:Op donderdag 31 mei 2007 07:40 schreef annoh het volgende:
[..]
Dat verandert op een gegeven moment ook wel hoor. Het belangrijkste is dat je niet te hard loopt, als je je snelheid goed inhoudt kun je verder lopen dan je denkt!
Iemand antwoord op deze eerdere vraag van mij?quote:Op zondag 27 mei 2007 14:16 schreef Jerommeke.nl het volgende:
Ben toch aan het lezen en lees allerlei verhalen over luchtvochtigheid. Hoge luchtvochtigheid kan een gevaar zijn omdat je dan je zweet niet meer kwijt kan, maar lage luchtvochtigheid ook vanwege het tempo van zweten. Dus het is eigenlijk moeilijk aan te geven wat béter is, alleen moet je er in beide gevallen gewoon rekening mee houden, toch?
Het lijkt me dat als je vantevoren ruim voldoende water drinkt dat je dan altijd goed zit wat betreft het zweten.quote:Op zondag 27 mei 2007 14:16 schreef Jerommeke.nl het volgende:
Ben toch aan het lezen en lees allerlei verhalen over luchtvochtigheid. Hoge luchtvochtigheid kan een gevaar zijn omdat je dan je zweet niet meer kwijt kan, maar lage luchtvochtigheid ook vanwege het tempo van zweten. Dus het is eigenlijk moeilijk aan te geven wat béter is, alleen moet je er in beide gevallen gewoon rekening mee houden, toch?
komt me enigszins bekend voor.. Aan de weg waar mijn stage zich bevindt staan om de 150 meter een bushalte...quote:Op vrijdag 1 juni 2007 00:25 schreef Grumpey het volgende:
toch handig, die conditie:
http://www.nu.nl/news/109(...)_uit_in_Berlijn.html
succes Innocence!
Er zijn ook van die elastische steundingen voor je enkels te koop (ik heb ze laatst nog bij perry sport gezien).quote:Op vrijdag 1 juni 2007 10:48 schreef Thisbe het volgende:
Vraagje: ik ben dan wel niet meer geblesseerd aan mijn enkel, maar toch merk ik dat er tijdens het lopen zo nu en dan een pijntje doorheen schiet. Moet ik nu voortaan altijd tijdens het lopen tape op mijn enkel plakken voor de zekerheid?
Het geeft nèt wat meer steun, maar dan zou ik drie keer per week die tape er ook weer af moeten peuteren.![]()
Die heb ik ook, alleen wordt mijn voet lichtelijk paars als ik die aanheb (mijn schoen past dan ook niet meer zo goed omdat die dingen zo dik zijn).quote:Op vrijdag 1 juni 2007 12:00 schreef Wolfje het volgende:
[..]
Er zijn ook van die elastische steundingen voor je enkels te koop (ik heb ze laatst nog bij perry sport gezien).
Kijk eens naar je eigen naamquote:
draai je je enkels ook altijd los (naar beide kanten) voor je begint met lopen?quote:Op vrijdag 1 juni 2007 10:48 schreef Thisbe het volgende:
Vraagje: ik ben dan wel niet meer geblesseerd aan mijn enkel, maar toch merk ik dat er tijdens het lopen zo nu en dan een pijntje doorheen schiet. Moet ik nu voortaan altijd tijdens het lopen tape op mijn enkel plakken voor de zekerheid?
Het geeft nèt wat meer steun, maar dan zou ik drie keer per week die tape er ook weer af moeten peuteren.![]()
Ik kom hier niet om m'n eigen site te spammen maar gewoon te discussieren. Bovendien is die site helemaal niet meer van mij.quote:
netjes, zelfs iets harder dan 10 km/h, namelijk 10,9 km/h (dus eigenlijk 11)...quote:Op vrijdag 1 juni 2007 23:02 schreef Landgeld het volgende:
Ik wilde vandaag weer eens lekker wat kilomters pakken in een normaal tempo, gewoon niet KAPOT lopen, maar gewoon 'lekker' lopen(10-12 km o.i.d, normaal loop ik een rondje van 6)
Ik had ik me hoofd al een route uitgestippeld en toen ik thuis was had ik 55 minuten gelopen. Ik net met google earth de route nameten, blijkt het precies 10 km te zijnwel grappig dus!
Ik was nog helemaal niet kapot en had nog wat energie over. Alleen mijn voeten gingen pijn doen; tijdens het lopen nog ff beide schoenen kort uitgedaan (tijd stil -> voet uit schoen -> voet weer in schoen) omdat het niet ging. Maar heb dus 10 km met gemiddeld dus +/- 10 km p/u gelopen!!
Ik ben eruit. Als gewone schoenen (dus niet hardloopschoenen) had ik uitwringschoenenquote:Op donderdag 31 mei 2007 17:54 schreef Jerommeke.nl het volgende:
[..]
Iemand antwoord op deze eerdere vraag van mij?
En ohja, ik heb iets vaags. Tijdje terug had ik ineens na een training last van een pijnlijk gevoel in de rechterhelft van m'n rechtervoetbodem. Kon nergens iets vinden wat dit zou kunnen wezen. Afijn, opgelost enzo, door met m'n voet over een fles te rollen.![]()
Maar sinds dit weekend is precies hetzelfde terug, maar dan links in m'n linkervoet. De vorige keer kon ik er op een of andere manier nog mee door blijven lopen, maar dat wordt nu lastiger (lees: onmogelijk). Iemand een idee wat het is en wat eraan te doen en/of eventuele ervaringen?
Ik wil alleen maar rennen![]()
heb ik ook heel erg gehad 2 jaar terug.....die schoenen zijn volgens mij echt niet goed voor je voet (maar meestal wel leuk om te zien, dat weer wel)quote:Op zaterdag 2 juni 2007 13:33 schreef Jerommeke.nl het volgende:
[..]
Ik ben eruit. Als gewone schoenen (dus niet hardloopschoenen) had ik uitwringschoenen![]()
Kun je misschien iets meer vertellen over de souplessemethode? Ik heb geprobeerd via internet informatie erover te vinden, maar ik kom alleen een boekje van Lok tegen dat uitverkocht is.quote:Op donderdag 17 mei 2007 18:13 schreef LedZep het volgende:
Extensieve interval kan je ook wel elke training doen, zoals Verheul en Lok ook in hun methode aanraden. Ik ben heel tevreden met trainingen volgens deze souplessemethode en duurlopen doe ik slechts 1x per 2 weken. En dan ook nog eens met elke 10 minuten een 2 minuten tempo run.
http://souplesse.web-log.nl/souplesse/souplessemethode/index.htmlquote:Op zondag 3 juni 2007 13:14 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Kun je misschien iets meer vertellen over de souplessemethode? Ik heb geprobeerd via internet informatie erover te vinden, maar ik kom alleen een boekje van Lok tegen dat uitverkocht is.
Ik wil graag een balans vinden tussen zo snel mogelijk lopen en uithoudingsvermogen ontwikkelen. De meeste tips komen erop neer dat volhouden belangrijker is dan op tempo lopen, maar de methode van Verheul en Lok lijkt hier haaks op te staan? En wat houdt 'souplesse' allemaal in? Ik merk bijvoorbeeld dat ik erg verkramp in mijn schouders omdat ik daar kracht vandaan probeer te halen. Daar zou ik graag vanaf zien te komen zonder een sukkeltempo aan te nemen. Heeft deze methode daar ook bepaalde technieken voor?
quote:Hardlopen met een slappe torso
Als je zoals ik, dagelijks aan een bureau werkt, dan heb je een zwaar beroep.
Het overeind houden van je lichaam, terwijl je grote delen van de dag stilzit, vraagt op den duur om moeilijkheden. Het is onnatuurlijk en kan leiden tot allerlei pijnen en pijntjes. RSI-klanten weten er alles van.
Als je na een zware bureaudag gaat hardlopen, dan is dat natuurlijk fijn - en beter dan op de bank ploffen. Maar wat zo jammer is, is dat veel hardlopers lopen alsof ze nog achter hun bureau zitten. Met een zwaar, loom lijf bonken ze stap voor stap vooruit.
Hoe dat komt? Door te weinig rompspanning. De spieren van buik en rug zijn te weinig actief. Die moet je dus trainen met buikspier- en rugspieroefeningen.
Maar je kunt ook je romp zelf op spanning brengen. Steek beide armen in de lucht, span je buikspieren aan, trek je billen onder je bekken, en dribbel een aantal meters.
Het is al best lastig om op deze manier recht vooruit te dribbelen en niet te gaan waggelen als een pinguin.
Na tientallen meters laat je je armen zakken, maar probeer je ''hoog'' te blijven lopen, met de benodigde spanning in de romp.
Vraag maar eens om commentaar. Je loopwijze ziet er opeens een stuk beter uit!
Bron (met nog veel meer handige tips!)
Verticale beweging is zowel benen optillen als met het hele lichaam "omhoog komen". Sommige lopers denken dat dat alleen maar energieverspilling is, maar niets is minder waar. Het hoeft natuurlijk geen huppelen te worden, maar kijk naar professionele marathonlopers en je ziet dat ze een relatief grote verticale beweging van het lichaam hebben.quote:Op zondag 3 juni 2007 15:01 schreef Claudia_x het volgende:
Interessant, die souplessemethode! Dankjewel, LedZep. Ik vind het heel logisch klinken, dat een duurloop de verkeerde looptechniek aanleert.
Dan techniek. Wat bedoel je met 'voldoende verticale beweging'? Dat je je benen genoeg 'optilt'? En hoe moet ik 'een goede swing van het onderbeen' rijmen met 'recht onder de heup landen in plaats van ervoor'? Bij een 'swing' stel ik me zo voor dat je geneigd bent voor je bovenlichaam uit te lopen, als je begrijpt wat ik bedoel.
Het is niet makkelijk om over techniek te praten. Het is ongetwijfeld nog moeilijker om je techniek te verbeteren zonder hulp van buitenaf. Ik vond het met paardrijden altijd fijn een gestreng instructeur te hebben die mijn houding ongenadig corrigeerde (Zoutzak!). Mijn bovenlichaam is een probleem; ik herken mezelf hierin:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |